Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1337
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Hei!

Er på utkikk etter bøker som dekker disse temaene så nøytralt som mulig, pluss relevante historiebøker om temaene.

Holder på å "opplyse" meg selv litt bedre om disse styresystemene, så gode bøker som går i dybden er vel den beste måten.

Takker for gode forslag!
Min påstand: Det finnes ikke litteratur som er nøytral innenfor temaer som dette.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Min påstand: Det finnes ikke litteratur som er nøytral innenfor temaer som dette.
Vis hele sitatet...
Nei, selvsagt ikke.

Det du bør gjøre er å lese kildene. Sett for eksempel Adam Smith opp mot moderne økonomisk liberale teoretikere for å få et overblikk over kapitalistisk ideologi. Det samme kan du gjøre med kommunistisk: Les Marx, Kropotkin og Lenin opp mot Chomsky eller Žižek.

Det finnes helt sikkert greie introduksjoner til Smith, Marx og nyliberalisme, Kropotkin og Lenin kan enkelt svelges rått, det samme gjelder Chomsky, mens man kanskje må jobbe litt mer med Žižek.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Kapitalisme er ikke et styresystem, det er et økonomisk system.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Kapitalisme er ikke et styresystem, det er et økonomisk system.
Vis hele sitatet...
Økonomi er politikk. Økonomien definerer produksjonsform, distribusjonsform, handlingsmønstre og sosiale institusjoner alle borgere beveger seg innenfor.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
Min påstand: Det finnes ikke litteratur som er nøytral innenfor temaer som dette.
Vis hele sitatet...
Er enig, men er snakk om noe så tilnærmet nøytralt som man kommer

Sitat av Sexarz Vis innlegg
Kapitalisme er ikke et styresystem, det er et økonomisk system.
Vis hele sitatet...
Du skjønte hva jeg mente, flisespikkeri er unødvendig


Takker for tips EoT, skal sjekke hva jeg finner.
Sist endret av TheDarkOne; 19. juni 2013 kl. 01:23.
Sitat av TheDarkOne Vis innlegg
Hei!

Er på utkikk etter bøker som dekker disse temaene så nøytralt som mulig, pluss relevante historiebøker om temaene.

Holder på å "opplyse" meg selv litt bedre om disse styresystemene, så gode bøker som går i dybden er vel den beste måten.

Takker for gode forslag!
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor relevant Ayn Rand er, men du ville fått litt input om kapitalisme ved å lese Kildens Utspring/The Fountainhead.
"Staten og kapitalen", av Lenin.
Marx & Engels.
Boken "Metro 2033" er noe jeg vil anbefale. Går inn på veldig mange ulike styreformer, hvordan de fungerer og hvordan de føles for hovedpersonen.
En del av de mest kjente bøkene finnes også i utvidede utgaver. Jeg har bl.a. det kommunistiske manifest med kommentarer i bokhyllen hjemme. Hvis man ønsker å lære litt mer om de forskjellige tankeretningene kan dette være en fordel, siden man da kan få et innblikk også i forutsetningene og samfunnet på tiden da ideen oppsto.

Et alternativ er jo også å sjekke lærebøker i (sosial)økonomi, eller se hva du kan finne på iTunes U og lignende.
The Shock Doctrine - Naomi Klein