Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4979
Hei.

Ferien har startet for fullt og jeg er på jakt etter noe strandlektyre. Et av temaene som opptar meg om dagen er organisert kriminalitet generelt, men spesielt i Norge. Jeg tenker da på faktabøker(også kjent om dokumentarbøker) som tar for seg temaer som narkotika(smugling), gjengkriminalitet, ran av forskjellige sorter osv.

Ser helst etter bøker som beskriver Norges del i alt dette, men utland er også greit så lenge boken er oversatt til Norsk.

Har så langt lest Gomorra og Dødsranet, som begge falt veldig i smak. Etter et kjapt søk her fant jeg også en bok kalt Norsk mafia - organisert kriminalitet i Norge som jeg definitivt skal sjekke ut.

Takker for tips
Sist endret av Noe random; 7. juli 2010 kl. 22:14.
Alle bøkene til Stein Morten Lier omhandler organisert kriminalitet. Har lest tre av dem og de var kjempegode så tror resten av dem er det også

http://no.wikipedia.org/wiki/Stein_Morten_Lier
Politi og røver av Kjetil S Østli(Aftenposten journalist). Skrevet sammen med Jhonny Brenna(politi spaner) og Petter Hansen(gammel Tveita gjeng kar).
Handler om Tveita miljøet som gjorde så norge fikk mafia paragrafen( org krim). Nokas ranet osv. Veldig spennende.
"Dødsranet. David Toska og veien til NOKAS"
Forklarer endel om hvordan det norske organiserte undergrunnsmiljøet henger sammen og hvordan det fungerer.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=4918124
Sitat av wargriff Vis innlegg
"Dødsranet. David Toska og veien til NOKAS"
Forklarer endel om hvordan det norske organiserte undergrunnsmiljøet henger sammen og hvordan det fungerer.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=4918124
Vis hele sitatet...

Kan absolutt anbefale dødsranet! Ellers så gir jo politiet ut bøker hvert år hvor de skriver om de største sakene og hvordan etterforskningen foregikk i disse sakene. Det kan være verdt og sjekke ut også husker ikke navn
Mulighet for at den boken går ann å lese på nett?
Sitat av Wangsta Vis innlegg
Mulighet for at den boken går ann å lese på nett?
Vis hele sitatet...
Hvis du sikter til de politibøkene så tror jeg ikke det. Er nokså tykke bøker. Jeg vil anslå 300-400 sider. Spørs om noen tar seg bryet med feks piratbukta til disse
Takker for forslag her. Dødsranet er lest, som sagt i førstepost, uansett anbefales den til alle som er på utkikk etter noe lignende som meg. Politi og røver av Kjetil S Østli gikk jeg til innkjøp av i går, virker også som noe jeg kan lese.

Bare å komme med flere titler innen dette temaet.
Cosa Nostra av john Dickie, handler om den sicilianske mafiaen fra den oppsto og frem til idag, litt kjedelig skrevet men mye interesant fakta
▼ ... noen måneder senere ... ▼
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av herrjostein Vis innlegg
Ellers så gir jo politiet ut bøker hvert år hvor de skriver om de største sakene og hvordan etterforskningen foregikk i disse sakene. Det kan være verdt og sjekke ut også husker ikke navn
Vis hele sitatet...
Noen som vet noe om disse?
Jeg har prøvd å google det litt, men fant ikke de bøkene. Det er skrevet mange bøker som omhandler samme emner, men fant ingenting om det som er referert over.
hjelp?
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av Erikaction Vis innlegg
Noen som vet noe om disse?
Jeg har prøvd å google det litt, men fant ikke de bøkene. Det er skrevet mange bøker som omhandler samme emner, men fant ingenting om det som er referert over.
hjelp?
Vis hele sitatet...
de heter nordiske kriminalkrønike er ganske dyre og kjøpe så du burde heller gå og låne dem på biblioteket

kan også anbefale svensk maffia
Se der ja. Tusen takk
Norsk mafia av Ole Martin Kristiansen kan varmt anbefales. Mye bra skrevet om organisert kriminalitet i Norge.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Norsk mafia av Ole Martin Kristiansen kan varmt anbefales. Mye bra skrevet om organisert kriminalitet i Norge.
Vis hele sitatet...
da er det bedre og kjøpe dødsranet med tanke på at den er mer avslørende en norsk mafia og at den handler om de samme folka
Sitat av mr5050 Vis innlegg
da er det bedre og kjøpe dødsranet med tanke på at den er mer avslørende en norsk mafia og at den handler om de samme folka
Vis hele sitatet...
Javel, boka norsk mafia handler ikke bare om nokas-ranerne. Har ikke lest dødsranet.
Sitat av Noe random Vis innlegg
Hei.


Har så langt lest Gomorra og Dødsranet, som begge falt veldig i smak. Etter et kjapt søk her fant jeg også en bok kalt Norsk mafia - organisert kriminalitet i Norge som jeg definitivt skal sjekke ut.

Takker for tips
Vis hele sitatet...
Anbefaler Norsk mafia - Organisert kriminalitet i Norge
Har leid den på skolen og lest den 2-3 ganger hehe.