Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1617
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bør sikkert skrive noe i førstepost også.

Tenketenketenke.

Lenke til metadata og kommentar om at lukkertid imo er viktigere enn "InteroperabilityIndex"?
Viktigst for meg? Er vel heller slik at jeg finner den informasjonen jeg trenger når jeg har behov for den.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Kalender: Som som oftest er...?
Jonta: Når jeg skal finne ut hvorfor eller hvorfor ikke noe ble som det skulle når jeg vurderer bilder i etterkant.
Om jeg sjekker opp metadataen på et bilde er det så og si alltid fordi at jeg vil sjekke instillinger som er brukt, jeg finner altså alt jeg trenger under EXIF.

...hvis du ikke lurte på hvilken EXIF-info som er viktigst? Isåfall er det basic instillinger, som lukkertid, blenderåpning, ISO-hastighet, hvitbalanse, og evt. blitsinstillinger. Kamera og evt. optikk er jo også interessant.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Tenkte på alt av metadata ja (Dublin, EXIF, PLUS, IPTC, XMP, WTFBBQ). Regner med Kalender mener De Fire Store innen EXIF (lukker, blender, ISO og hvitbalanse (selv om jeg aldri har fått se en EXIF-viewer som gir vettug info om sistnevnte). Brennvidde går vel også med. Takker MannY.

Bring 'em on dere andre som lurkeleser.
Blender, lukkertid, ISO og hvitbalanse.
Føler meg ikke pro nok til å brife med flere fancy uttrykk, selv om de allerede nevte ikke er fancy at all.

I etterpåklokskapens lys tippet jeg på hva metadata er.
Tilgi meg, TS.
Sist endret av olaPola; 18. juni 2011 kl. 01:08. Grunn: generell dumskap
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tenkte på alt av metadata ja (Dublin, EXIF, PLUS, IPTC, XMP, WTFBBQ). Regner med Kalender mener De Fire Store innen EXIF (lukker, blender, ISO og hvitbalanse (selv om jeg aldri har fått se en EXIF-viewer som gir vettug info om sistnevnte). Brennvidde går vel også med. Takker MannY.

Bring 'em on dere andre som lurkeleser.
Vis hele sitatet...
Hvitbalanse in-camera har blitt et irrelevant punkt for de fleste. Det fikses lettest i ettertid.
Kameranavn, blender, lukkertid og ISO er det viktigste for meg.