Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1263
Jo, omtrent hele klassen min sitter nå og ser på Intel Extreme masters livestream, og det er jo likt oppsett som alle andre idrettsarrangement. Det er kommentatorer, publikum og en haug av seere.

Så kommer spørsmålet; Vil dette bli en lik "sportsgren" på linje med fotball, basket, sykling osv? Hvordan ser fremtiden ut for "gaming"?

Link til Intel Extreme Masters: http://www.esl-world.net/masters/
Det er ganske stort allerede, men på andre siden av kloden.

Ser ingen grunn til at det ikke skal få godt fotfeste her heller, synes det er ganske spennende å se på BF3 live matcher.

Husker jeg så en livekamp i BF2 på TV2 Zebra eller noe for en del år siden, var ganske rått å se gaming på tv
Sitat av bj4rn3 Vis innlegg
Så kommer spørsmålet; Vil dette bli en lik "sportsgren" på linje med fotball, basket, sykling osv?
Vis hele sitatet...
Er det ikke mer naturlig å sammenligne det med sjakk og bridge? Det er tross alt ikke snakk om noen spesielt fysisk krevende prestasjon her.
Jeg ser for meg at dette kan bli stort om noen år. Det er tusenvis av ungdom som spiller dataspill, ekstremt mange flere enn som spiller sjakk, så det er helt klart et stort marked for det (både for utøvere og sponsorer).
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg ser for meg at dette kan bli stort om noen år. Det er tusenvis av ungdom som spiller dataspill, ekstremt mange flere enn som spiller sjakk, så det er helt klart et stort marked for det (både for utøvere og sponsorer).
Vis hele sitatet...
Hehe, det er kanskje tusenvis av ungdom som spiller dataspill, men hvor mange av de oppfølger følgende krav.
A: spiller et spill som er forståelig, selv for de som ikke spiller.
B: spiller på et såpass høyt nivå at det er interessante å se på.
C: har råd til å trene og spille på heltid.
D: spiller et spill med utviklere og et miljø som faktisk bryr seg om esport.

Ang. sjakk så vil jeg bare si at du er på bærtur. At mange ungdommer spiller dataspill er sant, men det er ingen pcspill i verden som nærmer seg sjakk i popularitet, utbredelse og aktive spillere. FIDE har 158 medlemsland, det skrives daglige sjakkspalter i aviser verden over, det skrives massevis av bøker hvert år og barn verden over lærer det på skolen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Er det ikke mer naturlig å sammenligne det med sjakk og bridge? Det er tross alt ikke snakk om noen spesielt fysisk krevende prestasjon her.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=k8EchclYj9c
Anbefales med lyd.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har fulgt med på starcraft og esports i over ti år, men det er fortsatt ikke spesielt publikumsvennlig å følge med på hvor raske hender Moon har. Det blir som å dra på en konsert for å se på hendene til en pianist, uten å faktisk høre musikken.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, jeg har fulgt med på starcraft og esports i over ti år, men det er fortsatt ikke spesielt publikumsvennlig å følge med på hvor raske hender Moon har. Det blir som å dra på en konsert for å se på hendene til en pianist, uten å faktisk høre musikken.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg med deg, men jeg fulte også med på innholdet i hva han gjorde, ikke kun hendene.

Skal ikke drive å påstå at spilling kan gå under kategorien sportsgren av den grunn, men dette er jo et godt eksempel på at det kreves fysisk presentasjon for å kunne oppnå mye i et spill enkelte plasser.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Nå vet ikke jeg med deg, men jeg fulte også med på innholdet i hva han gjorde, ikke kun hendene.

Skal ikke drive å påstå at spilling kan gå under kategorien sportsgren av den grunn, men dette er jo et godt eksempel på at det kreves fysisk presentasjon for å kunne oppnå mye i et spill enkelte plasser.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at det er jo uinteressant for publikum hvor raske hender spilleren har, på samme måte som det er uinteressant hvor raske fingre en pianospiller har så lenge produktet blir bra.
I motsetting til en idrett der resultatet er direkte avhengig av fysikken til utøveren så er ikke resultatet av en starcraftmatch avhengig av hvor fort du klikker. Og siden fysisk styrke er noe universelt som alle forstår, har et begrep om og på mange måter fortsatt beundrer så er det med på å dra seertall og interesse langt over nivået til dataspill.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg tror absolutt Esport kan bli stort i Norge. Så fort TV2 eller lignende fatter interesse og kjører tournaments på TV blir det nok endel viewers. Det er veldig mange som spiller i Norge og føler de er flinke nok til å spille kompetitivt.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Jeg tror absolutt Esport kan bli stort i Norge. Så fort TV2 eller lignende fatter interesse og kjører tournaments på TV blir det nok endel viewers. Det er veldig mange som spiller i Norge og føler de er flinke nok til å spille kompetitivt.
Vis hele sitatet...
TV2 har nok ikke interesse for noe slik og får det ikke med det første. "Endel viewers"? Selv de største internasjonale turneringen på de store turneringene har bare noen titalls tusen seere på verdensbasis.
Og hva skal tv2 sende?
Turneringen må gå live og kommenteres på norsk. I tillegg må den være såpass stor at det er noen gode spillere med og her i Norge er det bare en som er i nærheten, Snute. I tillegg må de selge reklame som dekker timevis med starcraft.
Det er urealistisk å tro at noen andre enn NRK kan sette av tid til et slikt prøveprosjekt og jeg tviler sterkt på at de heller har muligheten med det første.
Det finnes jo ikke noe samlende starcraftmiljø med gode spillere og casters, så hvem skal kommentere og lede et slik program?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
IEM i Hannover som går i disse dager har da endel viewers, var blant annet 130k folk som så TSM mot M5 for et par timer siden, og det er på dagen når mange er på skole og jobb. Jeg ser for meg at e-sport er noe de kunne sendt på TV2-zebra eller lignende. De trenger ikke å kommenteres på norsk, men jeg ser ikke for meg at det er vanskelig å få tak i to personer som er over snittet interessert i gaming til å kommentere. Jeg er enig i at det er urealistisk å få til noe sånt her i Norge, men det hadde nok slått an hvis det først ble prøvd ut, jeg vet om mange som hadde hatt interesse av noe sånt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hehe, det er kanskje tusenvis av ungdom som spiller dataspill, men hvor mange av de oppfølger følgende krav.
A: spiller et spill som er forståelig, selv for de som ikke spiller.
B: spiller på et såpass høyt nivå at det er interessante å se på.
C: har råd til å trene og spille på heltid.
D: spiller et spill med utviklere og et miljø som faktisk bryr seg om esport.

Ang. sjakk så vil jeg bare si at du er på bærtur. At mange ungdommer spiller dataspill er sant, men det er ingen pcspill i verden som nærmer seg sjakk i popularitet, utbredelse og aktive spillere. FIDE har 158 medlemsland, det skrives daglige sjakkspalter i aviser verden over, det skrives massevis av bøker hvert år og barn verden over lærer det på skolen.
Vis hele sitatet...
Han nevnte ikke noe spesielt dataspill? Dataspill, generelt. Tror de fleste skjønner at de må spille på et høyt nivå, Dagens ungdom spiller jo veldig mye, så man kan jo nesten si at de spiller heltid, bortsett fra skolen.
Sitat av FatMan Vis innlegg
IEM i Hannover som går i disse dager har da endel viewers, var blant annet 130k folk som så TSM mot M5 for et par timer siden, og det er på dagen når mange er på skole og jobb.
Vis hele sitatet...
Ja, det er dagen her i landet, men hvor mange kobla seg på fra andre deler i verden?
Sitat av FatMan Vis innlegg
Jeg ser for meg at e-sport er noe de kunne sendt på TV2-zebra eller lignende. De trenger ikke å kommenteres på norsk, men jeg ser ikke for meg at det er vanskelig å få tak i to personer som er over snittet interessert i gaming til å kommentere.
Vis hele sitatet...
Hvem skal betale for rettighetene til streamen og hvem skal betale produksjonen? Du får ikke seere nok til å dekke slike kostnader i tillegg til at TV2 skal tjene på å sende det.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Jeg er enig i at det er urealistisk å få til noe sånt her i Norge, men det hadde nok slått an hvis det først ble prøvd ut, jeg vet om mange som hadde hatt interesse av noe sånt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet om mange som faktisk hadde betalt for å se på noe slik, derfor gjør de det, på internett, nettopp fordi ingen kommersielle kanaler har muligheten til å sende slike nisjeprogrammer som bare treffer en bitteliten del av befolkningen.

Sitat av Oatre Vis innlegg
Han nevnte ikke noe spesielt dataspill? Dataspill, generelt.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig, men hvorfor skal jeg som bare spiller sims gidde å følge med på noen som spiller starcraft? Markedet for å se på starcraft er ikke noe større bare fordi sims, og modern warfare selger millioner av kopier.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Tror de fleste skjønner at de må spille på et høyt nivå, Dagens ungdom spiller jo veldig mye, så man kan jo nesten si at de spiller heltid, bortsett fra skolen.
Vis hele sitatet...
Hehe,piller på heltid ja.
De får såvidt jeg vet ikke betalt en krone for å spille, noe som er hele poenget her. Du har ikke muligheten til å jobbe/gå på skole hvis du skal holde deg i toppen av feks. starcraft, som så og si er det eneste spillet det går an å leve av i dag.
Jeg tror e-sports forandres fundamentalt alt for ofte til at en mainstream seerbase noen gang vil ha tid til å bygge seg opp rundt et enkelt spill i vesten. Få spill varer i mer enn et tiår før en ny versjon enten tar over eller splitter spillsamfunnet. De fleste mye kortere.
Sjakk og bridge er og vil alltid være sjakk og bridge. Starcraft ble starcraft 2, nå med store forandringer rundt hjørnet igjen i heart of the swarm.

Noe av det mest positive som har skjedd for e-sports popularitet i senere tid er at interessen har begynt å spre seg til folk utenfor Korea som ikke selv spiller. SC2 er et eksempel på spill som tilsynelatende har høy underholdningsverdi for ikke-spillere. Kjente kommentatorer rapporterer stadig vekk om at de får overraskende mange positive tilbakemeldinger fra folk som ikke selv eier spillet.

Jeg tror allikevel at dagens castingformater er litt for fokusert på den harde kjernen av interesserte og må bli enda mer inkluderende for potensielle ikke-spillende seere for å virkelig slå an. Det kan rett og slett hende at det trengs mer overfladiske alternativer med mindre snakk om metagame, forkortelser av build orders og lignende. Et problem er jo at det ville skjedd på bekostning av hva den nåværende seerbasen ønsker.
MLGs nye format virker ganske nybegynnervennlig, men så forsøker de å ta seg betalt.

Tilgjengelighet er et annet problem. Man må nesten være interessert for å i det hele tatt vite om det når en turnering eller en god stream er live.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, det er dagen her i landet, men hvor mange kobla seg på fra andre deler i verden?
Hvem skal betale for rettighetene til streamen og hvem skal betale produksjonen? Du får ikke seere nok til å dekke slike kostnader i tillegg til at TV2 skal tjene på å sende det. Jeg vet om mange som faktisk hadde betalt for å se på noe slik, derfor gjør de det, på internett, nettopp fordi ingen kommersielle kanaler har muligheten til å sende slike nisjeprogrammer som bare treffer en bitteliten del av befolkningen.

Hehe,piller på heltid ja.
De får såvidt jeg vet ikke betalt en krone for å spille, noe som er hele poenget her. Du har ikke muligheten til å jobbe/gå på skole hvis du skal holde deg i toppen av feks. starcraft, som så og si er det eneste spillet det går an å leve av i dag.
Vis hele sitatet...
Vel, de sa på streamen i sted at mange fortsatt er på skole/jobb eller sover. Jeg regner med de har en god statistikk. Akkurat da var det 30.000 som så på CS 1.6, selvom spillet ikke var igang. Det er vel strengt tatt også folk som lever av pengepremiene fra sånne konkuranser også.

Om TV2 sender live-sending fra slike store arrangement trengs det heller ikke norsk kommentering. Noe alà Raw Wrestling. Utgiftene til TV2 for å sende Raw på Zebra er nok ikke så veldig store.