Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  248 34445
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Russland prøver jo å benekte for egen befolkning at det som foregår er en krig. Det blir jo vanskeligere nå.
Kanskje det fører til en opptrapping, i stedet for den tilbaketrekningen de "hevder" skulle finne sted. Det var sånn jeg tenkte.

Jeg er ikke umiddelbart redd for bruk av atomvåpen jeg heller.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette kan være en mulighet ja. Den opptrappingen tror jeg hadde kommet uansett, og i så fall ser jeg uansett på dette som en win for Ukrainia rent taktisk, spesielt om Russland egentlig trengte tid på å regruppere. Med så mange bløffer og løgner som har kommet fra Russland til nå så kan man liksom ikke ta noe de sier på alvor, så at tilbaketrekningen er reell virker nesten bare mer usannsynlig når Russland eksplisit sier at de skal trekke seg tilbake.
Det er forståelig at det er mange tanker rundt krigen som foregår nå, og at folk er bekymra.
Og det er forståelig at det blir mye whataboutisme. Selv om whataboutisme er "teit" når man debatterer, så er det ikke til å unngå når man skal forstå geopolitikk.
Hva skjedde f.eks da Cuba sammarbeida med Russland? Joda, USA ble ikke superhappy, og nå er guantanamo "annektert".
Selvfølgelig kan man trekke paralleller til det som skjer i Ukraina nå.
Samtidig så er Putin en diktator, og det er forståelig at diktatorer er redde, når "frihetsmaskinen" NATO ønsker å "demokratisere" verden og "slå ned på ""kommunmismen"".
Så kan vi diskutere oss blå; Er Russland verre enn NATO? Er kina bedre enn Afghanistan? Skal vi la et Europeisk land som Ukraina bli innvadert uten støtte? Er Ukraina egentlig så demokratisk? Hadde de flere LHBT+rettigheter enn f.eks Ungarn som er Russland-støttende?
Jeg tenker egentlig at måten dette blir møtt på av Europa og NATO er den beste og eneste måten foreløpig. 3. verdenskrig må unngås, atomkrig må unngås, og støtte må skje økonomisk og mekanisk og ikke med NATO-tropper. Men, jeg er smått bekymra for hvor lenge NATO klarer å holde seg unna. Både NATO og USA snakket om "Røde Linjer" i tidligere kriger, hvor bruk av f.eks kjemiske eller biologiske våpen var å "krysse den linja".
Barack Obama Trakk "røde linjer" under krigen Syria også og sa i 2012 at for ham og USA gikk det en 'rød linje'
ved bruk av kjemiske våpen. Ble den krysset ville det det øke sannsynligheten for en militær inngripen fra USAs side.
USA responderte ikke med militær inngripen som følge av et gassangrep i 2013.

Vi får se hvor mye de grensene er verdt nå.
Sitat av zoober Vis innlegg
Det er forståelig at det er mange tanker rundt krigen som foregår nå, og at folk er bekymra.
Og det er forståelig at det blir mye whataboutisme. Selv om whataboutisme er "teit" når man debatterer, så er det ikke til å unngå når man skal forstå geopolitikk.
Hva skjedde f.eks da Cuba sammarbeida med Russland? Joda, USA ble ikke superhappy, og nå er guantanamo "annektert".
Selvfølgelig kan man trekke paralleller til det som skjer i Ukraina nå.
Samtidig så er Putin en diktator, og det er forståelig at diktatorer er redde, når "frihetsmaskinen" NATO ønsker å "demokratisere" verden og "slå ned på ""kommunmismen"".
Så kan vi diskutere oss blå; Er Russland verre enn NATO? Er kina bedre enn Afghanistan? Skal vi la et Europeisk land som Ukraina bli innvadert uten støtte? Er Ukraina egentlig så demokratisk? Hadde de flere LHBT+rettigheter enn f.eks Ungarn som er Russland-støttende?
Jeg tenker egentlig at måten dette blir møtt på av Europa og NATO er den beste og eneste måten foreløpig. 3. verdenskrig må unngås, atomkrig må unngås, og støtte må skje økonomisk og mekanisk og ikke med NATO-tropper. Men, jeg er smått bekymra for hvor lenge NATO klarer å holde seg unna. Både NATO og USA snakket om "Røde Linjer" i tidligere kriger, hvor bruk av f.eks kjemiske eller biologiske våpen var å "krysse den linja".
Vis hele sitatet...
Håper ditt innlegg var ment som ironi eller noe men kunne ikke dy meg:
Om vi finner ut at kanskje Ukraina er dårlige på LHBT+ rettigheter så skal vi stilltiende se på at Putler lar stridsvogner kjøre inn og skyter hele landet i filler? For Putler er jaggu sikkert bra på å hevde LHBT+ rettigheter nå som han er sendt inn sin lakei KADYROV fra Tjetjenia. Et tips er å Google hva den mannen står for i de spørsmålene om en har lyst å få nakkehårene til å reise seg.
For min del kan USA bare holde seg unna (i en ideell verden). Russland har en befolkning på ca 150 millioner, resten av Europa er på 600millioner. Ser vi på økonomisk størrelse er tallene enda bedre. Dette burde Europa være i stand til å håndtere selv.
@hollow Vi trenger ikke å finne ut av at Ukraina er dårlige på det ene eller andre. De er dårlige på mye. Og det var litt av poenget mitt.
De er ikke et "moderne demokrati" som mange av de vestlige europeiske demokratier er. Og det betyr ikke at de trenger å invaderes. Men det er fint å ha i bakhodet "HVORFOR" ting skjer, selv om det kanskje ikke "BURDE".
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Barack Obama Trakk "røde linjer" under krigen Syria også og sa i 2012 at for ham og USA gikk det en 'rød linje'
ved bruk av kjemiske våpen. Ble den krysset ville det det øke sannsynligheten for en militær inngripen fra USAs side.
USA responderte ikke med militær inngripen som følge av et gassangrep i 2013.

Vi får se hvor mye de grensene er verdt nå.
Vis hele sitatet...
Den daværende presidenten var klar for en militær inngripen, men for å kunne utføre operasjonen var det nødvendig med godkjennelse fra både senatet og the House.

Begge stemte mot og planene ble spolert.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Codename Senara Vis innlegg
Å stenge luftrommet til Ukraina vil i praksis bety at NATO vil skyte ned Russiske fly og vil umiddelbart være en full krigserklæring mot Russland som vil starte en storkrig på en skala som vi aldri har sett før og vil direkte påvirke både deg og meg dypt for resten av livene våre.
Vis hele sitatet...
No synest eg ikkje at det er ein god idé å stenge luftrommet. Det er betre å gi Ukraina avansert antiluftskyts og droner, slik at dei kan gjere jobben sjølve.

Når det er sagt, er det ingen automatikk i at ei militær konflikt mellom NATO-land og Russland i Ukraina vil føre til ein tredje verdskrig. Russland kan ikkje vinne ein konvensjonell krig mot NATO. Det er endå mindre sannsynleg at det blir ein atomkrig: For det første er det ingen NATO-land som vil invadere Russland. Det er difor ikkje noko eksistensielt trugsmål: Det er faktisk ingen som trugar Russland sin eksistens.

For det andre vil ein atomkrig medføre ei global verdsomspennande klimakatastrofe som også vil drepe dei fleste russarane når atomvinteren kjem og matforsyningane kollapsar (sjølv om Russland skulle "vinne"). Generalane vil truleg heller skyte Putin i hovudet enn å lyde ordre om å avfyre atomvåpen på grunn av Ukraina.

Atomvåpen har vore eit reint politisk pressmiddel frå og med september 1945: At Putin snakkar om atomvåpen, betyr altså ikkje at han er villig til å bruke dei. Og sjølv om han mot alle odds skulle vere villig til å bruke dei, betyr det ikkje at det blir gjort.
Mange mennesker prøver nå frivillig å føre frem usensurert info till den russiske befolkningen bak Putins digitale jernmur gjennom å ringe opp random privatpersoner i Russland. Mange tar telefonen og er interessert og blir overasket over krigsforbrytelsene som Putin utfører mot det Ukrainske folket.
https://edition.cnn.com/2022/04/02/e...dst/index.html
Sitat av hollow Vis innlegg
Mange mennesker prøver nå frivillig å føre frem usensurert info till den russiske befolkningen bak Putins digitale jernmur gjennom å ringe opp random privatpersoner i Russland. Mange tar telefonen og er interessert og blir overasket over krigsforbrytelsene som Putin utfører mot det Ukrainske folket.
https://edition.cnn.com/2022/04/02/e...dst/index.html
Vis hele sitatet...
Kan ikke vanlig russere nå utenlandske nyhetssider som CNN og BBC?
Eller er de ikke ikke i stand til å lese engelsk? I så fall burde det jo ha vært en prioritet for vestlige medier å levere russiske oversettelser av nyheten om krigen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan ikke vanlig russere nå utenlandske nyhetssider som CNN og BBC?
Vis hele sitatet...
Russland blokkerer alle nettsteder som leverer "påstander" de ikke er enig med.
Alltid eller akkurat nå?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Alltid eller akkurat nå?
Vis hele sitatet...
Vel, både og. Vanskelig å drive statlig propaganda om folket bare kan kikke på nyhetsbildet i resten av verden og se at det de blir foret med hjemme bare er dritt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...ship_in_Russia
Nå har jeg aldri tenkt at krig er en smart syssel, men fy faen så stupid det blir med de "ekspert kommentatorene"
tv-kanalene nå har hyrt inn. Menn med bart i høye stillinger i forsvaret som uttaler seg nøyaktig likt som 8 åringer som leker krig.

"Det kan virke som om de skal dit for i stad stod de her" What?
Og så passer de alltid på å legge til,
"men det kan godt hende de ikke skal hit, men dit".

Right. Bra observert, å takk skal du ha.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Alltid eller akkurat nå?
Vis hele sitatet...
Alltid og helt ekstremt nå.

Denne artikkelen er fin og viser hva russere ser på Tiktok. Tiktok er sperret for nytt innhold fra de gikk inn i Ukraine og de ser "reprise"..

Slik ser verden ut for en russisk 19-åring
Sitat av zoober Vis innlegg
Det er forståelig at det er mange tanker rundt krigen som foregår nå, og at folk er bekymra.
...

Jeg tenker egentlig at måten dette blir møtt på av Europa og NATO er den beste og eneste måten foreløpig. 3. verdenskrig må unngås, atomkrig må unngås, og støtte må skje økonomisk og mekanisk og ikke med NATO-tropper. Men, jeg er smått bekymra for hvor lenge NATO klarer å holde seg unna. Både NATO og USA snakket om "Røde Linjer" i tidligere kriger, hvor bruk av f.eks kjemiske eller biologiske våpen var å "krysse den linja".
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg at 3. verdenskrig _bør_ ungås, altså at vi alle har en grense. Hvor den grense går merker jeg er forskjellig fra person til person og land til land og det jo også forståelig. Men for min egen del merker jeg at Russland begynner nå å bli farlig nær denne grensen. Jeg er redd for at de krigsforbrytelsene som har blitt avdekket de siste dagene kun er toppen av isfjellet og at vi har lignende tilstander i flere av de Russisk-okkuperte områdene.

Jeg tenker nå at det eneste som vil hjelpe mot Putin er å bruke makt tilbake. Sanksjonene ser jo ikke ut til å ha noen stor effekt, så jeg tenker at EU og NATO bør vesentlig trappe opp militærhjelpen. Provokasjonen fra vesten mot Russland har jo allerede skjedd, så tenker at vi bør få sendt enda mer avansert utstyr. Da vil vi faktisk ha en sjans til å få slutt på elendigheten Russland har stelt i stand her.
Kan noen utdype?
Når Russerne sier at de ser etter og vil bekjempe Nazister i Ukraina, mener de faktisk Nazister, eller bruker de det bare
som et skjellsord? Er Ukrainere og deres levesett duftet på antisemittisme eller en mistillit til demokratiske styreformer?

Og i så fall hvordan skal dette sees i forhold til de "demokratiske styreformene" man finner i Russland?
Og hvis vi tenker på Jødedom, har religion hatt gode vilkår under kommunisme?
Sist endret av vindaloo; 6. april 2022 kl. 10:22.
Den siste store krigen russland(Sovjetunionen) utkjempet og vant var 2vk. De kjempet da en ideologisk krig og de tok i bruk nasjonalistiske begrep for å piske opp befolkningen mot nazismen. Sa rodina, for ruasland/moderlandet var ett velkjent krigsrop når sovjet angrep, sammen med urræææh Stalino.

Hvorfor er dette viktig, jo fordi Putin, bruker det kollektive traume fra sovjettiden for å nøre opp under sin propaganda, nazismen hadde som mål å utslette kommunismen. Millioner av innbyggere ble drept, og traume stort, det traume ble innprentet i dagens ledere i Russland og innprentes fremdeles i nye generasjoner. Jeg tror ikke vi har noe begrep om hvor mye 2vk står i den russiske bevisstheten.

Og derfor så brukes nazist begrepet for å demonisere og for å rettferdiggjøre krigen, traume lever enda og det er ikke noe mer de frykter en panserkolonner med svastika som rykker frem.

Så begrepet har blitt kultivert og foret med at alle som er i mot oss er nazister.

Ukraina og generelt øst Europa, inkludert Russland har jo et dårlig historisk forhold til jødene, samtidig som de historisk sett har hatt de største jødiske samfunnene for jøder frem til 2vk. Hvis noe gikkk galt, skyld på jødene, sett i gang en progrom, drep et par hundre, problem løst/glemt.

Ukraina har vel ikke noe mer problemer med demokrati enn andre tidligere sovjet stater, de har hatt sine revolusjoner, og har vel stadig tatt steg mot et mer åpent demokrati, i andre enden finner du Hviterussland.

Vil påstå at ingen av de øst europeiske statene er bygd på antisemittisme, men de har en stygg forhistorie.

I Russland er jo demokrati en vits, så lenge du ikke støtter putin, da kan du bli valgt. Er du i opposisjon til putin så vil maktapperatet bli vendt mot deg.

Ingen religion hadde det godt under kommunismen, tro er opium for massene og undertrykkelse av religion var stor, men det varierte med ledere. Hvis de religiøse lederne sto på kommunistpartiet side så ble de tolerert, men enhver prest, imam, rabbiner som ikke talte lederne i mot fikk seg en ferie i Sibir eller ett nakkeskudd, nakkeskudd mest utbredt på 1920 tallet.

Kan anbefale podkasten revolutions for mer info om den russiske revolusjon og tankegodset, og boka rød sult, Stalins krig mot Ukraina. Da disse tar opp en del av forholdene som ligger mellom Russland og Ukraina.

Men spørsmålene dine er jo verdig 2 phd avhandlinger, så dette er en overfladisk og rask satt sammen svar på ett uhyre komplekst tema.
Sist endret av tearz83; 6. april 2022 kl. 11:02.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan noen utdype?
Når Russerne sier at de ser etter og vil bekjempe Nazister i Ukraina, mener de faktisk Nazister, eller bruker de det bare
som et skjellsord? Er Ukrainere og deres levesett duftet på antisemittisme eller en mistillit til demokratiske styreformer?

Og i så fall hvordan skal dette sees i forhold til de "demokratiske styreformene" man finner i Russland?
Og hvis vi tenker på Jødedom, har religion hatt gode vilkår under kommunisme?
Vis hele sitatet...
Litt mer sammenfattet: Ukraina er så nazistisk at presidenten er jøde.
Sist endret av robhol; 6. april 2022 kl. 12:07.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hvorfor er dette viktig, jo fordi Putin, bruker det kollektive traume fra sovjettiden for å nøre opp under sin propaganda,
Vis hele sitatet...
Er ikke Stalin et like stort eller større traume hvis skal rangere folkemord?
Sist endret av vindaloo; 6. april 2022 kl. 12:42.
Ikke på samme måten, han drepte tross alt bare folk som var imot han, nazistene skulle utrydde den slaviske rasen som undermennesker.

Liten men viktig forskjell, men Stalin var ikke så glad i jøder han heller, og gjøre lite for å avhjelpe situasjonen i de øst europeiske landene, han største motstander, trotski, var av jødisk avstamning.

Men Stalin ver mer opptatt av å kontrollere alt og alle en hvilken religion eller etnisk opphav de hadde. Men han favorisere etniske russere og georgiere ofte, Stalin var fra Georgia.
Sist endret av tearz83; 6. april 2022 kl. 13:03.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
nazistene skulle utrydde den slaviske rasen som undermennesker.
Vis hele sitatet...
..så når man "bare" utrydder sitt eget folk, hva er man da, ivrig, ambisiøs?
Så målet med å kalle ukrainere nazister er fundert på et nasjonalt raume om total utryddelse og bidrar til å demonisere den ukrainske staten og befolkning.

I mange russernes øyne vil det og virke som en rettferdiggjøring av krigen.

Putin minner her mest om tida før kommunisttida, da Russland ekspanderte under tsaren som hadde absolutt makt, og all fremgang bygde på en trang til å ekspandere.

Synes Putins politikk og uttalelser minner mer om drømmen om tsar Russland enn Sovjetunionen.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
..så når man "bare" utrydder sitt eget folk, hva er man da, ivrig, ambisiøs?
Vis hele sitatet...
Det er en forskjell på og erklære en hel etnisk gruppe som undermennesker og drive en kampanje for dette og det å drive ett terror elde for å kontrollere menneskene. Stalin ville jo ikke utrydde seg selv...

Folkemord er vel definert som at du velger deg ut en etnisk gruppe og gjør alt du kan for å drepe den. Massemord er når du bare dreper... Hva forskjellen er egentlig bare ord. Man dreper mange mennesker uansett.

Mao sultet og drepte et par millioner mennesker for en ide om at Kina skulle ta et langt sprang fremover.

Hitler drepte jøder, slavere og andre avvikere for å holde rasen ren.

Stalin drepte for kontroll.

Tsaren drepte for å beholde sine og elitens privilegier.

Olav den hellige drepte for makt og religion.

Athelred the unready slaktet danner for å sikre seg makten over sitt eget land.

Romerne slaktet kristne fordi de utgjorde en trussel mot det etablerte.

Djhenhis khan drepte millioner for å legge under seg alt under den store blå himmel.

Men når alt kommer til alt så vil man bare ha makt og kontroll, hvorfor, hvem og hva kan tilpasses. Mennesker har drept hverandre for alt fra brød til kongedømme.

Putins drøm er jo et stort og mektig Russland, og etter å hatt suksess i Tsjetsjenia, delvis i Georgia, og trent isyria trodde han at Ukraina skulle falle lett, de fleste trodde det. Isteden har han satt i gang den største krisen i verdens historie, vi aner bare konturene enda tror jeg for hvor stor denne krisen kan bli og hvor vidt den vil favne.

Og det beste av alt, uten at jeg vil påstå at putin har noe som helst legitim grunn til dagens krig, så kan alt spores tilbake til sovjet fall og den hensynsløse utnyttelsen av Russland på tidlig 90 tall.

Parallellen her er jo Versailles traktaten og den hensynsløse utnyttelsen av Tyskland etter 1vk, som førte til 2vk.

Vestens utnyttelse av det tidligere sovjet, har ført frem til der vi er i dag. Ønsket om å ikke fremstå svak og en ønske om å være en maktfaktor i verden

History repeating...
Sist endret av tearz83; 6. april 2022 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det var faktisk et tysk-vennlig nasjonalistisk opprør i Ukraina under 2. verdenskrig: https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...man_occupation
QUOTE=Fulmen;3763491]Det var faktisk et tysk-vennlig nasjonalistisk opprør i Ukraina under 2. verdenskrig: https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrain...man_occupation[/quote]
Ja også, har jeg sagt noe som sier noe annet, Ukraina har vært en slagmark for Europa opp igjennom historien.

De hvite under borgerkrigen prøvde å samles her, en tyskvennlig rada ble opprettet her etter brest livosk, noen valgte rød og noen valgte hvit og noen svart under den russiske revolusjonen, Polen prøvde å ta de vestlige delene, Stalin tok alt kornet og herjet vannvittig, Tyskland ble sett på som befriere av enkelte, andre gikk for den røde arme.

NS hadde og over 100000 medlemmer her i landet under krigen.

Men er Ukraina i dag preget av nazisme, nei, har de høyreekstreme som lwfler med ideologien ja.

Finner vi det samme på russisk side ja. Finner vi det i Tyskland, Frankrike, USA, Ungarn, Norge, Polen? Ja, er vi alle nazistiske? Nei.

Men som tidligere nevnt har øst europa en dårlig historie med anti semitisme, inkludert Russland. Program er et lånord fra russisk for å beskrive lokale massakre, spesielt mot jøder på slutten av 1800og begynnelsen av 1900 tallet.

Men fremdeles er grunnen mener jeg at Putin snakker om nazister det kollektive traume fra 2 vk for å demonisere motstandere og rettferdiggjøre sin krig, østfronten under 2 vk var en utslettelseskrig, en ideologisk kamp.

Menselve drømmen er nok mer lik tsaren ambisjoner enn sovjet sine.
Sitat av robhol Vis innlegg
Litt mer sammenfattet: Ukraina er så nazistisk at presidenten er jøde.
Vis hele sitatet...
Altså, jøder kan også være nasjonalister og sosialister...
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Altså, jøder kan også være nasjonalister og sosialister...
Vis hele sitatet...
Ikke skap deg bare for å være vanskelig og vrang.
Sist endret av Knask; 6. april 2022 kl. 19:29.
Nasjonal Sosialisme er ikke det samme som antisemittisme...
Sist endret av Montezuma; 6. april 2022 kl. 19:34.
Nasjonal sosialisme er nazisme, hvis ikke får vi kalle det fascisme.

Nasjonal sosialismen, udødliggjort ved nsdap og dets fører Adolf Hitler står for en antisemetisk, antislavisk, anti annerledes bortsett fra den ariske rasen.

Facismen ser ikke så mye på hudfarge eller etnisitet, men den sterkeste/rikeste sin rett til å styre, representert ved en fører, Franco og Mussolini.
Så en nasjonal sosialistisk jøde, nazi jøde vil jo egentlig utrydde seg selv.

En facist kan ha hvilken som helst hudfarge, religion eller etnisitet.

Land som vi kan regne som fascistiske i dag er spesielt Myanmar, Thailand og Russland. Thailand og Myanmar er styrt av militær juntaer med en general på toppen. De styrer med har hånd og står for en beskyttelse av en elite. Russland styres av en fører som forlanger absolutt lojalitet til sitt verdensbilde. Han skaper deg men kan og knuse deg, oligarkene er blitt rike på Putins nåde.
Forstår fremdeles ikke forskjellen på fascistisk sosialisme, nasjonal sosialisme og kommunisme,.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Forstår fremdeles ikke forskjellen på fascistisk sosialisme, nasjonal sosialisme og kommunisme,.
Vis hele sitatet...
Nasjonal sosialisme er facisme som Germany Edition
Kommunisme har jeg ingen eksempler på, siden alle kommunister påstår at ekte kommunisme aldri har vært prøvd..
Kommunisme, venstre siden de røde, baserer seg ofte på arbeiderklassen, og har lite støtte oppover i samfunnet av f eks industrieiere, konservative og rike.

Facisme og nasjonal sosialisme (nazi) har som regel støtte fra de rike, industrieiere og konservative,.

Men begge deler henter sine fotsoldater fra arbeiderklassen og Facisme og nasjonal sosialisme spiller gjerne på nasjonal stolthet, etnisk overlegenhet og lignende. Men kommunisme spiller på all makt til folket.

Dette er jo en forenkling og det finnes avarter av alle sider.

Kommunismen faller ofte i den fella at mennesker trenger ledere og makt korrumperer, så lederne blir ofte en selvrekrutterende elite som hersker gjennom frykt og terror.

På andre siden så hersker fascister og nasjonal sosialister gjennom frykt og terror. Men ofte basert på igjen etniske, nasjonal stolthet men og sosioøkonomiske forhold, noen er født til å tjene andre til å lede.

Men igjen en forenkling.

Men nå har jeg dratt diskusjonen litt fælt avgårde.

Det virker som om Putins drøm er å opprette det russiske imperiet av 1914, etablere Russland som en supermakt igjen, uten å ta hensyn at verden har endret seg drastisk, siden 2 vk har nesten ingen okkupasjon kriger eller imperialistisk kriger lykkes, man kan si at kriger gjennom stedfortreder har lykkes hvor man gjennom støtte til en side har fått innflytelse har fungert, men sjelden når noen av maktblokkene har satt egne soldater på jorda har det gått bra, Afghanistan, Irak, Vietnam, Korea.

Putin har alltid blitt regnet som en kynisk taktikker og kald analytiker, så derfor tro jeg mange er overrasket over invasjonen da det uke tjener noe formål, så lenge Ukraina var i konflikt om Krim, donbass og luhansk så kunne de ike blitt medlem i Nato og EU kvidde seg og.

Men Putin drar på årene kanskje han trodde han fikk en sjanse til å blir Vladimir erobreren, men nå blir han heller Vladimir slakteren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men Putin drar på årene kanskje han trodde han fikk en sjanse til å blir Vladimir erobreren, men nå blir han heller Vladimir slakteren.
Vis hele sitatet...
I tillegg: han erobra Krim utan motstand. Det hadde sikra han plass i russiske historiebøker.

Med krigen han har starta no er ikkje eit heilt utenkjeleg utfall at Ukraina lemper Russland på dør. Han har vist fram at russisk militærmakt i stor grad er Potemkinfasade, utan innhald. Før krigen tok folk .ru på alvor som militærmakt; no er det åpenbart at i ein konvensjonell krig er dei ein dårleg vits.

Ein kan vere einig eller ueinig i USA sin invasjon av Afghanistan og Irak. Men USA greidde å føre to samtidige kriger på eit anna kontinent, og halde solide nok forsyningslinjer til at fronten hadde nødvendige forsyninger. Russland har ikkje evna å forsyne ei konflikt i nabolandet på adekvat vis.

Putler står naken igjen. Alt han har er atomvåpen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Putler står naken igjen. Alt han har er atomvåpen.
Vis hele sitatet...
bare siden du la den opp for meg

Dette er akkurat det putin vil oppnå med å kalle ukrainere nazister, at de forbindes med 2vk forbrytelser og overgrep mot øst Europa.

På den andre siden vil vi sammenligne han med Hitler for å demonisere han i våres øyne., Putler.
Har vært litt prat om flaggbruk her i det siste.
Jeg må si jeg synes den stadig økende strømmen med bilder og reportasjer fra angrep på sivile mål og drepte i alle aldre,
kvalifisere mest av alt til å ha det på halv stang. Nå sist et rakettangrep mot en togstasjon.
Folk, kofferter og barnexvogner ligger strødd sier NRK
Nå burde vi snart sette ned foten og ta den risikoen det er å konfrontere Russland. Lar vi dette gå så kommer det til skje igjen, kanskje ikke neste år men om 10 - 15 - 20 år.

Jeg har ingen tro på at krigen vil eskalere utenfor Ukrania selv om det kommer vestlige land med i krigen, kun dersom vestlige land angriper mål på Russisk jord.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av tearz83 Vis innlegg
bare siden du la den opp for meg

Dette er akkurat det putin vil oppnå med å kalle ukrainere nazister, at de forbindes med 2vk forbrytelser og overgrep mot øst Europa.

På den andre siden vil vi sammenligne han med Hitler for å demonisere han i våres øyne., Putler.
Vis hele sitatet...
Er det derfor vi sammenlikner ham med Hitler, eller gjør han det bare ekstremt lett, nærliggende og logisk? Han demoniserer seg selv helt fint, han trenger ikke hjelp.
Hvis han klarer det helt fint er det ikke noe vits i å kalle han Putler er det vel?

Ville bare bruke det som et eksempel på demonisering, og propaganda. Det er akkurat det samme Russland gjør når de kaller Ukraina for nazister.

2vk er et traume for hele Europa, men spesielt øst Europa som skulle utslettes i følge den ideologien. Putin har brukt dette bevist for å rettferdiggjøre sin invasjon.

Men bakgrunnen minner mer om opptakten til andre vk. Til og med tidsrommet er jo pokker meg likt

Utbytting av Russland og reduksjonen av deres interessesfære etter murens fall, samt deres drøm om å være en supermakt ligner versaillestraktaten, de voldsomme krigserstatningene og reduksjonen av Tysklands land.

Og vi vet jo hvordan det endte
Sist endret av tearz83; 8. april 2022 kl. 16:49.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Putler står naken igjen. Alt han har er atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Att dere går rett på Hitler sammenligningen beviser hvor lite peiling og kunnskap dere har om historie og geopolitikk. For det første så mangler Putin mange millioner før han i det heletatt kan sammenlignes. For det andre så har det vært en god del flere krigsforbrytere oppgjennom historien. Putin ligner mer på Stalin i dette tilfellet, selv om Putin også ligger langt bak Stalins antall og brutalitet, tenk Holodomor og Katyn massakeren. Og ett snev av Ivan Grozny(den grusome)
Åjo-de mobile krematorieovnene som putlers hær bringer med seg begynner å ligne stygt på tankegodset hos herren med bart..
Sitat av hollow Vis innlegg
Åjo-de mobile krematorieovnene som putlers hær bringer med seg begynner å ligne stygt på tankegodset hos herren med bart..
Vis hele sitatet...
Disse har jeg skrevet om tidligere og da var det jeg kunne lese om de påtenkt dems egne tap for å slippe bryet og publisiteten med å sende dems egne lik hjem i kister.

Er faktisk litt enig med mintza, det er noen nuller i antallet som skiller her.

Det er også de som stiller spørsmpl ved hvorvidt og hvor godt Putin er informert om det som skjer i Ukraina.
Med tanke på hvor desinfomrert han var før 24.2.22 så er det noe uvisst hva slags informasjon han får om hva som egentlig skjer for tida.
Sist endret av Dough; 8. april 2022 kl. 22:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Åja-selvsagt er ingen krematorieovner påtenkt ukrainere...de fleste av dem får kanskje plass i de jordgropene som Putlers hær graver?
Sitat av hollow Vis innlegg
Åjo-de mobile krematorieovnene som putlers hær bringer med seg begynner å ligne stygt på tankegodset hos herren med bart..
Vis hele sitatet...
Har vi i det heletatt sett noen av disse enda? Bortsett fra en showreel av greia fra tidligere inne i Russland? Nei, bare synsing og ett par vitneutsagn. Vi kommer ikke til å ane omfanget av denne krigen før etter den er ferdig og russiske styrker er borte fra ukrainsk jord.
Så du syns ett rykte om ett mobilt krematorium og uorganisert skyting og dask av noen hundre eller muligens tusen sivile begynner å nærme seg omfaget til Holocaust? Virket Butcha-drapene koordinert, planlagt og godt skjult for deg? Nei, akkurat. Har ikke vært uvanlig i noen kriger å være onde mot sivilbefolkningen, f.eks i 1944 og 1945 så brannbombet UK og USA Dresden med intensjon om å drepe mest mulig sivile for å knuse moralen og få tyskerne til å overgi seg. Er absolutt ikke uvanlig i krig, også kan du jo bare se Fallujah? Vi begynner jo ikke å sammenligne USAs presidenter med Hitler for det om? Eller jo, noen smartinger gjorde jo det på Trump. Like historieløst som alle andre Hitler sammenligninger

Sitat av hollow Vis innlegg
Åja-selvsagt er ingen krematorieovner påtenkt ukrainere...de fleste av dem får kanskje plass i de jordgropene som Putlers hær graver?
Vis hele sitatet...
Som vi har sett til nå så gidder ikke russerne å fjerne sivile lik som har ligget i ukesvis engang, hvordan skal du få meg til å tro at russerne kommer til å bruke energi og ressurser på å kremere alle lik? Aner du i det heletatt hvor lang tid og hvor mye ressurser det krever å brenne ett lik? Det er ikke lite.
Sist endret av mintza; 8. april 2022 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Åja-da må Putin selvsagt få kjøre på med sine krematorieovner i Ukraina fordi det skjedde krigsforbrytelser i Falluja... Virkelig logisk-gratulerer..Håper ofrene i Butcha og de som Putlers lakeier setter fyr på ikveld og imorgen er enig.
Sitat av hollow Vis innlegg
Åja-da må Putin selvsagt få kjøre på med sine krematorieovner i Ukraina fordi det skjedde krigsforbrytelser i Falluja... Virkelig logisk-gratulerer..Håper ofrene i Butcha og de som Putlers lakeier setter fyr på ikveld og imorgen er enig.
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at han bare må få det?! Sa at Hitler sammenligningen var på bærtur og brukte Fallujah som eksempel. Var ikke et snev av rettferdiggjøring av krematoriene i min post.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mintza Vis innlegg
Att dere går rett på Hitler sammenligningen beviser hvor lite peiling og kunnskap dere har om historie og geopolitikk. For det første så mangler Putin mange millioner før han i det heletatt kan sammenlignes. For det andre så har det vært en god del flere krigsforbrytere oppgjennom historien. Putin ligner mer på Stalin i dette tilfellet, selv om Putin også ligger langt bak Stalins antall og brutalitet, tenk Holodomor og Katyn massakeren. Og ett snev av Ivan Grozny(den grusome)
Vis hele sitatet...
Det er andre relevante faktorer enn tal døde. Til dømes retorikk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er andre relevante faktorer enn tal døde. Til dømes retorikk.
Vis hele sitatet...
Får jeg høre disse faktorene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mintza Vis innlegg
Får jeg høre disse faktorene?
Vis hele sitatet...
Ja, til dømes retorikk. T.d. https://wapo.st/3jiYSXh forklarar det på eksemplarisk vis:

In a long essay in July, Putin argued that there was no Ukrainian nation. Complementing his earlier claims with some that he presented as historical, Putin wrote of the “unity” of Russians and Ukrainians. The West had confused Ukrainians to believe that they had their own separate identity, but that could be corrected.

This echoed Hitler’s view. The führer also thought the Ukrainians were natural colonial people, who, once liberated from the supposedly Jewish leadership of the Soviet Union, would happily serve new masters. Dmitry Medvedev closed the gap between these two positions, making clear that what disqualified Ukrainian government was its Jewish president. In the weeks before the invasion, Russia refused to negotiate with Ukraine, presenting it as a vassal.
Vis hele sitatet...
Forøvrig minner engasjementet ditt litt om sealioning. Heng deg opp i små detaljer, og forlang forklaring på det. Det er ikkje veldig interessant kva kallenavn eg nyttar; det formidlar ei meining eg har om kva retning Russland tar under Putler, men så fordømt mykje meir kan du ikkje legge i det.
Sist endret av vidarlo; 8. april 2022 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mintza Vis innlegg
Får jeg høre disse faktorene?
Vis hele sitatet...
Jeg skal se om jeg finner videoen igjen, men han var i en slags paneldebatt hvor han snakket om hvordan "fremmede" kulturer overtar land i vesten, mens i Russland er det bare én kultur og ett folk.

Om du da legger til at Putin mener Russland er mye større enn de nåværende grensene og hvor hardt de slår ned på meningsmotstandere så skjønner du fort hva han har i tankene.

Det er nok flere områder enn bare Ukraina som skal bli russiske igjen..
Sitat av hollow Vis innlegg
Åja-selvsagt er ingen krematorieovner påtenkt ukrainere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle de være det? Et høl i bakken er billig og velprøvd. Og man begår ikke folkemord ved å brenne kropper én av gangen, den logistikken demonstrerte tyskerne.

Dette er både et forsøk på å sanere tapene innad, og resultatet av en kost/nytte-analyse som gir meg frysninger.