Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1236
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Noen her som kan anbefale noen gode bøker om genmanipulering? Helst på norsk eller engelsk.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Fiksjon eller fakta? Fagbøker, eventyr, poesi? Greit om du kunne vært litt mer spesifikk.
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Fiksjon eller fakta? Fagbøker, eventyr, poesi? Greit om du kunne vært litt mer spesifikk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ute etter fakta her. Faktabøker.
Det eneste som kan være dokumentert er eksperiment på bananflue, iden vestlige verden om man skal følge lovverket.

Men India har et annet lovverk, stamcellebehandling er blandt annet lov.

Mulig du kan finne noe på indiske sykehus eller universiteter, publisert som HTML eller PDF?

Tror ikke du vil finne noe innbundet på temaet med ønsket detaljnivå.
Sist endret av fxxked; 9. februar 2011 kl. 10:57.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det eneste som kan være dokumentert er eksperiment på bananflue, iden vestlige verden om man skal følge lovverket.

Men India har et annet lovverk, stamcellebehandling er blandt annet lov.

Mulig du kan finne noe på indiske sykehus eller universiteter, publisert som HTML eller PDF?

Tror ikke du vil finne noe innbundet på temaet med ønsket detaljnivå.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? Genmanipulering skjer da over hele den vestlige verden, og slett ikke bare på bananfluer.
Mer generelt om gener og hvordan gener styrer det meste av våre "funksjoner", muligheter osv. Mener den også går innom genmanipulering.
Det egoistiske geneet (The selfish gene) av Richard Dawkins.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor har du dette fra? Genmanipulering skjer da over hele den vestlige verden, og slett ikke bare på bananfluer.
Vis hele sitatet...
Noen prøvde seg på en sau og etter det ble det stille.
Såvidt jeg husker er ikke Det egoistiske genet innom genmanipulering. Men det er en bra bok likevel

Det står litt om genmanipulering i boka til Dag Olav Hessen, "Hva er biologi". Det står ikke veldig mye, og den går ikke dypt inn i emne, men det er en grei bok for å danne seg et grunnlag i det minste.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Noen prøvde seg på en sau og etter det ble det stille.
Vis hele sitatet...
Du tenker nok på kloning, og ikke genmanipulering. Kloningen av sauen Dolly i 1996 var for øvrig den første vellykkede kloningen av et pattedyr, og fikk derfor mye oppmerksomhet, men kloning av andre dyr hadde skjedd før dette, og kloning av både pattedyr og andre dyr har skjedd også i etterkant.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ve_been_cloned
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Trådstarter
Jeg er ute etter bøker og tekster. Takk for gode svar.
http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&rh=n...neering&page=1

Først spør du om lagring av influensavirus, så spør du om mikroskop til å se på virusnivå, og nå genmanipulering? Damn, dette tar kaka. Freakinfluensa neste?
Sist endret av Katalysator; 9. februar 2011 kl. 13:30.
Det finnes et eget tidsskrift kalt GENialt som omtaler dagsaktuelle nyheter innen genforskning i verden og Norge.

Abbonement på bladet er gratis. Biologilæreren meldte inn hele gjengen en gang for lenge siden, og jeg får fremdeles bladet i posten 4 ganger i året.

Er bare å fylle ut navn og adresse og man får bladet gratis i postkassa:

Hjemmeside:

http://www.bion.no/publikasjoner/tidsskriftet-genialt/
Sitat av Bearass Vis innlegg
GENialt
Vis hele sitatet...
Det magasinet skal jeg sjekke ut bare fordi det har et awesome ordspill som navn.