Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 12064
Jeg bare stusser over at det ikke er en eneste tråd om Heminevrin her inne. Ikke at det er så sinnsykt interessant da men. Siden denne medisinen er den mest brukte beroligende/sovemedisin hvor jeg jobber synes jeg der er rart.

Indikasjoner: Abstinenssymptomer ved alkoholisme, delirium tremens. Søvnforstyrrelser hos eldre, spesielt i forbindelse med nattlig uro. Agiterte konfusjonstilstander kombinert med uro hos geriatriske pasienter. Status epilepticus.

(kanskje siden det er mest brukt blant eldrebølgen)

Det er et B-prep Sedativum. Hypnotikum med antikonvulsiv virkning.
Klometiazol er et korttidsvirkende sedativ-hypnotisk middel med krampestillende effekt.
Klometiazol har vist å være effektiv ved behandling av status epilepticus som ikke responderer på vanlig antikonvulsiv behandling som tiopentalnatrium og diazepam.
Maks. plasmanivå oppnås i løpet av 90 minutter med kapsler og innen 60 minutter med miksturen.
Halveringstid: Under eliminasjonsfasen er den ca. 4 timer hos unge friske forsøkspersoner, noe kortere hos alkoholikere uten leversvekkelse og kan stige til 9 timer hos alkoholikere med uttalt levercirrhose.

Noen her som har brukt dette før? Noen som har fått en rus effekt av dette?
Jeg husker jeg hadde et glass etter bestefar døde, men visste ikke hva det var, så bare spiste dem og ble rolig. Men kjente ikke etter egentlig, for var som regel sammen med andre ting og alkohol.
Ja, det var igrunn litt rart...Er jo tråder om nesten alt annet her inne.
Heminevrin er vel en slags "glemt" medisin. Har aldri vært borti dem selv heller.
Men mener å huske at det sto i FK at det kun er til salgs til gamlehjem og avvenningsklinikker.
Mye brukt som sovemedisin hos eldre (vel kanskje ikke MYE akkurat, men...) og til behandling av delerium hos alkoholikere.
Så betyr vel at det ikke er lov for leger å foreskrive det til andre vanlige personer.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Det er MYE brukt som sovemeds til eldre. På hele hjemmet (og på det andre hjemmet jeg er av og til) 60 + beboere, er det 8/10 av dem som bruker sovemeds (som er ganske mange) som bruker Heminevrin. Det er mye mer brukt enn imovane, og det er også brukt som beroligende. Tror ikke det "kun" er solgt til sykehjem da. Siden bestefar hadde masse av dette når han bodde hjemme uten noe hjemmesykepleie opplegg. Men sikkert ikke noe de skriver ut til vanlig hos yngre. Men tror ikke det er noe "lov" om at det ikke kan skrives ut.

For det er ikke noe "sterke" saker som Rivotril og slikt, så ser egentlig ikke grunnen til at det skulle være restriksjoner.
Så vi snakker ikke sterke sovemeds her altså?

Jeg husker da jeg var på rehab var det mange av alkisene der som hadde fått Heminevrin.
Cherie's Avatar
Trådstarter
Det er ikke så veldig sterkt nei. Har jo prøvd dette selv, er helt ok, som en blanding av sobril og imovane vil jeg si, bare litt kjappere halveringstid.
Men nå skal ikke jeg si for sikkert siden jeg har høy toleranse.
Men når jeg ikke hadde høy toleranse og satt med det halvtomme glasset etter bestefar visste jeg ikke at dette var et b-prep eller at det var sovemeds, hadde ingen kunnskaper. Men kan ikke huske at det slo meg ut da heller. Men kan ikke huske om jeg tok dem så mye uten andre ting i tillegg. Lenge siden.

Men de fleste får to i slengen. Og det virker ikke som spl. mener dette er noe sterkt.

Det virker som det er litt sånn lobbyvirksomhet angående medisin på sykehjemmene i denne kommunen i alle fall.
Disse går igjen av b og a-prep, og det blir svært skjeldent brukt andre alternativer: Heminevrin, Imovane, Sobril, Paralgin Forte, Oxycontin og Oxynorm. Har ALDRI siden jeg har jobbet der i 2 år sett på noen medisinark at det er brukt andre a-prep smertestillende enn Oxy (og flytende morfin til terminale).

Jeg har en skjelden gang (veldig skjeldent) sett noen stå på stilnoct, stesolid, tramadol og flunipam. Og aldri rivotril, xanor eller andre opiater enn nevnt. Lurer virkelig på hvorfor..
Kjenner en som jobber på sykehjem, og hun sier det samme som du skriver. Det går i Imovane, Sobril og Paralgin Forte. Sikkert pga kort halveringstid, man foretrekker gjerne det hos eldre.
Før var diazepam (Stesolid, Valium, Vival) mye brukt, men de har gått mer bort fra det nå. Legene på sykehjemmene vil helst ha de som har stått på diazepam over på oxazepam (Alopam, Sobril).
Og det er vel ikke rent få eldre som står på benzo, som sikkert har brukt det siden 60-tallet. Og da gidder vel ingen prøve å avvenne dem. Flunipam og Rohypnol var det også mange som sto på før, men det er det vel nesten helt slutt på nå, etter at det ble A-prep.

Lurer på hvilken kategori Heminevrin er i. Det er visst en gammel medisin. Ikke benzo tydeligvis. Kanskje det ligner mer på barbiturater? Før i tiden var det flere sovepiller som var likt barbiturater, men som ikke var det (bl.a noe som het Soval og Doriden, som jeg skrev om i en annen tråd her for en stund siden), akkurat som Imovane nesten er benzo, men likevel ikke er det.

Kom forresten på at på 80-tallet, da jeg var narkoman, var det noen sovepiller som het Citopam/Citopan som var ganske sterke (og sånne som man aldri fikk på resept av normale leger). Vet ikke hva slags kategori de var i, ikke benzo hvertfall. Men de var veldig populære blandt speed-freaks når de ville avslutte amf-rusen. Kanskje det var et barbiturat (Noen andre her som husker dem?)
Cherie's Avatar
Trådstarter
Du sier noe der... Eldre mennesker bruker som regel lengre tid på på halveringen av medikamenter enn unge. Så at de vil ha dem med kortest er jo ganske logisk. Rart ikke stilnoct blir mer brukt enn imovane da, men det er jo dyrere medisin, sikkert derfor.

Ja, lurer på hva heminevrin "går under"... Det er "ikke benzo" men du finner det på samme side som imovane eller flunipam når du trykker på ATC nummer på en av dem... står bare "Andre hypnotika og sedativa" og man finner da scoplamin i samme kategori.

http://en.wikipedia.org/wiki/Clomethiazole se helt nederst, er visst ikke i noe gruppe, bare som "others"
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hm.. står ikke noen plasser på nettet om at det er regisrtert heller :s altså, på narko/legemiddel/urtelisten..

n00b der har du meg :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Klometiazol som sedativa grupperes ofte sammen med Buspiron og Hydroksyzin (Atarax) i en samlegruppe som forøvrig er uten farmakologisk slektskap. Klometiazol er altså ikke klassifisert som benzodiazepin/benzodiazepinlignende hypnotika (z-hypnotika)/barbiturat/melatonin.
Det bir klassifisert som b- preparat, og er dermed for narkotika å regne.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kanskje ikke så rart det er lite omtalt ettersom det er spesifisert for bruk innen geriatri eller delirbehandling. Nå er vel ikke akkurat de geriatriske overrepresentert på freak.no, enda... I den grad det blir brukt til å behandle delir, så skjer det på institusjon. Og at det er vel også et rimelig uegnet medikament til forskrivning på lik linje med diazepam om man ser på bivirkninger og hva en forgiftning med Heminevrin innebærer.

Når du tester det ut Cherie, så får du se hva som veier tyngst; om ruseffekten er så bra at den overgår opplevelsen av en natt i et hus fullt av våkne og rasende demente...
Noen her som har brukt dette før? Noen som har fått en rus effekt av dette?
Jeg husker jeg hadde et glass etter bestefar døde, men visste ikke hva det var, så bare spiste dem og ble rolig. Men kjente ikke etter egentlig, for var som regel sammen med andre ting og alkohol.[/quote]


Testa et par av dem for noen år siden, fikk dem av en alkis.
Eneste virkningen jeg fikk av dem var at jeg ble jævlig trøtt, altså ingen beroliggende efekt. Mulig den har beroliggende efekt på dem som ikke er innspist på alt mulig rart. Har et par liggende. Skal ta å teste ut en kveld.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Clomethiazole acts like a sedative, hypnotic, muscle relaxant and anticonvulsant, having the same mechanism of action as traditional barbiturates.

Clomethiazole acts as a positive allosteric modulator at the barbiturate/picrotoxin site of the GABAA receptor. It works to enhance the action of the neurotransmitter GABA at this receptor. GABA is the major inhibitory neurotransmitter in the brain and produces anxiolytic, anticonvulsant, sedative, and hypnotic effects.

Buspirone er en SSRI/SNRI Selektive serotoninreopptakshemmere/Selektive serotonin- og noradrenalinreopptakshemmere så de er ikke de samme. Buspirone hemmer reopptak av seratonin og noradrenalin.

Mens Heminevrin stimulerer frisettning av GABAA-1, på stedet der forskjellige typer av barbiturater stimulerer frisettning. At noen setter den i samma klasse som Buspirone er kun freaky da de påvirker de motsatte stede og reseptorene av CNS.

Heminevrin har missbrukspotensiale men vet ikke til hvor stor grad men de stimulerer helt klart GABA reseptorer i klass av barbiturater, hvis de er de reseptorene som barbiturater ble kjent for at missbruke eller hvis de kun er reseptorene med mer bivirkninger en virkning det må andre som prøvd det kommentere om.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jøss Bedre sent enn aldri!