Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4855
Holla Freaks.
Sliter ganske mye med og sove, og er stort sett våkne på disse tider av døgnet, og ikke når jeg skulle ønske og villet.
Men vil det lønne seg for meg og gå en tur nå, og legge meg med en gang jeg kommer tilbake? Eller trenger kroppen så og så lang tid på og roe ned eller what ever?
Hvor lenge før ''leggetid'' burde jeg evnt gått min lille tur, eller annen form for fysisk aktivitet?

Peace
Om du ikke får sove, så ta og test det selv, kan umulig være værre.
gå deg ca en halvtimes tur å sjekk om det holder, hender jeg pleier gå meg en lang tur om jeg ikke får sove, opptil 2-3 timer, da syntes jeg det er ganske knall å møte senga igjen

Noen mener jo også at kroppen blir "gira" av å gjøre det, men det funker supert her, har somregel med en gå kompis som gjør dette av samme grunn, bare at han gjør det hver dag :P, de gangene jeg sliter værst hvertfall
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Om du ikke får sove, så ta og test det selv, kan umulig være værre.
gå deg ca en halvtimes tur å sjekk om det holder, hender jeg pleier gå meg en lang tur om jeg ikke får sove, opptil 2-3 timer, da syntes jeg det er ganske knall å møte senga igjen

Noen mener jo også at kroppen blir "gira" av å gjøre det, men det funker supert her, har somregel med en gå kompis som gjør dette av samme grunn, bare at han gjør det hver dag :P, de gangene jeg sliter værst hvertfall
Vis hele sitatet...
Dagen i dag er ikke helt rette til og teste da jeg har en lang og hard arbeids dag i vente
Og ikke har jeg tid til noe 2-3 timers tur heller, dessverre.
Mener selv også og ha hørt at kroppen blir gira, men får vell heller ta eg tur og gå til jeg blir sliten og lei.
Når jeg sliter med å sovne med natta så pleier jeg også gå meg en god og fin tur som er sånn ca 30 min lang. Da får jeg en del frisk luft og får beveg meg sånn passe til at når jeg legger meg i senga når jeg kommer hjem så blir jeg trøtt og sovner ganske fort.

Det vil også hjelpe å være ute i frisk luft et par timer hver dag f.eks å gå en tur i skogen vil gjøre deg trøtt på kvelden.
Sitat av Rakaa Vis innlegg
Når jeg sliter med å sovne med natta så pleier jeg også gå meg en god og fin tur som er sånn ca 30 min lang. Da får jeg en del frisk luft og får beveg meg sånn passe til at når jeg legger meg i senga når jeg kommer hjem så blir jeg trøtt og sovner ganske fort.

Det vil også hjelpe å være ute i frisk luft et par timer hver dag f.eks å gå en tur i skogen vil gjøre deg trøtt på kvelden.
Vis hele sitatet...
Pleier du og legge deg rett etter og ha gått tur? Og så får du sove med en gang?
Er redd virkningen skal komme senere enn jeg ønsker, så ender det opp med at jeg får virkningen når jeg er kommet meg på jobb
Finn verdens kjedeligste film å se på.. Legg deg i senga, legg vekk telefonen og slapp av Jobber som dørvakt og har ofte problemer med å sove etter jobb (slik som nå!), så nå skal jeg sette på The Wire og sovne :P
Mitt tips vil være at ca 30 min før du vil sove så slår du av ALT av pc, mobil osv + lys, så tenner du noen stearin lys og leser til du blir trøtt.

Hvit lys blir man våken av = så si alt av kunstige lys.
Gult lys blir man trøtt av = stearinlys solnedgang.

men hvis du MÅ sitte på pc'en installer f.lux

Ang, lys kan du lese om her
Sist endret av Sterol91; 8. februar 2013 kl. 05:58.
Sitat av rspederse Vis innlegg
Finn verdens kjedeligste film å se på.. Legg deg i senga, legg vekk telefonen og slapp av Jobber som dørvakt og har ofte problemer med å sove etter jobb (slik som nå!), så nå skal jeg sette på The Wire og sovne :P
Vis hele sitatet...
Ingen dum ide. Men liker ikke og sove med pcen i senga heller, den ramler alltid ned
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Dagen i dag er ikke helt rette til og teste da jeg har en lang og hard arbeids dag i vente
Og ikke har jeg tid til noe 2-3 timers tur heller, dessverre.
Mener selv også og ha hørt at kroppen blir gira, men får vell heller ta eg tur og gå til jeg blir sliten og lei.
Vis hele sitatet...
Nei er jo ikke alle det passer og gå hver dag for.
Er ikke mer enn 3-4 mnd siden jeg begynte med dette, å syntes det veldig digg/ålreit

Det er absolutt ikke alle som blir gira av det, kansje hvis du begynner styre med masse hjemme men.

Og det med 2-3 timer er noe jeg gjør , derfor brukte jeg bare det som eksempel.
Dette er forresten noe jeg gjør minst 3 ganger i uka, merker mye forbedringer på kroppen også, bedre matlyst foreksempel.
Og mer opplagt når jeg står opp.
Sex er knall sovemedisin
Eventuelt for en mer naturlig innsovning bør du legge bort pcen 1 time før du skal legge deg, for som nevnt tidligere stimulerer skjermen kroppen din til å være våken. Så legger du deg og konsentrerer på å slappe av hver eneste muskel i kroppen, mens du enten fokuserer på å puste dypt, eller telle sakte så langt du klarer.
Det med å bli gira av å gå: Det er hvertfall slik med tyngre trening, og man skal derfor ikke drive med styrketrening eller hard trening før leggetid. En rolig gåtur skulle derimot ikke være noe problem, og er en helt vanlig måte å bli trøtt på.
Hvis du går en liten tur, rekker kroppen bare å komme i gang, og du blir gira. Hvis du går litt lengre enn du egentlig gidder, blir kroppen sliten og vil slappe av/sove. Hva som er kort og lang tur, er selvsagt forskjellig for alle. Begynn med en halvtime og se hva som passer for deg.
Oh. I may be able to help you. A little cannabis before bedtime does wonders.
- Dr. Walter Bishop
Vis hele sitatet...
Har selv tatt meg en halvtimes gåtur et par ganger når jeg ikke får sove. Blir utrolig avslappet og rolig av det. De gangene jeg har gjort det har jeg hoppet rett i senga når jeg kommer inn igjen og sovner i løpet av 10 minutter.
Det viktigste er å få en god døgnrytme, Gå en tur i halv 10 halv 11 tiden for eksempel, så når du kommer hjem kan du lage deg noe godt å spise (helst varmt) før du legger deg. Prøv å ikke spill eller se på stressa programmer på TV 1 times tid før du legger deg. Det finnes Te som er spesielt beroligende jeg har hadde god hjelp av sammen med et godt måltid halvtime før legging.

Så- stå opp når du har sovet rundt 8 timer, hvis du er trøtt fordi du har sovet lite så gjør ditt beste for ikke å sove på dagtid (er bare med på å gjøre natta lengre). Ellers er jo generell fysisk aktivitet bra for søvnen.

Hvis dette ikke funker så er det mulig å bestille melatonin fra EU. I Norge er det reseptpliktig, men innførsel fra EU er lov (regner med det er inntil 3 mnd bruk). Mine kapsler er på 4mg stk, jeg tar 1-2 før jeg legger meg, sovner inn fortere og føler meg mye mer uthvilt når jeg våkner.
Ta en tur i den lokale svømmehallen og svøm for enten treningen sin del, eller bare ha det gøy med hopping/stuping/dykking eller bare generell vannlek. Eg blir alltid trøtt og sovner veldig lett de dagene eg har hatt en tur i svømmehallen, hvertfall
+ at det er veldig god trening uansett om du bare leker i vannet eller om du svømmer for treningens skyld!
Burde kanskje også legge til at om du ikke har sovnet på en halvtime og ikke føler deg i nærheten av å sovne, så kan du ta på lyset og lese en bok (ellers er donald passe 'døvt' synes jeg) for så å legge seg igjen. Mange ganger kan irritasjonen av at du ikke får sove skape en litt ond sirkel, så det er ikke sikkert det er lurt å tvinge seg selv til å PRØVE å sove.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av rspederse Vis innlegg
Finn verdens kjedeligste film å se på.. Legg deg i senga, legg vekk telefonen og slapp av Jobber som dørvakt og har ofte problemer med å sove etter jobb (slik som nå!), så nå skal jeg sette på The Wire og sovne :P
Vis hele sitatet...
For et idiotisk tips. Hvis du sliter med å sove er det stor sannsynlihet at du har sett for mye på skjermen, noe som lurer hjernen din til å tro at det er dag.

Jeg har tre tips: Ikke bruk dataen/tven rett før du skal sove (les heller en bok), skaff deg f.lux og sist, men ikke minst, begynn å tren (bare ikke rett før du skal sove).
Sist endret av Olympic; 8. februar 2013 kl. 10:04.
Sitat av rspederse Vis innlegg
Finn verdens kjedeligste film å se på.. Legg deg i senga, legg vekk telefonen og slapp av Jobber som dørvakt og har ofte problemer med å sove etter jobb (slik som nå!), så nå skal jeg sette på The Wire og sovne :P
Vis hele sitatet...
En annen ting er at det er lurt å bruke senga kun til å sove i, ikke driv med pc eller tv-titting i senga.
Oh. I may be able to help you. A little cannabis before bedtime does wonders.
- Dr. Walter Bishop
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke får sove går jeg en tur med en liten nattings funker knall.
Jeg bruker tommerfingerregelen at hvis jeg ikke sovner etter 30 min jeg har lagt meg ned, så står jeg opp igjen å sitter en times tid oppe å gjør noe casual forran pc'n, så prøver jeg igjen... Sjeldent jeg må oppe 2 ganger.
Sist endret av Skyfx; 8. februar 2013 kl. 19:17.
Jeg sover alltid kjempebra de dagene jeg har trent :-)
Syns det å game og serlig det å gå tur gjør meg mer våken.

Men er alltid lettere sove di dagene jeghar vert i god fysisk aktivitet. Helt klart.


Ellers kan eg anbefale Isochronic beats

http://www.youtube.com/watch?v=Vas8OdHZKcw

syns det hjelper / placebo :P
For min del så fungerer det, men dette kommer jo veldig an på person til person.
Eneste måten og finne det ut på er og ta seg en gåtur. Får du sove så sovner du, og hvis ikke så fungerte ikke dette på deg. Da er det bare og finne en annen måte og sove på! :-)
Har faktisk fått høre at fysisk aktivitet før sovetid er en dårlig idé. Grunnen til dette skal visstnok være at pulsen bruker tid på å komme seg helt ned slik at man får slappet fullstendig av. Noe som er viktig når man vil sove. Fikk forresten høre dette i en hypnoselydbok for søvn jeg kjøpte på nettet hvor det ble fortalt en del råd om søvn generelt.
Sist endret av Mofse; 11. februar 2013 kl. 22:46.
Trening før kubbings er en dårlig ide- slipper løs testosteron m.m i kroppen, gjør deg (som nevnt over) giret og klar for fysisk aktivitet.

Begynn å tren regelmessig, men ikke før du skal sove.
Les en bok på sengen

Leste også et tips, vetsje om det var lengre oppe eller om det var et annet sted; hvis du blinker i et minutt sammenhengende vil øyenlokkene dine bli trøtte- trøtte øyenlokk=enklere å sovne. Vetsje om det bare e bull, men men- lykke til og god natt
Har også hørt flere si at fysisk aktivitet før trening ikke skal være noe sjakktrekk for søvn fordi du kommer rett inn i forbrennings fasen og kroppen begynner å jobbe på høygir.

Mitt tips til deg for søvnprobleme (og dette kommer fra en som også har perioder med vampyr livstil), er å bare bite i det sure eplet og døgne! Hold deg våken til hvertfall klokka 7 om kvelden (da er du så kjørt og sliten i huet at du garantert kommer til å sovne som en stein) så står du opp når du står opp, samme om det er 3 eller 4 på natta/morran, da har du fått 8 - 9 timer søvn og burde være utvhilt nok (anbefaler en times morgentur m rask gange om du har tid før jobb, da blir du ekstra fresh og våken på jobb, pluss det er godt for deg, dobbel jackpot!). så legger du deg til rimelig tid og står opp til ett tidspunkt du trives med vær dag, helt til det kommer inn i den biologiske klokka og går på autopilot.

Dette kan være litt kjipt og gjennomfør, men er det eneste som har funket for meg for og få i gang en akseptabel døgnrytme kjappest mulig.
Som det er sakt igjennom hele tråden, så hjelper deg og være aktiv om dagen, enten trening eller gå turer.

Selv når jeg har hatt problemmer med og sove, har jeg satt på Discovery channel på TV, da sovner jeg enten av kjedsomhet, eller kunn fordi jeg ikke lenger fokuserer på at jeg ikke får sove.

Et annet tips jeg har lest, og ja faktisk prøvd, er og ha sex eller onanere litt før sengetid, da det utløses et stoff i hjernen som visnok gjør deg trøtt.
i vår eksistens
frekvens's Avatar
Har ingenting med gåtur å gjøre, men dette funker sweet for min del iallefall.

Finn den smudeste stillingen du vet om og bare ligg å kos deg. Du skal iallefall ikke sovne så godt du ligger nå og bare koser deg maksimalt. Kanskje koser litt fot, om du liker å gjøre det.

Det blir litt som å si til en unge at de kan være våken så lenge de vil, da har de sovnet innen en halvtime.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Kan anbefale folk å lese seg opp på søvnhygiene. Hjalp meg utrolig mye ift søvnproblematikken som følger en sterk AD/HD.