Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7005
Hei!

Kjæresten min vil at jeg skal slutte med snus. Har snus ca 3 - 4 år fast.
Jeg har bestemt meg og slutte etter at jeg har snus opp de siste boksene fra sverige.

Men jeg har prøvd samtidig og ikke snuse en dag, men problemet er at jeg blir så utrolig fort irritert og sur hvis jeg ikke får nikotinen. Jeg klikker totalt og kjefter på alle sammen, noe som går utover familien og venner.

Så spørsmålet mitt er, hvordan prøve å roe seg ned når jeg skal slutte helt? Hvordan kontrollere seg selv? Klarer btw ikke å konsetrere meg heller hvis jeg ikke får snust.
Og hvor lenge tar det før suget og den '' irritert og sur perioden'' ?
Prøv heller og kutte ned på snusinga istedenfor og bare stoppe helt med en gang, mye lettere på den måten
Tygg tyggis, har hjulpet til mange
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Prøv tyggis istedenfor snus, klarer meg fint uten snus om jeg har tyggis.
Det er 3 dagers humpen man må komme seg over hvis man skal slutte, merket selv da jeg skulle slutte og røyke at de 3 første dagene uten var et helvete, men etter det gikk det lett.

Edit: Husk Viljestyrke.
Sist endret av Zyke; 28. februar 2011 kl. 21:52.
Jeg pleier ikke å være så sugen på snus akkurat, men selve nikotinen, slik at den roer meg ned. Har prøvd tyggis, da forsvant bare snus suget, men selve nikotin suget var der fortsatt og jeg var sykt irritert...
Som nevnt her, klarer du de 3-4 første dagene, er resten en drøm i forhold. Gjør noe du liker, snus er mye mer vaner enn avhengighet, hvertfall etter kun 3-4 år. Det som hjelper for meg, er å bryte med de faste tingene jeg gjør og finne på noe helt annet. Spiller du pc, se på tv, går du på ski, begynn og pump jern. Lykke til
Sitat av Geitebolle Vis innlegg
Jeg pleier ikke å være så sugen på snus akkurat, men selve nikotinen, slik at den roer meg ned. Har prøvd tyggis, da forsvant bare snus suget, men selve nikotin suget var der fortsatt og jeg var sykt irritert...
Vis hele sitatet...
Prøvd Nikotin tyggis?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Nikotintyggis?
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Nikotintyggis?
Vis hele sitatet...
Takk for svarene, nei vil slutte med nikotin helt så.

Men er det lett å havne på ''kjøre'' igjen hvis jeg for eks ikke bruker nikotin på 2 månder og tar meg en snus eller en røyk etter det?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Har du viljestyrke havner du ikke nødvendigvis på kjøret. Jeg sluttet selv å røyke for 2 år siden, men jeg kan fint ta meg en festrøyk uten problem.
bare og forklare alle rundt deg at du blir alt for lett sint / sur. Sånn at de vet det før du begynner.
noe som kan hjelpe på irritasjonen er f.eks noe å tygge på, gå seg en tur å få frisk luft, fysisk hard trening (styrketrening, svømming,klatring etc.) som du liker å holde på med.

ett annet tips er meditasjon, det kan hjelpe deg langt på vei hvis du er villig til å prøve noe alternativt

anyways, good luck med snus slutten.
Hva med Endelig Ikke-Røyker av Allen Carr? Finnes som Norsk lydbok i en viss bukt. Den gjelder alle typer nikotinprodukter, selv om det i hovedsak snakkes om røyking. Søkte litt etter noe snusrelatert og fant dette:

Hadde lest noen reviews om boka; "Endelig ikke-røyker!". Så boka i en butikk og tenkte at jeg kunne kjøpe den til brudern slik at han kunne slutte å røyke. Når jeg kom hjem tenkte jeg at jeg kanskje kunne leste den selv, kanskje den kunne hjelpe meg å slutte å snuse? Vel, leste den. Har ikke tadd en eneste pris siden jeg bladde om siste side av den boka. Er vel et par-tre år siden nå...husker ikke helt.
Vis hele sitatet...
Har sluttet to ganger ved hjelp av denne og det har vært like smertefritt hver gang. Null irritasjon, noe jeg merket mye til de andre gangene jeg forsøkte. Hopp for guds skyld over de grusomme musikksporene om du velger å prøve.
Sist endret av HomerJay666; 1. mars 2011 kl. 14:33.
Spis mer enn du pleier, det hjelper på suget.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Er per dags dato 18 uker uten snus, etter 6 år! Jeg sluttet helt uten videre. Dette kompenserte jeg for med å spise mer. Da jeg begynte å spise mer, endte det opp med at jeg trente mer. Nå er jeg i ok/god form, sover bedre, klarer bedre å konsentrere meg. Er det vanskelig, trapp ned, men har du viljestyrken kan du slutte på dagen. Jeg angrer ikke ett sekund.
Fant faktisk ut tidligere i dag at jeg skulle slutte selv, så var kjekt å lese dette!
Da har jeg allerede overstått 1/3 hvis de tre første er værst! merker det selv, at jeg blir hissig og ukonsentrert.
lykke til meg sluttinga

Sitat av K1ngspm Vis innlegg
Fant faktisk ut tidligere i dag at jeg skulle slutte selv, så var kjekt å lese dette!
Da har jeg allerede overstått 1/3 hvis de tre første er værst! merker det selv, at jeg blir hissig og ukonsentrert.
lykke til med sluttinga
Vis hele sitatet...
edit: skriveleif
Jeg sluttet med snus og røyk for tre uker siden nå. Måten jeg slutta på er nok litt utradisjonell, men den funka for meg.
Det starta med at jeg våknet relativt bakfull en søndag, og ofte på slike dager er ikke snus det første jeg tenker på akkurat når jeg står opp. Så jeg bestemte meg for å gripe sjansen da jeg innså at klokka var 12 på kvelden og alt jeg hadde tatt til meg av nikotin hele dagen var en enslig løssnus.

Måten jeg takla suget på var rett og slett å røyke meg bøttefjern i to døgn, det fikk hodet mitt på andre tanker. På den tredje dagen, stakk jeg på trening og sleit meg helt ut og disse heftige treingsøktene fortsatte jeg vel med i en uke. Samtidig spiste jeg mye mer enn vanlig den første uka, men det jevna seg ut etterhvert. Snipp snapp snute og jeg hadde slutta og snuse. I ettertid kan jeg ikke si at det var så vanskelig, det er klart de første 3 dagene som er verst.

For min del var de verste humpene de første gangene jeg var ute å drakk etter at jeg slutta, så det kan være lurt å legge inn noen tørre uker sånn for sikkerhets skyld. Snus og alkohol = sant vettu.
Sist endret av Googæl; 2. mars 2011 kl. 10:36.
Bare tenk. Hvorfor blir du sur av nikotinmangel? Fordi du er en narkis, man blir ikke sur av nikotinmangel, man blir sur når man ikke får det man ønsker/trenger. Finn deg andre gleder, som å pule, runke, løpe, se på tv, ta et glass melk, osv. BARE TENK
Hver gang du får lyst på nikotin, bytt ut handlingen med en annen substans og sakte men sikkert metaprogrammer vanen, tar tid men funker greit. Hvis ikke popp noe LSD og tenk over uvanene dine =p
Etter min erfaring er det sinnsykt digg med sigaretter på LSD så tror den kan slå tilbake.
Stikker nu på butikken å kjøper 1 eske med tyggis pakker... holder på å slutte å er på et punkt til å "Klikke fullstendig alt er dritt osv".
Men fikk masse goder forslag i denne tråden, og håper dette hjelper meg også.
Sitat av Geitebolle Vis innlegg
Takk for svarene, nei vil slutte med nikotin helt så.

Men er det lett å havne på ''kjøre'' igjen hvis jeg for eks ikke bruker nikotin på 2 månder og tar meg en snus eller en røyk etter det?
Vis hele sitatet...
Jeg har sluttet å røyke ved ett parr anledninger, første gangen holdt jeg opp i 3 måneder før jeg tok en røyk på en fest, siden jeg hadde "sluttet" å røyke, kunne jeg jo skeie ut på fest. Tok ikke så alt for lang tid før jeg var tilbake til å røyke daglig igjen. Så alt ettersom, men å gå fra røyker til festrøyker har ikke fungert for min del.
ritalin eller benzoer
Sitat av murmade Vis innlegg
ritalin eller benzoer
Vis hele sitatet...
Ikke alltid like lett å få tak i


Men har selv sluttet å snuse for 3 dager siden, var heldighvis forskjølet så var ikke så ille, men nå som jeg blir bedre kjenner jeg det mer og mer, vondt i hode spesielt, og veldig anstrengt.

Men er fra menneske til menneske om det er lett å havne på kjøret? Fordi jeg kommer ikke å klare å holde meg i fylla, og helgen er snart framme.