Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2846
🥳Royal Pad Thai
239.00
×1
239.00
Velg ønsket protein: Kylling
Delivery: Furuflaten 22 3 7.00
Delivery base fee 0.00
Service fee 7.00
Total sum
NOK 246.00

Hva er dette "service fee" ? Tror vi ser det samme hos foodora såvidt eg husker.

Og hva med dette at de gjør det optional å gi tips til budet som trekkes med en gang om man merker av for slikt ? Trodde ikke firma/selgere hadde lov til å "oppfordre" til dette i vår økonomi her i norge, i motsetning til usa/lignende-land sine økonomier ?
Hvilken lov er det du sikter til da?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvilken lov er det du sikter til da?
Vis hele sitatet...
Paragraf 5, avsnitt B, kap 22.
Fordi hele betalingen trekkes ifra kort og ikke betales kontant, derfor trekkes det med engang.
OPTIONAL betyr at det er valgfritt, altså ingen oppfordring.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Fordi hele betalingen trekkes ifra kort og ikke betales kontant, derfor trekkes det med engang.
OPTIONAL betyr at det er valgfritt, altså ingen oppfordring.
Vis hele sitatet...
Kelneren på Bryggeloftet i Bergen informerer ikke om at det er valgfritt å i tillegg tipse, ei heller sier Taxi-sjåførene det eller de som sitter i kassen på Rema1000. Så her er det definitivt noe spesielt med Wolt og Foodora.
Vet ikke helt hva du prater om, men når man kjøper en øl ved disk på en bar og betaler med kort så blir man som regel
bedt om å slå inn total summen før man trykker koden. Altså med eller uten tips og eventuelt hvor mye.
Det er vel en slags oppfordring, men fortsatt valgfritt.
Sist endret av vindaloo; 8. august 2022 kl. 08:59.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du har ikke svart på hvilken lov som skal forby dette. Paragraf ettellerannet, ja, men hvilken lov? Hva er alternativet? Det er ikke forbudt å be om tips. Hvis det er noe spesielt med Foodora/Wolt her, må du nesten forklare hva.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vet ikke helt hva du prater om, men når man kjøper en øl ved disk på en bar og betaler med kort så blir man som regel
bedt om å slå inn total summen før man trykker koden. Altså med eller uten tips og eventuelt hvor mye.
Det er vel en slags oppfordring, men fortsatt valgfritt.
Vis hele sitatet...
Et annet aspekt ved dette er jo "hva er det egentlig man tipser for?"

Det er kanskje litt cowboy tilstander på enkelte utesteder, men sånn ellers så har de vel normal lønn.
Hvis man ikke har gjort annet enn tappe ølen og sette den på disken, fortjener man å få noe ekstra da?
Hvilken service er det jeg tipser for. Når baren tar 70-100 kr for en øl bør de kunne lønne de ansatte selv syns jeg.

Bærer de masse ting til bordet derimot, er oppmerksomme og hyggelige, da fortjener de mer.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Et annet aspekt ved dette er jo "hva er det egentlig man tipser for?"

Det er kanskje litt cowboy tilstander på enkelte utesteder, men sånn ellers så har de vel normal lønn.
Hvis man ikke har gjort annet enn tappe ølen og sette den på disken, fortjener man å få noe ekstra da?
Hvilken service er det jeg tipser for. Når baren tar 70-100 kr for en øl bør de kunne lønne de ansatte selv syns jeg.

Bærer de masse ting til bordet derimot, er oppmerksomme og hyggelige, da fortjener de mer.
Vis hele sitatet...
Enig. Alle som vil kan mase meg ned spørsmål om ekstra tips, men hvis de bare tapper en øl, eller leverer en kebab, så er ikke det nok i mine øyne til å motta tips
Veel, hvis du ikke tipser på en bar, kan det ta lang tid før bartenderen "oppdager" at du vil ha en øl til.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Veel, hvis du ikke tipser på en bar, kan det ta lang tid før bartenderen "oppdager" at du vil ha en øl til.
Vis hele sitatet...
Da er det kanskje greit å dra til en annen bar, der de ansatte har lyst til å gjøre jobben sin for lønnen i kontrakten.
Du kan tippse på Foodora på forhånd med bestillingen for å så trekke tippsen tilbake om levering var treg etc. Jeg tippser godt og har faste folk som leverer maten min, den er alltid varm og levert før forventet leveringstid
Det er valgfritt å tipse men jeg pleier å gjøre det fordi foodora budene tjener lite og mange får ikke annen jobb