Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1801
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette her er et særdeles blindskudd i mørket, hengende opp ned etc...

Unreal Engine laget en plugin som gir byggesteinene for å kunne visualisere
sceneteknisk lys: Det de har klart er støtte for DMX inn i unreal engine, funksjoner for å tolke og oversette dataen, samt et par blueprints for noen veldig enkle lamper (en wash, en profil, en led matrise etc).

Det betyr at man kan, om man har litt peiling, sette opp en virituell scene/arena whatever og koble til en lysmikser/lysprogramvare og programmere lys og se hva resultatet blir: her er et kort eksempel.
Om man ikke har en lysmikser kan man også bruke den innebygde sequenceren i Unreal Engine til å fortelle lampene hva de skal gjøre når etc..

De har laget omtrent alle komponentene (se bilde under) man trenger for å lage et eget blueprint som etterligner hva enn lampe man kunne tenke seg: Fargehjul, CMY fargeblanding, zoom, shutter, etc. MEN de har ikke laget komponenten for Prisme.



En prisme, for de som ikke vet, splitter lysstrålen slik som vist i klippet under. Lampen har også støtte for å rotere denne prismen.
Prismefunksjonen tar 2 DMX adresser, en for modus og en for hastighet/index, så funksjonstabellen blir for mode: prism open, prism index og prism rotation og hastighet/index har da fra stop til rask rotasjon og indeks rotasjon fra (grovt sett) 0 til 360 grader (dmx verdier er fra 0-255)


I dette eksempelet splittes strålen i 3, men det finnes lamper som f.eks har en prisme som splitter strålen i 5. Det hadde vært fiffig om man også hadde mulighet til å konfigurere antall i komponenten.

Så det jeg lurer på er, vil noen brainstorme litt om hvordan jeg kunne prøvd meg på å lage denne funksjonen, i værste fall hva jeg må bestikke en kyndig person for å få det gjort, dette er privat enn så lenge så jeg har ikke mange kronasjene å avse, men budsjett på et par tusen kan være mulig: jeg aner ikke hva slags pris noe sånt vanligvis har så gjerne kall meg en idiot om jeg er urealistisk her.

Om noen vil lære litt mer om det her så hadde utviklerne en live stream der de viste frem hva som går an, her er opptaket videoen er ganske lang men er delt opp etter hvilket tema de tar opp.
Sist endret av Dodecha; 11. mai 2022 kl. 12:51.