Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1337
Hei,
I dag fikk jeg en inkasso fra en norskt hostingfirma på over tusen kroner på et webhotell som jeg ikke har brukt på over ett år.
Fakturaene har ikke blitt sendt til meg, eller på mail så jeg viste ikke en gang at jeg hadde dette webhotellet helt til i dag.
Har jeg noen muligheter eller må jeg betale?
Takker for all hjelp!
Ring til dem og spør om akkurat det du spurte om her
Du har et webhotell som du ikke har brukt på over et år = du vet du har webhotell
Du visste ikke engang at du hadde dette webhotellet

Hva er det du prøver på nå egentlig?
Mener du at hostingfirmaet skal ringe deg hver dag for å "Bruker du webhotellet i dag? Ja ok det er bra, da ringer vi deg i morgen og sjekker igjen som vanlig. Du trenger ikke å ringe oss for å si opp tjenesten, vi ringer deg hver dag til du sier nei, eller svarte-erik tar deg eller noe slikt."
Sist endret av Rolsen Royce; 28. november 2013 kl. 15:19.
Sitat av chrissey Vis innlegg
Hei,
I dag fikk jeg en inkasso fra en norskt hostingfirma på over tusen kroner på et webhotell som jeg ikke har brukt på over ett år.
Fakturaene har ikke blitt sendt til meg, eller på mail så jeg viste ikke en gang at jeg hadde dette webhotellet helt til i dag.
Har jeg noen muligheter eller må jeg betale?
Takker for all hjelp!
Vis hele sitatet...
Du har ikke brukt det på et år, altså har du på et tidspunkt brukt det. Har du sagt opp avtalen på skikkelig vis?

Dersom du har sagt opp avtalen er det bare å bestride faktura / inkasso. Har du ikke sagt opp avtalen må du betale, og jo før jo bedre, inkasso blir fort dyrt
Trådstarter
5 2
Problemet er at jeg viste ikke at jeg enda hadde tjenesten fordi de aldri sendte over noen fakturarer, er ikke det normalt at du får en faktura i posten eller på mail?
Men nå ett år og tre måneder får jeg en inkasso?
Har du fått inkasso i posten eller på mail? Har du flyttet det siste året? Hvor gammel er du? Hvilken tjeneste bruker du?
Dem har 3 år på seg til å gjøre krav på det du skylder, er du under 18 år så kan dem ikke kreve penger av deg
Jeg får ikke noe faktura fra mine hostingfirma. Det er vanlig at den kommer en gang i året, og da på e-post. Dette stemmer jo sånn noen lunde også med når inkassokravet kommer.

Hvis det er noe du mener er feil i denne situasjonen, og du ikke har midler til å betale bør du ta kontakt, og evt. bestride kravet.
Er du under 18 år, kan de ikke kreve inn pengene. Selv ikke når du fyller 18.
De er pliktig å sende faktura, den kan bli sendt på e-post.
Men inkassovarsel må bli sendt på post for å være gyldig.

Siden du ikke har fått den, gå med på forlik om å betale inkassovarselet, som er faktura + 63 kroner eller noe.
Sitat av chrissey Vis innlegg
Problemet er at jeg viste ikke at jeg enda hadde tjenesten fordi de aldri sendte over noen fakturarer, er ikke det normalt at du får en faktura i posten eller på mail?
Men nå ett år og tre måneder får jeg en inkasso?
Vis hele sitatet...
Det som er normalt er at en avtale som ikke er tidsavgrenset fortsetter å løpe til en av partene sier den opp. Det er ingen som tror deg på at du "ikke visste" at du hadde tjenesten bare fordi du ikke har fått (eller betalt) fakturaene.

Det er vanlig at tjenestetilbydere vil ha betalt på forskudd, eller innen fristen for å fortsette å levere tjenesten men her har de gitt deg lengre kreditt enn jeg ville gjort, men det er ikke ulovlig det.

Det eneste du kan gjøre er å sende dem en henvendelse hvor du bestrider kravet (jeg ville tenkt ut en langt bedre begrunnelse enn "jeg visste ikke at jeg hadde tjenesten) og håpe at de sletter hele eller deler av kravet. Dersom du ikke har benyttet deg av tjenesten i perioden kan det jo hende at de vil gjør det.

Du bør likevel være forberedt på at du må betale, og er det gått til inkasso (eller et inkassovarsel) må du umiddelbart melde inn at du vil bestride kravet slik at de ikke kan øke kravet med videre purringer.