Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6343
Jeg vet utrolig lite om det norske vinmonopolet, men jeg undrer over så mangt.

"Aktieselskapet Vinmonopolet er et norsk aksjeselskap eid av staten ved Helse- og omsorgsdepartementet." -Wikipedia.

Med tanke på de høye alkohol avgiftene vi har, skulle man jo tro at de prøver å forhindre at Norge skal bli et svært alkoholisert land. Men i det siste har jeg sett at flere av vinmonopolene har flyttet til mer sentrale beliggenheter, som f.eks. sentere. I Arendal har vinmonopolet nettopp flyttet fra en grei beliggenhet, men som ikke lå på en veldig salgs gunstig beliggenhet, men for noen uker siden så flyttet de ned på senteret midt i sentrum. Er dette kun for å reklamere for seg selv? Har de virkelig så makt at de kan gjøre hva de vil?

Personlig syns jeg det hele er veldig dobbelmoral og virker som de kun er ute etter penger. Jeg mener at hvis de skal forhindre salg ved å ha skyhøye avgifter, så er det ikke riktig å reklamere for seg selv ved å ligge så salgs gunstig som mulig. Ikke bare det, men unge mennesker vil jo da måtte gå forbi vinmonopolet og etterhvert bli vandt med det som en vanlig butikk.

Hva er deres tanker? Er det jeg som har et alt for negativt synspunkt og tar helt feil? Og er det egentlig noen måte man kan privatisere alkoholsalg på?
Desto mer penger Vinmonopolet får inn, desto mer penger kan de bruke på å bekjempe alkoholmissbruk.

At Vinmonopolet velger å plassere seg på en plass det er flere mennesker på, gjør også at de selger mer.


Ironien er i høysetet altså =)
Vinmonopolet er vel et selskap som skal gjøre jobben best mulig. Altså tilby Norges befolkning alkohol. At de legger utsalgene der det er mennesker er jo selvsagt. Dersom målet var å gjøre det vanskeligst mulig kunne de latt være å selge alkohol.
Trådstarter
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Vinmonopolet er vel et selskap som skal gjøre jobben best mulig. Altså tilby Norges befolkning alkohol. At de legger utsalgene der det er mennesker er jo selvsagt. Dersom målet var å gjøre det vanskeligst mulig kunne de latt være å selge alkohol.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvorfor plassere det på de best mulige salgs-områdene? Alle voksende mennesker vet godt hvor det lokale polet ligger, hvis ikke så har de en flott hjemmeside.
Jeg trodde alkoholpolitikken var helt i utakt med hva befolkningen ønsket i Norge. Finnes det faktisk folk som vil ha det strengere?
Selvsagt for å selgd mest mulig, dersom vinmonopolet jobbet for å senke alkoholkonsumet hadde de ikke oppgradert utvalget stadig vekk.
Videre ville et vanskelig tilgjengelig vinmonopol økt den ulovlige omsetningen.
Trådstarter
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Jeg trodde alkoholpolitikken var helt i utakt med hva befolkningen ønsket i Norge. Finnes det faktisk folk som vil ha det strengere?
Vis hele sitatet...
De finnes sikkert, men vet ikke hva det har å gjøre med denne diskusjonen.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Vimonopolet er ikke ute etter penger.

Som Vinmonopolet sier selv:
Vinmonopolet har full åpenhet rundt sin kalkyle for beregning av avanse og salgspris. Vinmonopolets kalkyle tar utgangspunkt i at det enkelte produkt skal bære sine egne kostnader og gi Vinmonopolet en rimelig fortjeneste.

Per mai 2012 består avansen til Vinmonopolet av et fast påslag på NOK 8,90 per liter, samt 22 prosent av innkjøpsprisen eksklusive avgifter. Prosentsatsen reduseres gradvis når innkjøpsprisen eksklusive avgifter overstiger 80 kroner, og den samlede avanse vil maksimalt kunne utgjøre 110 NOK per enhet.
Vis hele sitatet...
Ikke urimelig.

Jeg har kjøpt mang en vin- og whiskyflaske som er mye rimeligere i Norge enn i mange andre land, fordi Vinmonopolet kjører en fast avanse og ikke markedspris. Dermed vil en attraktiv flaske i utlandet fortsatt bli solgt billig i Norge.

Norges alkoholpolitikk er en annen diskusjon.
Sist endret av Gusto; 19. juni 2014 kl. 21:36.
Sitat av 0040oa Vis innlegg
De finnes sikkert, men vet ikke hva det har å gjøre med denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Ganske mye vil jeg si. Forbud mot reklame, du vil ikke ha de synlig i sentrum engang. Så da gikk jeg utifra at du vil ha det strengere.

Jeg synes det burde bli solgt overalt. Nordmenn er vel ikke en gjeng alkoholikere som ikke håndterer å ha tilgang som andre steder i verden.
Trådstarter
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Ganske mye vil jeg si. Forbud mot reklame, du vil ikke ha de synlig i sentrum engang. Så da gikk jeg utifra at du vil ha det strengere.

Jeg synes det burde bli solgt overalt. Nordmenn er vel ikke en gjeng alkoholikere som ikke håndterer å ha tilgang som andre steder i verden.
Vis hele sitatet...
Har ikke sagt det heller. Med det er ikke lov til å reklamere med alkohol på tv, det er heller ikke engang lov til å vise røykpakker eller snuspakker i butikkene. MEN det er lov til å ha store flotte vinduer med som viser flotte flasker med vin og brennevin?

For min del skulle jeg gjerne ønske at alkoholavgiften kunne vært 20 ganger mindre, men jeg ser ingen grunn til å dytte et vinmonopol opp i trynet på alle aldersgrupper.
Har aldri sett et vinmonopol ha utstillings vinduer. Jeg er enig med deg at det ikke skal dyttes opp i trynet på barn og ungdom, men det mener jeg de ikke gjør ved å ha et utsalgssted eller hvis de hadde hatt reklame for alkohol for den saks skyld.
Vinmonopolet skal tilby alkohol lovlig for å forhindre at folk gjør seg blinde på metanol etc.

Og btw, med unntak av Underveistrafikken (fly som flyr over Norge uten å lande) så er Tax-Free Avinor (også statlig) sin største inntektskilde..

Selv er jeg veldig fornøyd med Vinmonopolet. Akkurat det med reklame/markedsføring er tatt alt for langt i f.eks. Finland. Der får du ikke en gang søkt opp sterk alkohol på Vinmonopolet (alko.fi) sine nettsider fordi det er å anse som "reklame"..
Sist endret av bashfoo; 19. juni 2014 kl. 22:10.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
VSelv er jeg veldig fornøyd med Vinmonopolet. Akkurat det med reklame/markedsføring er tatt alt for langt i f.eks. Finland. Der får du ikke en gang søkt opp sterk alkohol på Vinmonopolet (alko.fi) sine nettsider fordi det er å anse som "reklame"..
Vis hele sitatet...
lolnope

Selvsagt må vinmonopolet være der folk er, hvordan ellers skal de bekjempe taxfree?
Sitat av xae8koo Vis innlegg
lolnope

Selvsagt må vinmonopolet være der folk er, hvordan ellers skal de bekjempe taxfree?
Vis hele sitatet...
Da har de iallefall endret det nylig, for i 2012 fant jeg ikke en jævlig whisky uansett hva jeg søkte på, og når jeg kontaktet de for å høre om de hadde Macallan så kunne de ikke en gang svare, og bare henviste til reklameforbudet..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Avgiftene på alkohol er skyhøye fordi staten vet at nordmenn kommer til å kjøpe alkohol for milliarder av kroner uansett hva det koster. Alkohol er heller egentlig ikke så veldig dyrt i Norge. I følge Det internasjonale pengefondet har vi i Norge en snittinntekt på 100.318 dollar, med en snittpris på øl på $10,1. Det blir ca 9932,5 øl i året. I Frankrike har de råd til 6195 øl i året, i UK har de råd til 8851, og i Russland har de råd til 7881.

Selv om vi nærmer oss bor vi fortsatt ikke i Sovjetunionen, så selv de statlige bedriftene drives med mål om overskudd. Derfor flyttes de til sentrale områder med mange potensielle kunder.
Sitat av satanpåski Vis innlegg
Avgiftene på alkohol er skyhøye fordi staten vet at nordmenn kommer til å kjøpe alkohol for milliarder av kroner uansett hva det koster.
Vis hele sitatet...
Og dette har du fra hvor? Avgiftene på alkohol er satt høyt for å senke forbruktet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av satanpåski Vis innlegg
Avgiftene på alkohol er skyhøye fordi staten vet at nordmenn kommer til å kjøpe alkohol for milliarder av kroner uansett hva det koster.
Vis hele sitatet...
Alkoholavgiftene er ikkje utelukkande fiskalt grunngjevne. Hovudgrunnen er å halde alkoholkonsumet nede, og det er ikkje gitt at samfunnet i netto går i pluss, grunna skadane som kjem av alkoholkonsum.
Sitat av satanpåski Vis innlegg
Derfor flyttes de til sentrale områder med mange potensielle kunder.
Vis hele sitatet...
Sær påstand, all den tid det er stadig færre statsbedrifter igjen. Samtlege regjeringer dei siste tjue åra har privatisert i relativt stort omfang.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sær påstand, all den tid det er stadig færre statsbedrifter igjen. Samtlege regjeringer dei siste tjue åra har privatisert i relativt stort omfang.
Vis hele sitatet...
Det var en spøk, og mer rettet til byråkratiet som har blitt bygd opp i statlige og kommunale etater.
Dette her er to forskjellige ting. Vinmonopolet er et firma, men med politiske føringer. Det blir for enkelt å si at de skal enten selge mest mulig, eller ikke selge i det hele tatt. De opererer som et firma, og ønsker å være tilgjengelige for publikum. Samtidig er avgifts- og prispolitikken nettopp politikk som blant annet menes å redusere forbruket. Dette er to forskjellige sider av driften.

Jeg ser ikke helt "dobbeltmoralen", det er rett og slett snakk om to forskjellige krefter som avveiler hverandre (eventuelt drar hver sin vei, om du ønsker å se svart-hvitt på det). Du kan sammenligne det med at staten også har innført avgifter på biler, men det er likevel ingen grunn til å legge Biltilsynet på utilgjengelige steder slik at færrest mulig får dratt dit.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Jeg trodde alkoholpolitikken var helt i utakt med hva befolkningen ønsket i Norge. Finnes det faktisk folk som vil ha det strengere?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det finnes folk som ikke bryr seg/er positivt innstilt, fordi det kan sees på som det kontrapositive til "BILLIG ALKOHOL OG SPRIT!!!", som folk assosierer med Fremskrittspartiet.
Altså, bare for å få klarhet i én ting: Alkoholikere er alkoholikere. Det hjelper ikke å sette opp prisene på alkohol for å få dem til å slutte, det bare ødelegger for alt annet de har lyst til å gjøre i livet. Altså de får mindre råd til å gjøre noe annet i livet og mister mer og mer livslyst og drikker mer og mer.. wohoo gj politics.........

Blir noe bortimot det samme med tanke på meg som er "nikotin-avhengig". Jeg kjøper fortsatt snus uansett om prisen i Norge er bortimot 200%-300% av produksjonprisen. Hjelper meg ikke på noen måte om det blir dyrere, jeg kommer fortsatt til å bruke det. Og om det blir enda dyrere igjen blir jeg vell nødt til å ty til det svarte markedet, eller betale mer enn vanlig og få mindre råd til alt annet.

Noe av det samme alkoholikere gjør når det kommer til akohol. Har ikke noen kilder på dette men kan gjette meg fram til at mesteparten av alkoholikere er desperat etter å finne billig alkohol og tyr til svartemarkedet der polakker og andre smuglere selger varer for vanlig pris (Merk vanlig pris, ikke ran på høylys dag). Disse pengene går rett til utlandet og hjelper ikke budsjettet vi har om å bekjempe alkoholisme.

Vinmonopolet sa at det gikk i underskudd i 2013 og det kan jeg ikke skjønne når de selger mesteparten av varer med 400% avanse, må isåfall være dårlig ledelse. Ikke uventet dog, offentlig er jo mest effektivt. (Ironi)
Sist endret av Nayroun; 29. juni 2014 kl. 05:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Noe av det samme alkoholikere gjør når det kommer til akohol. Har ikke noen kilder på dette men kan gjette meg fram til at mesteparten av alkoholikere er desperat etter å finne billig alkohol
Vis hele sitatet...
Antakeleg korrekt. Men samtidig kan pris redusere konsumet, og gjerne forhindre at ein del i faresona for alkoholisme bikker over. For før dei er komt til stadiet alkoholisme vil gjerne økonomi kunne verke avgrensande.
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Vinmonopolet sa at det gikk i underskudd i 2013 og det kan jeg ikke skjønne når de selger mesteparten av varer med 400% avanse, må isåfall være dårlig ledelse. Ikke uventet dog, offentlig er jo mest effektivt. (Ironi)
Vis hele sitatet...
Polet har ikkje 400% avanse. Dei har fast, og svært liten avanse. Alkoholavgiftene går ikkje inn på vinmonopolet si botnlinje, men er ei avgift dei viarefakturerer for staten, på linje med MVA.
alle som så gjerne vil ha billig alkohol tilgjengelig overalt hele tida. bo et par år i danmark da, så se hvordan det er. danmark har sykt mange flere alkoholikere, store problemer med alkoholrelaterte vold og forbrytelser, alle sosiale arrangementer er fylt med alkohol... det koster utrolig mye for samfunnet. skadestuene er daglig fyllt opp med folk som skal pumpes, har slått seg fordervet under en fylletur eller andre saker. sykt mange barn vokser opp med alkoholiserte foreldre. det er helt normalt å se bestemor og bestefar sitte på benken med en flaske vodka kl 12. eller kanskje de bare har den i kaffekoppen hjemme istedenfor.

for man skal jo være liberal? gi plass til alle i samfunnet? men på hvilken bekostning? åpner vi samfunnet opp for noen og lukker det derfor for en annen stor folkegruppe?
Sitat av satanpåski Vis innlegg
I følge Det internasjonale pengefondet har vi i Norge en snittinntekt på 100.318 dollar, med en snittpris på øl på $10,1. Det blir ca 9932,5 øl i året. I Frankrike har de råd til 6195 øl i året, i UK har de råd til 8851, og i Russland har de råd til 7881.
Vis hele sitatet...
Tror neppe gjennomsnittsinntekten i Norge er 614 000kr. Den var 363 000 i 2013.
I følge SSB er snittlønn i underkant av 500.000. http://www.ssb.no/lonnansatt/
Trådstarter
Sitat av satanpåski Vis innlegg
Avgiftene på alkohol er skyhøye fordi staten vet at nordmenn kommer til å kjøpe alkohol for milliarder av kroner uansett hva det koster. Alkohol er heller egentlig ikke så veldig dyrt i Norge. I følge Det internasjonale pengefondet har vi i Norge en snittinntekt på 100.318 dollar, med en snittpris på øl på $10,1. Det blir ca 9932,5 øl i året. I Frankrike har de råd til 6195 øl i året, i UK har de råd til 8851, og i Russland har de råd til 7881.
Vis hele sitatet...
Veldig dum sammenligning. Øl har ikke særlig stor ABV, kan ikke bruke øl som et eksempel for alkoholavgifter. Øl er dyrt fordi det er en lang prosess å brygge det. Sammenlign vodka, så skal du se et helt annet regnestykke.
Sitat av 0040oa Vis innlegg
Veldig dum sammenligning. Øl har ikke særlig stor ABV, kan ikke bruke øl som et eksempel for alkoholavgifter. Øl er dyrt fordi det er en lang prosess å brygge det. Sammenlign vodka, så skal du se et helt annet regnestykke.
Vis hele sitatet...
Men på en annen side - i Norge er avgiftene satt slik at kvalitetsprodukter ikke blir å dyre. Så man kan faktisk unne seg ei god flaske for en akseptabel pris
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Men på en annen side - i Norge er avgiftene satt slik at kvalitetsprodukter ikke blir å dyre. Så man kan faktisk unne seg ei god flaske for en akseptabel pris
Vis hele sitatet...
Helt enig. Jeg er igrunn ganske fornøyd med polet, er vel bare ikke fan av måten de "markedsfører" på.