Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4127
Hei!

Noen som vet hvilken lov eller regel som sier at det ikke er lov med jakker på deg innendørs på Heidis?

Eller er det bare et salgstriks for å «holde lenger på kundene»

Pss vakt sa at det hadde noe med bevilningen å gjøre fordi det er lov å danse på bordene. For meg høres dette latterlig ut.


Men blazer/dressjakke er lov.

Noen som har peiling?😂

Skaper en sinnsyk kø.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Om du ikke får lov til å ta med deg jakker inn så får du ikke lov til det. De kan sette regler for eget lokale som de føler for (innenfor lovens grenser, såklart.)

Om du føler for å ha med deg jakka, stikk en annen plass. Gi dem gjerne review på nett og evt. mail om hva føler.

Jeg er enig i at argumentet rundt bevillingen høres litt merkelig ut, men det er kanskje en dodge rundt motargumentet "men det er en teit regel dere har satt."
Går du på teite steder med teite dørvakter må du finne deg i teite regler med teite begrunnelser.

Å kverulere med dørvakta er alltid et tapsprosjekt - gå andre steder isteden.
Er ikke uvanlig at utesteder har garderobeplikt. Er vel på grunn av sikkerhet, men også for å unngå at folk har med seg medbragt alkohol.
Trådstarter
Har ikke noe imot å ta av meg jakken. pga min nysjerrighet ville jeg bare prøve å komme til bunns i om det faktisk er bevilning eller sikkerhet som de sier, er årsaken til garderobeplikten. Og kanskje noen her var i bransjen og hadde peiling...

Køen går også veldig mye saktere når det oppstår en ekstra kø i garderoben da masse folk går ut samtidig som mange kommer inn.
Tar de betalt i tillegg? Isåfall kan det være fortjeneste som ligger til grunn. Et annet aspekt er at det blir mer arbeid for kunden å forlate utestedet. Du ser bort på køen for å hente jakka di og tenker "ah shit, venter en halvtime så kanskje køen er mindre. Fuck it, kjøper en øl til"
Det er betaling for å komme inn og gratis garderobe sist gang jeg var der. Det er en privat klubb, så de kan vel bestemme nøyaktig hvilken kleskode dem vil. Det er vel bare ledelsen som ikke ønsker at folk skal gå med jakke inne. Har vel litt med hva slags klientell dem ønsker inn også. Medbragt drikke er vel også en god grunn.
Sitat av CkLenox Vis innlegg
Hei!

Noen som vet hvilken lov eller regel som sier at det ikke er lov med jakker på deg innendørs på Heidis?

Eller er det bare et salgstriks for å «holde lenger på kundene»

Pss vakt sa at det hadde noe med bevilningen å gjøre fordi det er lov å danse på bordene. For meg høres dette latterlig ut.


Men blazer/dressjakke er lov.

Noen som har peiling?😂

Skaper en sinnsyk kø.
Vis hele sitatet...
Den dagen en ond jævel/en voldelig gjeng tar med seg skytevåpen inni boblejakka si for å plaffe ned folk på et utested i Oslo av div. grunner, så vil man sikkert hedre dette stedet som et godt eksempel på hva utesteder kan gjøre for å minke sjansene for at klientellet bærer store kniver/skytevåpen

Sier ikke at det nødvendig er garderobeplikt pga. terror, vold og skytevåpen - men med så mye knivdrap og tilfeldige angrep, og ikke minst skyting og forsøk på massedrap så er det ikke helt bak mål.

Hadde de tatt 80 kr per jakke i garderoben OG samtidig hatt garderobeplikt kunne man ihvertfall mistenkt at de gjorde det for å presse ut mest mulig penger av gjestene sine. Jeg jobbet på en nattklubb med 18-årsgrense som 18-åring, og hver vinter var det trangt og jævlig rundt inngangspartiet pga folk skulle henge av seg jakker.

Og jo mere kø og folk som står stille = Mindre inntekt og omsetning i de få timene nattklubber holder åpent. Og mtp at nattklubber holder åpent par-tre kvelder i uken, så er omsetning og inntekt veldig viktig. Så det er ingenting de tjener på at folk må henge av seg jakker.

I "verste" fall er det for å gjøre det mindre trangt når alle må henge fra seg svære utendørsjakker, og skape en mer "intim" atmosfære når alle har på seg inne-klær, og dermed blir igjen lengre - og legger igjen mer penger før de forlater stedet.
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Den dagen en ond jævel/en voldelig gjeng tar med seg skytevåpen inni boblejakka si for å plaffe ned folk på et utested i Oslo av div. grunner, så vil man sikkert hedre dette stedet som et godt eksempel på hva utesteder kan gjøre for å minke sjansene for at klientellet bærer store kniver/skytevåpen

Sier ikke at det nødvendig er garderobeplikt pga. terror, vold og skytevåpen - men med så mye knivdrap og tilfeldige angrep, og ikke minst skyting og forsøk på massedrap så er det ikke helt bak mål.

Hadde de tatt 80 kr per jakke i garderoben OG samtidig hatt garderobeplikt kunne man ihvertfall mistenkt at de gjorde det for å presse ut mest mulig penger av gjestene sine. Jeg jobbet på en nattklubb med 18-årsgrense som 18-åring, og hver vinter var det trangt og jævlig rundt inngangspartiet pga folk skulle henge av seg jakker.

Og jo mere kø og folk som står stille = Mindre inntekt og omsetning i de få timene nattklubber holder åpent. Og mtp at nattklubber holder åpent par-tre kvelder i uken, så er omsetning og inntekt veldig viktig. Så det er ingenting de tjener på at folk må henge av seg jakker.

I "verste" fall er det for å gjøre det mindre trangt når alle må henge fra seg svære utendørsjakker, og skape en mer "intim" atmosfære når alle har på seg inne-klær, og dermed blir igjen lengre - og legger igjen mer penger før de forlater stedet.
Vis hele sitatet...
Kø er på ingen måte synonymt med dårligere salg.
Så fremt du ligger rett rundt makskapasitet på tapping av drikke så betyr det ingenting om det er 3 eller 30 personer i kø.
Faktisk fører barer med mye kø til at man kjøper mer om gangen for å slippe å stå i kø igjen som igjen øker salget og gjør at du tjener mer pr transaksjon siden du kun har én stor transaksjon i stedefor 5 små (lavere gebyr for selve transaksjonen, mer effektivt for bartender å lage større bestillinger, færre terminaler i bruk samtidig)
Sist endret av random105675; 10. april 2019 kl. 15:30.
Kjøper du 2 øl om gangen bare fordi det er kø?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kjøper du 2 øl om gangen bare fordi det er kø?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet var kanskje ikke til meg, men ja. Jeg kjøper to og to drammer omgangen
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kjøper du 2 øl om gangen bare fordi det er kø?
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt avhengig av ventetid og type setting/event.
Feks på festival, konsert eller andre utendørsarrangementer pleier vi å kjøpe hele runder (altså ofte 10 og 10 halvlitere).

Da er det flere I gruppen som egentlig kanskje hadde ventet 15min med å kjøpe ny øl men bestiller en ekstra når noen går for å kjøpe øl for å slippe kø selv.

Du kan jo ikke unngå å legge merke til at folk kjøper flere enheter pr transaksjon dersom det er stor kø?
Går ut fra at det handler om å ha en form for kontroll. Både på hva gjestene har med seg inn på lokalet, samtidig som det kanskje er for å utelukke andre typer uønskede hendelser. Som for eksempel tyveri av dyre jakker og gruperinger som ikke er ønsket på stedet. Det kan også være at stedet ønsker å tjene noen ekstra kroner per gjeset. Men ser for meg at en kombinasjon av disse er tingen.
Ingen som har tenkt på at dette er fordi enkelte i den målgruppen går med jakker som er så store at de nesten teller som 2 personer?
Jeg vet ikke hvordan størrelsen er på Heidis i andre byer men i Kristiansand er den liten og trang, dersom alle gikk med vinterjakker inne er jeg helt sikker på at det ville gitt direkte utslag på hvor mange det er plass til i lokalet.

I tillegg ER det en fare for at de som danser på bordene snubler i store jakker som ligger slengt på bord og benker.

Det spiller også inn på stemningen i lokalet, om du ser for deg 2 lokaler hvor det ene har gjester i genser, skjorter og kjoler og det andre har gjester i canadagoose jakker. Hvilket lokale tror du ser penest ut å være i?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Kø er på ingen måte synonymt med dårligere salg.
Så fremt du ligger rett rundt makskapasitet på tapping av drikke så betyr det ingenting om det er 3 eller 30 personer i kø.
Faktisk fører barer med mye kø til at man kjøper mer om gangen for å slippe å stå i kø igjen som igjen øker salget og gjør at du tjener mer pr transaksjon siden du kun har én stor transaksjon i stedefor 5 små (lavere gebyr for selve transaksjonen, mer effektivt for bartender å lage større bestillinger, færre terminaler i bruk samtidig)
Vis hele sitatet...
"Kø er på ingen måte synonymt med dårligere salg" er jo litt sykt å si. Du er så opptatt med å motsette deg at du ikke fikk med deg at vi snakker om kø i GARDEROBEN engang. Og i baren - hvordan kan du si på ingen måte? Selvfølgelig stanser mye kø salg på mange måter. Den logikken din er jo avhengig av mange faktorer, samt. kan svekkes av noe så enkelt som 5 studenter vil betale med kort som krever signatur/pinkode, samt. kortautomat som bare kan ta ett kort om gangen. Og disse studentene skal betale for en pils hver, og betale hver for seg. Plutselig er 17 minutter av 300 minutter brukt opp på unødvendig kø. Og ikke en direktør som skal ha 4 flotte drinker, 8 shots, 2 Moët-flasker med sjampisglass, og 6 øl.

Da hadde jo alle utesteder i Oslo bare fokusert på trange lokaler, og bygd trange dører og med vilje skapt digre køer, så hadde man blitt automatisk utelivsbaron på noen måneder. Så har man økt omsetning OG sparer penger på å slippe store lokaler og barer, OG slipper å hyre inn ansatte og dørvakter (hvor antallet vakter man trenger er basert på krav, etter hvor stort lokalet er).

Påstanden din er jo avhengig av titalls faktorer, bl.a klientell med dype lommebøker som kan kjøpe drikkevarer for høye summer for å slippe å gå til baren, veldig populært sted hvor det er vanskelig å få bord, være så tettpakket at det må være en dag som 17. mai i storbyen, solrike dager på Aker Brygge, afterski i påsken m.m
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
"Kø er på ingen måte synonymt med dårligere salg" er jo litt sykt å si. Du er så opptatt med å motsette deg at du ikke fikk med deg at vi snakker om kø i GARDEROBEN engang. Og i baren - hvordan kan du si på ingen måte? Selvfølgelig stanser mye kø salg på mange måter. Den logikken din er jo avhengig av mange faktorer, samt. kan svekkes av noe så enkelt som 5 studenter vil betale med kort som krever signatur/pinkode, samt. kortautomat som bare kan ta ett kort om gangen. Og disse studentene skal betale for en pils hver, og betale hver for seg. Plutselig er 17 minutter av 300 minutter brukt opp på unødvendig kø. Og ikke en direktør som skal ha 4 flotte drinker, 8 shots, 2 Moët-flasker med sjampisglass, og 6 øl.

Da hadde jo alle utesteder i Oslo bare fokusert på trange lokaler, og bygd trange dører og med vilje skapt digre køer, så hadde man blitt automatisk utelivsbaron på noen måneder. Så har man økt omsetning OG sparer penger på å slippe store lokaler og barer, OG slipper å hyre inn ansatte og dørvakter (hvor antallet vakter man trenger er basert på krav, etter hvor stort lokalet er).

Påstanden din er jo avhengig av titalls faktorer, bl.a klientell med dype lommebøker som kan kjøpe drikkevarer for høye summer for å slippe å gå til baren, veldig populært sted hvor det er vanskelig å få bord, være så tettpakket at det må være en dag som 17. mai i storbyen, solrike dager på Aker Brygge, afterski i påsken m.m
Vis hele sitatet...
Hvorfor klippet du bort resten av settningen min?
Det er den delen som setter premisset for hele påstanden.

Altså, om du klarer å tappe 100 øl i timen under optimale forhold så vil du ikke tape en krone på en kø med 200 mennesker uansett om det er på Dass, I garderoben eller ved taxisentralen så fremt salget I baren ligger på 100 øl i timen.

For en butikk er kø optimalt isolert sett for det fører til effektiv utnyttelse av salgskapasiteten (les: hvor mange varer som kan bli solgt på minst mulig tid, og det er alltid en kunde klar når den i kassen har betalt sitt).
Sosialt så er også barer og restauranter med mye folk mer appellerende enn en tom bar.

Så: Kø er på ingen måte synonymt med dårlig salg så fremt du produserer det din kapasitet tilsier.

Eller la meg si det enda enklere:

2 barer med kapasitet på 50 halvlitere I timen.

1 med kø

1 uten kø

Bar med kø ekspederer 50 kunder siden de kommer på rekke og rad.

Bar uten kø ekspederer færre enn 50 fordi det går mer tid mellom hver kunde som blir ekspedert.

Dersom du har uendelig med kapasitet (som det virker som er ditt premiss) så taper du selvsagt på kø men det er jo totalt urealistisk.
Sist endret av random105675; 11. april 2019 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.