Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2155
My little pony freak
Tuckit's Avatar
7 3
Hei.
Jeg har ett Fractal Design Fulltower kabinett i svart. Jeg ønsker å male det rosa, og med det lurte jeg på hvordan jeg bør gå frem med tanke på hvor jeg får kjøpt farge, eventuelt om det trengs pussing og lignende?

Takk for alle svar på forhånd
Sitat av Tuckit Vis innlegg
Hei.
Jeg har ett Fractal Design Fulltower kabinett i svart. Jeg ønsker å male det rosa, og med det lurte jeg på hvordan jeg bør gå frem med tanke på hvor jeg får kjøpt farge, eventuelt om det trengs pussing og lignende?

Takk for alle svar på forhånd
Vis hele sitatet...
er dette kabinettet det er snakk om ; http://www.dustinhome.no/product/501...usb-3-0-black/
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Du bør nok pusse over med et fint pussepapir. Også bruke spraylakk du kjøper på f.eks Biltema. Men det er vanskelig å ikke få rennemerker, men hvis du bruker pensel vil du se penselstrøkene siden flatene på kabinettet er så glatte...
My little pony freak
Tuckit's Avatar
Trådstarter
7 3
Sitat av Lima Vis innlegg
Du bør nok pusse over med et fint pussepapir. Også bruke spraylakk du kjøper på f.eks Biltema. Men det er vanskelig å ikke få rennemerker, men hvis du bruker pensel vil du se penselstrøkene siden flatene på kabinettet er så glatte...
Vis hele sitatet...
Kan man unngå renne merker om man legger kabinettet på siden og sprayer, lar det tørke og deretter setter det opp? eller er det en dum ide?
Pusse ned med fint pussepapir, slik at du får et matt lag. Grunning er veldig viktig, slik får du en fin flate som malingen vil feste seg på. Rosa spray regner jeg med du kan få kjøpt på biltema.

Selv kjøper jeg alltid slikt på torshov bilrekvisita, da det er billigere der og får alltid hjelp hvis jeg lurer på noe !
My little pony freak
Tuckit's Avatar
Trådstarter
7 3
Sitat av happy violence Vis innlegg
Pusse ned med fint pussepapir, slik at du får et matt lag. Grunning er veldig viktig, slik får du en fin flate som malingen vil feste seg på. Rosa spray regner jeg med du kan få kjøpt på biltema.

Selv kjøper jeg alltid slikt på torshov bilrekvisita, da det er billigere der og får alltid hjelp hvis jeg lurer på noe !
Vis hele sitatet...
Takk for svar Tar det der det er billigst, hehe. Men vil rosa dekke svart ordentlig? For vil ha en lys farge.
Sitat av Tuckit Vis innlegg
Takk for svar Tar det der det er billigst, hehe. Men vil rosa dekke svart ordentlig? For vil ha en lys farge.
Vis hele sitatet...
Når det er snakk om rosa kan du godt bruke hvit grunning. Om du ikke har lakkert mye dritt før, så kan det hende du må pusse grunningen noen ganger før du får et bra grunnlag.

Når rosa skal på trenger du mange lag. Om du går inn for å dekke så mye som mulig på første laget vil du mest sannsynlig få rennemerker når du ikke har spesiell erfaring.
Legg mange tynne lag, og puss ned alle defekter som må oppstå, så går det helt fint!
My little pony freak
Tuckit's Avatar
Trådstarter
7 3
Sitat av McLovin Vis innlegg
Når det er snakk om rosa kan du godt bruke hvit grunning. Om du ikke har lakkert mye dritt før, så kan det hende du må pusse grunningen noen ganger før du får et bra grunnlag.

Når rosa skal på trenger du mange lag. Om du går inn for å dekke så mye som mulig på første laget vil du mest sannsynlig få rennemerker når du ikke har spesiell erfaring.
Legg mange tynne lag, og puss ned alle defekter som må oppstå, så går det helt fint!
Vis hele sitatet...
Takk får bare prøve meg frem og håpe på det beste
Har jobba som maler i 3 år og gjort dette mange ganger før for kompiser:P

Dra på en byggevarehandel, og kjøp slipepapir med 500 korning og et med 1000 korning.
Kjøp grunning på sprayboks og fargen du ønsker på sprayboks.

Start med å ta kabinettet helt fra hverandre, og slip lett over med sanpapiret med 500k.
Fjern alt støv med en microfiber klut og vask med rødsprit med en microfiber klut
Spray på grunning i 2 tynne lag. ha en god avstand når du grunner, slik at det ikke blir mye på et sted.
Slip lett over med sandpapiret med 1000k med litt vann på.
Tørk over med en microfiber klut.
Spray på den fargen du ønsker. Husk god avstand og flere lag.
Husk å bruk god tid, og gjerne ta det i et varmt rom slik at det tørker ordentlig.
Ikke bruk biltema sin lakk, den er veldig tynn og renner VELDIG fort. Gå heller på BilXtra. De har bedre lakk. Koster litt mer, men er allikevel billigere siden du slipper å kjøpe ny boks når du lakker og får renninger.

Lykke til! Post gjerne et bilde
My little pony freak
Tuckit's Avatar
Trådstarter
7 3
Sitat av rspederse Vis innlegg
Har jobba som maler i 3 år og gjort dette mange ganger før for kompiser:P

Dra på en byggevarehandel, og kjøp slipepapir med 500 korning og et med 1000 korning.
Kjøp grunning på sprayboks og fargen du ønsker på sprayboks.

Start med å ta kabinettet helt fra hverandre, og slip lett over med sanpapiret med 500k.
Fjern alt støv med en microfiber klut og vask med rødsprit med en microfiber klut
Spray på grunning i 2 tynne lag. ha en god avstand når du grunner, slik at det ikke blir mye på et sted.
Slip lett over med sandpapiret med 1000k med litt vann på.
Tørk over med en microfiber klut.
Spray på den fargen du ønsker. Husk god avstand og flere lag.
Husk å bruk god tid, og gjerne ta det i et varmt rom slik at det tørker ordentlig.
Vis hele sitatet...
Ah, fint å høre fra en skikkelig ekspert Skal prøve det her, så håper jeg det blir bra. Tusen takk

Sitat av fulloggal Vis innlegg
Ikke bruk biltema sin lakk, den er veldig tynn og renner VELDIG fort. Gå heller på BilXtra. De har bedre lakk. Koster litt mer, men er allikevel billigere siden du slipper å kjøpe ny boks når du lakker og får renninger.

Lykke til! Post gjerne et bilde
Vis hele sitatet...
Takk for tipset Skal se om jeg ikke legger ut et bilde etterhvert ;D
Vil da komme med et av de beste tipsene jeg har når deg gjelder spraylakk/maling og der er og holde boksen et stykke unna, spraye litt og heller ha noen lag den veien.
My little pony freak
Tuckit's Avatar
Trådstarter
7 3
Sitat av DatPyro Vis innlegg
Vil da komme med et av de beste tipsene jeg har når deg gjelder spraylakk/maling og der er og holde boksen et stykke unna, spraye litt og heller ha noen lag den veien.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset
▼ ... noen måneder senere ... ▼
My little pony freak
Tuckit's Avatar
Trådstarter
7 3
Da var den så og si ferdig (vært en stund, glemt helt og poste resultatet) mangler bare ett strøk noen steder på den ene siden, og litt små prik i fronten og div. hardware kommer etter sommern engang.

http://bildr.no/thumb/1613606.jpeg
http://bildr.no/thumb/1613609.jpeg
http://bildr.no/thumb/1613610.jpeg
http://bildr.no/thumb/1613611.jpeg
http://bildr.no/thumb/1613613.jpeg
Det der så ikke ille ut! Godt gjort :P
Hva brukte du ??
Ble ganske så fett
Hei, det var jeg som paintet det for henne, pusse bare ned litt og sprayet med lakk fra torshov.

Vil legge til dette var første gang jeg rørte en sprayboks!

Vi skulle bare ha oppå og sidene rosa - inni skal det være svart/hvit og uten på rosa / svart
Syntes det fargen så litt billig ut jeg. hadde vert bedre med noe slik: https://www.google.no/search?hl=no&q...ce%3B800%3B575
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Ikke for å være den stygge ulven her, men om man ikke får konstruktiv kritikk blir man aldri bedre.

Toppen har ujavne kanter, om man skal maskere opp slik at man får rette streker er det viktig å bruke en remse med teip og at du ikke passer på at den er rett, dette er forresten ikke så lett, så for en mybegynner hadde det beste vert å lakket hele toppen, og gjærne demontert kabinettet og poppet det sammen igjen etterpå,

Side dørene blei heller ikke helt perfekte, den med vifta i blei det ujant memgde med lakk på døra, noe som gjør at det ser ut som det bare har vert lakka i kjo og hei for å bli fort ferdig, den andre døra blei litt bedre.

Toppen ser det også som har hatt sotre skader som ikke har vert bearbeidet før det blei lakket.

Men stå på øvelse gjør mester.

Ps. Vifta i sidedøra står feil vei