Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 18853
Bare lurer på om noen greier å "se" om dette ser ut som det kan være OK kvalitet med amfetamin?
En venn av meg kjøpte dette. Han sier den i alle fall gir typiske amf symptomer som dehydrering, hjertebank, våkenhet, nedsatt matlyst osv. Men han føler ikke så mye eufori akkurat. Kanskje fordi han ikke tar mer enn 0,1 - 0,2 g i nesa om gangen og har brukt det daglig ganske lenge nå.

http://img51.imageshack.us/img51/2079/dsc0001copym.jpg

http://img94.imageshack.us/img94/848/dsc0005copy.jpg

Noen steiner
http://img96.imageshack.us/img96/5154/dsc0009copy.jpg

Litt opphøgd
http://img834.imageshack.us/img834/9450/dsc0017copyh.jpg
Sist endret av Cherie; 9. juni 2011 kl. 19:39.
Jeg har hatt tilnærmet lik rein amfetamin og det har aldri sett sånn der ut hvertfall. Ser ut som den er full i ether/no andre kjemikalier - Er jo sånn amfetamin folk i Norge liker, så den funker sikkert greit den, selv om det så rimelig rart ut..
Cherie's Avatar
Trådstarter
Ja den er ganske bløt av ether eller noe. Men kan fint bare hakkes opp mye mere enn på det bildet til vanlig pulver og la væske fordampe. det som er ok med at den er litt bløt når den kommer i steiner er at det er kjempe lett å knuse. Når det er hardt må man bruke slik pilleknuser fra apoteket om man ikke vil det skal sprette i alle retninger.
den så egentlig ganske fuktig ut .... skal det virkelig være sånn ?: :S
SKAL ikke. Men er mye av det. Blir som regel sånn når det er feilprodusert, men er ofte gjort med hensikt og, siden nordmenn klager med engang de ikke kjenner at håra reiser seg og huet kjører karusell..
veit godt at amfetamin er et skittent gatestoff i norge , men viss det har dratt til seg fuktighet så hadde det ikke vært noe jeg ville hatt i nesa !!
Vet av folk som fukter shit'n for å "bøffe" vekta.
Har selv vært borti akkurat samme opplegget, med tanke på utseende å beskrivelse, å jeg fikk en knall kveld!!! Med en helvettes dagenderpå!

Min lukta noe jævlig parafin iaff.
Ser ut som marsipan, full av ether og annet dritt.. Typisk amfetamin som gir pang rus og heftig nedtur, langt ifra det du ville opplevd på virkelig amfetamin.
I det siste har jeg vært borte i mye våt amfetamin.
Funker veldig fint å droppe eller tørke og så snorte
Cherie's Avatar
Trådstarter
Ja, han kompisen min bare knuser det med et visakort til pulver og lar etheren fordampe, regna på det og 1 g av denne amfen mister 10 mg når den tørker. Prøvd den selv, synes den var grei jeg, holdt meg gåen i 27 timer nå og vil egentlig ikke sove. Og heller aldri fått noe nedtur på denne amfen. Har dog prøvd skikkelig apotek amfetamin, samme effekt, bare du trenger myye mindre mg for effekt dog.
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Vet av folk som fukter shit'n for å "bøffe" vekta.
Har selv vært borti akkurat samme opplegget, med tanke på utseende å beskrivelse, å jeg fikk en knall kveld!!! Med en helvettes dagenderpå!

Min lukta noe jævlig parafin iaff.
Vis hele sitatet...

parafin er jo ganske lett også , men tanke på 0,80 kg/litr .. men er det ikke lurt og lukte , eventuelt smake på stoffet før man kjøper ??
Sitat av NosNils Vis innlegg
parafin er jo ganske lett også , men tanke på 0,80 kg/litr .. men er det ikke lurt og lukte , eventuelt smake på stoffet før man kjøper ??
Vis hele sitatet...
Ren Amfetamin er luktfritt, lukta du kjenner er driten dem blander ut med...
en baktanke i det og lukte på stoffet
I don't like that shit, i just like to smell it :P
Cherie's Avatar
Trådstarter
Hva vet dere om lukten på dette her da? Det lukter kjemisk ja, men ikke sånn jævlig mye akkurat, har lukta værre. Og ja han har kjøpt denne amfen flere ganger, jeg har og prøvd den flere ganger.

Man får ikke kjøpt ren amfetamin som er gateamf i Norge assa Notoneofthem. Er du gal? Kanskje du kan skaffe deg noe dexedrine tabeletter på gata om du er heldig, det er det reneste du kan komme. Alt som blir laga ulovelig er alltid utbøffa med noe for å få profitt så klart.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Man får ikke kjøpt ren amfetamin som er gateamf i Norge assa Notoneofthem. Er du gal? Kanskje du kan skaffe deg noe dexedrine tabeletter på gata om du er heldig, det er det reneste du kan komme. Alt som blir laga ulovelig er alltid utbøffa med noe for å få profitt så klart.
Vis hele sitatet...
Nei amfetaminen er som regel 20-35% når den langes bort, mange som tror at hvor sterkere det lukter hvor bedre er det, men er heller det motsatte..
Min erfaring er at det du har lagt ut bilder av Marsipan?, blir du i dårlig form dagen etter, liker best pulver med lite lukt..
Sørlending
Det der ser ut som skikkelig "rusmakka". Proppfull av dritt, men kan være veldig så morsomt å putte i nesa. Halvfabrikat.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Jeg blir ikke dårlig når jeg tar det eller når jeg kommer ned kan være våken på det lenge. 35 timer nå og merker ikke noe trøtthet, ikke tatt et halvt gram engang de timene.

Det er marsipan ja, men det stinker ikke jævlig, bare litt kjemisk. Og har aldri fått nedtur på den (men har aldri fått det på noen amfetaminer heller).
Jeg trodde folk med ADHD ikke ble sittende våken så lenge på amfetamin jeg?
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Jeg trodde folk med ADHD ikke ble sittende våken så lenge på amfetamin jeg?
Vis hele sitatet...
Du blir jo speeda selv om du har adhd, det har jeg sett selv 23948405390485340958 ganger.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Folk med adhd får egentlig samme reaksjon omtrent som dem uten. Forskjellen med ADHD og en "vanlig" hjerne er at det er en liten feil i forlappen i hjernen som gjør at det er vanskeligere for hjernen å sende ut dopamin til alle steder i hjernen enkelt å greit. Dopamin mangel, mens vanlige har som regel nok dopamin om de ikke har føkka seg opp. Så speed vil hjelpe som en opptaker av dopamin. Dere som har nok dopamin får for mye og blir høy av det. Blir aldri ruset av amf eller rit alene, kanskje med alkohol i tillegg. Men våkenheten, mindre matlyst, dehydreringen, all tørsten og pissingen kommer fordi om man ikke blir euforisk.
Det ser ut som dårlig, alt for fuktig, amfetamin.

Men som med alle andre rusmidler er det umulig å bestemme renhet ut ifra utseende, det kan fortsatt være knallsterke saker relativt til standarden. Men min erfaring med amfetamin i den formen er at det som regel er dårlig, og ikke minst et helvete å få opp i nesen.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Kanskje den er dårlig ja, men jeg har ikke prøvd gate amf fra noen annen dealer for jeg kjenner ikke NOEN. Kanskje derfor jeg ikke blir ruset? Eller vet ikke hvordan rusen skal være, jeg blir jo litt rar når jeg tar litt mye. Og våkenhet, null matlyst, dehydrering og hjertebanken er jo der, så typiske amfetamin effekter er jo til stede. Men har ikke opplevd noe rus på verken dexedrine eller ritalin, bare de samme symptomene. + store pupiller, men nå går jeg med fargelinser så ingen ser de er store. Hehe
Sitat av Cherie Vis innlegg
Kanskje den er dårlig ja, men jeg har ikke prøvd gate amf fra noen annen dealer for jeg kjenner ikke NOEN. Kanskje derfor jeg ikke blir ruset? Eller vet ikke hvordan rusen skal være, jeg blir jo litt rar når jeg tar litt mye. Og våkenhet, null matlyst, dehydrering og hjertebanken er jo der, så typiske amfetamin effekter er jo til stede. Men har ikke opplevd noe rus på verken dexedrine eller ritalin, bare de samme symptomene. + store pupiller, men nå går jeg med fargelinser så ingen ser de er store. Hehe
Vis hele sitatet...
Det er mye meth ute å går, ihvertfall på vestlandet. Selv opplever jeg at meth i mye større grad gir de fysiske symptomene, uten å helt gi den samme god-feelingen. I tillegg varer det mye lengre, men det er ikke bare bare å merke forskjell. Mulig det er dette du har fått?
Cherie's Avatar
Trådstarter
Det er i alle fall ikke meth Jeg tror det er omvendt, du vil oppleve deg selv mye mer føkka på meth enn amf? Du vil nok være uklar i hodet osv, dessuten merker jeg jo at jeg må ta litt hver 3-4 time da.

Men hva skal man liksom gjøre for å finne nye kontaketer som selger andre sorter? Banke på døra til ramdoms å spørre? De som vet om folk har taushetsplikt osv. jævlig kjipt. Jeg har ikke noe slikt miljø rundt meg, eller noen slike venner her hvor jeg bor.

Men klaga til dealeren da. Joda, det er grei speed assa, men den mister tross alt endel vekt. Kjøper du 10 gr som kompisen min, mister du jo 1 gr når amfen tørker og ether/syre eller whatever er tilsatt fordamper.

Hvorfor lager de dem i klumper uansett?! Er jo like lett å skyte og droppe mer pulveriserte ting.
siden du har vært våken 35t uten matlyst, dehydrering , hjertebank osv osv .. så regner jeg med at den karusellen i morra smeller om du ikke skal fortsette .. den marsipanen der så i alle fall ikke ut som noe jeg ville tatt en runde med .. og skjønner heller ikke hvorfor det blir kalt marsipan og det lukter når amfen skal være pulver / sukker størrelse og ikke lukte en dritt ..
Pleier ofte å vurdere kvaliteten på konsistensen.
Rox i posen pleier som regel å bety tommel opp MEN ikke bann på det, da det ikke er så vanskelig å gjøre grovt utbøffa pulver om til steiner!
Hvis du trenger nye kontakter tror jeg det å ta en linje hos den dealeren du har nå og sitte der å jabbe litt med han kan være en god ide, tenk hvor mange speedfreaks som kommer innom du kan bli kjent med.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Hvorfor lager de dem i klumper uansett?! Er jo like lett å skyte og droppe mer pulveriserte ting.
Vis hele sitatet...
Når jeg brukte rusmidler i Norge for en tid tilbake siden var jo alt som kom i Rock form "Beste kvaliteten" og "rett fra smugler linket, ingen bøff" Om det var Amfetamin, kokain eller andre kjemikalier. (Noe av det teitste jeg har hørt)
Norge har utrolig mye søppel kvalitet på narkotiske stoffer, og folk er jo glad i og prate ut av ræva, så da ender man opp med en haug av myter som folk ender og tro på, følger og vidre forteller.

Kokain vill jo mest sansynligvis komme i blokker da det blir framstillt og produsert på andre siden av kloden. Men også veldig få kommer til og knekke av blokka og gi rett til deg.. Så det betyr at den knuses, bøffes og dermed presses på nytt.
Men amfetamin og research chemicals kan lages i en hvordan som helst lab så lenge du har ingredienser, det er ingen grunn til og lage det til rock, værtfall ikke som jeg ser det? For mye løsmidler gjør den værtfall klissete nok til og holde sammen.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Skjønner meg ikke på den, noen ganger får jeg hjertebank til tusen, andre ganger ikke. Gikk i alle fall i 62 timer våken på den uten problem, så regner med det i alle fall er amfetamin, men hvor bra den er greier jeg ikke vurdere da det ikke er noe å sammenligne med. Virker som det varierer etter enten min sinnstemning ellers så er amfetaminet veldig ujevnt fordelt i klumpene, vanskelig å si. Kan ha noe med egen situasjon å gjøre da. Om jeg er trøtt så virker den, desto lenger våken jeg er dess mer effekt virker det som... Er jeg i fin form fra før og tar så merker jeg ganske lite eller ingenting omtrent, merker jeg blir en smule gladere og greier flere ting enn uten.

Kan enda ikke si jeg har opplevd nedturen, men så har jeg benzo jeg kan ta for å komme ned.
har noe lignende som på bildet ditt her nå. sier dt er marsipan men det er syykt buffa ut! skøyt akkurat 1.5 gr og har tidligere idag tatt sa 1,5 gr . skal ikke være mulig å komme opp i sånne mengder på marsipan!
makkan har vært dårlig værtfall den sist måneden men dette siste er d verste .
får kicket med varmen og at jeg "stiger" , men dette varer kun få sekunder og etterpå er det som om det allerede er ute av kroppen. Har bare lyst til åmekke meg en til og gå å legge meg....
hva er dette ???? er to-farget og to konsistnter. Det gule er klumpete, runde kuler, og det hvite ser ut som fin- malt sukker som er knust med en glassplate . knuser jeg en gul klump blir den som det hvite.
har vært bori samme type amf før, og det funker greit det, la den ligge og tørke en time eller to så er det vanlig pulver som alt annet du får tak i.. ellers mekker du sammen litt til en klump og svelger den som en dropp så funker nok skal du se ) Kos deg
Rens det med kald aceton og kaffefilter. Da blir du i hvertfall kvitt de blandingsproduktene som er løselige i aceton. Amf. er ikke løselig og vil da bli liggende i kaffefilteret. Er produktet veldig urent så risikerer du å bli sittende med lite i forhold til hva du startet med, men hva skal man med biproduktene uansett....
▼ ... over en måned senere ... ▼
Så jo ut som god makka det der.
Kanskje litt fuktig av startgass ellernoe men.
Ble sugen bare jeg så posen.
Hva faen, du har vært våken 35 timer, også spør du deg selv om det er grei amfetamin.
Så ut som helt grei pepper det der.
På gata i oslo hadde det vel gått som "jævla god speed" men der er det så mye søppel at det er til å grine av.

Tror det er mange her inne som prater mye, har lest mye, men som egentlig ikke har kjørt i seg så mye dop til og uttale seg noe særlig.
Glad du har benzoer i hue og ræva så du slipper søndags-psykosekjøret.

Pepper får du noen ganger kick av.
Men er du skeptisk til det du får vil du ikke kicke av deg på samme måten.

Spør du meg er jeg jævla skeptisk til pepper i ren pulverform, gir meg sjeldent aldri noe funk å jeg mistenker utbøffing lang vei.
En gang i blandt kan du være heldig å få skikkelig speed i pulverisert form som kicker noe jævlig og du får litt ekstase av, men det er jævla sjeldent.
Klumper og litt fuktighet tyder på kvalitet mer en hvor pulverisert amfetaminen er, spør du meg.
God amfetamin har litt klumper med størrelse, foretrekker litt tørrere sort men.
Ehe, hvordan kan man se kvaliteten på amf ut i fra bilder egentlig? Og hvordan kan man påstå at klumper og litt fuktighet tyder på kvalitet mer enn pulverisert? Jeg mener, vil ikke logisk denne fuktigheten også til slutt bli "pulverisert" når det får tørket ut? Og hvordan kan en hardnakket påstå at fuktig makka er utblanda med eter? Ville det ikke mest logisk være å blande det ut med vann i stedet? Jeg mener, hvor lenge holder makka seg egentlig fuktig på eter? Jeg bare spør, jeg sier ikke at det er tilfelle, bare spør ..
Om du kjøper på gateledd så har de alltid så interesange mytene fått folk til å forestille seg at klumper/marsipan er et kvalitetsstrekk. For seriøse aktører så er det nok heller stikk det motsatte som gjelder.
IRC entusiast
dach's Avatar
Hakk den opp å la den tørke. Selv hadde jeg aldri rørt dette med den fukten, blir kvalm av å se på det.
Kan nok være sant i noe av det du sier der hideout, men når det kommer til hva som befinner seg hvor hen i hvilke ledd må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har peiling. Personlig, den gang jeg rusa meg, var det rett og slett prisen som bestemte hvilke kvalitet jeg kunne vente meg - som regel ikke leddet. Hvilke ledd jeg fikk det fra var totalt uinterressant - jeg spurte ikke og ingen gadd heller å fortelle meg det - slik informasjon var rett og slett irrelevant for vårt vedkommende. Dette var "allemannsviten" på min tid.

Hva som bestemmer kvaliteten nå til dags har jeg en følelse av må være tilfeldigheter, i hvert fall slik kidza ruler markedet. For dem gjelds det å skryte av hvor mye de får hektoen for inne i byen, til hvilke kvalitet og form og størrelse og farge og hipp-hurra --- wtf? --- alt jeg spurte om var om de kunne ordne meg et gram? Og troverdigheten blir ikke akkurat mindre når de faen ikke klarer det en gang!

Så moralen må vel være den at skal man ha skikkelig kvalitet, må man være forberedt på å betale litt ekstra for det. Blir det for dyrt er det jo bare å si nei og henvende deg til kidza og se om de klarer å ordne et gram denne gangen da
Hehe, tror nok mangen kjenner seg igjen i det du forteller ;-)
Cherie's Avatar
Trådstarter
Den makkan var veldig bra i grunn, i forhold til hva jeg har prøvd i ettertid... Så jeg burde ikke kommet med bekymring, menmen, hadde jo ikke prøvd så mange varianter heller. Men har fått høgg til samme pris i andre byer så.
Det finnes jo vanvittig mange forskjellige varienter av gatespeed. Tørt, vått, marsipan, klumpete, pulverisert, gult, hvitt, nærmest brunt, med "blomster" lukt, nærmest luktfritt, med mer. Du får egentlig aldri svaret på kvaliteten bare ved å se og lukte før du har testet varen. Lenge siden jeg har tar speed IV, men kjemisk sterk smak når du sprøyter litt i kjeften har alltid fungert som kvalitetssjekk for meg. Jo sterkere kjemisk smak, desto bedre kvalitet. Verre er det ikke..
Sist endret av Zolly; 18. juli 2011 kl. 11:39.
Hehe, zolly, misforstå meg rett, er ikke ute etter deg eller noe sånt men er som sagt litt skeptisk av natur og må komme med noen dumme spørsmål inniblant.

Si jeg har litt dårlig våt makka - uten at jeg påstår at våt makka behøver og være dårlig - og en paracet, knuser den og dynker makkaen i pulveret, deretter lar jeg den tørke. Når jeg nå smaker på en bit av makkaen vil jeg garantert kjenne en sterk kjemisk smak. Betyr dette at makkaen min er blitt bedre?
Har du først fått god amfetamin, så vet du hvordan det skal smake. Smaker det av nettopp denne type smak mindre av en type enn en annen, så er det vel fornuftig å tro at den det smaker mest av er best.

Leser også at andre finner "knust glass"-lignende pulver i amfetaminen. Har det slått dere at det er/kan være meta-amfetamin? I ren form er det et hvitt pulver. Illegale kvaliteter er ofte gulaktige, fuktige og illeluktende. Står mer på Wikipedia også.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 18. juli 2011 kl. 19:03.
Mulig dette blir litt synsing fra min side, men når du har skutt endel ganger så kjenner du etterhvert igjen den spesielle og till tider sterke kjemiske smaken. Da snakker jeg om å ta en liten sprut fra kanylen med blandingen av vann og amf. Ganske sikker på at jeg kan smake forskjell på knust paracet eller pepper i vannblaning for å si det sånn. Når det gjelder paracet så er det ikke vannløselig slik som amfetamin. Mao ser man også raskt at den er utblanda.

At man ofte kommer ut for blandinger av meth og amf stiller jeg meg litt tvilende til. Hvorfor skulle noen blande stoffene? Ser det som lite sannsynlig at produsenter av meth samtidig produserer amfetamin og omvendt og at stoffene deretter blandes sammen. Ei heller at ledd på lavere nivåer gjør dette bevisst. I så fall hva er det å tjene på dette?
Sist endret av Zolly; 18. juli 2011 kl. 22:34.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Har slått meg at noen ganger har varigheten vart mye lengre, samt smålige syns forvirringer har hendt, ikke halliser akkurat. Da har jeg tenkt det kan ha vært en blanding tilsatt meth.

Hvorfor tilsette meth i amf?
- Fordi det er mye billigere å produsere, enklere å lage og mer tilgjengelig enn ren amfetamin. Det er da billigere...
Sist endret av Cherie; 19. juli 2011 kl. 01:05.
Nja, fortsatt skeptisk. Skeptisk. Hva om jeg brukte flytende paracet da? Den må vel være vannløselig? Lol

Hehe, Zolly, visste du at paracet var et mye benyttet kuttemiddel for et stoff spesifikt forbundet med plata på slutten av 80- og 90-tallet? I begynnelsen anså rettskjemiske analyser dette som ubetydelig helt til Cohen et al. 1995 el. 1997 (? mener jeg =) fastslo at denne kombinasjonen faktisk var hensiktsmessig og sannsynligvis også til "kundenes beste" - så lenge metoden ble utført av rette instans (kompetente personer, ikke nødvendigvis fagfolk, men kompetente).

Cohens team hadde som formål å undersøke de mange ryktene om farlige kutt som spredde seg som en epidemi og skapte dog en massehysteri propagandert av media med "15 minutes of fame"-wanna be's helsepersonell, "ekspertise", politi, akademikere, psykiatere, legaliseringsmotstandere og selvsagt politikere, men verst av alt - mediakåte brukere i miljøet! Men ikke alle innenfor akademiet var så spesielt glad for å bli knyttet til en propaganda-kampanje basert på sosial panikk. En gruppe sosiologer i samarbeid med rettstekniske eksperter/laboratorier over flere nasjoner, deriblant Norge, ville litt mer i bunns enn akkurat påstander i for eksempel VG om at rottegift og murstein, glass og vaskemidler var standard kuttemiddel.

Cohen mente at for å kunne fastslå validiteten til legaliseringsmotstandernes nå sterkeste argument og folk flest - på denne tiden - største motforestilling mot den voksende dop-kulturen verden over, var det nødvendig å nå dit spesialkompetansen ble ansett å være: Internett!

Ved hjelp av spørreundersøkelser proklamert i undergrunnsforum som bl.a. freak.no er i dag håpet de å kunne fange opp den nødvendige, reelle ekspertisen eller spesialkompetansen som motstykke til politisk korrekt talsapparat for å kunne skape et realistisk image av det virkelige livet i underverdenen - og undersøke om det var sammenlignbart med den media forsøkte å skape. Cohen et. al stolte med andre ord ikke 100 % på "ekspertisen" fremlagt i media og under politiske debatter, for disse - i samarbeid med rettsteknisk rådgivning - var den virkelige "ekspertisen" å finne i undergrunnsforum, den gang et nytt møtested for ellers så lysskye individer som tidligere var nesten umulig forskningsmessig å kunne "innhente" informasjon fra, og ikke "forstå-seg-på" høyt beleste akademikere som kunne en masse ditt men ingenting om datt. Cohen og co. anså derfor brukerne å være de som kunne alt om datt - the missing link i en vitenskapelig valid undersøkelse om den reelle situasjonen i dop-miljøet. Komparative undersøkelser ble deretter forsøkt understøttet av de mange beslag og rettstekniske rapporter sammenlignet med resultatene av brukerundersøkelsen og en del statistikk, alt de hadde å gå på den gang - siden dette emnet ikke akkurat var det enkleste å forske på, med tanke på at det tross alt var forbundet med en lyssky geskjeft der løfte om anonymitet ikke alltid var nok til å løsne på tungebånd - selv i forskningsmessige relasjoner. Og teamet hadde heller ingen garantier for at deltagerne var de dem påstod å være, så det fantes usikre faktorer som måtte tas med i bemerkning i konklusjonsavsnittet.

Nå skal ikke jeg gjøre dette om til en kjedelig studie i sosiologi/rettsantropologi så for å gjøre en lang historie kort fastslo Cohen et. al noen forbløffende resultater som forståelig nok ble hysjet litt bort under påskudd av manglende kvantitative analyser, altså sammenlignbare undersøkelser. Det var den gang - nå fins det sammenlignbare undersøkelser og komparative data som både understøtter og gjør Cohen et. als konklusjon mer valid enn tidligere, men dessverre - i de senere årene - har også det tegn til det motsatte dukket frem, uten at det skal forkaste Cohens resultater for det. Liverpool John Moores Institute har reprodusert Cohens undersøkelser og kommet frem til samme konklusjon, så "mot-trenden" er nok - foreløpig - en "minoritet" i denne næringskjeden. Men kort sammendrag av Cohen et als forbløffende resultater:

Sammendrag:
Ingen forhandler eller distributør, eller seriøs aktør, i narkohandelen (stoffhandel) videreformidler "dårlige" eller "farlige"/"helseskadelige" produkter til sine konsumenter. Standard kuttevirksomhet hadde alle sine hensikter, alt i fra å øke profitten, men kunne også - som for paracet/heroin sammensetningen - ha sine hensiktsmessige årsaker, for å tilby "kundene" en bedre vare (merk: synergisme, som f.eks kodein/paracet). Lignende synergistisk effekt kunne sees f.eks. på kokain og amfetamin i spesielt oppmålt forhold med koffein eller bikarbonat (synergistisk eufori - køl/kof, forlenget [sustained] rusopplevelse, speed/bicarb.) i tillegg til standard bulkestoffer (druesukker, laktose, mannitol, etc.).

Det antas at "synergistene" som eksempelvis koffein oppveide tapt effekt, eller til og med forsterket ruseffekten mange ganger, for utbulkingen med f.eks. druesukker. Konsumentene kunne dermed få inntrykk av at de fikk en mye bedre vare til en rimeligere pris og kunde-kontakt relasjonen var dermed knyttet - en vinn-vinn situasjon. Det var med andre ord ikke funnet hold i medias påstand om kyniske bakmenns skruppelløse intensjoner om å tjene maksimalt uten tanke på konsumentene. Cohen et. als undersøkelser viste tvert i mot at de samme kyniske bakmenn lite, eller aldri, kuttet varene sine (kokain, heroin), dette ble som oftest gjort i spesial ledd som regel enten øverst i hierarkiet, grener av hierarkiet eller laveste distrubisjonsledd før gateforhandlerne (dealerne), men siden dette er basert på statistiske komparative analyser ved beslag, stod det fortsatt visse usikkerhet rundt detaljene og hvor troverdig de kunne avlese denne påstanden. Men hva som ble understøttet var at ingen dealer - stor eller liten - hadde noen som helst hensikt i å føre dårlige, helseskadelige eller direkte farlige varer til forbrukerne, noe som logisk sett kan sammenfattes i: Døde kunder er dårlige kunder. De fant ingen hold i at det var så vanlig å kutte stoff med direkte helseskadelige midler som påstått og fant også ut at de verste sprederne av slike rykter var hverken politi, media eller legaliseringsmotstanderne selv, men brukerne i miljøet!

De nevnte instanser bare hoppet på bølgen som gateplanets forbrukere skapte et bilde av - de såkalte gatemytene - og utnyttet de for alt hva det var verdt. Cohen et. als konklusjon var derfor at farlig kuttevirksomhet var, er og kommer til å bli den vanskeligste gatemyten å få bukt med, sannsynligvis fordi hvis den fortsetter kan det gå troll i ord. Det er ikke akkurat disse ordene eller denne ordlyden man kan lese fra Cohen et. als rapport 1997 (elns) men det er søren ikke langt i fra. Poenget mitt er at hvis hundretusener av heroin-misbrukere ikke har klart å skilne forskjell mellom ren heroin og paracet-heroin, hvorfor skulle vi i speedfreaks være noe bedre?
[quote=pedagogen;2133639]Jeg trodde folk med ADHD ikke ble sittende våken så lenge på amfetamin jeg?[/QUOT



Jo men må bare ta nok amfetamin
Av all speeden som blir beslaglagt i norge er 40% amfetamin 60% metamfetamin.
Betyr ikke at du river av deg huden å hallisunerer av å ha fått i deg litt meta.

Speed har ødelagt mye for meg.
Å det var for det meste bare i helgene.
Sist endret av steinarr; 19. juli 2011 kl. 06:40.
Nå er det lenge siden jeg har sjekket beslagsstatistikkene i Norge, men jeg mener da virkelig at de skiller mellom amfetamin og metamfetamin? Det fins nok mange årsaker til at enkelte beslag består av både amfetamin og metamfetamin, men alle beslag består selvsagt ikke av dette blandingsforholdet. I Norge per dags dato er det en sterk økning i metamfetamin beslag derimot, det betyr ikke at antall beslag i amfetamin er sunket. En av årsakene til at metamfetamin har økt så betraktelig i omsetning kan jo være at det er betydelig enklere å fremstille enn amfetamin?

Hey, what the heck, selv om både jeg og Dr. Shulgin stiller oss litt skeptisk til den nye oppdagelsen, kan det jo hende amf-en i Norge rett og slett er en acacia-ekstrakt?

Sorry zolly, jeg mixet mellom studie i nevrovitenskap og studie i sosiologi/rettsantropologi, my bad. Det skal selvsagt være Coomber et. al, ikke Cohen et al. Med mindre nevrobiologer, fysiologer og psykologer har gjort samme studie, tipper jeg at jeg har kreditert feil mann for undersøkelsen, hehe. Pioneeren som ære være skal er Coomber, så er det sagt.

Vel, uansett, her er Liverpool John Moores Institutes oppdatering av Coomber et al.-s undersøkelser, inklusive "mot-trenden" som for øyeblikket fortsatt er en minoritet (research chemicals, bacterias, lead poisoning, etc.) som nevnt over, og som på Coombers tid var nesten fraværende. Beklager feilinformasjon, men brukte du google fikk du sikkert mye interessant lesestoff i nevrobiologi og nevrovitenskap antar jeg

Å ja, forresten, tygg litt på dette samtidig:
In fact, it has been argued that a ‘bad’ batch of heroin may be more likely to be
an unusually pure batch of heroin (Coomber, 2006) with accidental overdoses usually being caused by heroin of
stronger purity than expected (Man et al., 2004).

LJMU s. 10 (lenke over)
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at overdoser på amfetamin skjer sjeldent men "adverse effect" (motsatt virkning) skjer ofte - eksempelvis kan jeg oversette dette som:
In fact, it has been argued that a 'bad' batch of amphetamine may be more likely to be an unusually pure batch of amphetamine with adverse effect (people falling asleep, ppl staying awake for 35 h just stirring at the wall, ppl seem to not feel any intoxication but still going on doses after doses hoping for euphoria, ppl feeling tired but unpleasant awake, etc.) caused by amphetamine/amphetamine type substances (ATS) stronger than expected.
Vis hele sitatet...
Og ja, folkens, siden 1997 (Coomber et. al) er faktisk -- dere -- forum medlemmer som skriver her på undergrunnsforumet ansett som -- den reelle -- ekspertisen (!) av rusmidler innenfor visse akademiske studier, og ikke en eller annen blærete professor i et eller annet amerikansk land (), og det fins en mengde studier basert på -informasjon- delt på slike undergrunnsforum. Som sagt, vitenskapsfolk er seg selv lik, de er naturligvis skeptisk til alt som blir sagt, delt og fortalt og må etterprøve det med vitenskapelige metoder, men det betyr ikke at "stemmene" f.eks. her inne er ubetydelige. Hey, for alt hva jeg veit kan det hende flere av trådene på dette undergrunnsforumet akkurat i øyeblikket blir vitenskapelig testet og utført analyser på akkurat i DETTE øyeblikk (eksempelvis HPPD, etc.)?
Beslagene har økt til 60% i løpet av en årrekke ifølge kripos.
Peppern blir bedre å bedre etter hvert år som går.
Med kokainen går det motsatt vei..
Tror ikke de fleste partydopere merker stor forskjell.
Personlig merker jeg at enkelte typer speed tar det dobbelt så lang tid å lande ifra.
Men dette er da også god speed å ingen stiller spørsmålstegnet om det er metamfetamin eller en fin blanding.

Blir litt for naivt og dumt å tro at du som privatperson i norge, lissom kan velge å vrake i speedtyper.
Vil vel være mest logisk å tro at 60% eller mer av speeden du inntar er metamfetamin.
Å du går til den pusheren du vet har den beste speeden, å den beste speeden for folk flest er meth, i mindre eller større utblandet form eller kvalitet.