Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1595
Da er tiden inne for å legge litt penger i å kunne fikse min egen musikk..

-Jeg er 20 år, jente (if ya wanna know) er per dags dato glad i å spille piano, gitar og har sang på et greit plan..
Drømmer om å kunne mixe inn mine egne akustiske tracks i elektroniske låter. Da alla techno/house/chill m akustiske tracks/vri. Har ruga lenge på noen kule ideer, men må nå prøve å sjekke om de kan bli noe utenfor mitt hode..

Greia er at når det kommer til hva jeg skal gjøre for å få til dette er jeg ganske blond. altså håper å få litt tips råd om åssen gå fram i basic hjemme-studioteknikk..


Jeg trenger nå særiøse tips for
*Hvilken mixepult jeg burde gå til anskaffelse av?
(Gjerne Som lommebokji ikke blir helt spist opp av)..

*Mikrofoner (spesielt merke)?

*Hvis jeg skal surre litt med små dj prosjekter, hvilken programvare er å anbefale?
Hva må til på pcen min?


Evt. Dere som er erfarne med dette her inne, hva skal jeg kjøpe? Hva trenger jeg??

Tips, handleliste, fremgangsmåte.. Tar imot hjelp med stor Takk


Kisses Fleinsdyr!
Sist endret av Fleinsdyr; 1. desember 2012 kl. 16:16.
Skaff deg et lydkort. Et som da har 4 innganger (2 til piano/keyboard [stereo] + 1 til mikk + 1 til gitar) Focusrite, M-Audio, Apogee (mac only), MOTU er gode merker. Så kjøp deg en mikk (Shure sm57 er safeste alternativet ever, meget billig).

Og skaff deg et godt headset.

Anbefaller å investere så mye penger som mulig i lydkort og hodetelefoner ettersom det er bedre å kjøpe noe du kan beholde lenge enn noe som går i filler med en gang. Trust me!

Når det kommer til progr, kjører du windows eller mac?

Hvis mac: Logic
Hvis windows: Ableton

Håper det hjalp!
Anbefaler å kjøpe steinberg sin artist pakke! Der får du med lydkort (mulighet til å ta opp) og software! http://www.steinberg.net/en/home.html

Mic kan du få ganske rimelig på for eksempel soundshop.no eller 4sound.no.. Har en av merke sEX1 (retarda navn, jeg vet) til 900kr ca, og den har heftig kvalitet.. Protip: Du trenger ikke kjøpe en svæær miksepult for å gjøre opptak (mange tror dette, inklusiv meg selv da jeg startet :P )
Kan utdype mer om du ønsker det
Tusen takk for svar.
Anbefalinger til et godt headsett?
american audio hp 550 har jeg selv og er meget fornøyd med det (selges på soundshop) men AKG sine er helt sykt bra, selfølgelig koster disse også en del (1000 -3000kr)
Kjøp deg et kurant lyd kort, selv har jeg Native Instruments sitt Komplete Audio 6. Kjøp deg enten høytaller eller hodetelfoner, Selv har jeg AKG k271. Last ned Ableton eller Logic. Med dagens teknologi er det fullt mulig å lage en bra sang med bare pc,lydkort og høytaller
Ettersom du skal basere mye av musikken din på acoustiske opptak vil eg anbefale å kjøpe deg en god alrounder mic som og er god til kvinnelige vokalister (Har selv sE4400a, fantastisk liten sak!)

Mixebord kan du legge på hylla inntil videre ihvertfall og heller kjøpe deg enten Cubase, FL, Pro Logic, osv. Det spiller ingen rolle hvilken daw du velger, men ta en du finner en del tutorials av på youtube så du har en "lærer".

Lydkort. Kjøp et lydkort med gode preamper. Det har vert noen gode forslag ovenfor. Anbefaler m-audio serien.

Ellers så trenger du noen gode monitorer ( De får du ned i 1 lapp brukte ).
Bare gjør litt research.

Tepper, madrasser, eggkartonger jalla jalla for demping under opptak.

Laget en post i morges ang selve "mixeprosessen" som du kan sjekke ut.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=237594
Jeg kan kun snakke for DJ delen , men om du skal surre med DJing , kjøp en Native Instruments Kontroll S2 , der følger NIs eget dj program Traktor med, som er et av de 2 store DJ programmene (jada jada vet Abelton og kan brukes men er ikke det samme ) , Headsett så har jeg 2 anbefalinger , til DJ og generelt bruk : Sennheiser HD25-I-II og til produsering : Beyer Dynamics DT770 Pro , personlig har jeg HD25 og er latterlig fornøyd med dem, helt fantastiske hodetelefoner