Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2347
Hei,
Er de noen her inne som bor i Bergen og har kompetanse til at lage en kod i Arduino.
Det er til at styre to auktorer.
Om du har interesse for slike ting anbefaler jeg å ta turen innom et makerspace, er nok flere i Bergen. Der vil du nok møte flere med interesse for slike ting - og er nok muligheter til å få hjelp. Derimot om du ønsker å få noen til å gjøre kodejobben for deg blir det fort noe du må betale for. Men om det ikke er det mest avanserte greiene vil jeg anbefale å ta det som et hobbyprosjekt og bare forsøke å gjøre det selv - og så kan heller dra på makerspaces for å få litt hjelp og møte likesinnede.
Ok, takk for svar.
Har egentligen ikke intresse for dette selv, er bare en koding jeg må ha til en prototype.
Jeg betaler selvfølgeli for jobben, de va bare at de ikke va så lett å finne noen som faktisk kan ta på seg denne jobb.
Skal ta turen innom en makerspace og høre etter litt.
Om du skriver ned litt mer detaljer så kan det være enklere å finne noen som kan hjelpe.

Å skru på og av to aktuatorer med en arduino er ikke særlig vanskelig og koden for å gjøre det følger med i eksemplene i Arduino biblioteket.
Men jeg regner med det skal skje noe litt mer enn bare av og på i en loop?
Det skal va to knapper.
Når man trykker på knapp 1 så skal auktator nr1 starte etter 1 time forsinkelse og etter den har gått ut/inn så skal den andre starte ut/inn. Dette skal de gjøra 2 ganger i timen under 6 timer i sakte modus.
Hvis man trykker på knapp 2 skal programmet fra knapp 1 stoppe og de skal gå samme syklus men kjappere inn/ut under 5 min.
Jeg har styrekort, arduinokort, strømforsyning og auktatorer.
Det er nå ikke en komplisert koding men trenger og hjelp med at kobble arduino, styrekort og strømforsyning sammen.

og eventuelt en stopp knapp som stopper begge program
Sist endret av Johnny Kontant; 14. september 2022 kl. 10:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså: Det du spør om hjelp til, er ikke koding, det er elementær elektro/elektronikk. Det eneste problemet jeg muligens ser: Kan Arduinoen drive disse aktuatorene? Altså passer spenningen? Er det nok strøm tilgjengelig? Jeg mener å huske ar Arduino kan drifte max 40-50 mA uten forsterkning.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Altså: Det du spør om hjelp til, er ikke koding, det er elementær elektro/elektronikk. Det eneste problemet jeg muligens ser: Kan Arduinoen drive disse aktuatorene? Altså passer spenningen? Er det nok strøm tilgjengelig? Jeg mener å huske ar Arduino kan drifte max 40-50 mA uten forsterkning.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det ikke koding? Det er mulig å løse dette med rene hardware komponenter. Men det er ikke spørsmålet her.

Det nevnte "styrekortet" er det som faktisk skrur aktuatorene på og av, mest sannsynlig ved hjelp av en (eller flere) transistorer eller reléer.

Det er for øvrig null problem å dra 200mA fra en arduino, men grensen pr. I/O pinne er 40mA.
Om du bruker 5v pinnen som ikke er rutet innom mikro kontrolleren så kan den levere opptil 1A(!).

Til TS: Jeg ville fulgt rådet til etse.
Sist endret av random105675; 14. september 2022 kl. 12:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønner ikke noe om hva dere snakker om, haha
Men jeg vet at de jeg har av hårdvare så som styrkort, strømforsyning, auktorer og Arduino kort er kompatibelt.
Trenger en kode lagt inn på Arduinio som styrer hele sirkuset, de er dette jeg trenger hjelp med.
Hvis de er noen som har forslag på en elektro/elektronikk løsning som kanskje er enklere så er jeg åpen for de med.
Har dessverre veldig lite erfarenhet innom dette fagfelt. Men jeg trenger hjelp fra noen som faktisk kan gjennomføre dette
Sitat av Johnny Kontant Vis innlegg
Jeg skjønner ikke noe om hva dere snakker om, haha
Men jeg vet at de jeg har av hårdvare så som styrkort, strømforsyning, auktorer og Arduino kort er kompatibelt.
Trenger en kode lagt inn på Arduinio som styrer hele sirkuset, de er dette jeg trenger hjelp med.
Hvis de er noen som har forslag på en elektro/elektronikk løsning som kanskje er enklere så er jeg åpen for de med.
Har dessverre veldig lite erfarenhet innom dette fagfelt. Men jeg trenger hjelp fra noen som faktisk kan gjennomføre dette
Vis hele sitatet...
Det er bare ivar_oslo som har lite å gjøre..
Har du sjekket på Facebook etter (norske) arduino grupper?
Jeg kunne nok hjulpet med koden, men jeg har ikke lang nok erfaring med arduino (c/c++) til å kunne gjøre det uten hardwaren.
Hva slags hardware er det snakk om?
Det er mulig jeg har noe av det liggende slik at jeg kan forsøke meg på et kode eksempel.
Jeg har etterspurt hjelp på noen Arduino grupper på facebook men har ikke fått noen respons.
Skal se når jeg kommer hjem hva det er jeg har av hardware.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Hva slags styrkort, strømforsyning, auktorer og Arduino har du?
Lite å gjøre? Hehe. Den var morsom. Jeg kunne hjulpet til med alt, men det er litt vanskelig siden jeg bor i Oslo. Og å reise til Bergen blir dyrt. Bedre å finne noen lokalt. Har 2 Arduiner selv, og bruker som regel PCen som strømforsyning over USB.
Nå vet jeg ikke hva du har lagt ut på facebookgruppene, men du nevnte at "du selvfølgelig betaler for jobben". Om du ønsker respons må man da gjerne legge ut en god detaljert forklaring på hva som er problemet samt gi et estimat på hvor mye du faktisk er villig til å betale. De fleste som synes det er gøy å holde på med arduino har mer enn nok potensielle hobbyprosjekter de kan drive på med - spesielt om man er litt aktiv på f.eks. makerspaces.

Er man villig til å gjøre litt jobb selv, og viser litt lærevillighet, er maker-miljøet er sted hvor folk er veldig hjelpsomme og mer enn gjerne hjelper deg godt i gang. Men folk ønsker gjerne ikke å føle at de gjør hele jobben for deg - da kunne de helt sikkert heller brukt tiden på kode et eller annet jobb-relatert (noe selvstendige konsulenter gjerne fakturerer over 1000,- timen for, bare for å sette ting i perspektiv)
Mullah,

strømforsyning er: Noratel Type 24RC50C
Styrkort: TR-EM-288
auktator: 24V Linak LA31
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg leste raskt gjennom brukermanualen og quick guide for styrekortet. Det ser ikke ut til å være noen sensorer som forteller om aktuatorene er maksimalt ute eller inne. Du skriver at du ønsker at programmet blant annet først skal få en aktuator til å gå ut/inn, før den andre aktuatoren gjør det samme. For å få til dette må du finne en måte å fortelle programmet at første aktuatoren er ferdig og at andre kan begynne.

Vet du hvordan du vil koble sammen 8 og GND (og 9 og GND) gjennom arduinoen? Det må også avklares for at signal for styring av aktuatorene kan programmeres.
Tenkte styre inn/ut/lengde med hjelp av tid i Arduino, går ikke de?

hvis jeg for eksempel gir strøm til aktuatorn i 5 sec så går den 40 mm
Sist endret av Johnny Kontant; 16. september 2022 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Johnny Kontant Vis innlegg
Tenkte styre inn/ut/lengde med hjelp av tid i Arduino, går ikke de?

hvis jeg for eksempel gir strøm til aktuatorn i 5 sec så går den 40 mm
Vis hele sitatet...
Det avhenger av en del faktorer, bla hvordan aktuatorene oppfører seg og ikke minst hvor stort avvik du tåler.

Antall omdreininger på X sekunder kan variere litt på dc motorer.

Du kan bruke en hall effect sensor eller en helt vanlig bryter som slår ut ved ønsket lengde.

Om du skal kjøre de helt ut hver gang så er det innebygget stopp bryter som stopper aktuatoren når den er helt utstrakt.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Johnny Kontant Vis innlegg
Tenkte styre inn/ut/lengde med hjelp av tid i Arduino, går ikke de?

hvis jeg for eksempel gir strøm til aktuatorn i 5 sec så går den 40 mm
Vis hele sitatet...
Jo, jeg tenker det kan la seg gjøre. Samtidig avhenger nok også hvor langt aktuatoren beveger seg på 5 sekunder av størrelsen til lasten den flytter på. Dersom lasten er noe som skal variere, så kan det vise seg at du ikke får det resultatet du ønsker.

Også med statisk last er det som Rosander sier, at det er et spørsmål om hvor mye avvik du tåler. Hall effect-sensor eller bryter er populære løsninger, men du må undersøke hva som fungerer best for deg.
Takk for inspill på endebryter. Tror nå jeg ska gå for de da det er store forskjeller i last og veldig overdimensjoner aktuatorer så de vil ødelegge mye hvis de går for langt



+ skal inn på 4 og - på 1?

Ser ut som bildet ikke blev lastet opp men på inngang 1 står de supply voltage (-gnd) og på 4 står de supply voltage (+ 10-35 V DV
Sist endret av Johnny Kontant; 18. september 2022 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Last opp bilder her og lim inn her i tråden all teksten under boksen "BB-kode for forumer" som dukker opp.
Sist endret av Mullah; 18. september 2022 kl. 11:23.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Mullah Vis innlegg
Last opp bilder her og lim inn her i tråden all teksten under boksen "BB-kode for forumer" som dukker opp.
Vis hele sitatet...
Linken fungerer ikke.


Åja, de er sånn man gjør�� Takk for de Mullah��
Sist endret av Johnny Kontant; 18. september 2022 kl. 11:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Linken fungerer ikke.
Vis hele sitatet...
Haha, takk. https://imma.gr/

Sitat av Johnny Kontant Vis innlegg
+ skal inn på 4 og - på 1?

Ser ut som bildet ikke blev lastet opp men på inngang 1 står de supply voltage (-gnd) og på 4 står de supply voltage (+ 10-35 V DV
Vis hele sitatet...
Ser ut som det, ja.
Sist endret av Mullah; 18. september 2022 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok, da er jeg et steg nærmare. Takk for de Mullah