Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3265
Skal ha ny bil til høsten, har lurt på å være grønn å kjøpe elbil men har begynt å tvile


Bilen min bruke 0.62 liter per mil (Jeg skriver opp km og liter hver gang leg fyller).
Når jeg regner at CO2 utslipp er 2320 g/liter så får jeg at mitt utslipp er 1438 g/mil.

En Nissan Leaf bruker 1.73 kWh/mil. (Tror dette er ett konservativ tall). Hva er så CO2
utlippet?

Om vi bruker rein vannkraft er det vel tilnærmet null, men NVE har etthvert blitt
pålagt å varedeklarere sine varer se:
http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Slu...larasjon-2013/
Her ser vi att om vi ikke kjøpre strøm med oprinnelses garanti så er 54% fra fossile brensler.
Samme side sier meg att man av dette regner ett utslipp på 500 g/kWh. Da får jeg 865 g/mil for en Nissan Leaf.

Denne artikkelen foreslår at man kanskje bør regne 0,25 kWh/km = 2.5 kWh/mil. Man skal jo ha
på varme om vinteren og AC om sommeren :-)
Det tilsvarer da 1250 g/mil.

Nå synes jeg tallene for elbil ikke er så revlusjonerende som jeg førs trodde. Jeg er litt
overrasket.

Elbilforeningen påstår at elbil har null utslipp men om man gidder å lese hele denne artikkelen
nesten helt så ser man at de kjøper kvoter eller noe for sine medlemer:
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbil...hoyere-utslipp
"I tillegg kjører Elbilforeningens medlemmer på garantert fornybar strøm gjennom EUs ordning for opprinnelsesgarantier."

Jeg veit at det er mer enn akkurat CO2 utslipp under kjøring som påvirker, men det ser ikke ut
til å gå i el.bilens favør.


Konklusjonen min foreløpig er at det blir en ny mer bensingjerrig bil alikevel.
Men det blir først til høsten.

Kanskje kjøper jeg en kvot eller tre for samvitghetens skyld :-) Det tror jeg nå har større effekt
enn å slippe enda en el.forbruker på vegen.


Jeg ønsker flere argumenter for eller imot, miljø argumenter ikke behalighets agumenter som kollektivfelt
tilgang og gratis parkering etc.
En rekke forskjellige biler kan du jo konvertere til å kjøre på E85 Bioethanol.
Dette vil vel være mer vennlig både for miljø og lommebok.
Uten at jeg har noe tall som kan backe det.
BTH
Trådstarter
En rekke forskjellige biler kan du jo konvertere til å kjøre på E85 Bioethanol.
Dette vil vel være mer vennlig både for miljø og lommebok.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke så stor tro på bioetanol enda, kanskje etterhvert. Sjølve utslippet fra
en E85 bil 85% klimanøytralt (75% om vinteren).
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakt...toff/Bioetanol

I tilleg så produseres det 700 g/liter CO2 for å framstille en liter bioetanol (Dette
er selvfølgelig avhengig av metode og råvarer. På linken over fra vegvesenet er hvete
utgangspunktet.

Det at man bruker hvete, andre matvare produkter og gode landbruks arealer er ikke bra.
Man ser for ser for seg å bruke f.eks trevirke etterhvert. Det forskes på dette og det
er bra.

Er E85 tilgjengelig "overalt"?
forskjellen mellom e85 og blyfri 95 er faktisk litt større, ettersom ja det blir mer co2 i luften, men du må tenkte på hvor det kommer fra. en E85 bil vil bruke carbon fra planter som har blitt dyrket for dette formålet og blir dyrket igjen når de er høstet inn. med fossilt drivstoff derimot har carbonet blitt lagret og blir sluppet ut i naturen igjen.

det skal derimot være sagt at biodrivstoff virkelig har sine problemer det og. du bruker tross alt jord du heller kunne plantet matvarer i. må forsåvidt sies at dersom jeg skulle kjøpt el-bil idag hadde nok valget lent mot tesla ettersom det er en litt fulstendig bil, med en kjørelengde som faktisk holder til en lang tur.
kjedelig streiting
Kommer jo helt an på kjørevanene dine også da. Kjører du mye korte turer i byen er jo elbil flott. Ikke bare pga incentivene, men du slipper også kaldstarter som sliter på motor og miljø. Du slipper også køstamping hvor utlippet for en fossilbil jo vil skyte i været. Ikke minst slipper du å forurense nærmiljøet med masse Nox og sot. Er det dieselbil du tenker på må du ikke minst ta med disse utslippene i regnstykket ditt.

Budsjettet er jo en annen ting, når elbil incentivene etterhvert forsvinner kan du jo risikere høye verditap, om da ikke en evt. engangsavgift på nye elbiler vil veie opp for dette.
Sist endret av legalize_it; 11. juli 2014 kl. 14:59.
BTH
Trådstarter
Jeg bor ikke i by, så jeg sliter ikke med kø. Siden jeg bor i grissgrente strøk tror jeg det er riktig av meg å "tenke globalt".

Jge tenker jeg kan kjøpe klima kvoter. Ser for meg å kjøpe noe FN godkjente (Certified Emission Reductions (CERs)).
En unit er ett tonn CO2. Jeg vil da blokkere for CO2 utslipp ett annet sted i verden.

Noen som aner hvor man som privatperson kan kjøpe slike?

Mene at framtiden i våre hender drev med dette tidligere, men fant ikke noe på sednene deres.


BTW Kunne nok ønske meg en Tesla men det blir en rimeligere sak...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Vår tids avlatsbrev er klimakvotene. Verre tull skal du lete lenge etter.

Hvordan i svarte skal man kunne betale noen for å få utslippene til å forsvinne? Vil de pengene du gir dem (de tar jo en god %-andel i profitt) hjelpe på å dempe dine utslipp?

Greit det ikke spørres etter en klimapreken, men det er noe forb. tull.


Også når det var sagt. Diesel er rimeligere i drift enn bensin og du vil jo ikke akkurat merke at en diesel vil være "mindre" morsom å kjøre enn en bensiner hvis du ikke passerer 200-250hk.
Da det er sagt har jeg egentlig bare kjørt turbo diesler hvis man ser bort i fra varebilen jeg bruker i ny og ne som har en 75 hk bensinmotor.
BTH
Trådstarter
Mulig du har rett!

Men da er det at elbiler er veldig miljøvennlige også bare forbanna tull og en måte å kjøpe avlat på.
Elbilforeningen arguemnterer nettop med at det er kvoteordningen som gjør dem miljøvennlige, sitat:
"Forbruket av energi fra elbiler blir inkludert i det europeiske kvotemarkedet "
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbil...hoyere-utslipp

Nyere småboøer kan konkurere med elbiler i CO2 utslipp!
Sist endret av BTH; 11. juli 2014 kl. 17:48.
Miljømessig så vil nok ikke utslippene være så mye mindre enn en gjerrig bensiner etter ditt reknestykke, det som er den store forskjellen er HVOR utslippene er. Du som bor i grisgrendte strøk vil nok ikke merke noe til det om alle dine naboer bytter til elbil, mens for en som bor i en storby vil det forbedre luftkvaliteten ettersom utslippene vil være på et kullkraftverk på landsbygda i danmark og ikke midt i storbyen...

Eit annet aspekt er produksjonen av bilen, og destruksjon av bilen. Hvor mye utslipp må til for å lage en elbil og tilhørende batteri og hva miljøgifter etterlater den seg? Hvor lang er forventet levetid på den kontra en bensin? Reknestykket kan bli stort om du skal ta med alle faktorer.
Sitat av BTH Vis innlegg
Mulig du har rett!

Men da er det at elbiler er veldig miljøvennlige også bare forbanna tull og en måte å kjøpe avlat på.
Elbilforeningen arguemnterer nettop med at det er kvoteordningen som gjør dem miljøvennlige, sitat:
"Forbruket av energi fra elbiler blir inkludert i det europeiske kvotemarkedet "
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbil...hoyere-utslipp

Nyere småboøer kan konkurere med elbiler i CO2 utslipp!
Vis hele sitatet...

Det så mange kreative måter å regne på må du huske. Avhengig av hvem som skal presentere tallene. De som selger El biler har et regnestykke og oljeselskap og resten av bilindustrien har et annet.

Til syvende og sist tror jeg du må tenke lokalt fremfor globalt. Du alene kan ikke redde verden, og at du bruker dine sure kroner på en kvote er som en annen sa ikke annet en avlat og det at administrasjonen til slike selskaper vokser slik at ennå flere kan jobbe med å kreve avlat. Og plutselig så er de ikke en miljøorganiasjon annet enn i navnet, i gavnet er de i avlatsbransjen og selger deg null og niks og tar veldig godt betalt. La miljøvernere drive miljøvern ikke butikk!

Det du kan bidra med er å sørge for mindre lokale utslipp. Det hjelper det også selv i grisgrendte strøk, og hver dag neste vinter når du setter deg i en varm bil slik at naboer eller kollegaer ser det mens de står blåfrosne å skraper stålis fra rutene og banner for at det er vanskelig å få start så kan du bare starte varmeapparatet fra mobilen din 10 min før du skal hjem. Du trenger aldri skrape is og setter deg alltid i en varm bil. Selv om det -30 grader ute. Slikt legger folk merke til.

På den måten så vil du faktisk fremme miljøvern ved å kjøre elektrisk. Du blir en early adapter som er med på å forme allmuen slik at kanskje en dag de aller fleste kjører på strøm fremfor bensin.
Sist endret av frtoretang; 11. juli 2014 kl. 19:54.
BTH
Trådstarter
Til syvende og sist tror jeg du må tenke lokalt fremfor globalt. Du alene kan ikke redde verden, og at du bruker dine sure kroner på en kvote er som en annen sa ikke annet en avlat og det at administrasjonen til slike selskaper vokser slik at ennå flere kan jobbe med å kreve avlat. Og plutselig så er de ikke en miljøorganiasjon annet enn i navnet, i gavnet er de i avlatsbransjen og selger deg null og niks og tar veldig godt betalt. La miljøvernere drive miljøvern ikke butikk!
Vis hele sitatet...
Kvoter er da langt ifra dyrt nå. Hvem er det som tar så mye i administrasjon som du sier? Er det noen spesielle miljøorganisasjoner du tenker på?

Det du kan bidra med er å sørge for mindre lokale utslipp. Det hjelper det også selv i grisgrendte strøk, og hver dag neste vinter når du setter deg i en varm bil slik at naboer eller kollegaer ser det mens de står blåfrosne å skraper stålis fra rutene og banner for at det er vanskelig å få start så kan du bare starte varmeapparatet fra mobilen din 10 min før du skal hjem. Du trenger aldri skrape is og setter deg alltid i en varm bil. Selv om det -30 grader ute. Slikt legger folk merke til.
Vis hele sitatet...
I alle dager, hvor er du fra? Vel -30 er uvanlig her men under 25 er det hver vinter. Dette er vi vant til, moderne biler starter greit. Flere kan starte bensinvarmer fra web eller mobil. Det er ikke spes for elbil.

På den måten så vil du faktisk fremme miljøvern ved å kjøre elektrisk
Vis hele sitatet...
Jeg får større og større problemer med å se at elbil er mer miljøvennlig enn en nyere bensinsmåbil i samme klasse.
Som sagt før er energi til elbiler i norge garantert rent.

Men uansett om elbiler skulle hatt like skitten strøm som andre er det likevel det mest miljøvennlige valget. I tillegg til det faktiske utslippet til bensinbiler når de kjører, må du huske på at utvinningen og transporten av oljen også slipper ut en del som vil øke det totale bidraget.

Dessuten må du tenke litt langsiktig. Ved å kjøpe elbiler gir du en beskjed til produsenter at dette er noe og satse på, at kunder bryr seg om miljøet. Da vil markedet bevege seg mer mot miljøvennlighet for å møte kundenes behov. I tillegg så må du huske på at potensialet til elbiler er mye bedre. De har potensiale til null utslipp, mens bensinbiler vil alltid forurense. Verdens kraftproduksjon går sakte med sikkert mot mer miljøvennlige løsninger, det vil si at elbiler vil forurense mindre om 5 eller 10 år enn de gjør i dag.
Sitat av Grix Vis innlegg
Som sagt før er energi til elbiler i norge garantert rent.
Vis hele sitatet...
Delvis sant.

Det som blir produsert i Norge er nesten bare rent (over 90 % er fra vannkraft), men vi eksporterer og importerer strøm også.

Strømmen vi importerer varierer med hvor god tilgang vi har i vannmagasinene våre, men vi importerer hvert år. Det meste vi har importert per år i løpet av en tiårsperiode er 12,6 % (2004).
Det vi importerer er følgelig ikke så rent som det vi lager selv.

http://www.hafslund.no/strom/bedrift...aft__gwh_/2064
Sitat av Grix Vis innlegg
Som sagt før er energi til elbiler i norge garantert ren
Vis hele sitatet...
Energien som brukes i el biler err ikke renere en strømmen du bruker i huset osv. Du/dere som tror på det faller for et markedsføringstriks. All strøm som produseres i Norge er mer eller mindre ren, all energi vi importerer er stort sett uren. Norges strømproduksjon øker ikke i takt med det økte forbruket og dette kompenseres med import av strøm. Det har ikke noe å si at all strømmen en elbil bruker er ren, da dette fører til at noen andre må bruke mer uren strøm, en dum fyr tror kanskje han gjør noe bra for miljøet når han betaler for opprinnelsesgaranti men det er helt irrelevant for helhetsbiødet og det er det som har noe å si.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Delvis sant.

Det som blir produsert i Norge er nesten bare rent (over 90 % er fra vannkraft), men vi eksporterer og importerer strøm også.

Strømmen vi importerer varierer med hvor god tilgang vi har i vannmagasinene våre, men vi importerer hvert år. Det meste vi har importert per år i løpet av en tiårsperiode er 12,6 % (2004).
Det vi importerer er følgelig ikke så rent som det vi lager selv.

http://www.hafslund.no/strom/bedrift...aft__gwh_/2064
Vis hele sitatet...
Sitat av olustvere Vis innlegg
Energien som brukes i el biler err ikke renere en strømmen du bruker i huset osv. Du/dere som tror på det faller for et markedsføringstriks. All strøm som produseres i Norge er mer eller mindre ren, all energi vi importerer er stort sett uren. Norges strømproduksjon øker ikke i takt med det økte forbruket og dette kompenseres med import av strøm. Det har ikke noe å si at all strømmen en elbil bruker er ren, da dette fører til at noen andre må bruke mer uren strøm, en dum fyr tror kanskje han gjør noe bra for miljøet når han betaler for opprinnelsesgaranti men det er helt irrelevant for helhetsbiødet og det er det som har noe å si.
Vis hele sitatet...
Likevel, argumentene i resten av innlegget mitt forutsatte ikke at elbiler fikk renere strøm enn andre.
Sist endret av Grix; 12. juli 2014 kl. 12:58.
Delvis sant, import og eksport er jo også egentlig handelsvare. Fordelen med vannkraft er at man lett kan justere produksjonen og lagre vannet til man trenger det. Å justere mengden man produserer, eller stoppe den helt, er ikke noen big deal. Men om man har kull- og gasskraftverk kan man ikke justere dette på samme måte, da det gjerne tar relativt lang tid før de kommer ordentlig i gang. Derfor ønsker man gjerne at disse skal ha et fast produksjonsnivå hele tiden.

Dette fører til at de som produserer strøm i slike kraftverk gjerne er avhengig av å selge en bestemt mengde kontinuerlig, og hvis forbruket går ned så må de justere ned prisen slik at de kan eksportere strømmen til andre land som er villige til å kjøpe. I praksis betyr dette at de ofte selger strømmen relativt mye billigere som sommeren - og generelt alle netter når folk ikke bruker mye strøm.

Dette er noe selskaper her i Norge utnytter seg av. Om nettene skrus produksjonen veldig lavt og man importerer i stede store deler strøm fra utlandet for en lav pris som man selger til kundene sine - mens derimot om dagen setter man produksjonen høy og man selger unna store deler til utlandet når prisen er høy.

Nå tar jeg tall rett ut a lufte, men siden dette blir et tanke-eksperiment er ikke det at tallene er helt korrekte så veldig viktig. Men la oss si vi i Norge hadde hatt en forbruk på 100MWh om dagen, og 30MWh om natten. Mens vi om dagen produserte 150MWh, hvor vi solgte 50MWh til utlandet - mens om natten produserte vi kun 10MWh, men kjøpte de resterende 20MWh. Du velger å lade bilen om natten, siden du ikke har bruk for den da - men ønsker å ha den klar til du skal på jobb neste morgen.

Om natten vil jo 2/3 av strømmen i dette tilfelle komme fra utlandet, og potensielt fra ting som kullkraftverk. Så man kan på en måte si at det er strøm fra fossilt brennstoff som har ladet opp bilen.

På en annen side har vi i dette scenarioet faktisk har større eksport enn import, så vi i Norge har jo egentlig dekket vårt eget behov for strøm med fornybare energikilder - og man burde se burt i fra hvor strømmen faktisk ble produsert.

Enda en ting man må vurdere er at det at folk lader bilene sine betyr at vi må enten importere mer strøm, eller eksportere mindre. Om vi må importere mer strøm betyr det at andre land må øke produskjonen, og her kan det være at denne økningen i produksjon kommer fra kraftverk som bruker fossilt brennstoff. Om vi eksporterer mindre betyr det at andre land har mindre tilgang på grønn energi fra oss, og må derfor enten kjøpe strøm fra andre plasser (hvor den kanskje ikke er like grønn), eller må øke produksjonen sin - kanskje gjennom bruk av ikke fornybare energikilder.

Poenget mitt her er at spørsmålet rundt hvor mye CO2 1KWh med strøm faktisk tilsvarer kommer litt ann på hvordan du ser på det. Regnestykket er ikke enkelt - og man kan få mange forskjellige svar. For min del synes jeg elbil en fantastisk, ikke p.g.a. globalt mindre CO2 utslipp, men i hovedsak fordi det i byer vil kunne bedre luftkvaliteten om mange nok går over til det. Og det er jo i akkurat bykjøring at elbiler er så fantastisk - ikke for lange turer til hytta på andre siden av landet.

Globalt sett burde man jo uansett ha fokus på å gå over til fornybare energikilder. Dette betyr at man samtidig som å bytte ut bensinbiler også må fokusere på å bytte ut kraftverkene slik at elbilene faktisk får strøm fra fornybare kilder. Man må gjøre begge deler.
Sist endret av etse; 12. juli 2014 kl. 13:07.