Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 16228
Regner med at noen har fått med seg det som har skjedd på en videregående skole i Trondheim den siste tiden. Hvis ikke:

http://https://www.frieord.no/eksklu...ole-trondheim/

http://http://www.adressa.no/nyheter...r-12639023.ece

http://http://www.adressa.no/nyheter...t-12636782.ece

Episodene har fått enorm oppmerksomhet, Det virker som mange har nådd smertegrensen og tyr til ekstremt hat retter mot innvandrere. Noe som til en viss grad kan være forståelig, selv om det er å dra alle under en kam, som selvfølgelig ikke er rett.

Denne personen som slår virker ikke helt god. Han har skrevet et Facebook innlegg på profilen sin der han hevder at den var han andre i garderoben som slo først, men man ser tydelig at gutten står med armene i lomma.

Hva mener freak om dette? Reagerer media riktig? Er folks reaksjoner rettferdige?
Sist endret av YepYepYep; 23. april 2016 kl. 11:53.
Kommer ikke inn på linkene dine. Men akkurat hva er det du mener gjør ekstremt hat mot folkegrupper forståelig?
Sitat av YepYepYep Vis innlegg

Episodene har fått enorm oppmerksomhet, Det virker som mange har nådd smertegrensen og tyr til ekstremt hat retter mot innvandrere. Noe som til en viss grad kan være forståelig, selv om det er å dra alle under en kam, som selvfølgelig ikke er rett.

Denne personen som slår virker ikke helt god. Han har skrevet et Facebook innlegg på profilen sin der han hevder at den var han andre i garderoben som slo først, men man ser tydelig at gutten står med armene i lomma.

Hva mener freak om dette? Reagerer media riktig? Er folks reaksjoner rettferdige?
Vis hele sitatet...
Å ty til ekstremt hat pga. en isolert hendelse som melkes for hva den er verdt av høyreekstreme medier er ikke forståelig i mine øyne.

Jeg mener enkelte media blåser opp saker som tjener deres agenda. Ikke noe nytt det. Det er ingen grunn til at man skal bli xenofob pga. dette.
Takk, nå funket linkene. Har lest om det på vg også. (Ellers må jeg si at jeg er bittelitt skeptisk til Frie Ord som kilde).
Sitat av YepYepYep Vis innlegg

Les. Jeg sa at det ikke var riktig, men forstår at folk reagerer. Det er en stygg sak.
Vis hele sitatet...
Nei, du sa det var forståelig at folk tyr til ekstremt hat mot innvandrere, og jeg lurte på hva det var som gjorde ekstremt hat mot folkegrupper forståelig. Jeg synes frykt er en forståelig reaksjon, men ikke ekstremt hat.

Forresten, hvordan reagerer folk med ekstremt hat mot innvandrere etter denne saken? Jeg bor ikke i Trondheim og har ikke fått det med meg. Har det vært motreaksjoner med vold mot innvandrere el.l.?
Trådstarter
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Å ty til ekstremt hat pga. en isolert hendelse som melkes for hva den er verdt av høyreekstreme medier er ikke forståelig i mine øyne.

Jeg mener enkelte media blåser opp saker som tjener deres agenda. Ikke noe nytt det. Det er ingen grunn til at man skal bli xenofob pga. dette.
Vis hele sitatet...
Tok med linken fra frieord fordi den hadde hele filmen usensurert, støtter ikke dette.

Jeg er enig med deg, det er ikke noe grunn til å hate på alle med innvandrerbakrunn. Nå er dette en ganske stygg sak trolig med rasistiske motiver. Rasisme går ikke bare en vei. Saken her er hvordan folk og media reagerer på dette i forhold til f.eks. saken i Namsos der det var en gutt med innvandrerbakrunn som ble "banket" opp. Der ble det ramaskrik med fakkeltog for å vise støtte osv. Hva med disse norske elevene? Noen som bryr seg om dem?
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Å ty til ekstremt hat pga. en isolert hendelse som melkes for hva den er verdt av høyreekstreme medier er ikke forståelig i mine øyne.

Jeg mener enkelte media blåser opp saker som tjener deres agenda. Ikke noe nytt det. Det er ingen grunn til at man skal bli xenofob pga. dette.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer uenig... Én isolert hendelse?
Kudos til media for at de for en gangs skyld publiserer en artikkel ang. denne problemstillingen. Dette har da foregått i Oslo i over ett tiår, at innvadrere går i gjenger og leter etter etnisk norsk ungdom som de kan rane eller utføre blind vold mot.

Norske mediehus har alltid skyvet det under teppet, da det ikke passer med deres syn på et multikulturalistisk samfunn, men ser ut som at en enkeltsak..

Kom ikke som noe sjokk om at det ikke var mulig å kommentere på på sakene til VG, NRK eller Dagbladet.
NRK hadde til og med utelatt valgt å fjerne det politimannen sa i artikkelen:
Vi må kalle en spade for en spade - de er en gjeng. De opererer sammen hele tida - som regel på og ved utesteder, men nå også på skolen. De har alle utenlandsk bakgrunn, og ofrene er alltid unge etnisk norske menn, sier politiadvokaten til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Merk at dette er Trondheim, ikke Oslo der det finnes flere skoler med 97 % fremmedkulturelle, der det å være jøde eller etnisk nordmann er nok grunn for å bli slått eller ranet.

Her har vi forresten filmen usensurert:
https://www.youtube.com/watch?v=KCvD6_A_tIY
Dette er ingenting i forhold til hva jeg har vært vitne til gjennom 13 års skolegang i Oslo.

Høyreekstreme medier, nå har jeg hørt det også. Det er et faktum at nesten samtlige journalister stemmer SV, Rødt, venstre eller annet sosialistisk parti. Det var vel 1 eller 2 av 100 som stempte FrP.
Sist endret av pkk1990; 23. april 2016 kl. 13:04.
Trådstarter
Sitat av mollymus Vis innlegg

Nei, du sa det var forståelig at folk tyr til ekstremt hat mot innvandrere, og jeg lurte på hva det var som gjorde ekstremt hat mot folkegrupper forståelig. Jeg synes frykt er en forståelig reaksjon, men ikke ekstremt hat.

Forresten, hvordan reagerer folk med ekstremt hat mot innvandrere etter denne saken? Jeg bor ikke i Trondheim og har ikke fått det med meg. Har det vært motreaksjoner med vold mot innvandrere el.l.?
Vis hele sitatet...
Okei, var kanskje litt ekstremt formulert. Jeg vil heller si at jeg forstår at folk reagerer med frykt og usikkerhet.

Hovedsaklig på facebook og i kommentarfelt Siden navnet på gjerningsmannen ligger ute på nettet, regner jeg med at han har fått ganske mange trusler allerede.
Sist endret av YepYepYep; 23. april 2016 kl. 13:05.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av YepYepYep Vis innlegg
saken i Namsos der det var en gutt med innvandrerbakrunn som ble "banket" opp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor hermetegnene? Fyren tvang offeret ned mot bakken, og slo hodet hans hardt, slik at han også traff bakken med hodet. Brutalt.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Dette har da foregått i Oslo i over ett tiår, at innvadrere går i gjenger og leter etter etnisk norsk ungdom som de kan rane eller utføre blind vold mot.
Vis hele sitatet...
Du vet hva jeg skal spør om. Kilde?
Trådstarter
Sitat av Olympic Vis innlegg
Hvorfor hermetegnene? Fyren tvang offeret ned mot bakken, og slo hodet hans hardt, slik at han også traff bakken med hodet. Brutalt.
Vis hele sitatet...
Ah, jeg husket bare at han ble holdt fast og snakket dritt til. I så fall, ja! Det var brutalt. Har ikke muligheten til å fjerne hermetegnene.

Denne situasjonen er også brutal, se på det slaget i bakhodet.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg

Høyreekstreme medier, nå har jeg hørt det også. Det er et faktum at nesten samtlige journalister stemmer SV, Rødt, venstre eller annet sosialistisk parti. Det var vel 1 eller 2 av 100 som stempte FrP.
Vis hele sitatet...
Tipper han siktet til Frie Ord -linken, der jeg tviler på at noen stemmer Rødt.

Kunne forresten godt tenke meg en kilde på at nesten samtlige journalister stemmer sosialistisk? Denne linken er fra noen år tilbake og det varierer nok litt over tid, men myten om medias blodrøde agenda tjener nok mest for å dyrke høyreekstremes selvbilde som kneblet offer.

http://www.aftenposten.no/kultur/Bor...r-7197831.html

...og forresten ville jeg nok ikke regnet Venstre som et sosialistisk parti.
Sist endret av mollymus; 23. april 2016 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Hvorfor hermetegnene? Fyren tvang offeret ned mot bakken, og slo hodet hans hardt, slik at han også traff bakken med hodet. Brutalt.


Du vet hva jeg skal spør om. Kilde?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å finne kilder når media bevisst velger å ikke skrive om det, men her har du noe:

https://www.youtube.com/watch?v=1eOG6hs9Bn8


Denne her er også fin, filmet fra en moske i Oslo.
Her får du se forskjellen på moderate muslimer og ekstremister.. https://www.youtube.com/watch?v=HOx6nfzrxFc
Ikke den helt store forskjellen sa du?

Denne er veldig relevant, men har dessverre blitt fjernet(sjokk..)
http://www.rights.no/2013/04/norske-...det-nye-norge/ Fant et lite utdrag av artikkelen her:
http://telemarkher.no/-/bulletin/sho...ref=checkpoint

Jeg er klar over at partiet Venstre kaller seg for et "sentrumsparti"... Hvorfor vet jeg ikke, da de må være det partiet som er lengst til venstre av alle partiene. Hater faktisk Venstre mer enn AP og SV.

Her har du kilden din forresten, fra 2015 - Journalister og redaktører – rødere enn noensinne
http://www.hegnar.no/Nyheter/Politik...-enn-noensinne
Sist endret av pkk1990; 23. april 2016 kl. 13:36.
Er det bare meg som stusser litt på benbevegelsene kombinert med lyd og plasseringer av de to når kameraet går vekk? For meg virker det som at "offeret" sparker/dytter først, og til de som har uttalt seg på diverse kommentarfelt om at "jamen han fortjente ikke så mye juling om han dytta uansett!" så er det ikke lett som en plett å holde igjen i "The heat of the moment" i adrenalinrushet heller.

På en annen side så er det heller ikke første gang det er en slosskamp på VGS, ser virkelig ikke noen grunn til at dette skal bli så mye baluba i media annet enn det de kanskje vinner på hudfargene her.
Gjerningsmannen i namsos fikk 6 mnd for en enkelt hendelse, regner med det blir verre for denne fyren mtp at han er siktet i 5 andre voldssaker, et tyveri og et ran.
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Er det bare meg som stusser litt på benbevegelsene kombinert med lyd og plasseringer av de to når kameraet går vekk? For meg virker det som at "offeret" sparker/dytter først, og til de som har uttalt seg på diverse kommentarfelt om at "jamen han fortjente ikke så mye juling om han dytta uansett!" så er det ikke lett som en plett å holde igjen i "The heat of the moment" i adrenalinrushet heller.

På en annen side så er det heller ikke første gang det er en slosskamp på VGS, ser virkelig ikke noen grunn til at dette skal bli så mye baluba i media annet enn det de kanskje vinner på hudfargene her.
Vis hele sitatet...
Hvis du følger nøye med har offeret hendene i lomma når gjerningsmannen hopper frem mot han og oppfører seg truende, han reagerer med å dytte han bort og får et slag. Hvis du ser på den andre filmen er det helt uprovosert. Tror du det er tilfeldig at de filmer lenge før konflikten? Synes det var tøft gjort av offeret, han kjempet tilbake.

Dette er ikke noe vanlig gutteslagsmål. Mannen er siktet for ran med kniv, der han truet med kniv mot halsen og banket opp offeret uten noe grunn.
Sist endret av YepYepYep; 23. april 2016 kl. 14:04.
Det er ikke slosskampen i seg selv som er så dramtisk, det er vel heller årsaken til slosskampen som er kjernen i saken:
De har alle utenlandsk bakgrunn, og ofrene er alltid unge etnisk norske menn, sier politiadvokaten til Dagbladet.
Et reelt problem i de største byene i Norge, men som dessverre nesten alltid blir dekket over av media.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg


Jeg er klar over at partiet Venstre kaller seg for et "sentrumsparti"... Hvorfor vet jeg ikke, da de må være det partiet som er lengst til venstre av alle partiene. Hater faktisk Venstre mer enn AP og SV.

Her har du kilden din forresten, fra 2015 - Journalister og redaktører – rødere enn noensinne
http://www.hegnar.no/Nyheter/Politik...-enn-noensinne
Vis hele sitatet...
Hvorfor må Venstre være det partiet som er lengst til venstre av alle? Fordi de heter Venstre eller fordi du hater dem mer enn du hater AP og SV? De er et sosialliberalt parti, og er pr i dag garantist for en borgerlig regjering.

I følge kilden din har AP og SV steget fra 77 til 99 representanter av 169, dersom journalister fikk velge. Å sammenlikne Moxnes med Pol Pot vitner vel heller ikke om en veldig balansert artikkel. Vel er det mye historieløshet ute og går når det gjelder kommunistisk tankegods, men Rødt er ikke heeelt AKP-ML, og det er drøyt å sammenlikne dem med fascister.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Norske mediehus har alltid skyvet det under teppet, da det ikke passer med deres syn på et multikulturalistisk samfunn, men ser ut som at en enkeltsak..
Vis hele sitatet...
Da leser du ikke nok aviser. Ifjor var det masse om gjenger på Oslo S og ungdomsgjenger i Oslo generelt. Men du må åpne avisa for å finne de. Et lite eksempel. Googler du "ungdomsgjenger oslo" får du flere artikler hvert eneste år om emnet, så å påstå det er bortgjemt må du lengre ut på landet med. Det er bare ikke et ramaskrik hver eneste gang noe skjer, som er like greit. Det er et konstant samfunnsfokus selv om massene ikke drar opp høygaflene for hver minste ting.


Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Kom ikke som noe sjokk om at det ikke var mulig å kommentere på på sakene til VG, NRK eller Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Med tanke på alt grumset dette bringer med seg, og den enorme mengden dritt som gjentas er det ikke rart. Det er ikke interessant engang, jeg kan gjengi 90% av kommentarene som ville kommet uten problemer, da det er oppgulp alt sammen. For øvrig har det å gjøre med at Strasbourg mener avisene har redaksjonelt anvsar for kommentarfeltene sine. Ergo må de a) ansette folk til å sjekke og sensurere kommentarer eller b) få rettslige konsekvenser fordi det står åpent. Da er c) steng feltene et mye billigere og mindre risky alternativ. Ikke noe media-sanksjonert sensur, det må du igjen ut på landet med. kilde.


Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Høyreekstreme medier, nå har jeg hørt det også. Det er et faktum at nesten samtlige journalister stemmer SV, Rødt, venstre eller annet sosialistisk parti. Det var vel 1 eller 2 av 100 som stempte FrP.
Vis hele sitatet...
18% stemmer H/FRP så du bommer grovt, eller har sett på et så lite utvalg som 100 personer, som er direkte latterlig mtp. representativt utvalg. Artikkelen er også interessant mtp. hvor relevant grunnsyn er for hva du faktisk stemmer. Ikeas grunnlegger har i mange år vært uttalt kommunist, så hva du gjør, tjener penger av og lever styrer ikke nødvendigvis resten av livet ditt. Trond Mohn støtter f.eks AP uten å nødvendigvis la det påvirke ethvert aspekt av hvordan han driver sitt selskap: kilde.

Du kommer ingen vei med å redusere mennesker til hva de leverer på en lapp hvert 4. år når det kommer til verdenssyn, ideologi eller daglig arbeid. De fleste er for komplekse til det. Om journalister flest var uttalte partimedlemmer av venstresiden så hadde du hatt en sak, det har du ikke nå.
Sist endret av Xasma; 23. april 2016 kl. 14:11.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Er det bare meg som stusser litt på benbevegelsene kombinert med lyd og plasseringer av de to når kameraet går vekk? For meg virker det som at "offeret" sparker/dytter først, og til de som har uttalt seg på diverse kommentarfelt om at "jamen han fortjente ikke så mye juling om han dytta uansett!" så er det ikke lett som en plett å holde igjen i "The heat of the moment" i adrenalinrushet heller.

På en annen side så er det heller ikke første gang det er en slosskamp på VGS, ser virkelig ikke noen grunn til at dette skal bli så mye baluba i media annet enn det de kanskje vinner på hudfargene her.
Vis hele sitatet...
Hvis man skal gjette hva som skjedde av kameraet er det mer logisk for meg at kompisen til han i rødt vrir vekk kameraet akkuratt når han i rødt(som er siktet i flere lignende saker) velger å sparke til offeret.

Det er ikke en vanlig slosskamp, det er en planlagt handling mot et tilfeldig offer der gjerningsmannen har med seg kompiser som backer han opp mens offeret er alene.
Sitat av YepYepYep Vis innlegg
Hvis du følger nøye med har offeret hendene i lomma når gjerningsmannen hopper frem mot han og oppfører seg truende, han reagerer med å dytte han bort og får et slag. Hvis du ser på den andre filmen er det helt uprovosert. Tror du det er tilfeldig at de filmer lenge før konflikten? Synes det var tøft gjort av offeret, han kjempet tilbake.

Dette er ikke noe vanlig gutteslagsmål. Mannen er siktet for ran med kniv, der han truet med kniv mot halsen og banket opp offeret uten noe grunn.
Vis hele sitatet...
Nuvel, jeg er rimelig sikker på at det ser nesten ut som at han prøver å spenne ben på han.

Utifra hva "gjerningsmannen" sier selv så har denne kidden vært en kødd mot han i lenger tid, samt flydd på han på byen og andre småtteri. (Dette er forklaringen hans på facebook værtfall). Og det er jo alltids to sider av en sak, har offeret kommet med noen forklaring?

Visste ikke at det var flere filmer, skal se om jeg finnern nå.
Sist endret av Bruskork1; 23. april 2016 kl. 14:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Jeg er klar over at partiet Venstre kaller seg for et "sentrumsparti"... Hvorfor vet jeg ikke, da de må være det partiet som er lengst til venstre av alle partiene. Hater faktisk Venstre mer enn AP og SV.
Vis hele sitatet...
Om du kaller Venstre for lengst til venstre, så er det åpenbart at du har eit eindimensjonalt syn på politikk, som kun fokuserer på ei sak - innvandring. Der er venstre liberale, i motsetning til t.d. AP. Ser du på summen av Venstre finst det ingen saklege grunner til å påstå at dei er til venstre for AP, og særleg ikkje SV.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Her har du kilden din forresten, fra 2015 - Journalister og redaktører – rødere enn noensinne
http://www.hegnar.no/Nyheter/Politik...-enn-noensinne
Vis hele sitatet...
Men det vil ikkje sei at dekninga dermed vert farga av det. Du har ikkje støtta spesielt sterkt oppunder påstanden din.

Tvert imot virker det ut frå skribleria dine som du er litt vel fanga i di eiga filterboble, der du ser alt som stadfester synet ditt, og ignorerer alt som motseier det. Confirmation bias er velkjent fenomen, og alle har det. Vi leiter etter det som støtter synspunktet vårt.

Men om du er klar over confirmation bias, kan du brått settje deg inn i saker frå fleire synsvinkler, og forsøke å sjekke om standpunktet ditt faktisk er reelt. Det verkar det ikkje som om du har prøvd - du trivst i bobla di, og ingenting utanfor bobla er sant.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Er det bare meg som stusser litt på benbevegelsene kombinert med lyd og plasseringer av de to når kameraet går vekk? For meg virker det som at "offeret" sparker/dytter først, og til de som har uttalt seg på diverse kommentarfelt om at "jamen han fortjente ikke så mye juling om han dytta uansett!" så er det ikke lett som en plett å holde igjen i "The heat of the moment" i adrenalinrushet heller.

På en annen side så er det heller ikke første gang det er en slosskamp på VGS, ser virkelig ikke noen grunn til at dette skal bli så mye baluba i media annet enn det de kanskje vinner på hudfargene her.
Vis hele sitatet...
Orket ikke se videoene. Men det er vel ikke helt "heat of the moment" å legge ut skrytevideoer av vold på YouTube?
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Det er ikke slosskampen i seg selv som er så dramtisk, det er vel heller årsaken til slosskampen som er kjernen i saken:
De har alle utenlandsk bakgrunn, og ofrene er alltid unge etnisk norske menn, sier politiadvokaten til Dagbladet.
Et reelt problem i de største byene i Norge, men som dessverre nesten alltid blir dekket over av media.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe at grunnen til at media ikke dekker det på måten du ønsker er på grunn av mennesker som deg. Det skaper hat mot mange innvandrere, uskyldig eller ikke.
Du har helt rett i det du sier, at det går utenlandske gjenger rundt i Oslo og banker opp etniske norske av smågrunner. F.eks at du kastet et blikk mot dem, eller at du kommer borti en.
Men det samme gjelder andre veien. Jeg vil tro det er minst like mange eller flere norske gjenger som banker opp og mobber innvandrere på grunn av fargen.

Det at en nordmann banker opp en innvandrer gjør ikke at "etniske norske" starter å hate hverandre. Men at en innvandrer banker opp en hvit nordmann skaper mye hat mot mange flere andre som ikke har fortjent det.
Derfor mener jeg det er greit for media å skrive at en nordmann banker opp en innvandrer når det skjer, men ikke nødvendigvis andre veien.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du kaller Venstre for lengst til venstre, så er det åpenbart at du har eit eindimensjonalt syn på politikk, som kun fokuserer på ei sak - innvandring.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at jeg fokuserer i hovedsak på innvandring og bl.a. miljøtiltak som ikke fremmer noen reel gevinst for klimaet.
Der ligger Venstre så langt fra mine meninger som det er mulig.

Hvilke politiske saker er det Venstre har som viser at de tilhører "sentrum"/høyresiden?

Min "boble" som du uttaler det, er basert på egne erfaringer gjennom 13 års skolegang på Oslo Øst.

Interessant at samtlige ikke nevner de videoene jeg postet. Kanskje fordi det ikke passer til deres tanker rundt hvordan et multikulturalistiske samfunn fungerer?
Jeg utfordrer dere bl.a. til å kommentere denne:
https://www.youtube.com/watch?v=HOx6nfzrxFc
Normalt ville dere nok sagt at disse holdningene kun gjelder for ekstremister, men her har vi svart på hvitt at det gjelder for selv den "moderate muslim".
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Å ty til ekstremt hat pga. en isolert hendelse som melkes for hva den er verdt av høyreekstreme medier er ikke forståelig i mine øyne.

Jeg mener enkelte media blåser opp saker som tjener deres agenda. Ikke noe nytt det. Det er ingen grunn til at man skal bli xenofob pga. dette.
Vis hele sitatet...
I følge politiet er det ingen isolert hendelse. Det er snakk om en kriminell bande som holder på slik. Og så er det jo typisk at nesten hver gang det er noe slikt så er det folk med ikke-vestlig bakgrunn (og offeret er norsk):

"Det er påfallende at de sju fornærmede er bare etnisk norske gutter, mens gjerningspersonene bare skal være av utenlandsk opprinnelse. Det er også spesielt at det alltid er en gjeng som går løs på ett offer. Det virker som de som står rundt passer på at hovedgjerningspersonen ikke blir slått tilbake"

Men i videoen ser man jo offeret slå tilbake, og ikke bare det, men han begynner å sparke og herje. Det vær ikke så veldig lurt. Bandittgjengen startet det hele og fortjener tyn for det, men han eskalerte det jo til de grader.

Så eskalerte de andre det igjen da, og så slutter videoen.
Sist endret av hemmeligegreier; 23. april 2016 kl. 14:43.
Sitat av mollymus Vis innlegg
Orket ikke se videoene. Men det er vel ikke helt "heat of the moment" å legge ut skrytevideoer av vold på YouTube?
Vis hele sitatet...
Har aldri sett videoen på youtube, bare sett den på facebook av mennesker som delern som "DETTE ER DET JEG SIER, DE KOMMER 5 STYKKER OG TAR DEG ALENE!!!!!"


Men ja, rimelig tafatt å filme det uansett igrunn.
Sitat av YepYepYep Vis innlegg
Tok med linken fra frieord fordi den hadde hele filmen usensurert, støtter ikke dette.

Jeg er enig med deg, det er ikke noe grunn til å hate på alle med innvandrerbakrunn. Nå er dette en ganske stygg sak trolig med rasistiske motiver. Rasisme går ikke bare en vei. Saken her er hvordan folk og media reagerer på dette i forhold til f.eks. saken i Namsos der det var en gutt med innvandrerbakrunn som ble "banket" opp. Der ble det ramaskrik med fakkeltog for å vise støtte osv. Hva med disse norske elevene? Noen som bryr seg om dem?
Vis hele sitatet...
Jeg ser at Frieord har flere artikler/videoer:

https://www.frieord.no/innenriks/afr...om-i-stjordal/

Jeg blir virkelig provosert av dette. Hva slags udyr er det som beveger seg rundt på skolene her i landet?

Snart blir det vel til at norske ungdommer må begynne å bevege seg i gjenger for å beskytte seg mot overfall fra ikke-vestlige voldsutøvere.
Sist endret av hemmeligegreier; 23. april 2016 kl. 14:50.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Interessant at samtlige ikke nevner de videoene jeg postet. Kanskje fordi det ikke passer til deres tanker rundt hvordan et multikulturalistiske samfunn fungerer?
Jeg utfordrer dere bl.a. til å kommentere denne:
https://www.youtube.com/watch?v=HOx6nfzrxFc
Normalt ville dere nok sagt at disse holdningene kun gjelder for ekstremister, men her har vi svart på hvitt at det gjelder for selv den "moderate muslim".
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen tradisjon på freak for å diskutere med videoer. Det er nok litt av grunnen. Det er ikke ønskelig at hver eneste diskusjon skal reduseres til en tilfeldig video fra YT. Dersom du ikke kan argumentere for eller gjenfortelle det som er i videoen har du nok ikke så mye i debatten å gjøre.

Jeg begynner forøvrig å bli kraftig lei av måten innvandrerkritiske argumenterer på. Jeg er helt for innvandring, men jeg innser jo også at det kan oppstå problemer. Det er helt unødvendig å fremstille det som om folk går rundt i en naiv boble og tror alt er rosenrødt.
Men evt. problemer er ikke i nærheten store nok til å gjøre meg verken redd eller skeptisk.

Bråk fra guttegjenger i skolen er ikke akkurat noe som ble oppfunnet av afrikanske immigranter. På min fars skole da han var gutt, ble en gutt mobbet og banket helt til han knivstakk to andre elever. Dette var da på 70-tallet på bygda.

Dette er en grusom sak, men på ingen måte unik. Det er heller ikke noe som blir gjemt vekk i media. Dette leste jeg vel først om på VG. Å filme vold er noe som i større og større grad har tatt av mange steder i verden.
Sist endret av murloc; 23. april 2016 kl. 14:56.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Utifra hva "gjerningsmannen" sier selv så har denne kidden vært en kødd mot han i lenger tid, samt flydd på han på byen og andre småtteri. (Dette er forklaringen hans på facebook værtfall). Og det er jo alltids to sider av en sak, har offeret kommet med noen forklaring?
Vis hele sitatet...
Du virker veldig opptatt av å forsvare den brutale voldsmannen. Hvorfor? Mener du det man ser på videoen er greit eller kan rettferdiggjøres?
Sitat av murloc Vis innlegg
Det er ikke noen tradisjon på freak for å diskutere med videoer. Det er nok litt av grunnen. Det er ikke ønskelig at hver eneste diskusjon skal reduseres til en tilfeldig video fra YT. Dersom du ikke kan argumentere for eller gjenfortelle det som er i videoen har du nok ikke så mye i debatten å gjøre.

Jeg begynner forøvrig å bli kraftig lei av måten innvandrerkritiske argumenterer på. Jeg er helt for innvandring, men jeg innser jo også at det kan oppstå problemer. Det er helt unødvendig å fremstille det som om folk går rundt i en naiv boble og tror alt er rosenrødt.

Men evt. problemer er ikke i nærheten store nok til å gjøre meg verken redd eller skeptisk. Bråk fra guttegjenger i skolen er ikke akkurat noe som ble oppfunnet av afrikanske immigranter. På min fars skole som gutt ble en gutt mobbet og banket helt til han knivstakk to andre elever. Dette var da på 70-tallet på bygda.

Dette er en grusom sak, men på ingen måte unik. Det er heller ikke noe som blir gjemt vekk i media. Dette leste jeg vel først om på VG. Å filme vold er noe som i større og større grad har tatt av mange steder i verden.
Vis hele sitatet...
Oi, her var det mye å ta tak i.
For det første blir man nesten alltid bedt om å komme med kilder. Da holder det ikke at jeg "gjenforteller" handlingen i klippet, men at jeg derimot publiserer klippet slik at folk får sett med egne øyne. Dette kan heller ikke avvises som "høyreekstrem propaganda" da filmen faktisk er produsert av dem selv...

Greie her var at dette var ingen "grusom sak", derimot en liten sak. Har selv sett titals langt grovere voldsepisoder fra innvadrere mot etniske nordmenn enn det her...
Problemstillingen som enkelte her ikke tør/vil ta tak i er at det er et faktum at vi i Oslo har haugevis med innvandrergrupper som går rundt på kveldstid og nettopp jakter på etnisk norsk ungdom som de kan rane eller slå. Det er et faktum uansett hvor mye man velger å benekte det.

https://www.youtube.com/watch?v=HOx6nfzrxFc
Sist endret av pkk1990; 23. april 2016 kl. 15:01.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Interessant at samtlige ikke nevner de videoene jeg postet. Kanskje fordi det ikke passer til deres tanker rundt hvordan et multikulturalistiske samfunn fungerer?
Vis hele sitatet...
Joda, jeg skal diskutere det, og har gjort det mange ganger om du sjekker posthistorikken min, jeg forsvarer til og med islam- og innvandringskritikere her. Det betyr ikke at ethvert oppgulp av misinformert internetthat fortjener en full respons, da du ikke kommer med noe nytt. Du reiterer over ting som er sagt opp i n'te, og motbevist like mange ganger. Du skjønner - det går an å kritisere individer og gruppers oppførsel uten et behov for å ta alle med opprinnelse utenfor Europa med i kritikken.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Normalt ville dere nok sagt at disse holdningene kun gjelder for ekstremister, men her har vi svart på hvitt at det gjelder for selv den "moderate muslim".
Vis hele sitatet...
Jeg tror du trenger litt kontekst for hvem som arrangerer og holder dette. Det er Islam Net, en organisasjon som unnskylder islamister og jihadister over en lav sko, og følgelig er det ikke så rart at de som møter opp er enige. Jeg vet ikke med deg, men jeg dukker ikke opp på nazistkonvensjoner - først og fremst fordi jeg er uenig med dem, selv om jeg er kritisk til innvandring. Så å ta denne videoen som noe annet enn bevis på at vi har muslimer i Norge som sympatiserer med islamister og jihadister (ikke noe sjokk) er å overdrive og krisemaksimere ut av en annen verden. Å si noe om majoriteten av norske muslimer utifra en konvensjon der IslamNet er vert er så bak mål atte hjelp. Man skal selvfølgelig kritisere disse og og meningsfeller, men å si at alle andre muslimer er sånn... Vel, da er "alle som har lest "fjordmann" som Breivik", en legitim påstand, noe vi alle vet det ikke er.'

For øvrig interessert i hva du svarer på mitt forrige innlegg der jeg svarer deg rundt media.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du virker veldig opptatt av å forsvare den brutale voldsmannen. Hvorfor? Mener du det man ser på videoen er greit eller kan rettferdiggjøres?
Vis hele sitatet...
Forsvare voldsmannen? Jeg skriver bare hva han selv har sagt skjedde, hvordan forsvarer jeg ved å belyse om den enesiden forså å spørre om den andre siden?

Ellers, nei, er det uprovosert så er det absolutt ikke greit, uavhengig av hvem eller hvor.
Sitat av Xasma Vis innlegg
For øvrig interessert i hva du svarer på mitt forrige innlegg der jeg svarer deg rundt media.
Vis hele sitatet...
Jeg står fast ved at majoriteten av journalister stemmer sosialistisk, og ikke er samstemte med resten av befolkningen når det gjelder oppslutningen til de ulike partier på høyresiden.

Vi poster ulike kilder, og det er ikke mulig å si at min stemmer bedre enn din. Meningsmålinger endrer seg, basert på når man spør, og hvem man spør. Jeg står fast med min mening, men kan moderere det med at 1-2 av 100 stemmer FrP, selv om jeg tror dette stemmer rimelig godt og har lest kilde på det for noen år tilbake.
Sist endret av pkk1990; 23. april 2016 kl. 15:23.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Jeg står fast ved at majoriteten av journalister stemmer sosialistisk, og ikke er samstemte med resten av befolkningen når det gjelder oppslutningen til de ulike partier på høyresiden.

Vi poster ulike kilder, og det er ikke mulig å si at min stemmer bedre enn din. Meningsmålinger endrer seg, basert på når man spør, og hvem man spør. Jeg står fast med min mening, men kan moderere det med at 1-2 av 100 stemmer FrP, selv om jeg tror dette stemmer rimelig godt og har lest kilde på det for noen år tilbake.
Vis hele sitatet...
Så gi meg kildene dine. Jeg kan ikke se en eneste en uten dine eller andres enkelthistorier, mens jeg gir deg for hver eneste påstand jeg har. At du har lest noe for flere år siden er uinteressant, da jeg ikke kan ettergå det.

For øvrig har jeg allerede påpekt at nøyaktig hva noen stemmer ikke betyr at de er enige med partiet/politisk side i enhver sak, de har valgt hvem de passer best med totaltsett, som resten av oss. Du trekker totalt urimelige konklusjoner, og svarer ikke på min kritikk av dine utsagn(Edit: som vi alle vet, korrelasjonen medfører ikke kausalitet). Å si vi har forskjellige kilder er en enkel cop-out når du har bommet.

For øvrig er ditt forsøk på obfuskering av statistikken jeg gir deg bak mål. Her har du tall og etterettlige kilder du der kan følge til tallmaterien. Du kan selv regne ut om de har spurt en representativ andel av journalistbestanden om du så vil, det er ganske standard metoder for slikt i statistikk. Å sitte der og kaste ut påstander og når du får svar så er alt bare "jeg har mine leker, du har dine leker" er en horribel debatteknikk du skyter deg selv i foten med.
Sist endret av Xasma; 23. april 2016 kl. 15:28.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Så gi meg kildene dine. Jeg kan ikke se en eneste en uten dine eller andres enkelthistorier, mens jeg gir deg for hver eneste påstand jeg har. At du har lest noe for flere år siden er uinteressant, da jeg ikke kan ettergå det.

For øvrig har jeg allerede påpekt at nøyaktig hva noen stemmer ikke betyr at de er enige med partiet/politisk side i enhver sak, de har valgt hvem de passer best med totaltsett, som resten av oss. Du trekker totalt urimelige konklusjoner, og svarer ikke på min kritikk av dine utsagn(Edit: som vi alle vet, korrelasjonen medfører ikke kausalitet). Å si vi har forskjellige kilder er en enkel cop-out når du har bommet.

For øvrig er ditt forsøk på obfuskering av statistikken jeg gir deg bak mål. Her har du tall og etterettlige kilder du der kan følge til tallmaterien. Du kan selv regne ut om de har spurt en representativ andel av journalistbestanden om du så vil, det er ganske standard metoder for slikt i statistikk. Å sitte der og kaste ut påstander og når du får svar så er alt bare "jeg har mine leker, du har dine leker" er en horribel debatteknikk du skyter deg selv i foten med.
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde lese innleggene du kommenterer litt nøyere?
Jeg postet kilden min i mitt innlegg nr 2 i denne tråden:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Politik...-enn-noensinne

Det er vel heller du som driter deg ut her.
I følge Frank Aarebrot(AP-mann til tusen) sin statistikk som du linker til stemmer 18 % av journalister stemmer FRP eller Høyre.
Du har nettopp ved bruk av din egen kilde bevist at det er en meget stor differanse fra hva journalister stemmer, kontra hva resten av befolkningen stemmer.

Jeg sier vi har forskjellige kilder, og det tolker du som at jeg "feiger ut" ? Jeg kommer med kilder fra finansavisen(Hegnar), du kommer med kilde fra journalisten.no...
Sist endret av pkk1990; 23. april 2016 kl. 15:46.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Kanskje du burde lese innleggene du kommenterer litt nøyere?
Jeg postet kilden min i mitt innlegg nr 2 i denne tråden:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Politik...-enn-noensinne
Vis hele sitatet...
Som påpekt i første innlegg, så er hva du stemmer ikke indikativt for at man skriver propaganda for det man leverte på en stemmeseddel. Ei heller betyr en stemme på AP at man ikke egentlig vil stenge grensene, man bare verdsetter andre saker høyere. Forsøket ditt på å redusere en person til at en stemme på et parti betyr deres fulle lojalitet og propagandaskriving for dem er direkte latterlig. Allerede påpekt, samt tatt eksempler på noen rikinger som viser netopp dette.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Det er vel heller du som driter deg ut her.
I følge Frank Aarebrot(AP-mann til tusen) sin statistikk som du linker til stemmer 18 % av journalister stemmer FRP eller Høyre.
Du har nettopp ved bruk av din egen kilde bevist at det er en meget stor differanse fra hva journalister stemmer, kontra hva resten av befolkningen stemmer.
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å implisere? At media skal etterligne hva som ble stemt siste stortingsvalg? Folk bytter partier, journalister inkludert, så det du sier er direkte nonsens. Som om det er avisenes oppgave å se til at høyresiden har nok journalister som stemmer på de for å etterligne befolkningen. Ser du ikke hvilken absurd logikk du bruker her?

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Jeg sier vi har forskjellige kilder, og det tolker du som at jeg "feiger ut" ? Jeg kommer med kilder fra finansavisen(Hegnar), du kommer med kilde fra journalisten.no...
Vis hele sitatet...
Som har pratet med professorer om statistikk fra nordiske mediedager og hvordan dette henger sammen. Det du har er en kilde som impliserer at stemme på parti betyr at man stiller seg helt bak dem og nærmest skriver propaganda for disse. Som jeg i 1. innlegg tilbakebeviser ved å bl.a. vise deg hvordan du finner artikler hvert eneste år om gjenger og innvandrerproblemer i Oslo.
Sitat av Xasma Vis innlegg
SVADA
Vis hele sitatet...
Det som er latterlig er at du tillegger meg meninger jeg aldri har ytre. Jeg har ikke sagt at det å stemme sosialistisk fører til at du kun spyr ut venstrevridd propaganda, men når nesten samtlige på f.eks. Dagbladet er en gjeng med rødstrømper, er det ikke rart å hevde at flere av deres artikler er vinklet deretter.

Det er bare å se på propagandatullet på NRK som het "Dalen vår" fra grouddalen. Der ble alt fremstilt som et perfekt multikulturelt samfunn, til tross for at det var så langt fra sannheten som man kan komme.

En av ungdomene som ble intervjuet av Finansavisen i artikkelen "Norske gutter i det nye Norge"(delt over 30.000 ganger på facebook) hadde også NRK kontaktet i anledningen av det nye programmet sitt. Historien hans var derimot egne erfaringer og ikke venstrevridd propaganda. Her er et lite utdrag hva NRK syntes om det han hadde fortalt:
Jeg ble selv intervjuet i forarbeidet til serien. Jeg forklarte tydelig mine meninger, hva jeg stod for, hvorfor jeg opplever Groruddalen som noe annet enn euforia, og hva politikerne gjør galt. Jeg ble dratt inn to ganger til intervju, og endte opp med telefonen «dine synspunkter passer ikke inn i regikonseptet vårt».
Vis hele sitatet...
Statsfinansiert propaganda er hva jeg kaller det. Hva kaller du det?

Kilde: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...05#post_270615

Det jeg skriver er at majoriteten av journalister stemmer sosialistisk og ikke er i takt med resten av befolkningen når det gjelder politisk tilhørighet.
Jeg antyder deretter at den store graden av SV- og Rødt-velgere blandt journalister påvirker vinklingen av flere artikler, noe vi har et godt eksempel på ovenfor.

Det at media i blant kommer med artikler om dette er en nødvendighet, da å legge totalt lokk over slike saker alltid ville ført til enda mer skepsis til norsk media. Dette har dog foregått i et par tiår, kan du vise meg veldig mange andre saker opp gjennom disse årene som har tatt for seg denne problemstillingen?

Dagbladet har en kronikkansvarlig som var tidligere leder for Rød Ungdom.. Trenger jeg si mer?
Sist endret av pkk1990; 23. april 2016 kl. 16:28.
Det at det er flere som stemmer rødgrønt blant journalister enn den øvrige befolkningen er det vel ingen som bestrider. Det er neppe noen yrkesgruppe som til enhver tid ligger nøyaktig på landsgjennomsnittet hva stemmevaner angår. Det vi ikke er med på er for det første at det er så ekstremt skeivt som du gir inntrykk av. For det andre at det å stemme på et parti nødvendigvis gjør journalister helt ute av stand til å gjøre jobben sin og rapportere nyheter objektivt.

Jeg kan godt være med på å diskutere om media i Norge er balansert eller ikke, men da får man se på hva som faktisk skrives. Hvis jeg skal tippe, tror jeg man vil finne en overvekt av kritiske reportasjer til den enhver tid sittende regjering, da det å være kritisk til makten er litt av samfunnsoppdraget til media. At enkelte aviser har en mer gjennomgående skjev dekning er meget mulig. Men det høyrepopulistiske vrøvlet i kommentarfeltene om at marxister styrer media for å fremme sin agenda om multikuturalisme og statsfeminisme og whatnot må man nok godt utenfor Hegnar og Finansavisen for å finne kilder på.
Sist endret av mollymus; 23. april 2016 kl. 16:33.
Det er ikke så rart at det utvikler seg et hat mot visse menneskegrupper når statistikken viser det samme om og om igjen. Men det er alikevel helt feil, det er synd at så få ødelegger for så mange.

Disse episodene er jo bare en av tusen, jeg har selv vært vitne til lignende mange, mange ganger i forskjellige situasjoner så det er egentlig ikke noe nytt.
Sitat av Kanoner
Å ty til ekstremt hat pga. en isolert hendelse som melkes for hva den er verdt av høyreekstreme medier er ikke forståelig i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Hadde det bare vært èn episode hadde jeg vært enig med deg, og hva har høyreekstreme med saken å gjøre?

Å bruke frie ord som kilde er dumt, de grenser til å være nazister/rasister.
Sitat av politiet
- Vi må kalle en spade for en spade -
Vis hele sitatet...
(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...im/a/23665269/) Jeg synes det er bra at politiet faktisk påpeker dette, da en svært høy anndel av slike hendelser kommer fra en folkegruppe(r) som tydeligvis har et annerledes syn på ting enn nordmenn flest.
Dette er jo ikke en isolert hendelse.

Det skrives veldig lite i media om dette, men av og til kommer sannheten til overflaten. Kanskje når problemet ikke lenger kan ignoreres?

Fenomenet med at etniske norske gutter plages og overfalles av innvandrerungdom er allerede vel etablert i Oslo.

I 2013 ble det skrevet en artikkel i Finansavisen om hvordan etnisk norske gutter opplevde å være en minoritet i sitt nærmiljø.

Andreas (16):

– Det er bare noen uker siden, sier han – jeg kommer ut i skolegården. De går løs på Lars. De er en gjeng. De er alltid en gjeng. De er bikkjer, de jager i flokk. De banker ham. Jeg løper inn mellom dem. Så kommer noen og skiller oss, og igjen blir jeg dratt opp på rektors kontor og igjen får jeg høre at selv om de slår oss, så skal vi ikke slå dem. Vet du hvor sinnssykt provoserende det er?
Vis hele sitatet...
https://document.no/2013/04/28/nederlaget/

Jeg ønsker egentlig ikke å trekke fram Anders Behring Breivik som et sannhetsvitne, men han sa også at noe av årsaken til hans intense hat mot islam og innvandringen kom av at han selv og hans venner ble plaget av innvandrerungdom.

I 2083 spør Behring Breivik seg selv: ”Hvordan startet det?” Han hadde i oppveksten flere muslimske venner. Men han oppdaget tidlig, hevder han, at de foraktet det norske samfunnet, at de så på norske jenter som horer og gutter som veike. Muslimer plaget og ranet flere av hans norske venner, skriver han, han ble selv utsatt for vold. Det skal ha vekket hans politiske engasjement. (Gjenger herjet denne tiden i Oslo. I mediene ble de kalt ”barneranerne”.)
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-6707673.html

Vi har også fenomenet "barneranere" som består av innvandrerungdom som kommer med trusler om vold og raner andre ungdommer for mobiltelefoner og andre verdisaker.

Ni av ti barneranere i Oslo har innvandrerbakgrunn. Det viser politiets kartlegging og registrering av 108 barneranere i Oslo.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...anere-1.353909

Kommer disse ungdommene fra en kultur som har et annet forhold til grov vold?
Sist endret av belisarius; 23. april 2016 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitter på jobb så jeg får bare sett videoen uten lyd,
og da ser det bare ut som to gutter som fyrer opp hverandre og har en "rettferdig" neveduell.
Kan noen si hva som ledet opp til dette så jeg får riktig kontekst?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Som påpekt i første innlegg, så er hva du stemmer ikke indikativt for at man skriver propaganda for det man leverte på en stemmeseddel.
Vis hele sitatet...
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Det er bare å se på propagandatullet på NRK som het "Dalen vår" fra grouddalen. Der ble alt fremstilt som et perfekt multikulturelt samfunn, til tross for at det var så langt fra sannheten som man kan komme.
Vis hele sitatet...
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Statsfinansiert propaganda er hva jeg kaller det. Hva kaller du det?
Vis hele sitatet...
Vel, der gjør du nettopp som jeg har sagt, selv om du prøver å benekte det. Jeg vil også kalle det horribel dømmekraft å gjøre det som de gjorde der. Men jeg kan ikke uten å snakke med journalisten eller redaktøren som tok avgjørelsen lese tankene deres og vite deres intensjoner, som du mener å kunne gjøre. Hvis du har en kilde på en uttalelse fra NRK der de bevisst ikke bruker det fordi de har en politisk agenda er jeg veldig interessert i å se det. At det ikke passer inn i bildet de vil male i én sammenheng beviser ikke dette.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Det at media i blant kommer med artikler om dette er en nødvendighet, da å legge totalt lokk over slike saker alltid ville ført til enda mer skepsis til norsk media. Dette har dog foregått i et par tiår, kan du vise meg veldig mange andre saker opp gjennom disse årene som har tatt for seg denne problemstillingen?
Vis hele sitatet...
At forskjellige medier avdekker hverandres usunne tendenser er ikke et sykdomstegn, det er et sunnhetstegn. Det betyr at mediene korrigerer hverandre og har hver sin agenda. De plassert på høyresiden korrigerer venstresiden, som ellers i samfunnet og er en god ting for begge sider, og i særs deg og meg i befolkningen.

La meg presentere deg et konsept: NRK har flere journalister og artikler, så dine enkelttilfeller er helt klart feil NRK har gjort, men de har mer å by på. Du kan ikke kun svartmale NRK uten å gå dem i sømmene og se hva de faktisk skriver over tid. Du har selv funnet der de feilinformerer, uten at vi kan si noe om intensjonene ved dette, helt uten videre. I alle fall ikke uten vill spekulasjon. Jeg kan fint finne lignende hos andre aviser om du skulle ønske det.
Kritiske til innvandring.
Kritisk til svensk innvandring
Publiserer tall om ikke-vestlige innvandrere.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Det er ikke så rart at det utvikler seg et hat mot visse menneskegrupper når statistikken viser det samme om og om igjen. Men det er alikevel helt feil, det er synd at så få ødelegger for så mange.
Vis hele sitatet...
Jeg er skeptisk til å utvise slik forståelse. Jeg sier ikke på noen måte at du er en rasist på grunnlag av dette, men en utbredt aksept av rasistiske holdninger og handlinger starter gjerne med at "Det er selvsagt ikke greit, men man kan jo forstå..." . Synes jeg hører mye av det for tiden.

Voldsepisodene det snakkes om er alvorlige, gjengkriminalitet er et problem og integrering av innvandrere medfører store utfordringer. Hat mot menneskegrupper er 100% ugreit og fortjener ikke forståelse.
Sist endret av mollymus; 23. april 2016 kl. 17:12.
Sitat av mollymus Vis innlegg
Forresten, hvordan reagerer folk med ekstremt hat mot innvandrere etter denne saken? Jeg bor ikke i Trondheim og har ikke fått det med meg. Har det vært motreaksjoner med vold mot innvandrere el.l.?
Vis hele sitatet...
Hei.
I Trondheim har det ikke enda vært noen fysiske reaksjoner mot innvandrere, men slike reaksjoner som blant annet denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=jRp7ojy22Rg

I tillegg til dette blir også episoden diskutert kraftig overalt, hvor gjerningsmannen blir hengt ut direkte og offentlig på Internett.

Jeg legger kun frem det jeg vet, og holder meg unna synsing og diskusjon av dette emnet. Det er noe jeg har valgt å gjøre siden vi begynte å diskutere asylpolitikk. Mitt synspunkt på mennesker er nemlig helt nøytralt, uansett om de er svarte, hvite, døve, blinde, mongolide, tilbakestående ++++, behandler jeg ALLE likt, så da synes jeg det er bedre at noen som faktisk har meninger om politikken ytrer dem.

Jeg kan også si at jeg mener at ingen burde ha gått til vold, og at alle som er med på videoen bør bli dømt. Offeret kunne på mange måter ha unngått å bruke vold blant annet. Og gjerningsmannen? Ja, det er jo et annet spørsmål....
Sist endret av HighAtBirth; 23. april 2016 kl. 17:32.
Her kan man lese "- Vi må kalle en spade for en spade - de er en gjeng. De opererer sammen hele tida - som regel på og ved utesteder, men nå også på skolen. De har alle utenlandsk bakgrunn, og ofrene er alltid unge etnisk norske menn, sier politiadvokaten. Han ser alvorlig på at gjengmedlemmene er unge menn med familie i Norge, som i utgangspunktet skulle være godt integrert."

Dette flerkulturelle eksperimentet politikerne har startet bør ta slutt fortest mulig.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Dagbladet har en kronikkansvarlig som var tidligere leder for Rød Ungdom.. Trenger jeg si mer?
Vis hele sitatet...
Ja, egentlig... mener du at folk generelt som har vært eller er politisk engasjert burde være eksludert fra å kunne jobbe i en avis? Det ekskluderer trolig ganske mange, av tidligere og nåværende medienavn kan jeg i farten nevne Hanne Skartveit (bakgrunn fra AUF), Trine Eilertsen (bakgrunn fra Unge Høyre), Harald Stanghelle (også Unge Høyre), Olav Versto ( tidligere SV'er, noe han tok avstand fra senere da han bl.a. engasjerte seg for EU -medlemskap). Listen er trolig lang, da journalister flest gjerne er samfunnsengasjerte mennesker. Jeg tror ikke medietibudet i landet ville blitt bedre dersom "jeg er ikke så opptatt av politikk og sånt jeg" ble ansett som lurt å si i et intervju til en journaliststilling.

Eller mener du at det at en ansatt i Dagbladet har vært eller er politisk aktiv på venstresiden er et bevis på en konspirasjon i hele bransjen om å spre propaganda? Det mener jeg i såfall virker en liten smule paranoid.

Sitat av HighAtBirth Vis innlegg
Mitt synspunkt på mennesker er nemlig helt nøytralt, uansett om de er svarte, hvite, døve, blinde, mongolide, tilbakestående ++++, behandler jeg ALLE likt, så da synes jeg det er bedre at noen som faktisk har meninger om politikken ytrer dem.
Vis hele sitatet...
Jeg synes da ikke det er et dårlig utgangspunkt for å mene noe om politikk☺
Sist endret av mollymus; 23. april 2016 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Ta en titt på innlegget han skrev inne på Facebook-profilen sin. Det er ganske underholdende. Her har du gjerningsmannen og kompisene som prøver å forsvare seg selv. De fremstår så idiotiske at det nesten grenser til fullstendig tilbakestående. De blir totalt slaktet. Synes det er supert at folk reagerer og slår tilbake på søppelet av noen mennesker.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Nuvel, jeg er rimelig sikker på at det ser nesten ut som at han prøver å spenne ben på han.

Utifra hva "gjerningsmannen" sier selv så har denne kidden vært en kødd mot han i lenger tid, samt flydd på han på byen og andre småtteri. (Dette er forklaringen hans på facebook værtfall). Og det er jo alltids to sider av en sak, har offeret kommet med noen forklaring?
Vis hele sitatet...
gjerningsmannen er voldsdømt flere ganger tidligere så hans troverdighet er fraværende. De dukket opp en hel gjeng og filmet, derfor var det hele planlagt. Etter hva media sier så er den gjengen kjent for blind vold mot hvite, så det er rasistisk vold mot hvite de driver på med.

Det ironiske er vel at de nok har fått opphold i Norge pga at det er utrygt i eget hjemland.. så kommer de hit og tar med seg utryggheten. Hvorfor ikke sende de tilbake der de kom ifra?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis du har en kilde på en uttalelse fra NRK der de bevisst ikke bruker det fordi de har en politisk agenda er jeg veldig interessert i å se det. At det ikke passer inn i bildet de vil male i én sammenheng beviser ikke dette.
Vis hele sitatet...
Et slikt "bevis" er tilnærmet umulig å oppdrive, da ingen ville ytret noe slikt i offentligheten.

Sitat av mollymus Vis innlegg
Ja, egentlig... mener du at folk generelt som har vært eller er politisk engasjert burde være eksludert fra å kunne jobbe i en avis?
Vis hele sitatet...
Ikke direkte ekskludert, men jeg mener det hadde vært sunt med en redaksjon som ikke nesten utelukkende består av mennesker med felles poltisk ståsted. Kan jo f.eks. se til kjønnskvotering, som benyttes for å skape et bedre "arbeidsmiljø". Å overføre noe slik basert på politisk ståsted kommer jo aldri til å skje, men det hadde nok vært positivt og ført til en mer politisk nøytral nyhetsformidling.

Kom forresten over et annet klipp i samme sjanger fra Stjørdalen i Trondheim: https://www.youtube.com/watch?v=26-4H-DcCM8"]Her har vi et lignende tilfelle fra Stjørdalen i Trondheim: https://www.youtube.com/watch?v=26-4H-DcCM8[/url]
Var litt i tvil om jeg skulle gidde å engasjere meg i denne diskusjonen, siden den er ekstremt forutsigbar og gjennomsiktig.

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Det er ikke så rart at det utvikler seg et hat mot visse menneskegrupper når statistikken viser det samme om og om igjen. Men det er alikevel helt feil, det er synd at så få ødelegger for så mange.

Disse episodene er jo bare en av tusen, jeg har selv vært vitne til lignende mange, mange ganger i forskjellige situasjoner så det er egentlig ikke noe nytt. Hadde det bare vært èn episode hadde jeg vært enig med deg, og hva har høyreekstreme med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe nytt under solen dette nei. Og handlingen og filmingen er rimelig ekstrem. Jeg syns like vel det er veldig rart at det utvikles hat mot hele menneskegrupper på grunnlag av et lite representativt utvalg og hendelser. Mener dere virkelig at disse hendelsene er representativ for en spesiell gruppe mennesker? Hvilke isåfall?

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Å bruke frie ord som kilde er dumt, de grenser til å være nazister/rasister. (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...im/a/23665269/) Jeg synes det er bra at politiet faktisk påpeker dette, da en svært høy anndel av slike hendelser kommer fra en folkegruppe(r) som tydeligvis har et annerledes syn på ting enn nordmenn flest.
Vis hele sitatet...
Så ut fra dette trekker du at hele denne "folkegruppen" har de samme holdninger og handlinger? ALLE?

Jeg var såvidt innom frie ord, og skumleste "om oss". Og så tittet jeg på "nyhets"området til venstre på siden. Veeeldig forutsigbart og snevert i mitt syn. Men for all del..