Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5618
Hei

Min far døde i oktober 2018. Min mor fikk ca 1.6 millioner i livsforsikring etter min far nå. Men min mor valgte at det skulle overføres på min søsters konto. Jeg kontaktet søstra mi og lurte på om vi kunne dele litt, men det ville hu ikke! Har jeg rett på noen kroner jeg også? Eller bare legge saken død? Føler meg veldig skuffet å lei meg uansett

Min far har ikke noe testament
Sist endret av Veggen; 15. februar 2019 kl. 00:00.
Slik jeg kjenner arveloven (lærte litt på VGS i 91 og 92), så er ikke dette lov. Du bør oppsøke avdvokat.
Litt usikker på om livsforsikring går som arv. Hvis det er tilfellet sjekk denne lenken

Var de skilt skal du og søster dele pengene. Var de gift gjør moren din som hun vil med pengene.

Ellers må du se hva forsikringspapirene sier. Der står det nok hvem pengene skal utbetales til.
Hei!

Tusen takk for svar begge to.

Min far å mor var ikke gift!

Det som er greia er at jeg får ikke innsyn i disse papirene, de har gjort alt bak min rygg! Og vi er ikke så veldig på talefot

Men derimot jeg å pappa hadde et godt forhold til hverandre

Føler meg lurt og veldig lei meg.
Advokat. Umiddelbart!
Hovedregelen fremkommer i al. § 1 med følgende ordlyd: Barna til arvelataren arvar likt dersom ikkje anna går fram av særskilde lovreglar.​ Er eit barn død, går arvelotten til livsarvingane etter barnet, med lik part på kvar grein"

Livsarvinger er etter arveloven § 1 ”avkomet til arvelataren,” dvs. barna til arvelater, herunder adopterte barn. Barn har arverett overfor den som det er fastslått morskap eller farskap for etter barneloven, jf. arveloven § 4 første ledd. Er et barn død, går arvelotten videre til livsarvingene etter barnet.

Videre fremgår det i al. § 29 “To tredjepartar av formuen til arvelataren er pliktdelsarv for livsarvingane. Men pliktdelsarven er aldri større enn 1.000.000 kroner til kvart av barna til arvelataren eller til kvart barns linje, likevel såleis at grensa for ein fjernare livsarving er minst 200.000 kroner til kvar einskild. Arvelataren kan ikkje i testament rå over pliktdelsarv med mindre det er særleg heimel for det."

Retten til uskifte vil falle bort ved nytt ekteskap, jf. arveloven § 23. Retten til uskifte opphører fra og med separasjonsbevilling eller skilsmissebevilling, slik at man mister retten til uskifte ved separasjonsbevilling/skilsmisse, jf. arveloven § 8.

Hvilken rettsregel som er gjeldende kommer eksplisitt frem i lovbestemmelsene. Det tvilsomme i din sak er denne livsforsikringen. Din mor vil ikke kunne sitte i uskifte bo da de er skilt.
"Har du tegnet en livsforsikring, kan du velge hvem som skal få pengene når du går bort. Utbetaling av forsikringssummen faller utenom dødsboet, og således ikke påvirket av arvelovens bestemmelser om ektefellearv, pliktdelsarv, mv. "

https://www.familierettsadvokater.no...ikring-og-arv/
Begunstigelse trumfer arvelov
Er det andre eiendeler i boet, f.eks bolig han eide med din mor. Kan antakelig kreve skifte av dette, så du får din del av den arven ?
Søstera di er en jævla drittkjerring du burde slutte å ha kontakt med etter du kontakter advokat

For et jævla nek av en ego faen. Unnskylder seg sikkert med "trenger kapital til leilighet"

Fy faen kjenner jeg blir irritert på dine vegne.

Og dere som tror jeg dømmer uten å vite bedre kan holde kjeften sin. Bare det å ta imot pengene glatt og si nei takk til å dele med broren sin etter deres felles FAR er død er jo helt sjukt

Med mindre du har en historie med å blåse bort store beløp på gambling og rus ser jeg ingen grunn til at hun skal få masse og du få null
Søk «pliktarv», ingen kan etter norsk lov gjøres arveløs i Norge. Eiendomskongen Stiansen gjorde sine døtre arveløs, fyren var god for milliarder. Døtrene fikk noe lommerusk grunnet pliktarv.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Begunstigelse trumfer arvelov
Vis hele sitatet...

Ja, for det skjer.

Søstera har sikkert allerede lagt en plan for det der. Jævla kjeltring av en søster du har helt ærlig

Ikke dele arven fra faren deres. Er som å spytte på både deg og faren din sin grav

At faren din ikke hadde testament viser jo egentlig hvor godt forhold dere tilsynelatende hadde, og han antok vel at alle skulle dele pengene og minnes han sammen

Istedet tar din ekle søster den raskeste vei til ego torget
Sist endret av MVPCLIPS; 15. februar 2019 kl. 10:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Først er det vel bare å kondolere for din fars bortgang, men sender også kondolanser for din søsters oppførsel. Herrejemini det hørtes ut som en grisk møkkakjerring, unnskyld språket. Er vel bare å kontakte advokat sporenstreks. Kan ikke holde på slik etter å ha mistet sin far. Klart det skal være noen form for deling her.
Tusen takk for svar alle sammen!

Faren min var av og på alkoholiker og bodde i en kommunal bolig. Han orket ikke mere og drakk seg ihjel, trist uansett!

Jeg og min far hadde et godt forhold til hverandre, jeg prøvde å hjelpe han flere ganger ut av dette og med hjelp fra sykehuset, men vi klarte det ikke.

Som dere sikkert skjønner så eide han ingenting!

Jeg er skikkelig forbanna uansett på søstra mi! For jeg vet at pappa hadde delt likt med oss, han var en dumsnill god person, uansett om han hadde et problem.

Søstra mi sitter med et hus allerede med sin samboer! Jeg vil tro mye av pengene går til og betale ned på lånet.

Trist er det, da jeg håpet på en liten sum selv sånn at jeg kunne kjøpt meg rekkehus eller lignende, og tatt opp lån til resten, da jeg leier idag

Jeg har vært i kontakt med en advokat på Facebook, og det er mor som bestemmer over livsforsikringen, og det er ikke noe arverett på dem.

Verden er urettferdig.

Håper uansett en gang i livet at det straffer seg på noe måte for dem. Jeg hadde aldri hatt hjerte til å gjøre noe sånt som det her.

Min søster kommer jeg ikke til å ha noe mer kontakt med.

Og jeg vet at pappa der oppe i himmelen ikke syns det her er greit
Sitat av Fantapanta Vis innlegg
Tusen takk for svar alle sammen!

Faren min var av og på alkoholiker og bodde i en kommunal bolig. Han orket ikke mere og drakk seg ihjel, trist uansett!

Jeg og min far hadde et godt forhold til hverandre, jeg prøvde å hjelpe han flere ganger ut av dette og med hjelp fra sykehuset, men vi klarte det ikke.

Som dere sikkert skjønner så eide han ingenting!

Jeg er skikkelig forbanna uansett på søstra mi! For jeg vet at pappa hadde delt likt med oss, han var en dumsnill god person, uansett om han hadde et problem.

Søstra mi sitter med et hus allerede med sin samboer! Jeg vil tro mye av pengene går til og betale ned på lånet.

Trist er det, da jeg håpet på en liten sum selv sånn at jeg kunne kjøpt meg rekkehus eller lignende, og tatt opp lån til resten, da jeg leier idag

Jeg har vært i kontakt med en advokat på Facebook, og det er mor som bestemmer over livsforsikringen, og det er ikke noe arverett på dem.

Verden er urettferdig.

Håper uansett en gang i livet at det straffer seg på noe måte for dem. Jeg hadde aldri hatt hjerte til å gjøre noe sånt som det her.

Min søster kommer jeg ikke til å ha noe mer kontakt med.

Og jeg vet at pappa der oppe i himmelen ikke syns det her er greit
Vis hele sitatet...
En ting har du fått i retur ihvertfall.

Og det er total frihet, for nå vet du hvor du har folk.

Grunnen til at jeg er ekstra lidenskapelig om dette er fordi far sin søster er også et helvetes nek

Bestemor har alltid preket til meg hvor mye hun elsker sin sønn, min far, og elsker at han kommer for å handle for henne, ta en kaffe og røyk, og sånne småting. Men hver gang det har skjedd i det siste etter hun fikk slag og nesten døde, så har ekle søsteren hans nektet henne å møte far alene fordi hun er super paranoid for arven

Pappa driter helt i det liksom, han vil bare kulen med moren sin i ny og ne. Men måten hun søsteren oppfører seg på har gjort at ingen i familien vil ha kontakt med dem lengre. Det har gått utover bestemor også fordi ingen orker å se trynet på hun søsteren som skynder seg til bestemor hver gang andre kommer på besøk.

Pappa kjører bruktbiler, bruker aldri penger på noe, kjøper møbler billig, fikser bilene selv, får tlf og bensin betalt av jobb. Han kunne ikke gitt mer f i penger liksom. Han vil bare se på corny tv-program i ro og fred.

Men hun har bare tenkt masse ville tanker i hodet sitt, og lagd en egen sannhet om at alle i familien prøver å manipulere bestemor når det i virkeligheten bare er henne. Ingen har nevnt ordet arv utenom henne. Hun har tydelig tenkt helt sykt mye på det. FØR HENNES EGEN MOR ER DØD. HELT SYKT

Og hun eier allerede et stort hjem.

Grådige folk finnes det ikke en kur for, dessverre.
Jeg kondolerer for din fars bortgang, og alt din mor og søster har stelt i stand. Jeg er ikke advokat, men hvis jeg forstår det riktig så er dette et eksempel på ting som er lovlig, men absolutt i gråsonen moralsk sett. Det at din fars arv i det store og hele bestod av en livsforsikring som din mor er ansvarlig for, er lovlig, og hun har også full rett til å gi gaver til ett av sine barn uten at dette skal gå ut over noe arveoppgjør. (https://e24.no/privat/familieoekonom...ungen/21108135)

Så i lovens øyne er dette ikke søsteren din som arver alle pengene etter faren din, det er hun som får en pengegave av din mor...
Jeg vet ikke hva slags historie du har med familien din når du skriver at dere ikke er så veldig på talefot, men hvis du har forhørt deg med advokat og de har opptrådt innenfor lovens rammer er kanskje siste utvei å snakke ut med din mor og søster.

Forklar hvorfor du opplever det urettferdig (selv om det tilsynelatende er lovlig) på en ryddig måte, og vis at du er den bedre mann. Hvis de står på sitt er det kanskje ikke så mye familie igjen å spare på...
Jeg har vært i kontakt med en advokat på Facebook, og det er mor som bestemmer over livsforsikringen, og det er ikke noe arverett på dem.
Vis hele sitatet...
Dette må du dobbeltsjekke. Helt utrolig hvis det er slik.
Her er det ikke snakk om arv. Hvis mor hadde vunnet pengene i lotto og gitt til søsteren så hadde det vært helt likt.
Wow, jeg trodde ikke det fantes mødre som kunne gjøre så stor forskjell på sine egne barn, nesten uansett tidligere omstendigheter.
Kan jeg spørre om hva som er grunnlaget for å være så kald mot deg? Mulig dette er å gå over grensen, samt off-topic, men jeg lytter gjerne dersom du vil dele
Nå vet ikke jeg hvor gammel din mor er. Men når det er snakk om slike summer, så kan det noen ganger ses på som forskudd av arv.
Jeg er oppvokst med omsorgsvikt, har ikke hatt det bra hjemme. Min mor har så og si gitt fan i oss, rart ikke barnevernet grep inn den gang.

Jeg har alltid vært dumsnill mot min mor og lånt ut penger til hu, men tatt tid og få tilbake å masse krangling.

Jeg er den personen som ikke er langsint, og det har bare fortsatte hele tiden at jeg har lånt ut osv. Og jeg har blitt skuffa gang på gang, jeg har aldri lært. Ja jeg vet jeg er dum!

Jeg er veldig flink med penger (økonomisk i orden), og det har hu utnytta, så dum som jeg er.

Kort å greit; min mor har aldri vært en god mor. Kald å jævlig, å veldig flink til å spille kortene

Jeg har blitt svikta gang på gang, men gått over hver gang! Merkelig? Er fordi jeg klarer ikke si nei?

Min mor er 53.

Nå i det siste etter pappa døde så har de bare rotta seg i sammen.

Mye av grunnen for at min mor valgte å sette penger på kontoen til søstra mi er at pappa har gjeld og min mor. Vet ikke hvor mye det er

Om de skal rydde opp i dette vet jeg ikke
Sist endret av Fantapanta; 15. februar 2019 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå ser det vell desverre ut til at det ikke er så mye å gjøre med forsikrings beløpet.
Men, kjenner veldig igjen i "undskyld at jeg er til" mentalitene det ser ut til at du har.
Har hjulpet en nær bekjent av meg med å komme seg ut av dette de siste årene. Vedkommende har også blitt tråkka på i oppveksten(mesteparten av livet) og utsatt for omsorgsvikt.

Det er ganske typisk at man blir sånn når man har vokst opp med omsorgsvikt slik du beskriver. Spesielt også hvis man er en igjennomgående snill person.
Man tror etterhvert at man ikke er verdt noe og finner seg i alt.
Dette går igjen ellers i livet også.

Det som er viktig her (og vanskelig) er det å stå opp for seg selv(ikke finne seg i at folk behandler deg som dritt) og innse at man absolutt er verdt noe.
Det kan være en lang prosess, men en viktig del av det er å lære seg å bli sint. Personen jeg nevnte over hadde omtrent aldri vært sint i hele sitt liv. Bare deppa.
Det ble en ganske stor overgang når undertrykt sinne fra et helt liv plutselig beggynte å velte opp. Når ting beggynte å falle på plass. Det er en mye sunnere reaksjon å bli sint når man blir behandla som dritt vs deppa.

Det kan selvfølgelig hjelpe å snakke med noen om dette.
Men, en ting jeg vil anbefale er å starte med kampsport. Gjerne en ordentlig kontakt sport hvor du får slått.
Typ Boxin, kickboxing, thai boxing eller noe slikt. Det å slå kan gjøre underverker. Selv om det også er sundt å sparke, har slag med armer en helt egen effekt med brystet hvor hele følelses senteret sitter.

Dette ble kanskje litt off topic. Men, vet hvor kjipt det kan være å ha det sånn.

Lykke til videre.
jamen yolo da.
luni's Avatar
En mulighet her er nok at moren din bare har overført pengene til søsteren din sin konto fordi hun selv skylder så mye penger at hun er redd kreditorene skal ta alt hvis det blir stående. Idiotisk ja, men det er gjerne sånn økonomiske kjøtthuer holder på. Tar ut all lønna/stønaden i kontanter så fort den er på konto osv.
Du burde absolutt rådføre deg med en advokat, men hvis faren din hadde mye gjeld så er det nok dessverre neppe mye å hente.
Sitat av luni Vis innlegg
En mulighet her er nok at moren din bare har overført pengene til søsteren din sin konto fordi hun selv skylder så mye penger at hun er redd kreditorene skal ta alt hvis det blir stående. Idiotisk ja, men det er gjerne sånn økonomiske kjøtthuer holder på. Tar ut all lønna/stønaden i kontanter så fort den er på konto osv.
Du burde absolutt rådføre deg med en advokat, men hvis faren din hadde mye gjeld så er det nok dessverre neppe mye å hente.
Vis hele sitatet...
Stemmer, ja det er mye av derfor min mor valgte at pengene skulle overføres til søstra mi!

Ja det er sånn de gjør, tar ut alt! Ikke bra i det hele tatt.
Du beskrev akkurat moren min

Hvor mye gjeld det blir til sammen er jeg usikker på. Men underkant av 300.000 tipper jeg et sted, (av det jeg har fått med meg)
Sist endret av Fantapanta; 15. februar 2019 kl. 16:30.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Tror ingen vil dømme deg hvis du velger å ta avstand fra det økonomiske rotehuet og medhjelperen hennes til de har fått orden på livet...
Virker ikke som de bidrar med så mye positivt i ditt liv. Selv hvis du hadde fått noen kroner så hadde de vel fort mast om "et lite lån" igjen, når deres del var brukt opp og kreditorene banket enda hardere på døra.
I arve saker er det dessverre da familien viser sine ekte farger. Du har rett på arv, hvilken arv er jeg ikke sikker på, men arv har du krav på. Ta kontakt me advokat fordi dette er ikke rett.
Har selv snakket med advokat for ikke lenge siden da jeg og min far ikke er på tale fot, advokaten sa at uansett hvilken forhold du har til din far osv så skal man ha arv!
Jeg heier på deg, og som ganske få vet - så er det ikke hvor mye du har, men hva du gjør med det du har.

Jeg trodde jeg var økonomisk talentfull, klarte alltid spare sammen til kule ting som PC, bil, moped, motorsykkel, nye telefoner og turer til utlandet. Likevel var jeg nesten alltid blakk før lønna kom

Helt til jeg møtte dama, som kommer fra en nyrik familie med en mor som bygde seg opp fra gjeld etter faren stakk av med elskerinne etter å ha kjørt maleselskapet de hadde sammen nærmest konkurs

Barna vokste opp med en økonomisk streng mor som lærte dem alt.

Måten de behandler penger på er ganske oppsiktsvekkende, fordi de har alltid rett til syvende sist. Sløser aldri,og bruker aldri billige ting når det er viktige ting (hustak, reparasjoner)

Og når de skal ut å reise kjøper de alltid billige billetter, og flekser aldri med noe selvom moren er multi-dollarmillionær

Bilene de har er brukte, og kjøpt cash. Forsikring og sånne ting betales en gang i året.

Mens jeg må sikkert låne til krampa tar meg før jeg får en egen bolig. Noe jeg hadde unngått hvis jeg hadde vært flinkere med økonomi som ungdom og utviklet en sans for det

At du sier du er flink økonomisk vil ta deg lengre enn disse to i familien din som tok raskeste utvei til midlertidig rikdom
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
I arve saker er det dessverre da familien viser sine ekte farger. Du har rett på arv, hvilken arv er jeg ikke sikker på, men arv har du krav på. Ta kontakt me advokat fordi dette er ikke rett.
Har selv snakket med advokat for ikke lenge siden da jeg og min far ikke er på tale fot, advokaten sa at uansett hvilken forhold du har til din far osv så skal man ha arv!
Vis hele sitatet...
Utifra det som er kommet frem her så er arven, boet i dette tilfellet 300k i gjeld. Man velger å overta boet, det er enten alt inkludert gjeld eller ikke noe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Arv og livsforsikring er vel ikke det samme?
"Alle" snakker om arv, men det er jo en forsikringsutbetaling det er snakk om.