Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7483
Det er hundrevis av millioner av barn og voksne i verden som er i nød. Det er jo derfor begrenset på hvor mange man kan ta inn i lille Norge før man selv også blir et land i kaos. Hvorfor har man tatt inn så mange innvandrere til Norge de siste 30-40 årene istedenfor å hjelpe dem i deres eget land? Når skal man stoppe innvandringen siden før eller siden blir etniske nordmenn en minoritet i eget land.

At leger og andre viktige personer som Norge trenger kommer inn i landet er forståelig men jeg forstår ikke logikken bak den massive innvandringen når det koster så enorme ressurser for landet i trygd, opplæring og kriminalitet. Samtidig ser man at sykehus og sykehjem i Norge sliter med for lite penger. Hvor er logikken? Er det en agenda som står bak eller er man bare veldig naiv?
Innvandring har vært veldig nødvendig for Norge. Det har vært stort behov for arbeidskraft.

Slik er det dog ikke nå lenger, og jeg mener at innvandringen burde stoppet, men den fortsetter for fullt. Nå havner de fleste innvandrere rett på nav, og kommer seg aldri ut i arbeidslivet. Kulturen til de som kommer, passer heller ikke inn med norske verdier, så jeg tror Norge skyter seg selv i foten med å fortsette å ta imot innvandrere. Tall fra SSB viser til at en gjennomsnittlig førstegenerasjons innvandrer koster Norge 6 millioner kroner i løpet av livet, mens en gjennomsnittlig "asylsøker" koster Norge 9 millioner gjennom dems livstid.
Jeg deler forsåvidt din oppfatning av att innvandrere kanskje hadde hatt det bedre i eget land, men du stiller et komplisert spørsmål.

Hvordan skal man bistå land som er herjet av borgerkrig og fattigdom? Sende militæret? Sende mat? Og bistå under slike forhold vil koste store summer.

Summen som blir brukt i opplæring og trygd som du påstår, er heller ikke nødvendigvis så mye større en summen som blir brukt på skolegang og helsetjenester for Ola Nordmann.

Tror heller ikke vi står i noen umiddelbar fare for å bli minoritet, sist jeg sjekket var ikke innvandringen til Norge i skyhøye antall.

Skjønner godt bekymringen din, men å ta en så bastant stilling til et ganske komplisert tema, burde gjøres etter en del undersøkelser.
Ola nordmann gir i gjennomsnitt staten 2,5 millioner i pluss, tall fra SSB.no Keep in mind at alt dette er gjennomsnitt, finnes selvfølgelig avvik når det er snakk om enkeltpersoner.
Innvandring er en økonomisk katalysator i arbeidsmarkedet, lik det eller ikke.

Det er like mye behov for personell til å gjøre lavtlønnede yrker som det er behov for leger og "andre viktige personer". De som kommer til norge for å besette en stilling og å arbeide er jo vitterlig ikke problemet. Mye kriminalitet og faenskap begås jo av unge rotløse menn som ikke har noe tilhørighet eller jobb å gå til. Det er jo ikke den polske snekkeren eller de som er her for å høste avlingene våre som renner rundt og banker folk utenfor mcdonalds(!).

Det har alltid slått meg som merkelig at de som er mest innvandringsfiendtlige er de første til å stemme på partier som ønsker å bygge ned sosial velferd for norske barnefamilier her i landet, bidra i konflikter og gjerne også klimafornektere.
Hvis du ønsker et homogent samfunn i Norge med lavt behov for arbeidsinnvandring og lite flyktninger så bør du få mange barn, helst oppfordre dem til håndtverker og andre "lavstatus" yrker, eller tilrettelegge for at andre etnisk norske kan få eller ønsker å få mange barn. Du må også gjøre ditt for at klimaet stabiliseres og konflikter ikke startes slik at enorme folkevandringer som et resultat av klimakrise forhindres.

Det nytter svært lite og sitte i Norge med 0,8 barn, klage over bompenger og heie på mer bombing av Iran om du ønsker et mer homogent samfunn. Vi kan ikke alle jobbe på elkjøp.. Hvem skal kjøre taxi, vaske gulv, plukke jordbær og ta inn slotten? I tillegg dør vi sakte ut fordi folk ikke får barn lengre, men det er jo vår feil.
I alle andre omstendigheter hvor en art ikke formerer seg ser man på forholdene og forsøker å tilrettelegge, være seg planter eller villsau. Hvorfor vi har laget et samfunn hvor Nordmenn ikke lenger formerer seg i den graden man ønsker må man jo selv ta ansvar for, ikke sitte og peke fingre på andre.
Det jeg lurer mest på er hvordan vi kan få det trygt igjen uten å skade en hel del uskyldige mennesker og om det nå allerede er umulig.

Tenker mest på oslo øst, sør og deler av sentrum.
Vi har en høy andel innvandrere som ser nordmenn som pengesekker og terskelen for å snakke om dette er kanskje høyere en det bør grunnet rasisme anklager.

Sitat av Katt Vis innlegg
Det har alltid slått meg som merkelig at de som er mest innvandringsfiendtlige er de første til å stemme på partier som ønsker å bygge ned sosial velferd for norske barnefamilier her i landet
Vis hele sitatet...
Hvilket alternativ har man om man er innvendringskritisk og samtidig ønsker bygge opp sosial velferd for norske barnefamilier da?
Sist endret av DrPerception; 29. april 2020 kl. 16:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hvilket alternativ har man om man er innvendringskritisk og samtidig ønsker bygge opp sosial velferd for norske barnefamilier da?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Jeg skal tenke på det.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Det jeg lurer mest på er hvordan vi kan få det trygt igjen uten å skade en hel del uskyldige mennesker og om det nå allerede er umulig.

Tenker mest på oslo øst, sør og deler av sentrum.
Vi har en høy andel innvandrere som ser nordmenn som pengesekker og terskelen for å snakke om dette er kanskje høyere en det bør grunnet rasisme anklager.


Vis hele sitatet...
White flight er jo det tryggeste. Da slipper man å snakke om problemet, bare flytte vekk fra det. Problemet er da de med dårlig økonomi som fortsatt må bo der.

Hver gang noen vil diskutere problemet kaster noen inn rasismekortet og ødelegger all diskusjon. I Sverige har man vel vært ekstrem med dette i mange år.
Sist endret av TylerDurden4; 29. april 2020 kl. 16:31.
Sitat av Katt Vis innlegg
Innvandring er en økonomisk katalysator i arbeidsmarkedet, lik det eller ikke.

Det er like mye behov for personell til å gjøre lavtlønnede yrker som det er behov for leger og "andre viktige personer". De som kommer til norge for å besette en stilling og å arbeide er jo vitterlig ikke problemet. Mye kriminalitet og faenskap begås jo av unge rotløse menn som ikke har noe tilhørighet eller jobb å gå til. Det er jo ikke den polske snekkeren eller de som er her for å høste avlingene våre som renner rundt og banker folk utenfor mcdonalds(!).

Det har alltid slått meg som merkelig at de som er mest innvandringsfiendtlige er de første til å stemme på partier som ønsker å bygge ned sosial velferd for norske barnefamilier her i landet, bidra i konflikter og gjerne også klimafornektere.
Hvis du ønsker et homogent samfunn i Norge med lavt behov for arbeidsinnvandring og lite flyktninger så bør du få mange barn, helst oppfordre dem til håndtverker og andre "lavstatus" yrker, eller tilrettelegge for at andre etnisk norske kan få eller ønsker å få mange barn. Du må også gjøre ditt for at klimaet stabiliseres og konflikter ikke startes slik at enorme folkevandringer som et resultat av klimakrise forhindres.

Det nytter svært lite og sitte i Norge med 0,8 barn, klage over bompenger og heie på mer bombing av Iran om du ønsker et mer homogent samfunn. Vi kan ikke alle jobbe på elkjøp.. Hvem skal kjøre taxi, vaske gulv, plukke jordbær og ta inn slotten? I tillegg dør vi sakte ut fordi folk ikke får barn lengre, men det er jo vår feil.
I alle andre omstendigheter hvor en art ikke formerer seg ser man på forholdene og forsøker å tilrettelegge, være seg planter eller villsau. Hvorfor vi har laget et samfunn hvor Nordmenn ikke lenger formerer seg i den graden man ønsker må man jo selv ta ansvar for, ikke sitte og peke fingre på andre.
Vis hele sitatet...

Jeg mener ikke at det er Norge sitt ansvar i bidra i konflikter. Jeg syns det beste hadde vært å la ting gå sin naturlige gang. Det kan også nevnes at de fleste innvandrere og "asylsøkere", kommer ikke fra land med konflikter. De kommer fra land med generell lav levestandard, men ikke konflikter.
hør på katta, pul mer og klag mindre

Også var det jo disse internasjonale konvensjonene og avtaler vi er forpliktet av. Vi kan ikke bare stenge ned grensene våre og nekte innreise. Da blir vi straffet av verdenssamfunnet og mister goder vi idag har.
Sist endret av _abc_; 29. april 2020 kl. 16:43.
17 prosent av befolkningen i Norge har innvandrerbakgrunn.
Tror dette er en debatt hvor vi alle sammen skal holde tunga rimelig rett i munnen på mange fronter. For ordensskyld legger jeg ved en oversikt over innvandrere i Norge;


KILDE

Sånn sett er det vel absolutt belegg for å hevde at "de fleste" innvandrere til Norge ikke kommer fra konfliktområder, men jeg kan ikke forstå at "de fleste" asylsøkere ikke kommer fra konfliktområder.
25% av alle nye innvandrere er fra somalia. Den samme innvandrergruppen har en sysselsetting på ca 20% i arbeidslivet. Det betyr 80% arbeidsledighet. Hvis du mener at dette er med på å berike landet, be my guest.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
25% av alle nye innvandrere er fra somalia. Den samme innvandrergruppen har en sysselsetting på ca 20% i arbeidslivet. Det betyr 80% arbeidsledighet. Hvis du mener at dette er med på å berike landet, be my guest.
Vis hele sitatet...
God dag, mann!
Økseskaft!

Her, la meg dele det opp for deg:
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Det kan også nevnes at de fleste innvandrere og "asylsøkere", kommer ikke fra land med konflikter. De kommer fra land med generell lav levestandard, men ikke konflikter.
Vis hele sitatet...
Du hevder altså to ting, nemlig at de fleste innvandrere ikke kommer fra konfliktfylte land, og deretter at de fleste asylsøkere ikke kommer fra konfliktfylte land. Det er mulig du ikke ser dette selv, men det er akkurat det teksten du har produsert påstår. At innvandrere flest ikke kommer fra hotspots er ikke spesielt kontroversielt, men asylsøkere? Det er mer spenstig. Derfor gravde katta frem statistikken for deg, og ingenting tilsier at påstanden din er korrekt. Hva svarer du så til det? Jo, at somaliere har lav sysselsetting, at din meningsmotstander ønsker flere av de hit (hvor har du det fra?) og at han derfor er teit.

Jeg antar at du helt enkelt ikke vet hva som er forskjellen på asylant, innvandrer og flyktning og ukritisk bruker ordene om hverandre. Ei heller har du forstått hva svaret du fikk betyr. Videre klarer du ikke å skille mellom ulike former for kritikk, og du ser ikke nyanser - du registrerer bare at katta er uenig, og hopper tilbake til noen løsrevne anklager som tidvis passer på de du normalt er uenige med. Din respons er til et tilsvar det en fotocelle er til et filmkamera.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. mai 2020 kl. 10:46.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
25% av alle nye innvandrere er fra somalia. Den samme innvandrergruppen har en sysselsetting på ca 20% i arbeidslivet. Det betyr 80%arbeidsledighet.
Vis hele sitatet...
"Over 85% of all statistics are made up on the spot"
- David Mitchell

Stemmer i hvertfall for ditt innlegg, 100% er mer enn 85%
Skjønner ikke hvorfor de skal bosette alle innvandrerne i Oslo.. hva med å spre dem ut litt? Samtidig så står regjeringen å snakker om alle de stakkars barna som bor 10 stykk i bittesmå blokkleiligheter, som gjør at ungdommen trekker ut å gjør kriminalitet..

Hvorfor absolutt bo i en bitteliten blokkleilighet i Oslo sentrum til 12.000kr i måneden og leve på fattigdomsgrensen når man kan bo i et rekkehus med hage til 8000kr om de bare hadde bodd et mindre sted. Jeg skjønner ikke.
Sitat av Entrappopp Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor de skal bosette alle innvandrerne i Oslo.. hva med å spre dem ut litt? Samtidig så står regjeringen å snakker om alle de stakkars barna som bor 10 stykk i bittesmå blokkleiligheter, som gjør at ungdommen trekker ut å gjør kriminalitet..

Hvorfor absolutt bo i en bitteliten blokkleilighet i Oslo sentrum til 12.000kr i måneden og leve på fattigdomsgrensen når man kan bo i et rekkehus med hage til 8000kr om de bare hadde bodd et mindre sted. Jeg skjønner ikke.
Vis hele sitatet...
Flyktninger blir vel ofte bosatt først i en kommune som ønsker å ta dem i mot, men som andre i et fritt land kan de velge etterhvert å flytte dit de vil.
Andre innvandrere må jo selv finne ut hvor de ønsker å bo.
Sist endret av dggr; 29. april 2020 kl. 17:36.
Sitat av Entrappopp Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor de skal bosette alle innvandrerne i Oslo.. hva med å spre dem ut litt? Samtidig så står regjeringen å snakker om alle de stakkars barna som bor 10 stykk i bittesmå blokkleiligheter, som gjør at ungdommen trekker ut å gjør kriminalitet..

Hvorfor absolutt bo i en bitteliten blokkleilighet i Oslo sentrum til 12.000kr i måneden og leve på fattigdomsgrensen når man kan bo i et rekkehus med hage til 8000kr om de bare hadde bodd et mindre sted. Jeg skjønner ikke.
Vis hele sitatet...
Er vel litt som at nordmenn i Spania flokker seg til Alicante regionen. Altea, villa joyosa og torrevia.
Svenskene til marbella og britene til benidorm.
Folk vil bo sammen med andre som de føler tilhørighet til og stedet tilpasses befolkninger. I alicante kan nordmenn kjøpe, grandis, idun ketchup, snus og andre produkter Nordmenn ikke ville få tak i andre steder.

I oslo kan man kjøpe krydder, halal, khat, finne moskeen som passer trosretning innen Islam etc..

Mange av asylsøkerne bor også først ute på bygda et sted før dem selv velger flytte inn til Oslo.
Sist endret av DrPerception; 29. april 2020 kl. 17:42.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Et av svarene er arbeidsinnvandring, som vi nå ser konsekvensene av mangel på, for jordbruket.

https://arbeidsplassen.nav.no/stilli...Ps43r_3dF9ylz8

Alle vet at disse jobbene er lavt betalt, selv om det å plukke jordbær helt klart er mye tyngre arbeid enn det de fleste driver med i Norge, med fare for belastningsskader og sikkert ganske ujevnt hvor fair arbeidsgiverne er totalt sett.

Eneste som kan utjevne arbeidsmarkedet er streng sosialisme, men venstresiden ser ut til å ha tapt
mye terreng i Europa.

Noen jobber går tydeligvis ikke opp i Norge, dvs at norges krav til inntekt er for høye i forhold til hvor lavt man trenger å lønne arbeidet

Men det fungerer for en del sesongarbeidere og lignende, for de skal bare "overleve" i en period og ta så nærme god norsk inntekt de kan, og så ta med pengene til lavkost land
Sist endret av meaculpaUIO; 29. april 2020 kl. 17:55.
jeg som skriver
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
De fleste innvandrere og "asylsøkere", kommer ikke fra land med konflikter.
Vis hele sitatet...
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
25% av alle nye innvandrere er fra somalia.
Vis hele sitatet...
Kombinasjonen av disse to innleggene viser en total mangel på kunnskap og gjør alt annet som kommer fra din side lite troverdig.

Du vet det er konflikt i Somalia, sant?

Myoxocephalus beskriver det bedre enn meg, men jeg må likevel påpeke håpløsheten i de to påstandene du presenterer i disse to innleggene.

Edit: Leif
Sist endret av Tilfeldigvis; 29. april 2020 kl. 22:23.
Et stort flertall av alle jeg har møtt som har røtter fra Pakistan, Iran, Irak og Afghanistan (midtøsten) er noen banditter som har dårlig kvinnesyn, følger ikke norske regler, er frekke, sloss bare i gjenger og oppfører seg dårlig. Jeg skulle ønske at vi heller fikk flere sør amerikanske latinas i landet enn alle de barn og unge som har krigstraumer her i fra til månen.
Dårlig kvinnesyn er en gjenganger i innvandrere fra midtøsten. Det stammer fra islam.

Kan leses om her dersom noen skulle vært interessert. https://www.thereligionofpeace.com/p...e-beating.aspx
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Dårlig kvinnesyn er en gjenganger i innvandrere fra midtøsten. Det stammer fra islam.

Kan leses om her dersom noen skulle vært interessert. https://www.thereligionofpeace.com/p...e-beating.aspx
Vis hele sitatet...
Det er på grensa til påfallande at du kategorisk kan slå fast samanhengar som i beste fall er svært omdiskuterte.

Du har over fleire innlegg vist at du ikkje har evne til å sjå nyansar; alt er svart eller kvitt for deg, og det er heilt ærleg ikkje interessant å lese. Det er støy - for du tar stortsett feil. Verda er enkelt og greit aldri svart-kvitt, men har eit hav av nyansar, som du overser totalt.
Jeg tar feil fordi jeg sier at dårlig kvinnesyn er vanlig i mennesker som praktiserer islam? Det at du skriver dette betyr jo bare hvor lite du vet om tema. Men du får vel all informasjonen din fra VG sine overskrifter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Jeg tar feil fordi jeg sier at dårlig kvinnesyn er vanlig i mennesker som praktiserer islam? Det at du skriver dette betyr jo bare hvor lite du vet om tema. Men du får vel all informasjonen din fra VG sine overskrifter.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje det du skriv. Du slår kategorisk fast at grunnen til kvinnesynet er religionen. Har du dekning for den påstanden? Å vise til religiøse tekster er ikkje nok; du finn plenty av dævelskap i bibelen.

Viare så ignorerer du confirmation bias. Du legg ikkje merke til muslimane som vert med på lønningspils. Du legg merke til dei som stempler seg sjølv som muslimer. Det er - uavhengig av religion - jamt over ikkje dei mest moderate som er mest synlege...

Viare så bruker du kjipe hersketeknikker, ved å antyde at eg er kunnskapslaus om temaet.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Jeg tar feil fordi jeg sier at dårlig kvinnesyn er vanlig i mennesker som praktiserer islam? Det at du skriver dette betyr jo bare hvor lite du vet om tema. Men du får vel all informasjonen din fra VG sine overskrifter.
Vis hele sitatet...
Dårlig kvinnesyn er ganske vanlig i mange kretser og sentrert rundt ulikt tankegods. For eksempel er dårlig kvinnesyn ekstremt vanlig blant høyreorienterte rasister på nett.
Det at det står like mye kjipt i bibelen som i islamske hellige tekster, er bare ikke sant. Og dersom det hadde gjort det, så er ikke det å selge døtrene sine, tvangsekteskap, vold mot koner en utbredt praksis innen kristendommen, men det er det i islam. Det kan også nevnes at dersom en muslim er med på lønningspils, er det ikke en særlig praktiserende muslim. Hvordan tror du det hadde gått dersom en muslimsk jente gjorde dette, og faren så hun ta seg en pils gjennom vinduet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Det at det står like mye kjipt i bibelen som i islamske hellige tekster, er bare ikke sant.
Vis hele sitatet...
Det står plenty av kvinnefiendtlege ting i bibelen. At du fornekter det understreker strengt tatt poenget mitt.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Og dersom det hadde gjort det, så er ikke det å selge døtrene sine, tvangsekteskap, vold mot koner en utbredt praksis innen kristendommen, men det er det i islam.
Vis hele sitatet...
Forveksler du islam og kulturen i ein del land? Det er ikkje fullstendig ukjende ting i andre religioner enn islam, for å sei det slik. Det er ganske mange sekter som driv med ymse nyansar av arrangerte ekteskap.

Og vald mot kvinner er relativt ubredt i land som t.d. Russland, som vel er rimelig universelt kristne. Heck, sjølv i Noreg er det jo bekymringsfullt vanleg.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Det kan også nevnes at dersom en muslim er med på lønningspils, er det ikke en særlig praktiserende muslim.
Vis hele sitatet...
Ah, no true scotsman.

Kven faen er du til å dømme religionen til folk?
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Hvordan tror du det hadde gått dersom en muslimsk jente gjorde dette, og faren så hun ta seg en pils gjennom vinduet?
Vis hele sitatet...
Igjen har du eit ekstremt stereotypt bilete, og alt som ikkje stemmer med det vert avvist. Sosial kontroll handler ikkje om religion. Det handler om sosial kontroll, og ein giftig æreskultur. Det er for all del verdt å kjempe mot, men å demonisere alle muslimer er neppe så jævla matnyttig i så måte.

Du demonstrerer gang på gang at verda er fullstendig svart-kvitt for deg, blotta for alle nyanser. Det er eit jævla lite produktivt utgangspunkt for debatt.
Ta også les litt her, så ser du hva det er som er høyt verdsatt i denne religionen.

https://www.thereligionofpeace.com/p...mmad/WWMD.aspx
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Ta også les litt her, så ser du hva det er som er høyt verdsatt i denne religionen.

https://www.thereligionofpeace.com/p...mmad/WWMD.aspx
Vis hele sitatet...
Eg har aldri påstått at Koranen ikkje inneheld avskyelege ting.

Dette er total skivebom frå deg, og understreker siste avsnitt i det forrige innlegget mitt.
Du påstår at det står like mye forferdelig i bibelen, noe som ikke er sant. Greit nok at det gjerne står veldig mye tvilsomt der også, det skal jeg ikke nekte for. Jeg er ikke religiøs så jeg har et objektivt syn på dette. Men det at dette som står i koranen ikke blir daglig praktisert av verdens muslimer, som du prøver å få det til å virke som, det er ikke sant. Sier selvfølgelig ikke at alle er enig med det som står i koranen, og lever livet sitt deretter, men det har seg faktisk slik at majoriteten av muslimer gjør det.

Siden dette er en tråd om innvandring, kan det jo også nevnes, hvorfor er det så mye krig og elendighet i disse landene fra midtøsten, tror du? Siden det ikke er noe sannhet i det jeg skriver.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Skrev dette i en annen tråde i 22 April 2017, men det passer også meget godt inn i denne tråden.
"Selv om at mitt innlegg muligens kan leses som at jeg er 100% i mot innvandring så er dette feil.
Jeg tror Norge hadde hvert et meget kjedelig land uten våre brødre med litt eksotiske tendenser.
Våre eksotiske brødre/søstre har jo faktisk bidratt til både verdiskapning målt i kroner og øre,
men i tillegg kulturelt sett, de har faktisk en del gode verdier som kanskje har forsvunnet i Norge
de siste 50årene.
Vi er jo ikke akkurat det mest entreprenøriele folkeslaget for å si det mildt, å her har vi virkelig behov
for andre impulser som mennesker fra andre nasjoner/kulturer kan bidra med.
Jeg bryr meg fint lite om en moske blir opprettet der å der.
Jeg for både arbeids og asyl innvandring til en hvis grad, alikevel så synes jeg det er viktig å
debattere de negative sidene også.
Integrering er ikke gratis." (UrbanFreak86. 22.04.2017)
(https://freak.no/forum/showthread.ph...58#post3377258)

Selv om at vi ikke sliter med de samme problemene som svenskene (svenskene er jo helt forferdelig på å håndtere
innvandrere), så synes jeg det er viktig at vi prioriterer integrering.
Altså at vi bruker mer penger på dette integrering, nordmenn kunne vært litt mer åpne, mer inkluderende.

Jeg tror at grunnen til endel nordmenn kanskje blir anti-innvandring, baserer seg på alle de overskriften i media om
at enkelte innvandrere ikke vil at deres barn skal ha svømmentrening med andre barn.
Ikke vil la seg undersøke av en kvinnelig/mannlig lege, kommer fra land for voldtekt, æresdrap, drap på homofile
er akseptert.
Da er det vel kanskje ikke så rart at mange nordmenn blir skeptiske !

1) - Pew Research (2010): 15% of Indonesians believe suicide bombings are often or sometimes justified.
34% of Nigerian Muslims believe suicide bombings are often or sometimes justified."
http://pewglobal.org/2010/12/02/musl...and-hezbollah/

2) - Channel Four (2006): 31% of younger British Muslims say 7/7 bombings were justified compared to 14% of those over 45."
http://www.policyexchange.org.uk/ima...20jan%2007.pdf

3) - ICM Poll: 20% of British Muslims sympathize with 7/7 bombers
http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...law-in-UK.html

4) - 16% of young Muslims in Belgium state terrorism is "acceptable".
http://www.hln.be/hln/nl/1275/Islam/...aardbaar.dhtml

5) - Pew Research (2007): Muslim-Americans who identify more strongly with their religion are three times more likely to feel that suicide bombings are justified
http://www.pewresearch.org/files/old...ns.pdf#page=60

6) - Pew Research (2013): Only 57% of Muslims worldwide disapprove of al-Qaeda. Only 51% disapprove of the Taliban. 13% support both groups and 1 in 4 refuse to say.
http://www.pewglobal.org/2013/09/10/...remist-groups/

7) - BBC Radio (2015): 45% of British Muslims agree that clerics preaching violence against the West represent "mainstream Islam".
http://www.comres.co.uk/polls/bbc-ra...y-muslim-poll/

8) - The Polling Company CSP Poll (2015): 25% of Muslim-Americans say that violence against Americans in the United States is justified as part of the "global Jihad (64% disagree).
http://www.centerforsecuritypolicy.o...-Poll-Data.pdf

9) - Norges offentlige utredninger - Brochmann2 utvalget

https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf

"- "Utvalget vil påpeke at det ikke finnes noen enkle
grep som setter Norge i stand til å ta imot et
svært høyt antall flyktninger, uten at dette vil gå ut
over fordeling eller velferd. Grensene for
systemets bæreevne – der justeringene vil måtte
være så omfattende at vi beveger oss over i en annen
type samfunnsmodel
" (s19)

" Erfaringsmessig har innvandrere
fra Asia, Afrika mfl. i gjennomsnitt bidratt mer til
offentlige utgifter og klart mindre til offentlige
inntekter enn andre, fordi arbeidsinnsatsen og
lønnen er lavere.
Denne typen innvandring må
imidlertid bli meget høy for at den i seg selv skal
øke de statsfinansielle utfordringene mye. Men
den vil kunne forsterke det sterke og voksende
statsfinansielle presset på offentlige finanser som
aldringen av befolkningen vil skape i tiårene framover,
dersom en ikke lykkes bedre enn hittil med
å få disse gruppene i arbeid" (s150)

" For de aller fleste er lønnet arbeid den eneste veien ut av
lavinntektsgruppen. De som kommer i lønnet arbeid,
vil kunne unnslippe lavinntektsgruppen,
men vil likevel i hovedsak få en inntekt som er forholdsvis
lav. Innvandring kan derfor forventes å gi
en direkte økning i ulikheten i Norge, som vil kunne komme i strid med det politiske målet om å
bevare et samfunn med små forskjeller
. Det gjelder
selv om innvandrerne selv opplever store økonomiske
gevinster av å komme til Norge " (s152-153)

" Den eksisterende befolkningen kan isolert sett
oppleve økt skattebyrde eller redusert offentlig
velferdstilbud dersom innvandrerne i større
grad enn norskfødte forsørges av det offentlige.
I tillegg vil innvandring innebære at statens
petroleumsformue må deles på flere. Erfaringsmessig
har flyktninger og andre innvandrere
fra lavinntektsland bidratt klart mer til
offentlige utgifter enn til offentlige inntekter.

Det motsatte kan være tilfellet når det gjelder
arbeidsinnvandrere med relevant kompetanse " (s160)

" Likhet som sosialt faktum og som verdi kan være utfordrende
for personer med bakgrunn fra andre kulturer
– noe som også er en høyst aktuell problemstilling
for innvandrere og deres etterkommere i
det moderne Norge. Samtidig kan majoritetsbefolkningen
føle uro over at likhetsidealene forvitrer
når samfunnet blir mer kulturelt heterogent. " (s162)

" Et viktig spørsmål når man snakker om forskjellighet
og betydningen for tillitsskaping, er om
det handler om normer eller atferd. Er det nykommeres
levemåte, religiøsitet og kulturuttrykk, eller
er det graden av deltakelse (i arbeidsliv og
sivilsamfunn) som eventuelt skaper misnøye?
Dette spørsmålet er ikke belyst empirisk i norsk
forskning, men det er grunn til å tro at en kombinasjon

av lav utdannelse, lav yrkesdeltakelse, dårlige
levekår samt religion og tradisjon i sum kan
skape sosiale realiteter i noen minoritetsmiljøer
som påvirker holdninger i majoriteten (f.eks. overrepresentasjon
i enkelte typer kriminalitet og
bruk av vold i barneoppdragelse"
(s164)

" Flyktningene som tidligere har kommet til
Norge, er en heterogen gruppe. Deler av gruppen
har blitt godt integrert i arbeidslivet, men mange
har problemer med å bli sysselsatt, også etter
mange år i Norge. Det må ses i sammenheng med
at et mindretall av de flyktningene som har kommet
til Norge så langt, har hatt høyere formell utdanning
og mange har manglet kvalifikasjoner
som kan benyttes i det norske arbeidsmarkedet.
Basert på disse erfaringene kan en høy tilstrømning
av asylsøkere og en økning i antall flyktninger
som får opphold, bety at tilbudet av lavkvalifisert
arbeidskraft vil øke og flere kan bli stående
utenfor arbeidsmarkedet " (s204)

https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf
Sist endret av UrbanFreak86; 30. april 2020 kl. 00:15.
https://m.youtube.com/watch?v=61KsT5YixF0

Når vi først er inne på saken - det er jo litt påfallende at, midt i moderne integrerings-Oslo, kan en forstander fronte disse verdiene for en smekk full moske, og samtlige tilslutter seg hans syn. Nesten litt.. Ekstremt?
Sitat av stranger Vis innlegg
https://m.youtube.com/watch?v=61KsT5YixF0

Når vi først er inne på saken - det er jo litt påfallende at, midt i moderne integrerings-Oslo, kan en forstander fronte disse verdiene for en smekk full moske, og samtlige tilslutter seg hans syn. Nesten litt.. Ekstremt?
Vis hele sitatet...
Ordet "islamsk ekstremisme" er veldig misvisende. Det media omtaler som "ekstremisme", er helt vanlig i muslimske kulturer. Selvom selvfølgelig ikke alle er terrorister, er det veldig mange som stille applauderer disse handlingene, mens de samtidig lever med sugerør i NAV kassen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Du påstår at det står like mye forferdelig i bibelen, noe som ikke er sant. Greit nok at det gjerne står veldig mye tvilsomt der også, det skal jeg ikke nekte for.
Vis hele sitatet...
Poenget er altså at dei heilage skriftene åpenbart ikkje er einaste faktoren, for absolutt alle som er hakket mindre fundamentale enn Taliban, plukkar dei delane dei vil. Det gjeld kristne, muslimer, og absolutt alle andre religioner.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Jeg er ikke religiøs så jeg har et objektivt syn på dette. Men det at dette som står i koranen ikke blir daglig praktisert av verdens muslimer, som du prøver å få det til å virke som, det er ikke sant.
Vis hele sitatet...
For det første er det tåleleg åpenbart at du ikkje har eit fullstendig objektivt syn på det.

For det andre så er problemet her at du ikkje nyanserer påstanden for fem flate øre. Alle muslimer er slik, ifølge deg. Det er feil. Det er mange nyanser. Alt frå dei som er de facto sekulære, til dei som oppriktig meiner steining er rett straff.

At du ignorerer det gjer at det du skriv er litt uinteressant.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Sier selvfølgelig ikke at alle er enig med det som står i koranen, og lever livet sitt deretter, men det har seg faktisk slik at majoriteten av muslimer gjør det.
Vis hele sitatet...
Aha? Har du kjelde for at majoriteten av muslimer er det ein må kalle fundamentalister?
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Siden dette er en tråd om innvandring, kan det jo også nevnes, hvorfor er det så mye krig og elendighet i disse landene fra midtøsten, tror du? Siden det ikke er noe sannhet i det jeg skriver.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje nyttig å sjå på andre faktorer, i tillegg til religion. Som t.d. naturressurser i området, ulike stammer, kolonimakter som slapp makta rimeleg spontant for ikkje så veldig lenge sidan, og dermed laga eit maktvakuum?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Aha? Har du kjelde for at majoriteten av muslimer er det ein må kalle fundamentalister?
Vis hele sitatet...
Det spørs jo selvfølgelig veldig hva man legger i fundamentalist, men over 60% av Europas muslimer mener at religiøse lover er viktigere enn nasjonale lover. Nå er det selvfølgelig bildet mer nyansert enn det, men man kommer ikke utenom at det er et særdeles stort gap i verdier og meninger mellom Europas muslimer og den ikke-muslimske majoritetsbefolkningen.

https://www.econstor.eu/bitstream/10.../780155416.pdf
1. Hvorfor kommer det innvandrere til Norge
Hoveddelen av innvandring Norge kommer som arbeidsinnvandrere fra EØS- land. Gjerne svensker og polakker. Lite nevnes negativt om vestlige/europeiske innvandrere. Det folk stiller seg skeptiske til er personer fra midtøsten etter min erfaring. Dette er flyktninger som kommer fra land med krig og ustabilitet. Det gjelder blant annet Syria, Afghanistan, Libya, Pakistan osv. bakgrunnen for at regionen er ustabil er kompleks, men man kan utvilsomt legge mye av skylden på NATO i form av håndteringen av den arabiske våren i 2011, hvor blant annet Gadaffi sitt regime falt. Gjennom at regionen ble ustabil startet det en strøm av flyktninger fra krigsherjet områder. Målet er er bedre liv for seg og sine i vestlige land. Kan man kritisere personer for å gjøre slike valg? Valget mange personer har er å sitte i leirer, med begrenset hygiene og mat.

2. Muslimer er kriminelle.
Mange klager over høy andel kriminelle blir utført av personer med muslimsk bakgrunn. Ja, det stemmer at personer med innvandrerbakgrunn utfører mer kriminalitet er personer det har jo statistikken FRP bestilte bevist. Det som derimot ikke blir nevnt der er sosio-økonomiske bakgrunnen til innvandrere. Man kan like godt si at fattige personer i Norge utfører hoveddelen av kriminalitet enn at det utføres av innvandrere. hvorfor er så de personene fattige og arbeidsløse? Det er vanskeligere å få jobb om man er en person med innvandrer bakgrunn på grunn av rasisme. Samtidig kommer til innvandrere til Norge og den personen besitter som regel lite kapital, lite kapital fører dermed til kriminalitet. Dette bringes videre gjennom generasjoner hvilken kapital dine foreldre har avgjøre delvis hvordan du selv presterer i samfunnet, og dette gjentar seg i generasjoner.

3. Integrering
Norge bedriver ikke integrering av innvandrere. Isteden bedrives det en delvis assimilering, er det rart at politikken slår feil? Det fører dermed til skiller hvor det er lite interaksjon mellom etniske nordmenn, og innvandrere. skillet kan man se på som en vegg, og man prøver å unngå hverandre. Både nordmenn og innvandrere må gjøre enn innsats for å fremme integreringen i Norge, idag gjør få nordmenn innsats i integreringen. Selvsagt kreves det innsats fra begge ''parter''.

4. Arbeidsløse
innvandrere blir diskriminert i arbeidsmarkedet, er det rart at flere er arbeidsledige?

5. Muslimer er kulturelt annerledes enn oss.
Se på deg selv i speilet. Når du kommer med et så dumt utsagn er du rasist.
Rasist fordi jeg sier at muslimer og vestlige befolkning er kulturelt annerledes en oss? Hva har du røyka idag? Det er ingenting rasistist med å si det, og det er i tillegg helt sant. Reis på ferie til selv de mest moderate muslimske landene, og damer som er på ferie der må dekke seg til med burka, det serveres ikke alkohol (noen svært store turiststeder gjør, men majoiriteten gjør ikke), det går ikke an å ligge offentlig på stranden i bikini for jenter. Det å påpeke at det er en kulturforsjell er langt ifra rasisme. Mest idiotiske jeg har hørt idag.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Reis på ferie til selv de mest moderate muslimske landene, og damer som er på ferie der må dekke seg til med burka, det serveres ikke alkohol (noen svært store turiststeder gjør, men majoiriteten gjør ikke), det går ikke an å ligge offentlig på stranden i bikini for jenter.
Vis hele sitatet...
Skal vi se her...

Sitat av https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_world
Because the terms 'Muslim world' and 'Islamic world' are disputed, since no country is homogeneously Muslim, and there is no way to determine at what point a Muslim minority in a country is to be considered 'significant' enough, there is no consensus on how to define the Muslim world geographically.[116][117][6] The only rule of thumb for inclusion which has some support, is that countries need to have a Muslim population of more than 50%.[116][6] Jones (2005) defines a "large minority" as being between 30% and 50%, which described nine countries in 2000, namely Bosnia and Herzegovina, Eritrea, Ethiopia, Guinea-Bissau, Ivory Coast, Kazakhstan, Nigeria, North Macedonia, and Tanzania.[6]



According to the Pew Research Center in 2015 there were 50 Muslim-majority countries.[118][119] Worldatlas.com (April 2017) identified 45 'Islamic countries'. Among the Islamic states are: Saudi Arabia, Pakistan, Afghanistan, Iran, Mauritania, Oman, and Yemen. Other states where Islam is the politically defined state religion are: Egypt, Jordan, Iraq, Kuwait, Algeria, Malaysia, Maldives, Morocco, Libya, Tunisia, United Arab Emirates, Bangladesh, Somalia and Brunei. Other Muslim-majority countries include: Niger, Indonesia, Sudan, Bosnia and Herzegovina, Sierra Leone, Djibouti, Albania, Azerbaijan, Burkina Faso, Chad, The Gambia, Guinea, Kazakhstan, Kosovo, Kyrgyzstan, Mali, Northern Cyprus, Nigeria, Senegal, Syria, Lebanon, Tajikistan, Turkmenistan, Turkey and Uzbekistan.[120] According to a 2010 study and released January 2011,[121][122] Islam had 1.5 billion adherents, making up c. 22% of the world population.[123][124][125]
Vis hele sitatet...
Så, må man iføre seg burka for å dra på ferie til Tyrkia, altså? Er det forbudt å gå med bikini på stranda på Maldivene? Eller mener du at det kun er Saudia-Arabia, Yemen, Afghanistan og slike plasser som kan kalles islamske?
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
damer som er på ferie der må dekke seg til med burka
Vis hele sitatet...
DUMMESTE jeg har hørt. Har du noen gang reist til et muslimsk land?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg syns pakistan, tyrkia, saudia-arabia, og en hel del andre land, passer til beskrivelsen "muslimsk land".
Hvem vil forsvare islams innflytelse i de landene?
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Rasist fordi jeg sier at muslimer og vestlige befolkning er kulturelt annerledes en oss? Hva har du røyka idag? Det er ingenting rasistist med å si det, og det er i tillegg helt sant. Reis på ferie til selv de mest moderate muslimske landene, og damer som er på ferie der må dekke seg til med burka, det serveres ikke alkohol (noen svært store turiststeder gjør, men majoiriteten gjør ikke), det går ikke an å ligge offentlig på stranden i bikini for jenter. Det å påpeke at det er en kulturforsjell er langt ifra rasisme. Mest idiotiske jeg har hørt idag.
Vis hele sitatet...
Jeg føler at det du skriver beviser poenget mitt.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
3. Integrering
Norge bedriver ikke integrering av innvandrere. Isteden bedrives det en delvis assimilering, er det rart at politikken slår feil? Det fører dermed til skiller hvor det er lite interaksjon mellom etniske nordmenn, og innvandrere. skillet kan man se på som en vegg, og man prøver å unngå hverandre. Både nordmenn og innvandrere må gjøre enn innsats for å fremme integreringen i Norge, idag gjør få nordmenn innsats i integreringen. Selvsagt kreves det innsats fra begge ''parter''.
Vis hele sitatet...
Det er mange innvandrere som er godt integrert, men mange som ikke er det. Siden vi tydligvis ikke har vært så veldig velykket med integreringen, så kan man komme med antagelsen at vi i fremtiden heller ikke vil lykkes med å integrere alle. Kanskje det blir enda vanskeligere å integrere i fremtiden, når det er allerede mange som ikke er integrerte, fordi de kan flytte til innvandrer bydeler hvor de ikke trenger å integrere seg sælig. Derfor er min mening at vi skal roe ned på innvandringen til vi har integrert de aller fleste som allerede er her. Det er det beste for nordmenn og innvandrere som allerede bor her, etter min mening.

Segregasjonen begynner allerde å bli stor enkelte steder i landet, tar vi inn fler innvandrere før vi oppnår bra integrasjon av de som allerde er her, er risken stor for at segrasjonen vil øke. Ergo, det er større risk knyttet til å ta inn fler innvandrere, hovedsaklig flykninger, enn det er og ikke ta inn fler. Bare en tanke om basic risk management.
Sist endret av neiass; 30. april 2020 kl. 16:21.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Skal vi se her...
Så, må man iføre seg burka for å dra på ferie til Tyrkia, altså?
Vis hele sitatet...
Ikke enda, men Tyrkia har beveget seg veldig langt i konservativ retning siste 20 årene. Andelen kvinner uten burka har dessverre gått dramatisk ned.

Er det forbudt å gå med bikini på stranda på Maldivene?
Vis hele sitatet...
Vel, ja. Flesteparten av øyene (inkludert hovedøya, Male) på Maldivene er anstendig påkledning påkrevd for turister. Man blir sendt rett tilbake til hotellet om man forsøker å gå med bikini ute. Man har satt av områder for "tourist beaches" hvor vestlige normer gjelder (og lokale ikke får lov til å gå), og på luksus-resortene gjør man åpenbart hva man vil.
Redpilled alfahann
Sitat av Katt Vis innlegg
Innvandring er en økonomisk katalysator i arbeidsmarkedet, lik det eller ikke.
Vis hele sitatet...
På global skala er det sterke argumenter for at en viss flyt av mennesker mellom land er gunstig for den samlede økonomiske veksten. Norge er derimot ett land med store eksportinnteker fra olje som må deles på flere dersom befolkningen øker. Jeg mener å ha lest at også arbeidsinnvandring fører til en reduksjon av BNP per innbygger i Norge så det hadde vært greit om du visste til kilder om du mener det motsatte er tilfellet.

Sitat av Katt Vis innlegg
Det er like mye behov for personell til å gjøre lavtlønnede yrker som det er behov for leger og "andre viktige personer".
Vis hele sitatet...
Det er det, men mye av grunnen til at yrkene er lavtlønnede er at det er mange som både kan og vil gjøre jobbene. Om tilbudet av arbeidskraft hadde vært lavere hadde lønnen til folk som jobber i yrkene bli nødt til å økes for å tiltrekke seg arbeidskraft. Det er pussig hvordan venstresiden ,som tradisjonelt har vært tilhengere av proteksjonisme, plutselig er tilhengere av det som tidligere har blitt beskrevet som kynisk høyrepolitikk.

Sitat av Katt Vis innlegg
De som kommer til norge for å besette en stilling og å arbeide er jo vitterlig ikke problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske enig i at arbeidsinnvandringen ikke er ett veldig stort problem. Det som bekymrer meg mest med arbeidsinnvandring er at det gjør Norge mer hetrogent, noe som svekker tilliten i befolkningen, minsker oppslutningen om omfordelingspolitikk og kanskje gjør Norge litt mindre særegent og unikt.


Sitat av Katt Vis innlegg
Mye kriminalitet og faenskap begås jo av unge rotløse menn som ikke har noe tilhørighet eller jobb å gå til. Det er jo ikke den polske snekkeren eller de som er her for å høste avlingene våre som renner rundt og banker folk utenfor mcdonalds(!).
Vis hele sitatet...
Har trådstarter beskyldt arbeidsinnvandrere for å begå mye faenskap?Jeg tolket innlegget som en kritikk av asyl og flyktningepolitikken selv om vedkommende kanskje ikke har en så god oversikt over

Sitat av Katt Vis innlegg
Du må også gjøre ditt for at klimaet stabiliseres og konflikter ikke startes slik at enorme folkevandringer som et resultat av klimakrise forhindres.
Vis hele sitatet...
Det er litt pussig å gi Norge skylden for eventuell matmangel i fremtiden og ikke æren for det faktum at den økonomiske veksten vestlige land startet på attenhundretallet har løftet omtrent hele verden ut av sult og fattigdom. Før attenhundretallet levde godt over 90% av verdens befolkning i ekstrem fattigdom. I dag er det under 10% om jeg husker riktig.

Sitat av Katt Vis innlegg
Det nytter svært lite og sitte i Norge med 0,8 barn, klage over bompenger og heie på mer bombing av Iran om du ønsker et mer homogent samfunn. Vi kan ikke alle jobbe på elkjøp.. Hvem skal kjøre taxi, vaske gulv, plukke jordbær og ta inn slotten?
Vis hele sitatet...
Det finnes flere land som har hatt lavere fødselstall og langt lavere arbeidsinnvandring enn Norge som ikke har implodert inn i ett anarkistisk kaos. Estland og Japan er greie eksempler.


Sitat av Katt Vis innlegg
I tillegg dør vi sakte ut fordi folk ikke får barn lengre, men det er jo vår feil.
Vis hele sitatet...
Evolusjon kommer til å sørge for at befolkningsveksten ikke går i minus. Det er plenty av grupper i Norge som ikke har en negativ befolkningsvekst. Om bare en er i stand til å opprettholde veksten er vi reddet fra scenariet du skisserer.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er kanskje nyttig å sjå på andre faktorer, i tillegg til religion. Som t.d. naturressurser i området, ulike stammer, kolonimakter som slapp makta rimeleg spontant for ikkje så veldig lenge sidan, og dermed laga eit maktvakuum?
Vis hele sitatet...
Det er sikkert nyttig å se på andre faktorer, men da burde man nesten dokumentere at faktorene stemmer. Har du kilder på at det var noe mindre konflikt i Midtøsten og Afrika før kolonialismen? Det finnes jo indisier på at kolonialisme har vært gunstig for stater:
https://www.nber.org/papers/w12546.pdf
https://www.nber.org/papers/w18162.pdf
Sitat av _abc_ Vis innlegg
hør på katta, pul mer og klag mindre

Også var det jo disse internasjonale konvensjonene og avtaler vi er forpliktet av. Vi kan ikke bare stenge ned grensene våre og nekte innreise. Da blir vi straffet av verdenssamfunnet og mister goder vi idag har.
Vis hele sitatet...
Japan, Finland, Polen og en del Sør-Amerikanske land for å nevne noen, har ikke hatt den høye innvandringen som mange europeiske land har. (Og landene fungerer likevel, så det er ikke er argument).

Er ikke de landene bundet av de samme avtalene? Land som har tatt i mot mange må kunne peke på de andre og si at det nå er det deres tur.

Og så er det noe med å hjelpe folk der de er. Jeg gjør det. Og vi må ikke innbille oss at alle automatisk får det bedre ved å flytte til rikere land. Ganske mange sliter psykisk og angrer på at de kom. På tross av at lønnsslippen eller nav-utbetaling er større enn den ville vært i mødrelandet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
en ting er ihvertfall sikkert, og det er at denne debatten fikk et nytt sentrum, også for venstresiden. Det er ikke mye forskjeller å spore i innvandringspolitikken til Høyre og AP, og hvis venstresiden kan sies å ha satses tungt på globalismen og åpne internasjonale samfunn, så har det mildt sagt kommet en motreaksjon.

personlig så er bistand, innvandring og kunst/kultur noe av det første jeg hadde kuttet hvis jeg ble overbevist om at en større andel nordmenn fikk dårligere hjelp og ordninger pga manglende evne til å spare inn her

og innvandring som fenomen, sosial dumping, og et arbeidsliv under press, har nær og sterk tilknytning til problemet "evig vekst" og kapitalisme, som tjener de få, og ikke de mange.

det er faktisk arbeidsfolk, prekludriatet, de med lav utdannning og inntekt, dvs folk som burde strømme til venstresiden, som stemmer inn Trump, som stemmer inn Boris Johnson, som stemmer inn FRP. Alle som driver verdikamp for venstresiden må snart ta innover seg at mange verdikamper som de har ført med stor patos, har de heller ikke vunnet

en av diskusjonene de har dritt seg ut i flokk på, der aktivistene har tatt feil, var og er innvandringspolitikken. I land som USA, Norge, England, fins det store velgergrupper som ikke ønsker seg mer innvandring eller store bistandsbudsjetter. At de er dårligere mennesker enn noen andre, at vi har råd til å fortsette å polemisere mot dem, hvis man skal ha en fungerende blanding av sosialdemokrati og pengestyrt markedsliberalisme, med trykk på venstre, så må man kanskje være mer ærlig og åpen om nettopp disse tingene
Sist endret av meaculpaUIO; 30. april 2020 kl. 21:48.