Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3998
Sitter å fundere på om det skadelig å jobbe for hardt.

Har påtatt meg en helgejobb som består av veldig mye løfting.

Jeg liker å pushe megselv når det kommer til utholdenhet, noe som gjennspeiler seg når jeg jobber.
Det dreier seg i all hovedsak å bære senger.

Tar dette som en slags trening men er redd for at dette også kan skade rygg og nakke.

Jeg er relativt ung og i god fysisk form.

Har jeg noe å frykte? (Eller er dette positivt for kroppen?)
Sitat av Edited Vis innlegg
Sitter å fundere på om det skadelig å jobbe for hardt.

Har påtatt meg en helgejobb som består av veldig mye løfting.

Jeg liker å pushe megselv når det kommer til utholdenhet, noe som gjennspeiler seg når jeg jobber.
Det dreier seg i all hovedsak å bære senger.

Tar dette som en slags trening men er redd for at dette også kan skade rygg og nakke.

Jeg er relativt ung og i god fysisk form.

Har jeg noe å frykte? (Eller er dette positivt for kroppen?)
Vis hele sitatet...

Så lenge du kun holder det til helger skal det vel ikke være så skadelig.
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
Så lenge du kun holder det til helger skal det vel ikke være så skadelig.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg ville høre!
Pass på å løfte med riktig teknikk!

http://www.youtube.com/watch?v=Lw344NhVftQ
Mye samme prinsippet uansett hva du skal løfte
Sist endret av Rellativ; 28. februar 2014 kl. 18:55.
Sitat av Edited Vis innlegg
Sitter å fundere på om det skadelig å jobbe for hardt.

Har påtatt meg en helgejobb som består av veldig mye løfting.

Jeg liker å pushe megselv når det kommer til utholdenhet, noe som gjennspeiler seg når jeg jobber.
Det dreier seg i all hovedsak å bære senger.

Tar dette som en slags trening men er redd for at dette også kan skade rygg og nakke.

Jeg er relativt ung og i god fysisk form.

Har jeg noe å frykte? (Eller er dette positivt for kroppen?)
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke bruker dårlig teknikk, så skal dette gå helt fint.

Har selv jobbet som linefisker med harde lange dager i månedsvis med vakter som gikk fra 18-12timer på dekk og 6-4timer fri. Dette sliter selvfølgelig på i lengden men da må det gå noen år. Har selv kjent etter noen måneder med vond og sliten rygg og skuldre men dette virker som har gått over nå i ettertid.

Lykke til med jobben.
Løft med rak rygg og bruk beina ok?
Jobbet på lager i 3 år der det var en del løfting snakk om over 1,5-2tonn dagen bare på løfting personelig. Hadde ingen syke dager da.

En månde siden var jeg å bærte på en bilmotor ilag med en kollega. Jeg endte opp med kink ryggen, var krøppling 2 uker etter det.
Det var kun fordi jeg løftet blokken rart og røkket til over en 20cm høg dørkant..
Høres generelt ut som om det skal gå bra! Det liker jeg.

La merke til fra youtube linken som ble nevnt at jeg har noe å fikse når det kommer til teknikken, så skal holde det friskt i minne!
Løfter med litt for krommet rygg tror jeg.
Sist endret av Edited; 28. februar 2014 kl. 19:17.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Du skal ikke løfte med ryggen, husk det. Bruk beina for det de er verdt.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Snørrungen Vis innlegg
Jobbet på lager i 3 år der det var en del løfting snakk om over 1,5-2tonn dagen bare på løfting personelig. Hadde ingen syke dager da.
Vis hele sitatet...
1,5-2 tonn? Det er jo ingenting, kan jo umulig være spesielt skadelig.

Nå sammenligner jeg med vektløfting, men jeg er ikke en spesielt stor kar og jeg regnet nettopp ut at på dager jeg trener bryst, så løfter jeg rundt 5,3 tonn++. Dette gjør jeg på rundt 30-45 minutter, ikke på en hel arbeidsdag, så sånn sett er det vel mye mer. Jeg trener i tillegg 7 dager i uken, og på ryggdag feks så løfter jeg nok veldig mye mer.

Har før også hørt folk som skal skryte om at de løfter 2-3 tonn i løpet av en arbeidsdag, men det er jo ingenting i forhold til ei helt normal treningsøkt.
Bare løft riktig og ta pauser når det trengs. Jeg jobbet med sjauing/bæring daglig i seks år. Har ikke merket noe feil på ryggen, eneste er at jeg er tjukkere og svakere etter at jeg sluttet.
Sist endret av Ramaskrik; 28. februar 2014 kl. 20:04.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
1,5-2 tonn? Det er jo ingenting, kan jo umulig være spesielt skadelig.

Nå sammenligner jeg med vektløfting, men jeg er ikke en spesielt stor kar og jeg regnet nettopp ut at på dager jeg trener bryst, så løfter jeg rundt 5,3 tonn++. Dette gjør jeg på rundt 30-45 minutter, ikke på en hel arbeidsdag, så sånn sett er det vel mye mer. Jeg trener i tillegg 7 dager i uken, og på ryggdag feks så løfter jeg nok veldig mye mer.

Har før også hørt folk som skal skryte om at de løfter 2-3 tonn i løpet av en arbeidsdag, men det er jo ingenting i forhold til ei helt normal treningsøkt.
Vis hele sitatet...
Er en viss forskjell på å løfte i 2 sekunder i forhold til å løfte og bære det over lengre distanser.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
1,5-2 tonn? Det er jo ingenting, kan jo umulig være spesielt skadelig.

Nå sammenligner jeg med vektløfting, men jeg er ikke en spesielt stor kar og jeg regnet nettopp ut at på dager jeg trener bryst, så løfter jeg rundt 5,3 tonn++. Dette gjør jeg på rundt 30-45 minutter, ikke på en hel arbeidsdag, så sånn sett er det vel mye mer. Jeg trener i tillegg 7 dager i uken, og på ryggdag feks så løfter jeg nok veldig mye mer.

Har før også hørt folk som skal skryte om at de løfter 2-3 tonn i løpet av en arbeidsdag, men det er jo ingenting i forhold til ei helt normal treningsøkt.
Vis hele sitatet...
Kan jo ikke sammenlignes...
Om en på 70 kg tar 100 push ups har han løftet 70 kg hundre ganger... 7 tonn? Er forskjell på å trene oå treningssenter kontra å bære f.eks. 100 beleggruller på 70 kg - la oss si en distanse på 50 m
Hva er lettest? Er ikke sammenlignbart i mine øyne ihvertfall. Er en grunn til at folk i visse yrker har en helt rå kjernemusklatur
Jobber på sjøen, og det er til tider hardt arbeid. Det er svært få av folkene som ikke har en eller annen slitasjeskade. Har selv fått problemer med skulder og albuer. Riktig løfteteknikk vil ta deg langt, men jobber du mange år med tungt arbeid vil kroppen merke det uansett.
Sitat av MortenYeaH Vis innlegg
Kan jo ikke sammenlignes...
Om en på 70 kg tar 100 push ups har han løftet 70 kg hundre ganger... 7 tonn? Er forskjell på å trene oå treningssenter kontra å bære f.eks. 100 beleggruller på 70 kg - la oss si en distanse på 50 m
Hva er lettest? Er ikke sammenlignbart i mine øyne ihvertfall. Er en grunn til at folk i visse yrker har en helt rå kjernemusklatur
Vis hele sitatet...

Enig der. har losset båt en del ganger der du bærer alt fra 200-300 tonn fra kl 6 om morgonen til langt utpå kveld med 3-4pauser iløpe av hele dagen ser noe slikt som dette: http://bildr.no/thumb/dHY5cjY4.jpeg

der vi er f.eks. 10 mann fordelt på 2 plasser, der 5 mann står i fryserommet og hiver på palle som blir heiset opp, der 5 mann står å sorterer blokkene på 25 og 50kg med frossen fisk. lang arbeidsdag men kan tjene 15-25kr tonnet, noen ganger svart
Sist endret av bowser; 28. februar 2014 kl. 20:52. Grunn: bilde funker ikke
En annen ting som er viktig, bortsett fra rett rygg osv., er at du skal ikke løfte med magen. Met det mener jeg, at du ikke skal ta i, så du kjenner trykk i magen. Hvis du gjør dette, kan du få brokk, noe som kan bli sykehusinnleggelse, og i verste fall kan være livstruende uten operasjon.

Jeg fikk lyskebrokk under måking av kalvemøkk og halm i talle en gang, alt annet enn behagelig!
Sist endret av aluminiumfluorid; 28. februar 2014 kl. 21:24.
Det går ikke på om du jobber hardt, det er jo bare bra. Slitasjeskader på rygg og nakke etc. vil komme fra at du løfter tunge ting feil. Mange vektløftere som har ødelagt seg der.

Når du lærer deg hvordan du skal løfte tungt, uten å ta skade av det vil du faktisk komme i bedre fysisk form av det.
Tren kjernemuskulatur! Skulle ønske jeg var flinkere med det før jeg selv fikk ryggplager etter løft i jobben

Og til dem som sammenligner trening på studio og løft på jobb - det er noe helt annet. På studio får man regulere belastningen, optimalt grep, optimal løftestilling, optimal løftebane++ og dette er mye viktigere enn selve vekten på det man løfter.
Sist endret av Snøbark; 28. februar 2014 kl. 22:01.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
1,5-2 tonn? Det er jo ingenting, kan jo umulig være spesielt skadelig.

Nå sammenligner jeg med vektløfting, men jeg er ikke en spesielt stor kar og jeg regnet nettopp ut at på dager jeg trener bryst, så løfter jeg rundt 5,3 tonn++. Dette gjør jeg på rundt 30-45 minutter, ikke på en hel arbeidsdag, så sånn sett er det vel mye mer. Jeg trener i tillegg 7 dager i uken, og på ryggdag feks så løfter jeg nok veldig mye mer.

Har før også hørt folk som skal skryte om at de løfter 2-3 tonn i løpet av en arbeidsdag, men det er jo ingenting i forhold til ei helt normal treningsøkt.
Vis hele sitatet...
Har ikke sett noen andre her som skryter av hva de løfter på jobb. Var vel egentlig ikke noe skryt i tråden her før innlegget ditt.

På trening løfter du en stang som er laget for å bli løftet. På bryst, markløft, knebøy etc. klarer du også å løfte veldig tungt per løft, i forhold til ting man løfter på jobb. Det kan være mer slitsomt å løfte en sekk på 30 kilo, enn å benke 100 kg. Jeg hadde en deltidsjobb en gang, hvor det ble veldig mye slike 30-kilosløft, og jeg kan love deg at en arbeidsdag med mange slike løft var en mye større påkjenning for kroppen enn en treningsøkt med like mange, men mye tyngre, løft.
Sist endret av Realist1; 28. februar 2014 kl. 22:13.
som folk har sagt tidligere her, bruk beina for alt de er verdt og prøv å unngår å løfte med bøyd rygg. har hatt en del dårlige dager på treningssenteret der jeg løfta litt for tungt i markløft med for dårlig form, og da hendte de at jeg fikk småvondt i ryggen i mange dager etterpå, samme om jeg stod eller satt. en god periode etter de gangene kjente jeg at det stakk i ryggen sånn at det bokstavelig talt svartna for meg uten at det var spesielt smertefullt. har fått høre om folk i slutten av tenårene som har herpa ryggen for livet fordi de har løfta feil, så det er fort gjort. folk har helt rett i at å løfte tungt på jobb ikke kan sammenlignes med trening, er ikke mer enn 2 uker siden jeg måtte klargjøre ca 80 'track pads' til montering på en gravemaskin, og når du må løfte én om gangen når hver av de veier 20-30 kg og står stabla på en pall inn mot veggen så er det ikke mulighet for å få løfta med god form. til slutt var jeg så gåen at jeg skalv i beina og måtte ta 30 sek pause der jeg satt på huk og hvilte mellom hvert løft.

men det er aldeles god trening, gutta som har gjort fysisk arbeid hele livet sitt er jo styggsterke mange av de. er du lur så kan du tøye ut når du er ferdig på jobb, eller gjøre litt foam-rolling.
Edited's Avatar
Trådstarter
Det som folk her nevner at studiotrening kontra bærearbeid ikke kan sammenlignes kan jeg skrive under på.

Mitt førsteinntrykk er at det er utholdenheten er mye viktigere enn selve styrken.
På treningsenteret kan man regulere antall repetisjoner, samt kiloene man utfører testen med.
Gjerne i form av 3*X(Antall). Enn holder på i en til en halv time og tar puste pauser mellom hver repetisjon.
Hvor jeg jobber nå kan vi selvfølgelig teoretisk sett ta så mange puste pauser vi vil, men repetisjonene er ikke 3, men heller 30 om ikke nærmere 100.

Vi (flere som arbeider på samme området) går opp trapper som er formet som en halvsirkel med rundt 10-20 trappetrinn.
Som krever ikke bare styrke i armene og nakken, men også beinene, samtidig.

amdb73;
Jeg bruker ikke magen som jeg kan kjenne ihvertfall, blir mest armene, nakken og beina.

Merker også det med kjernemusklatur som blir nevnt over.
Sitter her med utkjørt vinger, armer, nakke, bein og hendene.

Skjønner nå hvorfor noen fulltids arbeidskarer har klyper som kan knuse hender ved en håndhilsen, om det er dette som pågår i dems arbeidstid!

Kan jo også meddele det faktum at jeg ser på dette som en trening og ikke jobb, gjør det mye lettere.
Nesten på lik linje som noen har motivasjonen til å gå på treningstudio, bare at jeg får også penger for det jeg gjør!