Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2193
Jeg har i den senere tid fattet interesse for analog fotografering, kanskje mest på grunn av det estetiske og den nostalgiske sjarmen. Uten å ha omtrent noe som helst av kunnskap om foto generelt (men med et sterkt ønske om å lære), spør jeg dere: har dere et artig analogkamera dere kan anbefale?

Gjerne et med særegne egenskaper, blitz og muligens en litt hyggelig ebay-pris. Men uansett er alt av interesse, så lenge det kan gi et interessant resultat
Takker for alle svar.
Nikon f60!
Det er fantastisk. Ikke det mest bad-ass kameraet du får tak i, men shit det tar bra bilder. Egentlig et gjennomført bra kamera.
Hva med å ta en titt på Holga kameraene eller et gammelt Leica? Moro!
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Hva med å ta en titt på Holga kameraene eller et gammelt Leica? Moro!
Vis hele sitatet...
Holga er legendarisk! Man må elske ett kamera som leveres med elektrikertape for reperasjoner!
Anbefaler deg å kjøpe et pentax K1000. Pentax har laget legendariske linser, og bruker samme mount den dag i dag. Du kan altså bruke en ny linse på gammelt kamera, eller en gammel linse på et nytt. Mange av dem er også billige. Dette bør være et pluss for deg, da pentax også lager dagens desidert beste entry/mid level digitale SLR. (Pentax k-x)
K1000 er fullstendig manuelt, og derfor perfekt for en som vil lære, samtidig som det betyr at kameraet fortsatt kan ta bilder selv om batteriet dør.
Du finner hundrevis av disse på ebay.
Sist endret av patches; 22. august 2010 kl. 22:14.
Om du vil gå en mer alternativ retning er det veldig hipt å bruke f.eks Lomo-, Diana- eller Holga-kameraer, som tidligere nevnt. Disse er billige, gir artige bilder og en kan ha en rekke funksjoner til de. Attpåtil lærer man å bruke lyset også.

En side med litt morosaker: http://shop.lomography.com/cameras
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av moret Vis innlegg
Nikon f60!
Det er fantastisk. Ikke det mest bad-ass kameraet du får tak i, men shit det tar bra bilder.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvordan har dette noe med kamera å gjøre, og ikke med film og optikk når det gjelder analogt?
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Hva med å ta en titt på Holga kameraene eller et gammelt Leica? Moro!
Vis hele sitatet...
Leica M-serie. Det er tingen. Brukervennlig, lite, velbygd, eksklusivt. Ikke noe for enhver smak, men midt i blinken for en del
Sitat av danchr Vis innlegg
da pentax også lager dagens desidert beste entry/mid level digitale SLR.
Vis hele sitatet...
Jaha? Høres en tanke subjektivt ut dette her.

Min første tanke? Canon EOS 30V, også kjent som Canon EOS Elan 7N
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av danchr Vis innlegg
Anbefaler deg å kjøpe et pentax K1000. Pentax har laget legendariske linser, og bruker samme mount den dag i dag. Du kan altså bruke en ny linse på gammelt kamera, eller en gammel linse på et nytt. Mange av dem er også billige. Dette bør være et pluss for deg, da pentax også lager dagens desidert beste entry/mid level digitale SLR. (Pentax k-x)
K1000 er fullstendig manuelt, og derfor perfekt for en som vil lære, samtidig som det betyr at kameraet fortsatt kan ta bilder selv om batteriet dør.
Du finner hundrevis av disse på ebay.
Vis hele sitatet...
Eg kan sikkert google meir sjølv, men eg spør deg, likesågreit. Sidan det verka som du kan ein del.
Prøver å finne 35mm til Pentax Kx, men finn ikkje noko. Ebay hadde vel omtrent berre 50mm og nokon zoomlinse. Kunne tenkt meg fastoptikk som er 35mm, eller noko rundt der. Tips?
Du nevner "morsomt", "artig", "særegne egenskaper" og "interessant resultat" i åpningsposten din, men også at du ønsker å lære. Kjøper du et kamera som Holga, så vil du være forholdsvis låst til bilder av lav kvalitet, men som produserer interessante bilder. Det er helt sikkert et morsomt kamera å ha på siden, men hvis du ønsker å utvikle deg ville jeg kjøpt et kamera med potensiale for flere typer fotografering. Det er uendelig med eksperimentering som kan gjøres med et 35mm filmkamera, og der har du også muligheten til å ta bilder av høy kvalitet.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Jaha? Høres en tanke subjektivt ut dette her.]
Vis hele sitatet...
Naturligvis er det subjektivt. Synes ikke man skal man trenge å ende enhver meningsytrende setning med "[...] mener nå jeg da." for å understreke det, selv ved noe bastant ordvalg.

Sitat av Joey Vis innlegg
Eg kan sikkert google meir sjølv, men eg spør deg, likesågreit. Sidan det verka som du kan ein del.
Prøver å finne 35mm til Pentax Kx, men finn ikkje noko. Ebay hadde vel omtrent berre 50mm og nokon zoomlinse. Kunne tenkt meg fastoptikk som er 35mm, eller noko rundt der. Tips?
Vis hele sitatet...
Anbefaler sigma 30mm 1.4. Du finner masse info om den på nett.
Sist endret av patches; 23. august 2010 kl. 00:23.
olympus xa.
Sitat av danchr Vis innlegg
Anbefaler deg å kjøpe et pentax K1000. Pentax har laget legendariske linser, og bruker samme mount den dag i dag. Du kan altså bruke en ny linse på gammelt kamera, eller en gammel linse på et nytt. Mange av dem er også billige. Dette bør være et pluss for deg, da pentax også lager dagens desidert beste entry/mid level digitale SLR. (Pentax k-x)
K1000 er fullstendig manuelt, og derfor perfekt for en som vil lære, samtidig som det betyr at kameraet fortsatt kan ta bilder selv om batteriet dør.
Du finner hundrevis av disse på ebay.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Jeg vil absolutt sjekke ut dette kameraet nærmere.

Flere her har nevnt Holga samt andre lignende kameraer. Google fant noen originale og stilige bilder som er tatt med slike. Er disse bildene helt særegne disse kameraene, eller vil jeg kunne klare å få lignende effekter med mer litt mer avanserte analoge kameraer, som f.eks Pentax k1000-kameraet som Danchr nevner, om jeg en gang blir litt dreven?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hæ? Hvordan har dette noe med kamera å gjøre, og ikke med film og optikk når det gjelder analogt?

Min første tanke? Canon EOS 30V, også kjent som Canon EOS Elan 7N
Vis hele sitatet...
Og forskjellen mellom våre anbefalinger er? bortsett fra produsent, årsmodell og andre småting vel å merke.
Please lær meg hva jeg skrev galt her..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
moret: Poenget mitt var: Med analoge kameraer er det film og optikk som teller i forhold til hva man ser på sluttresultatet. Kameraet er brukervennlig i en eller annen grad, og dette teller for fotografen. Med digitalt er det forskjellig sensor på de fleste kameramodellene, og dermed spiller kameraet en større rolle.
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Flere her har nevnt Holga samt andre lignende kameraer. Google fant noen originale og stilige bilder som er tatt med slike. Er disse bildene helt særegne disse kameraene, eller vil jeg kunne klare å få lignende effekter med mer litt mer avanserte analoge kameraer, som f.eks Pentax k1000-kameraet som Danchr nevner, om jeg en gang blir litt dreven?
Vis hele sitatet...
Kort sagt så er de bildene særegne for de kameraene, ja. Lomo- og holga-effekt kommer av plastikklinser og lyslekasjer i huset. Det er rett og slett dårlig kvalitet som gir det sin sjarm, men ikke begå den feilen å tro at det er det spor originalt. Jeg mener å ha sett 35mm "lomo-film" før, men det er ikke noe jeg personlig ville gått for. Jeg tror faktisk det er bedre å scanne bildene og redigere i ettertid.
Helt optimalt ville det kanskje være å sette opp et lite mørkerom og gjøre kryssprosessering av 35mm film. Dette går kun utover fargene, så du vil ende opp med bilder av høy kvalitet, og med potensiale for all den hipstersjarm du kan ønske deg. Google "cross processed" for eksempler.

Vet ikke helt hva du mener med hyggelig ebay-pris, men hvis du er villig til å betale prisen av et brukt digitalt speilreflekskamera, så har du råd til et ok 6x4.5cm mellomformatkamera. Det er muligens noe å spare til du vet om interessen er stor nok, men det er vel greit å vite hvilke muligheter man har.
Som noen sa over her. Kjøp deg en Leica så kan du få mye artig.

Om du i tillegg kjøper et kamera med M fatning, så kan disse brukes senere om du skulle kjøpe deg et digitalt M kamera (med noen unntak.)

Vet ikke hvor mye du har tenkt å legge i dette, men det ligger en M6 med en summicron 50mm/f2 på finn for tiden. Prisen kan nok virke litt stiv, men det er på grunn av objektivet. Kan tenke meg dette ligger på rundt 6-7K om du skulle kjøpt det løst.

Er kanskje ikke helt objektiv her da jeg nylig kjøpte mitt første leica selv (M8).


Ellers ser jeg du kan få en Voigtlander bessa R til et mye hyggeligere pris.

Vet ikke om det er akseptert å lenke til annonser, så send en pm om du lurer.