Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1428
Hei freaks.

Har seg slik at jeg studerer nordisk språk etc og dette krever at nynorsken er like bra som bokmål. Fikk vite at vi ikke får noen hjelpemidler under eksamen og det gjorde meg egentlig litt nervøs.

Derfor har jeg bestemt meg for å spørre om dere har noen nynorskbøker å foreslå. Har funnet noen alternativer men er ikke sikre på om de fanger smaken min

Foretrekker krim og fantasy
Song for Eirabu må være perfekt for deg! Som wikipediaartikkelen sier er dette nynorsk fantasy skrevet av Kristine Tofte, tuftet på det norrøne. Språket, stemningen og historien går hånd i hånd og gjør serien til noe av det beste jeg har lest innen (norsk) fantasy. Eller kan jeg anbefale den nynorske utgaven av Ringenes herre, Ringdrotten.
umogleg
emmma's Avatar
Trådstarter
Takk for et godt svar. Skal definitivt sjekke disse ut
Se etter lybøker på bibiloteket på nynorsk! :P

Fant 7 stk. her: https://ask.bibsys.no/ask2/html/

http://upit.no/bilder/s462.png
umogleg
emmma's Avatar
Trådstarter
Er nok dessverre ikke ute etter lydbøker dog det kan funke på andre. Er mer av den som lærer mest av å lese og se ordene, spesielt når det kommer til nynorsk men takk.
Sist endret av emmma; 5. september 2012 kl. 13:07.
Om du ønsker å forbedre nynorsken din anbefaler jeg deg å skrive på nynorsk en stund. Bruk nynorsk overalt, her, på facebook og andre plasser. En bekjent av meg gjorde dette, og hun ble dreven ganske fort.
umogleg
emmma's Avatar
Trådstarter
Takk for godt forslag, satte meg nettopp ned og skrev en liten novelle som jeg skal sitte og rette med min fantastiske ordbok
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Få meg på for faen er en utrolig morsom bok - på nynorsk.
Jeg vil anbefale Carl Frode Triller varmt og hjertelig, spesielt hvis du vil bli bedre i nynorsk. Fyren skriver så godt at jeg blir kvalm av misunnelse.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takk for et godt svar.
skuggeporten!
Har nettopp lest den selv lettlest er den og. fantasy
Ringdrotten

Jeg *hater* nynorsk. Dypt, inderlig og med entusiasme.
Men jeg vil si følgende: den oversettelsen er genial. Jeg har lest den på engelsk, bokmål og fransk i tillegg, så jeg påstår at jeg har et visst sammenligningsgrunnlag. Oversettelsen utført av Eilev Groven Myhren er... utrolig. Dersom du er interesserti nordiske språk og kan litt om emnet, så tror jeg du skjønner hva jeg mener når du leser den. Måten han har brukt dialekter for å skille mellom talemålet til folkene osv. er på mange måter så presis at han tidvis konkurrerer med originalen.

I tillegg er jo Ringenes Herre en av de beste bøker skrevet noensinne (uavhengig av sjanger) og hvis du liker fantasy, så burde jo valget være lett.
Frode Grytten skriver både morsomt og poetisk, på en litt egen nynorsk.
Bikubesong og Flytande Bjørn er obligatorisk lesning uansett om man studerer nynorsk eller ikke.