Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4019
Jeg jobber med en radiosak der jeg ønsker å få med perspektivet til noen som bruker, eller har brukt, amfetamin (alternativ kan være å intervjue bruker eller tidligere bruker av ecstasy).

Temaet er hva som skjer når det kommer noe nytt og potensielt farlig dop på markedet, slik tilfellet er med PMMA, som kan forveksles med amfetamin og ecstasy. Hvordan skal brukere få beskjed om det? I Norge har 12 personer dødd etter inntak av PMMA i løpet av det siste året, sannsynligvis har flere trodd de har fått noe annet. Det er et oppsiktsvekkende høyt tall i internasjonal sammenheng.

I den konkrete saken med PMMA, var folkehelseinstituttet ute og advarte først etter seks dødsfall. Det virker uklart om noen egentlig har ansvar for å varsle brukere når man får en slik situasjon. Man har uformelle kanaler, som her inne, men det når jo ikke alle amfetaminbrukere.

Én prosent av Norges befolkning har brukt eller bruker amfetamin jevnlig. Hva som skjer når det kommer noe som kan forveksles med amfetamin, angår derfor mange.

Jeg har lyst til å få høre hvordan informasjonen sprer seg internt blant folk som bruker, og hva en bruker tenker om hvordan myndighetene takler en slik situasjon i dag. I tillegg er det jo sånn at de som bruker narkotika i Norge, ofte blir fremstilt som slitne knarkere med knekk i knærne og nasal stemme. I denne saken har jeg lyst til å vise at det finnes flere typer brukere av rusmidler som er ulovlige i Norge.

Om noen synes dette høres interessant ut, send meg en privat melding. Evt kan du jo stille meg spørsmål i tråden her. Du binder deg selvsagt ikke til noe intervju ved å stille spørsmål om dette. Jeg er i Oslo, så det beste er om et eventuelt intervjuobjekt er i Østlandsområdet, men det er ikke noe absolutt must. Det er mulig å være anonym.

Håper virkelig noen ønsker å være med på dette! Jeg mener det er veldig viktig at synspunktet til folk fra denne gruppen kommer frem.

Alt godt!
Rart du ikke introduserer deg selv/radio firmaet du jobber for er det første som vil slå halv-paranoide amf brukere nå herr trådstarter

Det ville vell skapt en god del mer trygghet og imøtekommenhet og sjans for å treffe den riktige å intervjue om du gjorde det,samt la ut epost-kontakt til deg selv v dette radioselskapet,er du en journalist er vell ikke dette noe problem
Sist endret av murmade; 5. februar 2011 kl. 09:55.
Hei!

Takk for innspill, skjønner hva du mener. Forstår det slik at kotymen er at man er anonym her, men send en privat melding, så får du e-postadresse etc.

Beklager at jeg ikke skrev hvem jeg jobber for. Det er for en sak i NRK P2.
Blant brukere som nyter illegale rusmidler her på forumet så er nok anonymitet og paranoia noe du må regne litt med, ettersom vi aldri vet hvem som skjuler seg bak kallenavnet. Du må nok kjempe litt for å få noen "tyngre" brukere til å møte deg å snakke åpent om dette ettersom vi har sivilt politi her i landet, høhø! Men lykke til uansett!
Si navnet ditt så kanskje folk åpner seg.
Ikke noe problem,om det gjør folk tryggere. Jeg heter Ingrid stolpestad. E-postadresse . Får ikke sjekket den i helga,så før det kan man sende personlig melding her.
Sitat av Radioradio Vis innlegg
I Norge har 12 personer dødd etter inntak av PMMA i løpet av det siste året, sannsynligvis har flere trodd de har fått noe annet. Det er et oppsiktsvekkende høyt tall i internasjonal sammenheng.
I den konkrete saken med PMMA, var folkehelseinstituttet ute og advarte først etter seks dødsfall.
Vis hele sitatet...
Ja det er ytterlige 12 dødsfall pga det umoralske forbudet vi har i dag.
Folkens dere har en stor mulighet å fortelle om speed er ikke så farlig som mange trangtsynte nordmenn liker å tro. kanskje et lite skritt mot legalisering av marihuana, selv om det er snakk om speed.
Bruker ikke speed, men kjenner mange som bruker speed og de er oppgående personer med bra betalt jobb og går på skole og gjør seg bra.
Og man kan være anonym om man vil være det.
Sist endret av Løken92; 5. februar 2011 kl. 12:43.
Til radiojournalisten så håper jeg du kan også grave/se sammenhengen litt i den strenge politikken som føres av helsepolitikere rundt det å gi ut medisiner til folk som trenger det,hvis du leter litt særlig i denne tråden her vil du raskt se hvordan folk med psykiske problemer og andre lidelser oppfatter det å få medikamenter mot sykdommen sin,

http://freak.no/forum/showthread.php?t=160234

noe som nærmest er umulig,dette fører på sikt til ØKT selv medisinering,selv om folk sier til legen at de må drikke alkohol isteden så hjelper det ikke,legene i norge,eller dvs fylkeslegene er på en HELT annen kurs enn nesten alle øvrige land i verden når det gjelder å skrive ut medisiner,det er så og si umulig for folk med psykiske problemer å få medisiner som virkelig virker,og det sier alle!

Dette har mye å gjøre med missbruket av rohypnol etter 80 tallet av kriminelle når dette var sovemedisin,også strammet de inn på beroligende preparater,VELDIG!

Norge er også overdose hovedstaden i europa noe som sier mest om vårt selvmedisineringsproblem,i nederland hvor de er veldig liberale til tilgang på stoffer har de den laveste andel av tunge misbrukere

Hvorfor vil ikke leger gi ut medikamenter som vil hjelpe mennesker som trenger det?da snakker jeg om gruppen medisiner benzodiapiner,Xanor spesielt osv,jeg kjenner en som bruker amfetamin fremfor å ORKE å PRØVE å gå til legen å få noe som få han til å føle seg bedre i en tung hverdag

håper dette er noe du får tatt med deg,interressant tema

Vil helseNorge heller at vi selvmedisinerer oss på gata enn å få benzodiapiner,nå er det spesielt psykiske problemer det er vanskelig å få medisiner for,du kunne jo prøvd selv som ett ekspriment,si du har alvorlig angst å prøv å få noe som virker for det

dette må du bare fordype deg i å bringe ut til folket,mange lider som du ser i denne tråden fordi myndighetene har bestemt at de ikke skal gi ut noe særlig medisiner som får folk til å føle seg bedre,og de svakeste får lide!

DET er en STOR faktor som tvinger mennesker med problemer til å oppsøke kriminelle miljøer og få farlige medisiner som du her nevner!!

les denne tråden

http://freak.no/forum/showthread.php?t=160234
Sist endret av murmade; 5. februar 2011 kl. 12:52.
Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan markedsføre PMMA som amfetamin. At uerfarne ecstacybrukere kan oppleve stoffene likt er greit nok, men at rutinerte amfetaminbrukere ikke merker at dette er noe HELT annet umiddelbart etter nasalt/IV-inntak stiller jeg meg tvilende til.

Har det faktisk vært registrert tilfeller der brukere har fått PMMA istedenfor amfetamin? Eller er det uopplyste statlige organer som går ut ifra at fordi den kjemiske likheten mellom MDMA og amfetamin er såpass stor så oppleves stoffene likt?

Stiller og spørsmål ved dødsfallene som plasserer norge på toppen av overdoseantallet, særlig etter hun 15-åringen som døde. Hun hadde fått i seg god dose med heroin og et par andre stoffer (?), men PMMA ble overskriften fordi alle vet at heroin er dødelig.

At PMMA er i norge er jo heller ingen nyhet, skittne partier med ecstacy har da alltid eksistert.
Sist endret av Tøffetom; 5. februar 2011 kl. 15:13.
hvA får han som stiller opp til dette interjuvet?=P
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan markedsføre PMMA som amfetamin. At uerfarne ecstacybrukere kan oppleve stoffene likt er greit nok, men at rutinerte amfetaminbrukere ikke merker at dette er noe HELT annet umiddelbart etter nasalt/IV-inntak stiller jeg meg tvilende til.
Vis hele sitatet...
Greia er vel ofte at de som har dødd av det ikke er rutinerte løpere, men heller første gangs bruker som ofte ikke vet hva det skal smake eller hvordan det skal se/kjennes ut. Itilegg har første gangs brukere sjeldent gode kontakter og kan ofte bli lurt med dårlig blanding osv.
Sitat av murmade Vis innlegg
Til radiojournalisten så håper jeg du kan også grave/se sammenhengen litt i den strenge politikken som føres av helsepolitikere rundt det å gi ut medisiner til folk som trenger det,hvis du leter litt særlig i denne tråden her vil du raskt se hvordan folk med psykiske problemer og andre lidelser oppfatter det å få medikamenter mot sykdommen sin,

http://freak.no/forum/showthread.php?t=160234

noe som nærmest er umulig,dette fører på sikt til ØKT selv medisinering,selv om folk sier til legen at de må drikke alkohol isteden så hjelper det ikke,legene i norge,eller dvs fylkeslegene er på en HELT annen kurs enn nesten alle øvrige land i verden når det gjelder å skrive ut medisiner,det er så og si umulig for folk med psykiske problemer å få medisiner som virkelig virker,og det sier alle!

Dette har mye å gjøre med missbruket av rohypnol etter 80 tallet av kriminelle når dette var sovemedisin,også strammet de inn på beroligende preparater,VELDIG!

Norge er også overdose hovedstaden i europa noe som sier mest om vårt selvmedisineringsproblem,i nederland hvor de er veldig liberale til tilgang på stoffer har de den laveste andel av tunge misbrukere

Hvorfor vil ikke leger gi ut medikamenter som vil hjelpe mennesker som trenger det?da snakker jeg om gruppen medisiner benzodiapiner,Xanor spesielt osv,jeg kjenner en som bruker amfetamin fremfor å ORKE å PRØVE å gå til legen å få noe som få han til å føle seg bedre i en tung hverdag

håper dette er noe du får tatt med deg,interressant tema

Vil helseNorge heller at vi selvmedisinerer oss på gata enn å få benzodiapiner,nå er det spesielt psykiske problemer det er vanskelig å få medisiner for,du kunne jo prøvd selv som ett ekspriment,si du har alvorlig angst å prøv å få noe som virker for det

dette må du bare fordype deg i å bringe ut til folket,mange lider som du ser i denne tråden fordi myndighetene har bestemt at de ikke skal gi ut noe særlig medisiner som får folk til å føle seg bedre,og de svakeste får lide!

DET er en STOR faktor som tvinger mennesker med problemer til å oppsøke kriminelle miljøer og få farlige medisiner som du her nevner!!

les denne tråden

http://freak.no/forum/showthread.php?t=160234
Vis hele sitatet...
Det er absolutt et stort problem som må tas opp. Håper nrk kan skrive litt om det også. Det er faktisk roten til rusmisbruk i mange tilfeller.
Vil anbefale trådstarter å ta en titt på denne tråden, der en journalist fra dagbladet ønsket å komme i kontakt med folk som hadde prøvd Salvia.
Sitat av Opium Vis innlegg
Det er absolutt et stort problem som må tas opp. Håper nrk kan skrive litt om det også. Det er faktisk roten til rusmisbruk i mange tilfeller.
Vis hele sitatet...
Helt klart,hadde feks du hatt en elendig psyke og legen din hadde sagt ok,du skal få det som skal til for at du ikke har smerter og kan fungere(som andre helseproblematikere med fysiske problemer får beskjed om,de har faktisk begynt å få samme leksa i det siste de også har jeg hørt)under kontrollerte former,om det så være 100 rivotril i måneden,hvis benzoer ikke hjelper deg skal du får små mengder ren og trygg små mengder morfin for sykdommen din(jeg er tross alt lege og burde vite at psykiske liderlser kan være værre en fysiske)(om det kan gi deg et LIV,om det kan få deg til å tørre å gå ut,om det kan få deg til å IKKE risikere å ta selvmord eller bli heroinist og risikere 100 ganger større sjanse for å krepere så skal vi fikse dette med avtale om kontrollert bruk av rene midler,hva som enn måtte til,det er logikk spør du meg,og vi har den TOTALE motsettning.

Jeg vil oppfordre NRK journalisten til å oppsøke en lege,gjerne ikke din egen som vet at du antakelig ikke er psykisk syk og gjerne en ung kvinne-lege som gjerne pleier å være EKSTRA regel-opptatt og restrektive og si du har alvorlige problemer med psyken,ingen livsglede,sengeligende grunnet depresjoner og sliter med å fungere i arbeidslivet såvell som å handle i butikken og spørre om du kan få noe Valium eller xanor som er det beste for nerver feks for å hjelpe deg til å få et bedre liv for det vet du virker, å se hvilket svar du får da..men det er mange forskjellige leger du undersøkelsen burde vært gjort på en 10-20 stk for å få et helhetsinntrykk

Det er nesten så jeg skulle betalt deg ti tusen kr for hver lege du klarte å få dette til med,dette er basic medisin utviklet mot angst problemer og brukes i alle land,untatt her..så laaaaaangt det er mulig,du skal virkelig for lide forran legen til det uhøffelige om du skal klare det.

Det er rett og slett sykt og en skam for alle som lider av psykiske problemer,legen er siste stoppested som regel for folk med slike lidelser,å bli møtt med en negativ holdning til en desperat person som bare vil være normal er bare sinnsykt og fortjener førsteside oppmerksomhet spør du meg!
Sist endret av murmade; 5. februar 2011 kl. 17:34.
Vil bare si tusen takk for innspill og gode tips til andre ting å ta opp - kan lage mange saker ut fra dette stoffet her... Setter veldig stor pris på det.

Til du som lurte på hva den som stiller opp får, er svaret: Ingenting, utover å få muligheten til å fortelle historien fra sin vinkel.
nå har jeg en likendne story som jeg insinuerer her v mitt første møte med lege/tiltak mot psykiske lidelser,mitt første svar fra en slik ung lege kvinne var at jeg "bare kunne glemme det, og ikke komme her å prøve å bestille ting"da jeg sa jeg trengte noe for å fungere(og jeg spørte om cprepp fontex lykkepiller)OG fikk avslag på å teste mine psykiske problemer, i følge min neste fastlege var dette rett og slett grunnet pengemangel i psykiatrien,var jeg rett person ville jeg bare gått ned på plata og skaffa meg medisinene jeg sårt trengte eller i værste fall følt meg så svikta og hjelpesløs at jeg gjordet det slutt der og da,heldigvis finnes det unntak hos leger der ute enda de er skjeldne.

Sitat av Radioradio Vis innlegg
Vil bare si tusen takk for innspill og gode tips til andre ting å ta opp - kan lage mange saker ut fra dette stoffet her... Setter veldig stor pris på det.

Til du som lurte på hva den som stiller opp får, er svaret: Ingenting, utover å få muligheten til å fortelle historien fra sin vinkel.
Vis hele sitatet...
husk å legge ut linken til oss her da,når prosjektet er ferdig hvis det er mulig,radioklipp kan jo også legges ut fra nrk
Det var jo en amf bruker her inne som hadde en blogg... Han måtte jo være perfekt. Akkurat funnet kjærligheten og
Lenke til den ferdige saken skal legges ut, ja!

Takk for tips om han med bloggen, skal sjekkes ut. Supert!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Saken går i kveld på P2, FM 100.0, klokka 22. Kan også høres i nettradio: http://www.nrk.no/programmer/sider/e...mfunnsprogram/
Takk for alle innspill!
Sitat av Radioradio Vis innlegg
Saken går i kveld på P2, FM 100.0, klokka 22. Kan også høres i nettradio: http://www.nrk.no/programmer/sider/e...mfunnsprogram/
Takk for alle innspill!
Vis hele sitatet...
kult,takk for at du husket å legge den ut,håper du fikk med selvmedisineringsproblemet landet sliter med som årsak til mang en misbruk pga ubrukelige helsevesenet vi har
Sist endret av murmade; 16. februar 2011 kl. 12:19.
Vet du allerede er ferdig med din nyhetssak, men bloggen dere lette etter er vell http://narkis.blogg.no/
Noen som hørte på innslaget? Ble det sagt noe vetig?