Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 10085
Hei, jeg skal til Brasil. Jeg er mindreårig. Jeg lurer på om det er noe risiko involvert hvis jeg tat med en snusboks i håndbagasjen. Det er ikke noen nødvendighet, men definitivt en bonus. Kan det gå ille på noen som helst måte?

Jeg er innom London og flere flyplasser i Brasil. Vær så snill og snakk med sikkerhet, for jeg kan virkelig ikke drite meg ut.

Takk for alle svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, du risikerer at tollere stiller spørsmål om det. Problemer? Neppe. Men tollere kan spør om alt du har i bagasjen - og tollen i Brasil kan vere grundig om dei føler for det - eller særdeles lite grundige om du bestikker dei.
Er det ulovlig?
Du får lov til å ta med deg 250 gram snus til Brasil:
http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...sbot/a/510057/

Men om det er ulovlig når du er under 18, vet jeg ikke. Vil nesten anta at det er akkurat som i Norge; Det er ikke ulovlig å drikke alkohol, men det er ulovlig for en over 18 å kjøpe til deg.
Pakk i baggen og kos deg med snus i Brazil!
Hvordan er det med snus i håndbagasje som mindreårig gjennom sikkerthetskontroll i Norge da?
Jeg har samme spørsmål. Skal til Kypros om 2 uker, eneste tollen vi går gjennom er i Norge, klarer ikke mer en 2 timer uten nikotin... Jeg er 16 år. Spurte mor om det var lovligt å ta med en snusboks på flyet, men hu var ikke sikker. Noen som vet?

Har ikke lyst å drite meg ut forran svigerforeldrene mine.
Sist endret av Husnissen; 5. juli 2014 kl. 09:55.
Det er ingen stress! Har jobbet i sikkerhetskontroll i flere år =)
Sitat av Kriis Vis innlegg
Hvordan er det med snus i håndbagasje som mindreårig gjennom sikkerthetskontroll i Norge da?
Vis hele sitatet...
Problemfritt så lenge du ikke går med skiltet "reiser alene". Blir ikke hevet på glattcela av 30 eller 300 gram snus liksom.
Sist endret av Mozzie; 5. juli 2014 kl. 10:36.
Island får man ikke ta med seg noe. Skal dit om litt, gjelder å legge det i sokkene, en i bokseren, og en i håndbagasjen.
Du kan til og med kjøpe deg snus på tax free sjappa. Har handlet der mange ganger når jeg var under 18, og aldri blitt spurt om legitimasjon. Handlet både tobakk og sprit.
Sist endret av Hest; 5. juli 2014 kl. 14:05.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Island får man ikke ta med seg noe. Skal dit om litt, gjelder å legge det i sokkene, en i bokseren, og en i håndbagasjen.
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt mistenkelig om man går med en snusboks i sokkene?
Sitat av Kriis Vis innlegg
Er det ikke litt mistenkelig om man går med en snusboks i sokkene?
Vis hele sitatet...
Gå i t-skjorte og shorts uten lommer så er vel ikke det mistenkelig?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Gå i t-skjorte og shorts uten lommer så er vel ikke det mistenkelig?
Vis hele sitatet...
Tvilsomt at man skal bli huket for noe slikt, men blir du plukket ut til en tilfeldig kontroll så skal du se det kan bli mer problematisk.

Hadde jeg vært deg, TS, hadde jeg lagt det i sekken som hvilken som helst annen gjenstand, og bare forklart hva det er i så tilfelle. Bedre det enn å gjemme det her og der og få et forklaringsproblem hvis det skulle bli oppdaget. Kan være veldig greit å pakke med seg noe i kofferten også - høyere terskel for å åpne opp den som følger av tobakk.
Hadde med meg femten 20pk med sigg og 7 feite sigarer/cigarer(?) hjem fra Tyrkia. Såvidt jeg vet er dette over kvoten, og er under den seksuelle lavalder. Låg i bagasjen min. Hadde tre pakker sigg i håndbagasjen + 1 boks snus og. Jeg ble ivertfall ikke skjekket eller noe. Vet ikke om dette er helt relevant, men tenkte jeg kunne skrive det fordeom.
Tror det går helt fint Hadde med meg 4 og en halv pakke sig fra spania pluss litt snus til Spania og ble ikke spurt på noen som helst måte (var 15år).

Så lenge du ikke har med deg flere kartonger/tårn er du safe
Sitat av Creeps Vis innlegg
Hadde med meg femten 20pk med sigg og 7 feite sigarer/cigarer(?) hjem fra Tyrkia. Såvidt jeg vet er dette over kvoten, og er under den seksuelle lavalder. Låg i bagasjen min. Hadde tre pakker sigg i håndbagasjen + 1 boks snus og. Jeg ble ivertfall ikke skjekket eller noe. Vet ikke om dette er helt relevant, men tenkte jeg kunne skrive det fordeom.
Vis hele sitatet...
At du er under den seksuelle lavalder har vel egentlig svært lite med saken å gjøre. Om du også er under den kriminelle lavalder er det av annen relevans.

Og, at du ikke blir sjekket av tollen er for øvrig bare flaks. De som går på grønt blir stort sett tatt inn på tilfeldig kontroll eller av noe tollerne enser. Destinasjon spiller også inn her.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Du får lov til å ta med deg 250 gram snus til Brasil:
http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...sbot/a/510057/

Men om det er ulovlig når du er under 18, vet jeg ikke. Vil nesten anta at det er akkurat som i Norge; Det er ikke ulovlig å drikke alkohol, men det er ulovlig for en over 18 å kjøpe til deg.
Vis hele sitatet...
Egentlig gjelder vel bare kvota for personer over 18, men siden det er utreise TS spør om har vel ikke tollerne så mye de skulle ha sagt? Mener også å ha lest man kan ha 250gram snus pluss en boks i bruk. I tilegg er det vel ikke ulovlig å bruke/være i besittelse av tobakk uansett alder?
Sist endret av jorwax; 6. juli 2014 kl. 02:21. Grunn: Finpuss
Sitat av jorwax Vis innlegg
Egentlig gjelder vel bare kvota for personer over 18, men siden det er utreise TS spør om har vel ikke tollerne så mye de skulle ha sagt? Mener også å ha lest man kan ha 250gram snus pluss en boks i bruk. I tilegg er det vel ikke ulovlig å bruke/være i besittelse av tobakk uansett alder?
Vis hele sitatet...
En kompis av meg (under 18) ble tatt i fra snusen sin når han skulle til Kroatia. Om det var fordi han var under 18, eller fordi det er Kroatia er jeg usikker på.
dette går sikkert bra
Høres ut som du er mer redd for at foreldre/svigers skal finne det ut, om du spør meg

Men uansett, så er det bare snus. Verste scenario er at snusen blir tatt av tollen, men jeg har mine tvil (med mindre du er 11 år). Jeg har reist utallige ganger til utland med baggen/sekken full av snus, uten problemer. Var flesteparten av gangene under 18 år i tillegg.
Låner tråden litt..

Det er lovt å ta med snus til Hellas, sant?
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Låner tråden litt..

Det er lovt å ta med snus til Hellas, sant?
Vis hele sitatet...
Er i gråsonen i hele EU, men det vil ikke bli tatt fra deg.
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Låner tråden litt..

Det er lovt å ta med snus til Hellas, sant?
Vis hele sitatet...
Må nok ha skriftelig underskrift fra foreldre om den skal gå igjennom, desverre
Sitat av rullgardin Vis innlegg
Må nok ha skriftelig underskrift fra foreldre om den skal gå igjennom, desverre
Vis hele sitatet...
Desverre så gjelder ikke svaret ditt meg, og var heller ikke det jeg spurte om.