Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 575
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde planer om å gå ned 6-10 kg men begynte på quietapin for et par måneder siden. Jeg har spist mye mindre mat og godteri for å forsøke å slanke meg men vekta står stille. Bruker 50-75 mg quietapin for søvn og er kjent med at man av antipsykotika kan gå opp i vekt men jeg har ikke tenkt over at lave doser også gir den bivirkningen, og trodde at det var fordi man fikk økt matlyst av medisinene og derfor økt vekt?

Så da er jeg her mellom barken og veden og lurer på om det vil være umulig å gå ned i vekt når man bruker medisiner man går opp i vekt av? Er det pga medisinene at jeg ikke går ned i vekt av å spise bare 1-2 ganger daglig og mindre porsjoner enn før, eller må jeg hardere til verks generelt for å gå ned noen kilo? Jeg kan ikke så mye om trening, og ville antatt at det var samme veien ned (spise mindre) som samme veien jeg hadde opp (spiste ned) men det er kanskje ikke så lett? Dreier seg bare om å gå ned 6-8 kilo så jeg trodde saken var enkel men veide meg i dag og så jeg veide like mye som for to måneder siden selvom jeg har spist hvertfall 40% så lite.

Andre som har gått opp eller ikke klart å slanke seg mens du gikk på quietapin eller andre medisiner? Noen slanketips til å bli kvitt rygg/flankefett og magefett?
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Rettelse fuckings autocorrect: , "ville antatt at det var samme veien ned (spise mindre) som samme veien jeg hadde opp (spiste ned=mer)"
Foreslår at du begynner å veie maten du spiser og telle kalorier. Man kan spise mindre posjoner men man kan også feilvurdere totalt kalori-inntak hvis man ikke teller.

Kan også være at du (ubevisst) er i mindre aktivitet (ikke nødvendigvis trening, men bare *aktivitet*).

Noen medisiner kan gjøre at kroppen holder igjen vann, som vil vises på vekta. Men da er det altså vannvekt, og ikke fett.
Det er litt uklart hvordan Quetiapin bidrar til vektøkning. Økt matlyst er den ene faktoren, men medisinen kan også påvirke skjoldbruskkjertelen og forårsake hypothyroidism, altså senket produksjon av hormoner fra nevnt kjertel. Dette fører til at metabolismen senkes noe. 50-75 mg er ikke en særlig lav dose heller.

Anbefaler å spise små matporsjoner gjennom hele dagen istedenfor to store/mellomstore måltider. Høres kanskje ikke logisk ut, men det hjelper på å gå ned i vekt. Fysisk aktivitet er meget viktig også.
Sist endret av Stray Wanderer; 28. mai 2020 kl. 00:33.