Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5635
Hei, jeg lå nettopp å tenkte over dette scenarioet:

Jeg tjener la oss si 500k i året. Av dette betaler jeg 40% skatt som utgjør 200k. La oss si at jeg jobber fra jeg er 20 og pensjonerer meg når jeg blir 60, jobber altså i 40 år.

I løpet av 1 år betaler jeg som sagt 200k i skatt på lønn, av de gjenværende 300k går ca 20% av pengene til staten igjen via moms på det vi kjøper. Etter dette igjen går ca 20% av det jeg bruker på varer/tjenester på å betale skatt for bedriftene. Alt i alt går noe rundt 60% av pengene jeg tjener rett tilbake til staten. Dette så klart om jeg bruker alle pengene jeg tjener. Altså, 40% av 300k blir 120k. (Rett meg opp om noe er feil)

Hvert år går da ca 320k av det jeg tjener rett tilbake til staten. Etter 40 år blir dette om lag 12,8 mill. De 12,8 mill er jeg ganske så skråsikker på at jeg ikke hadde brukt på noe velferd eller noe sånt i løpet av de 40 årene.

Hva tjener egentlig en vanlig borger på dette med mindre han blir alvorlig syk eller er ute av stand til å jobbe i tidlig alder? Noen kan vel komme med solidaritet og god samvittighet som eksempel, men jeg synes dessverre ikke det er godt nok.

Kjør debatt!
Sist endret av Nayroun; 9. juli 2014 kl. 22:30.
Det koster over 130 000kr per år å gå på skolen, så det blir fort halvanenn million. Så har man alt man bruker, som veier, søppeltømming, sykehus, politi, brannfolk, militær (ikke noe alle får direkte bruk for, men ikke så dumt å ha tilgjengelig). Du kan jo se litt på statsbudsjettet, så får du se hva skattepengene brukes på.
Sist endret av Mandokir; 9. juli 2014 kl. 22:39.
Folk flest har ikke kapasitet til å tenke i de størrelsesordenene som er i sving når det kommer til statsbudsjett (selv på små land som Norge).. Selv hvis det hadde stått prislapper på alt de ser til daglig som statsbudsjettet faktisk betaler for..
Sist endret av bashfoo; 9. juli 2014 kl. 22:46.
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Hva tjener egentlig en vanlig borger på dette med mindre han blir alvorlig syk eller er ute av stand til å jobbe i tidlig alder? Noen kan vel komme med solidaritet og god samvittighet som eksempel, men jeg synes dessverre ikke det er godt nok.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du tjene på dette? Bortsett fra helsevesen, utdanning, infrastruktur m.m..
Om du har 300 000 å rutte med hvert år i 40 år har du det ganske greit. Du kan ikke kjøpe deg et fotballag, men du har penger til et fint liv. Dessuten går noe av pengene du bruker tilbake til samfunnet, hva er galt med dette?
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Hei, jeg lå nettopp å tenkte over dette scenarioet:

Jeg tjener la oss si 500k i året. Av dette betaler jeg 40% skatt som utgjør 200k. La oss si at jeg jobber fra jeg er 20 og pensjonerer meg når jeg blir 60, jobber altså i 40 år.

I løpet av 1 år betaler jeg som sagt 200k i skatt på lønn, av de gjenværende 300k går ca 20% av pengene til staten igjen via moms på det vi kjøper. Etter dette igjen går ca 20% av det jeg bruker på varer/tjenester på å betale skatt for bedriftene. Alt i alt går noe rundt 60% av pengene jeg tjener rett tilbake til staten. Dette så klart om jeg bruker alle pengene jeg tjener. Altså, 40% av 300k blir 120k. (Rett meg opp om noe er feil)

Hvert år går da ca 320k av det jeg tjener rett tilbake til staten. Etter 40 år blir dette om lag 12,8 mill. De 12,8 mill er jeg ganske så skråsikker på at jeg ikke hadde brukt på noe velferd eller noe sånt i løpet av de 40 årene.

Hva tjener egentlig en vanlig borger på dette med mindre han blir alvorlig syk eller er ute av stand til å jobbe i tidlig alder? Noen kan vel komme med solidaritet og god samvittighet som eksempel, men jeg synes dessverre ikke det er godt nok.

Kjør debatt!
Vis hele sitatet...

I Norge har en velferdsstat. I praksis betyr det at de aller fleste vil kunne leve et akseptabelt liv selv om ting skjer slik at de ikke kan jobbe. Isolert sett er dette en av de største enkeltpostene på statsbudsjettet.

Ønskelig å fjerne velferd? Det er nok konsensus at vi alle må bidra til fellesskapet for å bevare velferdsordninger. Alternativet er å gå langt høyre som feks USA. Men selv de har jo sosialhjelp, bare at sosialhjelpen er lavere samt at det er et lån. Slik at de svakeste i samfunnet blir rehabilitert eller får skikk på livene sine etter mange år på velferd så vil staten trekke i lønna dems for å få tilbake sosialstøtten. Er det en bra løsning? Tror du det er mange som orker å endre livet da?

Alle tjenester som staten dekker i Norge betales jo over skatteseddel og avgifter. Ja man kan bli sinna om en begynner å tenke på hva den siste 1000 lappen man brukte egentlig gikk til, for det er som du sier 250 kr i mva. Så er det jo masse avgifter. Har du feks fylt drivstoff for 1000 kroner er jo det aller meste rett til staten. 80% avgifter på drivstoff samt mva.

Men ser du noen annen måte og opprettholde vår levestandard på?

Tror om du er en som hater å bidra så er det eneste du kan gjøre å skaffe deg en dritt tomt langt unna folk som ingen vil ha. Så kan du lafte deg et tømmerbygg. Bo der med solpanel og oljelamper og jakte og fiske dine egen mat. Jobber du strøjobb kan du tjene 1.000 kr fra hver arbeidsgiver uten å skatte. Og har du ingen utgifter så trenger du heller ikke jobbe særlig mye så da har du tid til å plante tomater, salater, poteter pluss jakt og fiske.

Øsnker du å leve som folk får du bare blåse i å irritere deg og heller finne noe annet å bruke energien din på. Eller du kan selvsagt flytte til en annet land.

De aller fleste av oss liker å bo i Norge. Selv om vi har høøye avgifter.
Tenk hva som skjer om du får kreft, tub, psykiatrisk lidelse, hjertefeil eller kanskje trenger dialyse. Vi har tross alt et fantastisk sikkerhetsnett i dette landet. Du trenger ikke ligge i din tømmerkoj å dø av tub pga pengemangel.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar


Dette er grunnen til at jeg kommer til å betale skatt. Bare tanken på at denne regningen kunne vært sendt til meg, for 24 timer med behandling på ett sykehus. Tanken på det er nok til at jeg får lyst til å betale for andre, selvom jeg mest sannsynlig hadde klart meg fint pga. ett personlig sikkerhetsnett (foreldre og familie med høy inntekt), så er jeg fullt klar over at det ikke er alle som har såpass mye penger.
Kanskje er nettopp denne velferdsstaten en forutsetning for at du kan tjene dine 500 000 i året?
Problemet med dette "sikkerhetsnettet" som vi har i dag er at det av noen blir brukt som en "hengekøye", og derfor motvirker dets hensikt.
Jeg er av den oppfatning av at den beste måten å styre ett samfunn på er på "liberalistisk" vis, men fordi jeg er trøtt nå velger jeg å legge ved en link til: http://liberalismen.no/ siden den forklarer bedre en meg.
Her; https://www.youtube.com/watch?v=1ooKsv_SX4Y er også en link til ett intervju med Ayn Rand hvor hun forklarer Objektivismen, som jeg også er stor fan av. Liberalisme og objektivisme er ganske like, så klippet forklarer på en annen måte hva jeg mener.

Ha en god natt
Sist endret av jorwax; 10. juli 2014 kl. 01:03. Grunn: Finpuss
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Men så blir mange av de nye veiene rundt om i Norge finansiert ved hjelp av bompenger... Som er enda en ekstra utgift man må betale i tillegg til skatt, mva...etc

Jeg forstår at man må betale skatt, men jeg synes fortsatt at å betale rundt 40-50% (kommer ann på hva man tjener) av inntekten i skatt er altfor mye. Og jeg mener at dette ødelegger motivasjonen for mange til å jobbe ekstra. Som på f.eks en ekstrajobb.

Og jeg tror at hvis regjeringen hadde funnet en mere lønnsomme måter å "drive" Norge på så kunne skatten i Norge verdt mye lavere. Eller så kunne pengene bli brukt på andre nødvengie ting. Et av mange eksempler på hva jeg mener med ar Norge kan driftes bedre.
En oversikt over hvordan skattepengene forvaltes finnes her.

Oversikten viser at 1252 milliarder kroner ble brukt i 2012. Samlet skatt for privatpersoner bosatt i Norge i 2012 var 397 milliarder kroner.

Alt må betales, og pengene må komme fra et sted. Vil dere ha lavere skatt, må pengene betales på annen måte.
Du skal tjene temmelig mye penger før du betaler så mye som 40% i skatt. Inntekt på 500.00 blir vel rundt 30% i skatt etter fradrag.
Sist endret av etse; 10. juli 2014 kl. 07:15.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Dessuten går noe av pengene du bruker tilbake til samfunnet, hva er galt med dette?
Vis hele sitatet...
Ehh, alt av penger man bruker går tilbake til samfunnet, penger er kun ett mål på delaktighet i samfunnet. Det finnes også samfunn uten penger, som også fungerer, og hvor hver enkelt gir mer av seg selv.

Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Jeg forstår at man må betale skatt, men jeg synes fortsatt at å betale rundt 40-50% (kommer ann på hva man tjener) av inntekten i skatt er altfor mye. Og jeg mener at dette ødelegger motivasjonen for mange til å jobbe ekstra. Som på f.eks en ekstrajobb.
Vis hele sitatet...
Med slike tanker i hodet er det kanskje på tide å starte for seg selv?

Noen av de psykeste tilfellene kan du se her: http://www.vg.no/forbruker/foreldre-...er/a/23246470/

Sitat av EazyA Vis innlegg
Kanskje er nettopp denne velferdsstaten en forutsetning for at du kan tjene dine 500 000 i året?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at vi observerer slike høye tall er ikke at normenn tjener så mye mer enn andre, tallene er bare større. Inntektene er større, men utgiftene er tilsvarende større.
Sist endret av nudo; 10. juli 2014 kl. 07:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Først går du på (nesten) gratis barnehage, skole, universitet i 20-25 år. (masse utgfiter som staten betaler)
Så jobber du kanskje i 40 år og betaler din skatt.
Så er du pensjonist i 20-30 år og får dekket pensjon, dyre sykehusregninger osv.

Alt i alt ikke noen gullgruve for staten
Terskelen for å uføretrygde noen burde i hvertfall heves betraktlig. Rart vi er så mye sykere i Norge enn i resten av verden.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ialvik Vis innlegg
Terskelen for å uføretrygde noen burde i hvertfall heves betraktlig. Rart vi er så mye sykere i Norge enn i resten av verden.
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig kilde på at vi er flere trygdesnyltere, eller?
Sitat av ialvik Vis innlegg
Terskelen for å uføretrygde noen burde i hvertfall heves betraktlig. Rart vi er så mye sykere i Norge enn i resten av verden.
Vis hele sitatet...

evt kansje vi rett og slett tar bedre vare på våre syke enn de gjør i "resten av verden"?
Sitat av ialvik Vis innlegg
Terskelen for å uføretrygde noen burde i hvertfall heves betraktlig. Rart vi er så mye sykere i Norge enn i resten av verden.
Vis hele sitatet...
Vi er nok ikke mye sykere, men vi er bedre i stand til å ta vare på de som faktisk er syke. Tenk så heldige vi er som bor i et land der man faktisk kan ha bra livskvalitet selv om man er syk.

Noen vil selvsagt alltid utnytte systemet, men noen er ikke majoriteten. Kan love deg at flesteparten av de uføretrygde heller ville ønsket å være i stand til å jobbe. Det er ikke luksus å være uføretrygdet.
Sitat av EazyA Vis innlegg
Kanskje er nettopp denne velferdsstaten en forutsetning for at du kan tjene dine 500 000 i året?
Vis hele sitatet...
Dette syntes jeg folk burde ta til seg.
Sitat av ialvik Vis innlegg
Terskelen for å uføretrygde noen burde i hvertfall heves betraktlig. Rart vi er så mye sykere i Norge enn i resten av verden.
Vis hele sitatet...
Ja, at man skal kunne fokusere på å bli bedre/frisk istedet for å kjempe seg gjennom jobbhverdagen med smerter eller problemer er skikkelig dritt.
Ordentlig jævlig ordning det der. Og siden et mindretall av borgere kunne tenke seg å utnytte dette skal vi gjøre det enda mer dritt for de som faktisk trenger hjelp. Nei, fuck velferdssamfunnet der du faktisk kan komme skeivt ut og det finnes et nett for å ta deg imot...
Sitat av EazyA Vis innlegg
Kanskje er nettopp denne velferdsstaten en forutsetning for at du kan tjene dine 500 000 i året?
Vis hele sitatet...
Å peke på lønna si, og si at man vil ha alt selv uten å være med å bygge et samfunn som gjør det mulig å motta så høy lønn ... For å si det enkelt: hvis alle sluttet å betale skatt, så hadde alle gått kraftig ned i lønn også.

Det er ikke tilfeldig at velferdsstatene i Vesten, med høy beskatning og omfattende sosiale goder, også er de landene med høyest sysselsetting, høyest levestandard og ikke minst høyest gjennomsnittlig utbetalt lønn til den enkelte.
Sitat av robhol Vis innlegg
Du har selvfølgelig kilde på at vi er flere trygdesnyltere, eller?
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke på at vi er flere trygdesnyltere, men at vi har et meget høyt nivå av sykefravær og trygdeutbetalinger er det ikke vanskelig å finne kilder på. Så kan man jo heller diskutere hva som er grunnen til at vi er så mye sykere enn våre naboland (gitt at man ikke kjøper påstanden om trygdesnylting).

For eksempel:
Internasjonal sammenligning av sykefravær (ssb.no)
370 mrd (35% av statsbudsjettet) til å lønne 1,3 mill arbeidsledige
1 av 5 nordmenn i arbeidsfør alder er på trygd
Man kan og snu på problemstillingen, kanskje våre ordninger er bedre slik at folk som er syke faktisk kan få støtte og hjelp, mens i andre land må de tvinge seg i arbeid og får ikke behandlet problemene. - Vanskelig å si sikkert hva som er grunnen.
Sist endret av etse; 10. juli 2014 kl. 14:18.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Alle tjenester som staten dekker i Norge betales jo over skatteseddel og avgifter. Ja man kan bli sinna om en begynner å tenke på hva den siste 1000 lappen man brukte egentlig gikk til, for det er som du sier 250 kr i mva. Så er det jo masse avgifter. Har du feks fylt drivstoff for 1000 kroner er jo det aller meste rett til staten. 80% avgifter på drivstoff samt mva.
Vis hele sitatet...
200 kr i mva. 800 + 25% = 1000. 1000 - 800 = 200. Momsen når den er 25%, blir 20% av totalprisen (25% av pris eks mva).
Sitat av xae8koo Vis innlegg
200 kr i mva. 800 + 25% = 1000. 1000 - 800 = 200. Momsen når den er 25%, blir 20% av totalprisen (25% av pris eks mva).
Vis hele sitatet...
Først er det bensinavgift og prisen selskapene skal ha, også kommer momsen på toppen. Altså betaler du mva også på drivstoff avgiftene.

Sry om jeg formulerte meg klønete.
Er livet til OP slutt når han blir 67? Man skal ha pensjon til man blir gjennomsnitt pluss/minus 80, og blir mye sykehus og sykehjem de siste årene! Ofte mer enn bare de siste årene også..