Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 20413
hei alle sammen, jeg lurer på hva som inneholder mest serotonin? og hvordan man kan få tak i det.

xhacktly

edit : noen som har ærfaringer å dele angående dette stoffet?
Mener du mat som inneholder serotonin, eller å få dette stoffet i kapslelform el.? Jeg må nok uansett skuffe deg; serotonin kan ikke inntas på den måten; serotonin, som alle andre nevrotransmittere, kan ikke passere blod/hjerne-barrieren og det er derfor ingen vits. Du må isåfall ty til stoffer som kan passere blod/hjerne-barrieren og så bli omdannet til serotonin der, som f.eks. oksitriptan (5HTP) og tryptofan. Dette kan kjøpes mange plasser over nettet, og er nok langt mer effektivt enn å innta mat med disse stoffene. Er det noen spesiell grunn at du skal ha tak i dette?
Gjest
Trådstarter
Sitat av Jehes Vis innlegg
Jeg tror nok alle her på forumet har erfaring med serotonin.
Vis hele sitatet...
kk http://www.youtube.com/watch?v=AsjSjQ1YIXE

hadde håpet på en pille som gjorde alt i videoen over..

Sitat av exocytose Vis innlegg
Mener du mat som inneholder serotonin, eller å få dette stoffet i kapslelform el.? Jeg må nok uansett skuffe deg; serotonin kan ikke inntas på den måten; serotonin, som alle andre nevrotransmittere, kan ikke passere blod/hjerne-barrieren og det er derfor ingen vits. Du må isåfall ty til stoffer som kan passere blod/hjerne-barrieren og så bli omdannet til serotonin der, som f.eks. oksitriptan (5HTP) og tryptofan. Dette kan kjøpes mange plasser over nettet, og er nok langt mer effektivt enn å innta mat med disse stoffene. Er det noen spesiell grunn at du skal ha tak i dette?
Vis hele sitatet...
takk for bra svar, exocytose, har ingen spessiel grunn til å ha tak i dette annet en at jeg trenger noe som gjør at jeg blir glad og tenker gode tanker og noe som får bort alt hat og negativitet ..happydrug?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Prøv heller som damen sier i videolinken da vel,få i deg bananer,valnøtter,type b-vitaminkombi å c-vitaminer,hadde heller gjort det enn å prøve å få tak i noe som kan forbindes med risiko,som type et eller annet kjemibasert "superpille" om du forstår meg,selv har jeg merket det siste året at når jeg la til mye tomater,grønsaker,grovt brød å en del fisk i matvegen så har det jammen gitt en mental boost,dette er ikke noe du merker med en gang,men etter en mnd's tid vil du kjenne effekten av et tildels sunt kosthold. Dette er velkjent så prøv,om du ikke er altfor kresen da
Sitat av xhacktly Vis innlegg
kk http://www.youtube.com/watch?v=AsjSjQ1YIXE

hadde håpet på en pille som gjorde alt i videoen over..



takk for bra svar, exocytose, har ingen spessiel grunn til å ha tak i dette annet en at jeg trenger noe som gjør at jeg blir glad og tenker gode tanker og noe som får bort alt hat og negativitet ..happydrug?
Vis hele sitatet...
MDMA får vel hjernen sprekkferdig med serotonin
Sitat av Don Veto Vis innlegg
MDMA får vel hjernen sprekkferdig med serotonin
Vis hele sitatet...
Men det er vel bare sånn at man slipper fri den, og ikke produserer mer av den?
Jo det stemmer, den slipper vel bare fri. Men der og da er det hvertfall mer enn nok :P
Og etterpå er det ingenting igjen...?
Serotonin produseres når du er utsatt for sollys.
Sitat av Beis Vis innlegg
Og etterpå er det ingenting igjen...?
Vis hele sitatet...
Tenker det samme?
Sist endret av mar10an; 16. august 2010 kl. 22:25.
Sitat av Beis Vis innlegg
Og etterpå er det ingenting igjen...?
Vis hele sitatet...
Det vil være en kortsiktig løsning for å si det sånn ja
Det finnes en stor gruppe medisiner kalt selective serotonin reuptake inhibitors, eller "lykkepiller" i dagligtalen, som kan øke serotonin nivået i hjernen.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI
Sist endret av Kongen; 16. august 2010 kl. 23:09.
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Serotonin produseres når du er utsatt for sollys.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du sikter til melatonin, som dannes av serotonin. Det blir brytes ned av lys.
Sitat av Kongen Vis innlegg
Det finnes en stor gruppe medisiner kalt selective serotonin reuptake inhibitors, eller "lykkepiller" i dagligtalen, som kan øke serotonin nivået i hjernen.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI
Vis hele sitatet...
SSRI er hyppig brukt i behandling av depresjoner og diverse former for psykiske lidelser, som sosial angst og andre fobier.
Ikke akkurat å anbefale å gå den veien, men at det funker, er det ingen tvil om.
Det dumme med slike preparater er at det gjerne medfølger en helvetes lang liste med kjipe og leie bivirkninger. Dessuten kan du fort få problemer den dagen du vil klare deg uten boosten og stabiliseringen pillene gir deg, dersom du har mangel på serotonin.
Noe annet som er verdt å nevne angående depresjon, er at man ikke riktig vet hvorfor, og hva som fører til at enkelte blir deprimerte, så at SSRI vil gjøre at du blir noe bedre, er ikke sikkert, da grunnen til depresjonen ikke nødvendigvis er mangel på serotonin.

Man skal helst styre unna medikamenter, men heller prøve andre metoder først! Mange mennesker har hatt bra nytte av SSRI preparater, og medikamentet har bidrat til at mange har fått et bedre liv.

Trening generelt stimulerer vel produksjonen av serotonin. Trening kombinert med et sunt kosthold bør holde i massevis. I alle fall kan du teste det ut. Trening er helt essensielt for mennesker som sliter psykisk.
Sist endret av zhpongl; 16. august 2010 kl. 23:41.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
takk for bra svar, exocytose, har ingen spessiel grunn til å ha tak i dette annet en at jeg trenger noe som gjør at jeg blir glad og tenker gode tanker og noe som får bort alt hat og negativitet ..happydrug?
Vis hele sitatet...
Vil du at effekten skal være varig eller bare en midlertidig flukt fra virkeligheten?

Av egen erfaring syns jeg at å kalle SSRI lykkepiller er helt feil. Jeg står på paxil nå og jeg føler ikke akkurat at jeg sprudler av lykke. Det gjør at jeg ikke faller så voldsomt langt ned og stabiliserer meg litt, men jeg tenker fortsatt masse negative tanker. Det fins egentlig ikke noe som automatisk gjør deg lykkelig. Trening og kosthold vil hjelpe alle, SSRI vil hjelpe de som ikke greier å starte med trening og kosthold. Prøv å gjør livet ditt meningsfullt, få deg en jobb eller noe sånt.

Opiater er mitt ultimate happydrug. Det gjør meg ikke direkte lykkelig, det fjerner ikke negative tanker. Men de gjør at jeg gir faen og bare nyter.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Vil du at effekten skal være varig eller bare en midlertidig flukt fra virkeligheten?
Vis hele sitatet...
Hvis man ønsker en slik flukt fra virkeligheten er det serotonin-utløsning man er ute etter. Dette kan man få ved å innta et SRA (serotonin-release-agent), det enkleste SRA å få tak i og det mest kjente er nok MDMA. Men forbered deg på å få virkligheten slengt tilbake i fjeset når turen er over.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Av egen erfaring syns jeg at å kalle SSRI lykkepiller er helt feil. Jeg står på paxil nå og jeg føler ikke akkurat at jeg sprudler av lykke. Det gjør at jeg ikke faller så voldsomt langt ned og stabiliserer meg litt, men jeg tenker fortsatt masse negative tanker.
Vis hele sitatet...
Enig i at slangordet lykkepiller er virkelig teit. Første gang jeg hørte det ordet tenkte jeg MDMA, partydop, E, X...- hva enn du kaller det selv. Forskjellen fra SSRI til SRA er at SSRI stabiliserer serotonin, hemmer reopptaket av stoffet og holder det ved like. Mens SRA rett og slett utløser/bruker opp serotonin, i store mengder så vil dette tømme hjernen for serotonin og det kan være virkelig ubehagelig.

SSRI gir humør-stablitet hos de fleste brukere slik du beskriver det. Det er skjelden tilfelle er slik at noen føler seg ordentlig glad på SSRI, men alt er individuelt. Vi mennesker er veldig forskjellige, hvertfall oppe i hjernen.

Markedsføres ikke paroksetin bare under navnene Paroxetin og Seroxat?
Diskuterer det fra tid til annen i engelske fora og bruker derfor det amerikanske navnet Paxil på det. Mye kortere Heter Seroxat og Paroxetin i Norge.
Problemet er vel heller det at du tømmes etter MDMA turen, og føler deg rimelig tom i hodet lenge etterpå om dosen var stor. Det blir som Afasar sier.. Du kan ikke innta serotonin direkte sånn at du får fyllt opp lagrene du akkurat har ødelagt midlertidig.

Det jeg derimot lurer på, er hva disse stoffene som omdannes til Serotonin gjør med deg? Får det deg til å tilbakestille hodet etter turen?

Er denne selvmedisineringen utspredt blant "trippers" rundt om i verden?
Kalkun er rikt på tryptofan. Tror melkeprodukter ikke er så langt ifra heller. Kan like godt ta deg en protein shake. Blir nesten som å være vegetarianer, en blir vel kansje litt positiv av det.

De fleste slapper godt av etter et fett fiskemåltid. Det kan vel sies om søndags biffen også. Men holder en knapp på fet fisk.
Som jeg skrev i en tidligere tråd, har ikke selve mengden tryptofan i matvarer særlig betydning. Den indirekte mengden tryptofan som øker i hjernen ved inntak av mat er mye viktigere. Inntak av mat med høyt innhold av karbohydrater fører til utslipp av insulin, som igjen øker opptaket av LNAA-er, men ikke tryptofan. Dette økte forholdet mellom tryptofan og LNAA-er fører til at mer tryptofan passerer blod/hjerne-barrieren. I sentralnervesystemet blir det omdannet til serotonin i rafekjernene (og så til melatonin i epifysen, som gir deg den trøtte, avslappede følelsen). Så for å øke mengden serotonin i hjernen med mat så er det mat rikt på karbohydrater som er tingen
Sitat av Afasar Vis innlegg
Som jeg skrev i en tidligere tråd, har ikke selve mengden tryptofan i matvarer særlig betydning. Den indirekte mengden tryptofan som øker i hjernen ved inntak av mat er mye viktigere. Inntak av mat med høyt innhold av karbohydrater fører til utslipp av insulin, som igjen øker opptaket av LNAA-er, men ikke tryptofan. Dette økte forholdet mellom tryptofan og LNAA-er fører til at mer tryptofan passerer blod/hjerne-barrieren. I sentralnervesystemet blir det omdannet til serotonin i rafekjernene (og så til melatonin i epifysen, som gir deg den trøtte, avslappede følelsen). Så for å øke mengden serotonin i hjernen med mat så er det mat rikt på karbohydrater som er tingen
Vis hele sitatet...
Very Nice
Fikk faktisk 5-HTP tabletter i posten idag! Ganske nysgjerrig på hvordan det vil funke. kjøpte det på biovea.net. Det kostet meg rundt 22€ ink frakt.
Sitat av Esther Vis innlegg
Fikk faktisk 5-HTP tabletter i posten idag! Ganske nysgjerrig på hvordan det vil funke. kjøpte det på biovea.net. Det kostet meg rundt 22€ ink frakt.
Vis hele sitatet...
Hvor mye? amazon.co.uk selger ganske billig faktisk. Forventer det snart, men må være forsiktig siden det ikke kombinerer bra med antidepressive
▼ ... over en måned senere ... ▼
Få ordning på fysikk og sexlivet.
Sitat av Zaratuz Vis innlegg
Kalkun er rikt på tryptofan. Tror melkeprodukter ikke er så langt ifra heller. Kan like godt ta deg en protein shake. Blir nesten som å være vegetarianer, en blir vel kansje litt positiv av det.
Vis hele sitatet...
Jepp, flere proteinshaker som inneholder tryptofan.
Da spesielt proteiner som er beregnet for kveldstid.
Kasein osv., Såkalte "nattproteiner".

En billig kilde er feks. 90 + protein som man kan kjøpe for 100 kroner per kg. fra Sverige,.
Dette er i tillegg gode byggestener med tanke på eventuell restitusjon.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Når det gjelder MDMA er det bare tull at man får "virkeligheten slengt tilbake i trynet" og at det er en "virkelighetsflukt". Dette er faktisk subjektive meninger. Vi reagerer forskjellig på ulike stoffer, og etter min mening kommer det helt an på setting. Personlig bruker jeg kun narkotiske stoffer i medbakke og ikke motbakke. Man har jo et utgangspunkt fra før, og rus vil i grunnen bare forsterke disse følelsene (ofte). Etter en tur er jeg selvfølgelig alltid sliten fysisk. Kroppen jobber tross alt på høygir. Vet dere hva det beste er? Hver gang jeg "turer" med kjæresten min opplever vi begge intens glede og kjærlighet, selvfølgelig. Men jeg kan slå meg med ro til at dette ikke vil ende med nedturen på rusen. Vi har jo fremdeles hverandre, og vi føler akkurat det samme ovenfor hverandre.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det vil være en kortsiktig løsning for å si det sånn ja
Vis hele sitatet...

Der er nok igjen men store lange turer og flere turer på 1mnd gir big time seretonin mangel.. Truuuust me

Men 1tur i mnd er fett som faen å du har etpar dager/1uke med afterglow

Edit så nå at det er gammel tråd
Sist endret av infamous x; 21. januar 2015 kl. 19:23.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du prøvd 5-HTP kapsler?
Jeg kjenner flere som har gode erfaringer med det, også er det relativt billig på f.eks ebay.

https://www.erowid.org/smarts/trypto...yptophan.shtml
Jeg tar bøttevis av 5-htp (type mellom 100 og 800mg per dag), eneste jeg merker er at mat suger hvis jeg ikke er stein og at jeg har absurde mareritt.