Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 18095
Sitat av Katt Vis innlegg
Jeg kjenner heller ingen som synes det er OK å tafse på damer eller som ville reagert negativt om ei dame slappa til en tafser.. Tror det er noen få slasker som "cover a lot of ground" ass, fordi det er jo uansett helt vanlig.
Vis hele sitatet...
Vet du, det tror jeg du gjør. Nå er jo dette et eksempel på en veldig lite subtil trakassering, ofte er det delvis forkledd som spøk men åpenbart ment å bryte grenser. Det vanligvis anstendige, greie menn som står rundt gjør da, er å le det bort. Det er pinlig, man ønsker situasjonen bare skal gå over, man ler. Tafseren tolker det som anerkjennelse, dama står alene. Hun kan enten le med, eller være den som insisterer på å gjøre det til en big deal og ødelegge kvelden/møtet/konferansen/samarbeidet/whatever. At det finnes rasshøl som tafser er en ting, men fy faen så skuffet jeg har vært av menn jeg anså som venner og gode kolleger som jeg trodde respekterte meg, og så står de der med et fårete glis.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nå nå. Vi får vel heller være glad for at det ble en reaksjon denne gangen? Jeg går ikke i deres sko så jeg aner jo ikke hvor ofte deres utsettes for krenkelser men det er jo ikke greit. Krenkelser er aldri greit.

Og jeg tror ikke jeg kjenner noen mannfolk som synes det er ok å tafse på damer, og jeg tror heller ikke jeg kjenner noen menn som ville reagert negativt eller kalt en dame for prippen om hun hadde bitch slappa en jævla tafser. Tvert imot tror jeg nok den vanligste reaksjonen ville vært klapp på skuldra for at du med å bitch slappe krevde at svinet skulle anerkjenne dine grenser og respektere deg og grensene dine.
Vis hele sitatet...
Det er ganske naivt av deg, men du skal få tro hva du vil.

Den vanligste reaksjonen er nok "sikker på at du ikke overreagerte nå" og "det der var da ikke så ille" og "du må tåle såpass" og "menn er menn og vil alltid være menn" og "mannehater" og "hallo det finnes folk som blir voldtatt og mishandla og du bryr deg om det der". Igjen, se på menns reaksjoner til #metoo. Et svært lite fåtall av mennene har skjønt poenget. Resten er sinte fordi de ikke får klå uten at kvinnen setter grenser.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Selv om de innerst inne vil skrike gi faen men er usikre i sosiale settinger. Ganske synd egentlig. Og i mange tilfeller er det nettopp denne reaksjonen som utnyttes, spesielt dersom den som tafser har høyere status blant folkene som er i rommet enn den antafsede. Blir kvalm av tanken.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror du har rett. Latteren er et uttrykk for ubehag og flauhet. Men det er den mannlige tilskueren som kan reagere. Det er hans anerkjennelse drittsekken vil ha. Det er rett og slett bare menn som kan stoppe dette, anstendige, greie menn. Derfor mener jeg denne kulturen er alle menns ansvar å endre. Ikke fordi alle menn trakasserer, men fordi det er de som kan gjøre noe med det.
Sist endret av *pi; 12. november 2020 kl. 21:33.
Kan delvis forstå hva du mener her Pi. Men ville det ikke vært flott en om mannlig kollega da hadde brytt inn å slått ned tasferen? Skal ikke forherlige vold, men akkurat når det kommer til trakassering så tenker jeg at det nesten er på sin plass.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kan delvis forstå hva du mener her Pi. Men ville det ikke vært flott en om mannlig kollega da hadde brytt inn å slått ned tasferen? Skal ikke forherlige vold, men akkurat når det kommer til trakassering så tenker jeg at det nesten er på sin plass.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg synes det ville vært en overreaksjon. Det er uansett helt urealistisk, det er bare typen som har "rett" til å reagere sånn. Da er det ikke fordi han forsvarer henne, men fordi han forsvarer sin enerett på å ta på puppene hennes. Ekstremt lite sjarmerende.
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette! Når man blir litt småsur for trakassering av det kaliberet, så blir man bare latterliggjort som prippen. Man skal ikke engang fortelle noen at det har skjedd, for gud forby at han får rykte som gris, stakkar. Men er du kjæresten til noen, er de helt rimelig at han "klikker" og grisebanker fyren.
Vis hele sitatet...
Personlig tror jeg det er så enkelt som at veldig mange har et voldelig behov som samfunnet åpenbart ikke tillater tilfredsstilt. En det jo det samme mønsteret i ganske mange debatter. Pedofili er stjerneeksempelet: Lange innlegg som begynner som et essay om hvorfor det er moralsk riktig at tilfeldige folk reiser hjem til domfelte forbrytere de ikke kjenner for å ta de, etterfulgt av en avhandling om hvordan de skal ta - gjerne med metoder som involverer kreativ kjemi og elverktøy - for deretter å runde av med én enkelt setning à la "dette fortjener de perverse jævlene fordi tenk på de stakkars ofrene som blir ødelagt for livet". Hvis det. En skulle jo liksom tro at dersom ofrene var fokuset og alt ble gjort på vegne av de, så ville man kanskje primært fokusert på hvordan man best kan hjelpe noen som virkelig, virkelig sliter. Og deretter vurdere tiltak for å gjøre samfunnet som helhet bedre. Men nei, det er viktigere å ta hevn på ofrenes vegne. Til tross for at man hverken har rådført seg med de for å finne ut hva de vil, eller for den saks skyld tatt seg bryet med å finne ut hvem de er. Eller vurdert hvorvidt hevnen faktisk skaper mer eller mindre overgrep i fremtiden. Det bruker å ikke være så farlig.


Hvis man leser litt på amerikanske fora, der selvforsvar har en litt annen status enn her, så ser man mye av det samme i hvilke krumspring folk foretar seg for å "få lov til" å drepe noen i nødverge. Det er pinlig åpenbart at det egentlig handler om et undertrykt ønske om å utøve vold. Og helvete heller, jeg kjenner på de følelsene selv rett som det er. Hadde jeg dødd som Boromir hadde jeg dødd lykkelig! Det er ganske menneskelig, og det er en grunn til at voldsskildringer preger kulturen vår så gjennomgående. Det er ikke nødvendigvis galt. Men det er galt å prøve å leve ut de fantasiene ved å fordreie virkeligheten. Det er det man gjør når man påstår at man tar hevn på andres vegne.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Det er ganske naivt av deg, men du skal få tro hva du vil.

Den vanligste reaksjonen er nok "sikker på at du ikke overreagerte nå" og "det der var da ikke så ille" og "du må tåle såpass" og "menn er menn og vil alltid være menn" og "mannehater" og "hallo det finnes folk som blir voldtatt og mishandla og du bryr deg om det der". Igjen, se på menns reaksjoner til #metoo. Et svært lite fåtall av mennene har skjønt poenget. Resten er sinte fordi de ikke får klå uten at kvinnen setter grenser.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er naiv, eller bare har andre referansepunkt. Men jeg har alltid reagert negativt på tasfing. Forresten ikke bare tafsing men også mer subtile krenkelser eller folk som bare mangler antenner og som står og snakker til deg helt kloss inntil når det er plenty med space rundt. Da kjenner jeg at de er innenfor min sfære og jeg må markere, enten ved å ta et skritt til siden, bakover eller ved å bare gå. Og slikt gjør jo ikke folk med overlegg, de bare skjønner ikke at det er normalt å holde litt avstand til andre mennesker. Jeg har ingen ide om hvordan jeg ville reagert på tafsing om det hadde hendt meg, men jeg ville nok blitt kraftig forbannet i det minste.

Tenk deg hvordan det var om fremmede, en kollega eller direktøren kom bort på festen og startet med å klå deg på balla og stryke deg opp låret. Du hadde reagert du også? Et kjapt slag midt i fjeset ville vært helt ok da? Eller i det minste en real bitch slap?

Jeg vet jo selvsagt ikke hva andre tenker og føler om dette, men jeg har nå i det minste ikke sett at menn jeg kjenner oppfører seg på apekatter, tafser eller krenker andre mennesker. Kan hende jeg er litt for lite oppmerksom på sånt, eller at de faktisk ikke driver på med sånt. Jeg har jo sett rare episoder jeg også. I do kø på nattklubber, i baren på uteplasser. At noen går over streken men det er som sagt ikke noen jeg kjenner som har holdt på slik. Og jeg har også sett at feks bartender eller vakter reagerer direkt på slik oppførsel og kaster ut slike gjester.

Nei, jeg tror ikke jeg ville klart å få frem et eneste lite skjevt glis om jeg så at noen i min krets krenket andre. Jeg ville definitivt ikke ledd av det, og jeg ville helt klart ikke bagatellisert opptrinnet eller tenkt at "fyren er jo bare litt full". For krenkelser er grenseoverskrdning og det er helt feil.
Sist endret av _abc_; 12. november 2020 kl. 21:44.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kan delvis forstå hva du mener her Pi. Men ville det ikke vært flott en om mannlig kollega da hadde brytt inn å slått ned tasferen? Skal ikke forherlige vold, men akkurat når det kommer til trakassering så tenker jeg at det nesten er på sin plass.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, jeg synes det ville vært en overreaksjon. Det er uansett helt urealistisk, det er bare typen som har "rett" til å reagere sånn. Da er det ikke fordi han forsvarer henne, men fordi han forsvarer sin enerett på å ta på puppene hennes. Ekstremt lite sjarmerende.
Vis hele sitatet...
Det er også en stor sannsynlighet for at om du ble tafset på av en fyr, og en kollega av deg slo han ned, så gjorde kollegaen det for sin egen del og ikke for din, om vi nå sier at deres relasjon kun var at dere var kollegaer.
Sist endret av Medusa; 12. november 2020 kl. 21:44.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Fack må ha gått glipp av ufattelig mye underforstått sex oppgjennom årene jeg..
Vis hele sitatet...
Kanskje dårlig formulert av meg.

Fra man begynner å eksperimentere med alkohol og gjør sine første klønete forsøk
på å nærme seg andre i 15-16 års alderen og opp til voksen livet vil de fleste ha vært
på nok fester til skjønne dynamikken i det.
Du har sikkert selv gått på en fest med et ønske om å treffe noen i tanken.
Som regel legger man også ned litt innsatts i det, man pynter seg og ønsker å ta seg bra ut.
Bekreftelse på at man er attraktiv er utvilsomt et ønske, spesielt når man er ung og usikker

Det er de jeg mente når jeg sa underforstått.

Det er overhodet ikke et forsøk på å si at når man går på fest så skal man akseptere å bli tatt på.
Sist endret av vindaloo; 12. november 2020 kl. 21:47.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mulig jeg er naiv, eller bare har andre referansepunkt. Men jeg har alltid reagert negativt på tasfing. Forresten ikke bare tafsing men også mer subtile krenkelser eller folk som bare mangler antenner og som står og snakker til deg helt kloss inntil når det er plenty med space rundt. Da kjenner jeg at de er innenfor min sfære og jeg må markere, enten ved å ta et skritt til siden, bakover eller ved å bare gå. Og slikt gjør jo ikke folk med overlegg, de bare skjønner ikke at det er normalt å holde litt avstand til andre mennesker.

Tenk deg hvordan det var om fremmede, en kollega eller direktøren kom bort på festen og startet med å klå deg på balla og stryke deg opp låret. Du hadde reagert du også? Et kjapt slag midt i fjeset ville vært helt ok da? Eller i det minste en real bitch slap?

Jeg vet jo selvsagt ikke hva andre tenker og føler om dette, men jeg har nå i det minste ikke sett at menn jeg kjenner oppfører seg på apekatter, tafser eller krenker andre mennesker. Kan hende jeg er litt for lite oppmerksom på sånt, eller at de faktisk ikke driver på med sånt. Jeg har jo sett rare episoder jeg også. I do kø på nattklubber, i baren på uteplasser. At noen går over streken men det er som sagt ikke noen jeg kjenner som har holdt på slik. Og jeg har også sett at feks bartender eller vakter reagerer direkt på slik oppførsel og kaster ut slike gjester.

Nei, jeg tror ikke jeg ville klart å få frem et eneste lite skjevt glis om jeg så at noen i min krets krenket andre. Jeg ville definitivt ikke ledd av det, og jeg ville helt klart ikke bagatellisert opptrinnet eller tenkt at "fyren er jo bare litt full". For krenkelser er grenseoverskrdning og det er helt feil.
Vis hele sitatet...
Det er bra du syns det. Håper du aktivt også jobber mot slike holdninger, jeg går ut ifra at du er menn og det er kun menn som kan "fikse" dette. Vi kvinner gjør det vi kan men vi når jo ikke frem, uansett hvor mange teskjeer vi gir.
At du tar han opp i skogen er helt på trynet, du virker som en ustabil type og at vennene dine reagerer er nok ikke tilfeldig. Slik vold kan få alvorlige konsekvenser for noen liv og i verste fall gjøre noen permanent hjerneskadet. At noen tok på puppene til dama de er glemt om 14 dager.

Hvis du ikke endrer ditt syn på vold kommer du til å sitte gråtende med hode i hendene for du har skjøvet bort alle vennene dine.
Sitat av billigbil Vis innlegg
At du tar han opp i skogen er helt på trynet, du virker som en ustabil type og at vennene dine reagerer er nok ikke tilfeldig. Slik vold kan få alvorlige konsekvenser for noen liv og i verste fall gjøre noen permanent hjerneskadet. At noen tok på puppene til dama de er glemt om 14 dager.

Hvis du ikke endrer ditt syn på vold kommer du til å sitte gråtende med hode i hendene for du har skjøvet bort alle vennene dine.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Alle har glemt det bortsett fra hun dama som faktisk ble klådd på. Hun må leve med det, samt det faktum at det helt sikkert kommer til å skje igjen. Fordi menn er menn, som det sies.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Det er også en stor sannsynlighet for at om du ble tafset på av en fyr, og en kollega av deg slo han ned, så gjorde kollegaen det for sin egen del og ikke for din, om vi nå sier at deres relasjon kun var at dere var kollegaer.
Vis hele sitatet...

Jeg tror ikke vi kommer noen vei med å analysere potensielle motiver for å reagere på krenkelser. Vi får vel heller bare være glade om noen reagerer og markerer at slikt ikke er greit?

Og jeg tror ikke nødvendigvis at folk som reagerer slik ts gjorde reagerer fordi DE føler seg krenket fordi det skjedde med deres kjæreste. Jeg tror nok det reaksjonen kan være en direkte handling som blir utført i affekt over krenkelsen, at det bare blir en automatisk respons uten at tenkehjernen er koblet på. Men egentlig så spiller det vel liten rolle hva som er motivet? Reaksjonen i seg selv markerer både til den som tafser, alle rundt som ser på og kanskje ler, samt den som ble tafset på at dette var helt feil og at sånn oppførsel faktisk ikke blir tolerert. Og det må vel være det viktigste, at det blir markert at slikt blir tatt avstand fra?
Sist endret av _abc_; 12. november 2020 kl. 21:54.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Nettopp. Alle har glemt det bortsett fra hun dama som faktisk ble klådd på. Hun må leve med det, samt det faktum at det helt sikkert kommer til å skje igjen. Fordi menn er menn, som det sies.
Vis hele sitatet...
Hva faen er det som skjer? Er jeg i mindretall som mener at grov vold IKKE er en korrekt reaksjon på beføling av puppene på fest? Er det sånn at man blir mer skadet psykisk av å bli befølt, enn å bli banka "gul og blå"

Får bare håpe han som klår ikke har våpen han mener det er det rette å bruke når man blir angrepet.
Sist endret av billigbil; 12. november 2020 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av billigbil Vis innlegg
Hva faen er det som skjer? Er jeg i mindretall som mener at grov vold IKKE er en korrekt reaksjon på beføling av puppene på fest? Er det sånn at man blir mer skadet psykisk av å bli befølt, enn å bli banka "gul og blå"

Får bare håpe han som klår ikke har våpen han mener det er det rette å bruke når man blir angrepet.
Vis hele sitatet...
Les hva jeg skrev i mitt første innlegg her i tråden så ser du mitt standpunkt. Det er idiotisk å reagere med vold, grov eller ei. Jeg vet ellers ikke hva du fabler om, og du forsto tilsynelatende ikke hva jeg mente heller.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg tror ikke vi kommer noen vei med å analysere potensielle motiver for å reagere på krenkelser. Vi får vel heller bare være glade om noen reagerer og markerer at slikt ikke er greit?

Og jeg tror ikke nødvendigvis at folk som reagerer slik ts gjorde reagerer fordi DE føler seg krenket fordi det skjedde med deres kjæreste. Jeg tror nok det reaksjonen kan være en direkte handling som blir utført i affekt over krenkelsen, at det bare blir en automatisk respons uten at tenkehjernen er koblet på. Men egentlig så spiller det vel liten rolle hva som er motivet? Reaksjonen i seg selv markerer både til den som tafser, alle rundt som ser på og kanskje ler, samt den som ble tafset på at dette var helt feil og at sånn oppførsel faktisk ikke blir tolerert. Og det må vel være det viktigste, at det blir markert at slikt blir tatt avstand fra?
Vis hele sitatet...
Du har et poeng, problemet er bare at når motivet/grunnen til reaksjonen er uklar, så lærer ikke nødvendigvis vedkommende som har krenket andre hva som er galt eller riktig.
Sist endret av Medusa; 12. november 2020 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Du har et poeng, problemet er bare at når motivet/grunnen til reaksjonen er uklar, så lærer ikke nødvendigvis vedkommende som har krenket andre hva som er galt eller riktig.
Vis hele sitatet...

Mulig det men da får vi håpe at noen reagerer neste også, så må det sakte begynne å synke inn selv hos tungnemme at det ikke er fritt frem for å være drittsekk.

Og hva med alle de som stod å så på, som kanskje forsøkte å forklare eller til og med forsvare oppførselen? Om de fikk se at en annen som så hendelsen faktisk reagerte med å bitch slappe tafseren så tenker jeg at også for de som ellers kanskje ville valgt å smile og le litt brydd nå faktisk fikk en kraftig realitetsorientering og en påminnelse om at det faktisk eksisterer grenser for hva som er greit og over streken. Og kanskje ville de i i ettertid reflektert over hvorfor ikke de sa ifra, eller kanskje bestemme seg for å være den som reagerer neste gang noe slikt skjer.
Sist endret av _abc_; 12. november 2020 kl. 22:14.
Sitat av Knask Vis innlegg
Ok, han antastet en kvinne og fikk en velfortjent omgang juling etterpå?
Jeg ser virkelig ikke problemet med dette.
Vis hele sitatet...
Problemet er at juling sjeldent er så uskyldig som det fremstår på TV. I virkeligheten kan en "velfortjent" juling gi varige mén. Det er ikke som en liten ørefik som går over med det samme.

En ting hadde vært å handle i nødverge, altså bruke nødvendig fysisk makt for å avverge en potensielt farlig situasjon for partene, men å banke dritten ut av dyr i skogen fordi han tok kjæresten på puppene er uansvarlig og skummelt! I tillegg var han klin edru og vedkommende var sørpe dritings.

Og er det egentlig opp til trådstarter å være bøddel? Det var ikke han som ble tatt på puppene. I mine øyne ville det eneste rette være å støtte kjæresten sin og hjelpe hun med å håndtere de følelsene hun eventuelt måtte slite med etter å bli befølt. Eventuelt anmelde det eller ringe politiet. Det kan så vel være at saken ville blitt henlagt slik noen her i tråden antyder, men det ville vært et tydelig statement til vedkommende om at sånt ikke er greit og akseptert. Man tafser ikke folk på puppene på fest. Om fyren fortsatt ikke har lært leksa si, så kan du banne på noen at folk rundt enten trådstarters krets eller "tafserens" krets har gjort seg opp noen tanker. Brudd på normer og potensialet medfølgende sosial eksklusjon er et potent våpen. Og om ingen bryr seg om at fyren går rundt og tafser damer på puppene på fest, så bør trådstarter kanskje se seg etter en annen og mer moralsk anstendig vennekrets.

Det er så mange måter man kunne velge å håndtere dette på, men trådstarter gikk for den mest primitive måten -- gjennom vold.
Sist endret av pmprsrgr; 12. november 2020 kl. 22:41.
Sitat av *pi Vis innlegg
Vet du, det tror jeg du gjør.
Vis hele sitatet...
Du får jo bare tro da. Jeg tror at du spiser marihøner når du tenker at ingen ser deg.

Edit: Ser jeg skrev "kjenner" når jeg tenkte på vennene mine. Hvis man regner med kolleger, gamle onkler, fyren på baren osv. så kjenner nok alle noen. Ikke slik jeg mente å ordlegge meg, mente å si jeg har heller ingen venner som synes dette er OK. Kanskje spesielt gamle onkler burde tatt seg noen dagers ettertanke.
Sist endret av Katt; 12. november 2020 kl. 22:49.
TS slo ned fyren, det var vel fortjent fordi fyren var en idiot som befølte dama hans.
Han ville ikke at dama hans (som han etter alt å dømme er glad i) skulle bli nedverdiget av en full tosk og TS som åpenbart har en god del selvrespekt ville heller ikke føle seg cucked. Helt legit å denge fyren.

Dessuten er ikke kvinner veldig gode til å handle spontant i slike situasjoner. De lar ofte situasjonen få utspille seg og lar hendelsen murre og kverne i hodet i etterkant. Godt det fremdeles finnes MENN som kan ta vare på damene sine og få de til å føle seg trygge.
Bare soyagutter og andre betahanner som ikke hadde handlet i en slik situasjon!
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
TS slo ned fyren, det var vel fortjent fordi fyren var en idiot som befølte dama hans.
Han ville ikke at dama hans (som han etter alt å dømme er glad i) skulle bli nedverdiget av en full tosk og TS som åpenbart har en god del selvrespekt ville heller ikke føle seg cucked. Helt legit å denge fyren.

Dessuten er ikke kvinner veldig gode til å handle spontant i slike situasjoner. De lar ofte situasjonen få utspille seg og lar hendelsen murre og kverne i hodet i etterkant. Godt det fremdeles finnes MENN som kan ta vare på damene sine og få de til å føle seg trygge.
Bare soyagutter og andre betahanner som ikke hadde handlet i en slik situasjon!
Vis hele sitatet...
Han slo ikke ned mannen fordi han ikke ville at kjæresten skulle bli nedverdiget. Hva faen, jeg trodde vi kvinner var naive men dere gutta i tråden overrasker. Hadde ikke følt meg trygg på en flekk med typen om han var så voldelig mot andre. Vold er ikke synonymt med trygghet og spontane reaksjoner er ikke alltid bra.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Han slo ikke ned mannen fordi han ikke ville at kjæresten skulle bli nedverdiget. Hva faen, jeg trodde vi kvinner var naive men dere gutta i tråden overrasker. Hadde ikke følt meg trygg på en flekk med typen om han var så voldelig mot andre. Vold er ikke synonymt med trygghet og spontane reaksjoner er ikke alltid bra.
Vis hele sitatet...
Ok, Hva veit du om det? Og har du vert i en lignende situasjon du kan relatere til?
Kjenner ikke deg, men tror de fleste damer hadde satt pris på en spontan reaksjon som dealet med problemet der og da dersom det var en full ukjent mann som tafsa på deg enten om det var kjæresten din eller om det var en annen tilfeldig som så ugjerningen for det den var. Man hadde kanskje ikke trengt å gå like langt, men litt deng er på sin plass mener nå jeg.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Så det hadde vært mer greit om han fyren som tafsa ikke visste at hun hadde kjæreste? Det er ikke mer respektløst ovenfor han enn det er ovenfor henne, og sånn sett handler ikke dette om respekt for mannen i det hele tatt, men respekt for kvinnen. Når han tafser på henne uten at hun har gitt samtykke i det så trakasserer han HENNE, ikke typen hennes.
Vis hele sitatet...
Det er jo en selvfølge at aggresjonen øker hvis vedkommende hadde visst det var dama di. Jeg snakker ikke om hva som er mer greit eller ikke.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Tipper det er minst like bedritent å stå å se på at dama di blir klådd på puppene som å faktisk bli tatt på puppene selv ass. Som mann hadde jeg i det minste reagert mye mer negativt emosjonelt på å se dama mi bli antastet enn å bli tatt på tissen eller brystene av en full dame jeg ikke var interessert i selv.


Da tror jeg du skiller deg fra majoriteten av damer rundt om. Tipper TS hadde vært i mye større risiko for å bli dumpet om han hadde reagert mer diplomatisk på det som skjedde.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor hadde du reagert? Fordi hun er DIN kjæreste og ingen annen mann skal se på henne/ta på henne/være nær henne fordi hun er DIN og bare DIN? Eller hadde du reagert fordi det er svært ubehagelig å få uønsket seksuell oppmerksomhet og bli befølt/tatt på/forgrepet på av menn man ikke ønsker denne typen oppmerksomhet fra? Det at du påstår at det er verre for deg som kjæreste enn for hun som får denne oppmerksomheten er bare hinsides patetisk. Om typen min hadde blitt befølt av la oss si en mann, når han selv er heterofil, så regner jeg med dette hadde vært hundre ganger verre for typen min enn meg. Jeg er ikke så jævla egoistisk at jeg setter mine følelser høyere enn partnerens, men whatever floats your boat mann....

Jeg skiller meg ikke fra majoriteten av kvinner, nei. De fleste syns ikke at grov vold er greit. Om din oppfatning er at kvinner flest finner grov vold sexy og beskyttende.... Da vet ikke jeg altså. En ustabil mann er på ingen måte en trygg mann, og handlingen til trådstarter vitner om ustabilitet. Altså kom an, pryle en fyr på fest for så å ta han med i skogen og gi han enda mer juling? Det er idiotisk.
Sitat av Katt Vis innlegg
Du får jo bare tro da. Jeg tror at du spiser marihøner når du tenker at ingen ser deg.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde ikke å beskylde deg for å lyve eller noe sånt. Poenget var at det er bra folk som reagerer sånn, folk du ikke trodde det om.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Personlig tror jeg det er så enkelt som at veldig mange har et voldelig behov som samfunnet åpenbart ikke tillater tilfredsstilt. (...)
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har mye rett i det du skriver her. Ikke nødvendigvis bare fysisk vold, men aggresjon er en tabufølelse som kun i veldig spesifikke situasjoner er tillatt å uttrykke. Som for eksempel på fotballtribunen, og når noen klår på dama di. Det er problematisk, ikke at folk ikke får slå ned hvem de vil, men at sinne er en så uglesett følelse. Det er en enda mer tabufølelse for kvinner, på samme måte som tristhet og redsel er det for menn. Aggresjon har en viktig funksjon.

Jeg tror likevel det er noe mer sammensatt. I tafsetilfellet handler det definitivt også om rester av gammel æreskultur, som vi ellers kappes om å ta avstand fra når andre kulturer uttrykker det. Ideen om kvinnen som bærer av mannen/familiens ære lever i beste velgående her til land også, selv om vi ikke innrømmer det.

Aggresjonen mot overgripere, og særlig pedofile, har jeg tenkt mye på. Det er åpenbart naturlig å bli opprørt og sint over at slikt skjer, men det er noe mer enn det. Man ser overhodet ikke samme aggresjon når det er snakk om bestialske drap. Min teori er at det i noen grad handler om skam og ambivalens knyttet til egne seksuelle følelser, men det blir gjerne en for drøy avsporing å gå inn på det i denne tråden.
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Ok, Hva veit du om det? Og har du vert i en lignende situasjon du kan relatere til?
Kjenner ikke deg, men tror de fleste damer hadde satt pris på en spontan reaksjon som dealet med problemet der og da dersom det var en full ukjent mann som tafsa på deg enten om det var kjæresten din eller om det var en annen tilfeldig som så ugjerningen for det den var. Man hadde kanskje ikke trengt å gå like langt, men litt deng er på sin plass mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Som alle andre kvinner har jeg opplevd ulike grader av seksuell trakassering, noen hendelser tenker jeg ikke så mye på mens andre sitter friskt i minnet, jeg har også møtt en del menn som liker å leke ridder på hvit hest, men ser ikke helt hvorfor mine opplevelser er relevant? Jeg har ikke for vane å date eller være med menn som tyr til vold når de møter på utfordringer eller ubehagelige hendelser.

Hvordan jeg vet det? Jeg VET det vel kanskje ikke, det er min antagelse basert på det trådstarter har skrevet og hvordan han har beskrevet hendelsesforløpet. Ikke et ord om dama (eller jo, han sørger for å presisere at det er HANS dame og at hun ikke ønsket denne typen oppmerksomhet fra mannen, men dette vet han kun basert på hvordan hun så ut der og da, han skriver ikke at han har snakket med henne om det osv), men mange ord om han som sterk mannemann som pryler dritten ut av en fyr som har befølt hans dame/tråkka på hans eiendom uten lov.

Jeg hadde satt ekstremt pris på om en annen mann grep inn når jeg ble seksuelt trakassert. Misforstå meg rett. Menn må bli flinkere til å si ifra til menn når de oppfører seg dårlig. Det er dog forskjell på å gripe inn og å grisebanke noen for å være tøff og storkar. Noen damer syns sikkert det er stas når menn banker andre menn for å vise hvor mektige og sterke de er, men jeg er ikke en av de.
Hallo? Jeg blir sjokkert over holdningene deres!

Vold er aldri greit.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Som alle andre kvinner har jeg opplevd ulike grader av seksuell trakassering, noen hendelser tenker jeg ikke så mye på mens andre sitter friskt i minnet, jeg har også møtt en del menn som liker å leke ridder på hvit hest, men ser ikke helt hvorfor mine opplevelser er relevant? Jeg har ikke for vane å date eller være med menn som tyr til vold når de møter på utfordringer eller ubehagelige hendelser.

Hvordan jeg vet det? Jeg VET det vel kanskje ikke, det er min antagelse basert på det trådstarter har skrevet og hvordan han har beskrevet hendelsesforløpet. Ikke et ord om dama (eller jo, han sørger for å presisere at det er HANS dame og at hun ikke ønsket denne typen oppmerksomhet fra mannen, men dette vet han kun basert på hvordan hun så ut der og da, han skriver ikke at han har snakket med henne om det osv), men mange ord om han som sterk mannemann som pryler dritten ut av en fyr som har befølt hans dame/tråkka på hans eiendom uten lov.

Jeg hadde satt ekstremt pris på om en annen mann grep inn når jeg ble seksuelt trakassert. Misforstå meg rett. Menn må bli flinkere til å si ifra til menn når de oppfører seg dårlig. Det er dog forskjell på å gripe inn og å grisebanke noen for å være tøff og storkar. Noen damer syns sikkert det er stas når menn banker andre menn for å vise hvor mektige og sterke de er, men jeg er ikke en av de.
Vis hele sitatet...
veit ikke, jeg var bare nysgjerrig antar jeg. Det er jo interessant å se hvordan kvinner selv handler i slike situasjoner. Men la oss si at den hvite ridderen ikke hadde vert der da. Man veit jo ikke utfallet av den den trakaseringen du ble utsatt for dersom ikke den hvite ridder var der, ikkesant? Kanskje hadde du vert glad for det i etterkant dersom situasjonen endte i overgrep.

Som mann kjenner jeg selvfølgelig eierskap til kona mi og hun kjenner eierskap til meg på en litt anna måte fordi vi er glade i hverandre. Dette er menneskelig natur og handler ikke om at kvinner har vert mannens eiendel i generasjoner og den regla der. Det det handler om er mannens iboende instinkt for å beskytte sine nærmeste mot fysisk innvadering og overgrep. Hadde vi skulle tenkt å oppført oss likt og inneha de samme funksjonene og rollene hadde ikke moder jord skapt kvinner og menn med de fysiske og mentale forskjellene som ligger hos oss.

I det siste avsnittet ditt. Jeg er altså ikke uenig i det, men det er jo veldig situasjonsbestemt da.

For å ta TS i forsvar, så reagerte han spontant på en uoversiktlig situasjon. I enkelte situasjoner er det rett og slett ikke rom for å gå i tenkeboksen. Men at det eskalerte mer enn nødvendig med tanke på etterspillet i skogen er det ingen tvil om.
Sist endret av dödskadaver; 12. november 2020 kl. 23:53.
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
veit ikke, jeg var bare nysgjerrig antar jeg. Det er jo interessant å se hvordan kvinner selv handler i slike situasjoner. Men la oss si at den hvite ridderen ikke hadde vert der da. Man veit jo ikke utfallet av den den trakaseringen du ble utsatt for dersom ikke den hvite ridder var der, ikkesant? Kanskje hadde du vert glad for det i etterkant dersom situasjonen endte i overgrep.

Som mann kjenner jeg selvfølgelig eierskap til kona mi og hun kjenner eierskap til meg på en litt anna måte fordi vi er glade i hverandre. Dette er menneskelig natur og handler ikke om at kvinner har vert mannens eiendel i generasjoner og den regla der. Det det handler om er mannens iboende instinkt for å beskytte sine nærmeste mot fysisk innvadering og overgrep. Hadde vi skulle tenkt å oppført oss likt og inneha de samme funksjonene og rollene hadde ikke moder jord skapt kvinner og menn med de fysiske og mentale forskjellene som ligger hos oss.

I det siste avsnittet ditt. Jeg er altså ikke uenig i det, men det er jo veldig situasjonsbestemt da.

For å ta TS i forsvar, så reagerte han spontant på en uoversiktlig situasjon. I enkelte situasjoner er det rett og slett ikke rom for å gå i tenkeboksen. Men at det eskalerte mer enn nødvendig med tanke på etterspillet i skogen er det ingen tvil om.
Vis hele sitatet...
Mine reaksjoner har alltid vært å stå opp for meg selv og dra ifra stedet/ignorere mannen. Når jeg var yngre, type i tidlig tenårene og midten av tenårene turte jeg ikke si noe og bare fant meg i det. Ingen gutt eller mann som redda meg da.

Vold er aldri greit. Uansett. En ørefik for å presisere et poeng, mann til mann... Ok, greit, skal ikke leke moralpoliti og perfekt kvinne med perfekte verdier her. Men grov vold er feil på alle mulige plan og måten trådstarter reagerte på er forkastelig, og jeg sier det igjen: hadde han vært typen min så hadde det vært dumpegrunn.
*pi: Jeg forstår skuffelsen din over de du anså som helstøpte og oppegående karer. Det er heller ingen tvil om at de handlet feil. Men du kan vesentlig mer om psykologi enn de fleste her inne, så hva som skjer med mennesker generelt når de havner i uforutsette og uventa situasjoner vet du alt om.

Jeg har aldri gitt livreddende førstehjelp på ekte, men jeg har vært på såpass mange førstehjelpskurs at jeg i det minste hadde vært mer til nytte enn til skade - det har jeg grunn til å være ganske sikker på. Man trener, man lærer, man vet hva man skal gjøre hvis situasjonen oppstår. Soldater driller og driller på å demontere og å fikle med børsene sine, i leir og i felt og i stummende mørke - sånn at de skal slippe å finne ut av det den dagen de vekkes til Stravinskis maskingeværsonate i A-dur. Den andre ekstremen er når man ikke bare ikke har trent på en situasjon, men ikke engang har reflektert over at situasjonen kan inntreffe! Hva seksuelle overgrep og trakassering angår, så er det dessverre akkurat der vi som samfunn har vi tilbrakt mesteparten av tida vår.

Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Mitt typiske adferdsmønster i møte med uventede situasjoner er preget av at jeg dagen etterpå innser at jeg burde gjort noe helt annet og banner høyt og lenge. Deretter sverger jeg å håndtere det annerledes neste gang. Hvilket faktisk har skjedd innimellom. Jeg har for eksempel observert to klissvåte haikere ute i gokk, men kun nummer to fikk skyss til nærmeste togstasjon. Nummer en har jeg fortsatt dårlig samvittighet for. Jeg har imidlertid aldri vært tilskuer til seksuell trakassering. Jeg har aldri selv opplevd det selv heller, åpenbart.

Hvordan vil jeg reagere den dagen det skjer? Jeg vet ikke, men jeg håper at jeg i dag ikke ville vært en av disse passive tilskuerne som du beskrev. I det minste har jeg reflektert over saken i fredstid og bestemt meg for å ikke le med. Og det er jo noe. Men for ikke altfor mange år siden hadde jeg ikke engang tenkt tanken om at det var noe jeg kanskje en dag møter. Det har helt enkelt ikke vært en problemstilling som har dukket opp på radaren min. Derfor er jeg rimelig sikker på at mitt ti år yngre alter ego hadde skuffet deg. Faen heller, kanskje han til og med gjorde akkurat det, nettopp fordi han var for blind til å se at det skjedde. At jeg ikke kan erindre å bevitnet seksuell trakassering betyr ikke at jeg har vært der da det skjedde: Det kan faktisk bety at situasjonen ble behandlet som "tre karer og en kvinne står sammen og ler av noe", for deretter forkaste inputen som uvesentlig.

Jeg har sikkert levd under en stein, og det har sikkert vært en eller annen lærer som har prøvd å få ett eller annet piss om at vi må passe på å være flinke gutter når vi slippes ut i samfunnet til å forflytte seg inn i skallen min ved osmose. Det har i såfall ikke gjort nevneverdig inntrykk. Det er kun i løpet av de siste årene jeg har tatt stilling til at seksuell trakassering overhode eksisterer. Jeg vil faktisk tippe at frem til jeg var i midten av tyveårene hadde jeg bare en vag, abstrakt idé om at "voldtekt er ufrivillig sex og veldig galt". That's it. Man kan kanskje håpe at jeg er et unormalt tilfelle og oppsiktsvekkende tett i pappen, men jeg tror ikke jeg er så forferdelig alene. Dette er et viktig emne som noen burde ha drilla meg på da de hadde muligheten, men ingen informerte meg engang om at problematikken eksisterer. Enhver har ansvar for egne handlinger og alt det der, og de som står og flåser med gjør noe galt - jeg bestrider ikke dette! - men hvorfor har ingen lært de hva de skulle ha gjort?

Enda verre er det at dette neppe bare gjelder menn. Det virker i alle fall ikke som om kvinner har mottatt tilstrekkelig med veiledning om seksuell trakassering før de møter det i strid, de heller.

Til sist vil jeg bemerke én ting til: Tilskuersyndromet har en magisk motgift: Si fra. Konkret og tydelig beskjed om hva du vil at skal skje. Den 25 år gamle Myoxo var muligens så tjukk i huet at det er urettferdig å sammenligne ham med eukaryote livsformer - men hadde du bedt ham om hjelp hadde du faenmeg fått det.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
om du slo han og han skulle begynne å slå tilbake = kjør på for min del
om du slo han og han skulle begynne å slå tilbake for å så slå og sparke når han lå nede = nono
Ble han med frivillig opp i skauen for å bli banka, hvis ja. Kjør på.
Dro du han ufrivillig opp i skauen og rundjulte han, hvis ja. Fy deg, overdrev.



Jeg kan fortelle om en hendelse som skjedde meg.

Jeg var på en fest hos en kompis av eksen, det var en på festen som mobba dialekta til dama mi og hvor jeg bodde hele tiden. Vi dro ut på plattingen og jeg spurte han hva greia var, A hadde bursdag og inviterte venner, vi har god stemning hele tiden og du lager kvalme. han var en del fullere enn meg så jeg så høyre komme, jeg er venstrehendt så ga han en på venstre. han datt i bakken jeg stoppa, han sto opp og skulle fortsette, ga han to tette til. de andre som da var kompiser av han så alt dette og kom og tok han vekk. de sa til han at han hadde driti seg ut.

jeg mener selv at her ble det brukt helt nødvendig bruk, ikke noe mer. I din situasjon virker det litt som at fyren også ble med opp frivillig i skogen for å fortsette det som skjedde på plassen. Begge to instigerte (ja bruker et fancy ord jeg bare greier å uttale) til slossing og han ene ble furt fordi han ble banka.

I mitt senario så skåla vi en 45 min etterpå.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Mine reaksjoner har alltid vært å stå opp for meg selv og dra ifra stedet/ignorere mannen. Når jeg var yngre, type i tidlig tenårene og midten av tenårene turte jeg ikke si noe og bare fant meg i det. Ingen gutt eller mann som redda meg da.

Vold er aldri greit. Uansett. En ørefik for å presisere et poeng, mann til mann... Ok, greit, skal ikke leke moralpoliti og perfekt kvinne med perfekte verdier her. Men grov vold er feil på alle mulige plan og måten trådstarter reagerte på er forkastelig, og jeg sier det igjen: hadde han vært typen min så hadde det vært dumpegrunn.
Vis hele sitatet...
du svarte jo ikke på argumentasjonen min da, men ok.
Jeg mener at bruk av vold er akseptabelt men at det kommer ann på situasjonen.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg

Vold er aldri greit. Uansett. En ørefik for å presisere et poeng, mann til mann... Ok, greit, skal ikke leke moralpoliti og perfekt kvinne med perfekte verdier her. Men grov vold er feil på alle mulige plan og måten trådstarter reagerte på er forkastelig, og jeg sier det igjen: hadde han vært typen min så hadde det vært dumpegrunn.
Vis hele sitatet...


Dumpegrunn sier du? Jeg går ut ifra at du da tenker hele hendelsesforløpet sett under ett, og ikke kun på at reaksjonen var vold?

Hva om ts hadde slått til fyren også hadde det ikke blitt noen "tur i skogen"? Ville du virkelig dumpet en kjæreste pga et slag som kanskje ble utført i affekt over situasjonen? Altså, tenkehjernen var neppe påkoblet når det første slaget falt. Da var det nok kun en reaksjon på en svært uakseptabel oppførsel om var grenseoverskridende. Ville du likevel dumpet typen om det hele hadde stoppet etter at tafseren ble slått ned?

Jeg skjønner du reagerer på historien slik den faktisk var. For ts var edru og istand til å tenke da han ble bedt om å ta dette ut i skogen om de skulle fortsette å slåss. Da fikk han tid og kunne valgt å stoppe.

Jeg kan til en viss grad skjønne hva du mener med at du ikke liker ustabile menn, jeg kan også merke at jeg ikke takler ustabilitet hos andre. Men jeg vet ikke om jeg hadde klart å sette listen så høyt som du gjør her, og kreve så mye av en partner eller kjæreste. En reaksjon på et overtramp som skjer i øyeblikkets ubetenksomhet det ville jeg nok valgt å overse. Del 2 av opptrinnet det som skjedde i skogen, vel det ville nok fått noen varsel lamper til å lyse. Men jeg kan ikke være nådeløs der heller, for jeg så ikke opptrinnet, jeg så ikke hvordan kjæresten hans reagerte, jeg så ikke hva tafseren gjorde når han "kom seg på bena". Kanskje fortsatte han med en krenkende oppførsel eller kanskje var det faktisk han som "inviterte på juling"? Jeg forsvarer ikke "skogsturen" for det kunne han latt være, men om jeg var tilstede og så alt så ville jeg kanskje hatt et bedre grunnlag for konklusjon.
Sist endret av _abc_; 13. november 2020 kl. 00:10.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dumpegrunn sier du? Jeg går ut ifra at du da tenker hele hendelsesforløpet sett under ett, og ikke kun på at reaksjonen var vold?

Hva om ts hadde slått til fyren også hadde det ikke blitt noen "tur i skogen"? Ville du virkelig dumpet en kjæreste pga et slag som kanskje ble utført i affekt over situasjonen? Altså, tenkehjernen var neppe påkoblet når det første slaget falt. Da var det nok kun en reaksjon på en svært uakseptabel oppførsel om var grenseoverskridende. Ville du likevel dumpet typen om det hele hadde stoppet etter at tafseren ble slått ned?

Jeg skjønner du reagerer på historien slik den faktisk var. For ts var edru og istand til å tenke da han ble bedt om å ta dette ut i skogen om de skulle fortsette å slåss. Da fikk han tid og kunne valgt å stoppe.

Jeg kan til en viss grad skjønne hva du mener med at du ikke liker ustabile menn, jeg kan også merke at jeg ikke takler ustabilitet hos andre. Men jeg vet ikke om jeg hadde klart å sette listen så høyt som du gjør her, og kreve så mye av en partner eller kjæreste. En reaksjon på et overtramp som skjer i øyeblikkets ubetenksomhet det ville jeg nok valgt å overse. Del 2 av opptrinnet det som skjedde i skogen, vel det ville nok fått noen varsel lamper til å lyse. Men jeg kan ikke være nådeløs der heller, for jeg så ikke opptrinnet, jeg så ikke hvordan kjæresten hans reagerte, jeg så ikke hva tafseren gjorde når han "kom seg på bena". Kanskje fortsatte han med en krenkende oppførsel eller kanskje var det faktisk han som "inviterte på juling"? Jeg forsvarer ikke "skogsturen" for det kunne han latt være, men om jeg var tilstede og så alt så ville jeg kanskje hatt et bedre grunnlag for konklusjon.
Vis hele sitatet...
Grov vold er uakseptabelt på lik linje med utroskap. Ergo dumpegrunn om typen min tar med seg en fyr i skogen og pryler han gul og blå fordi fyren tok meg på puppene. Men dette er sannsynligvis ikke en situasjon jeg ville havnet i den dag i dag, da jeg i stor grad unngår å tiltrekke meg oppmerksomhet fra menn. Jeg kler meg ikke avslørende klær eller er lettkledd på fest eller offentlig og jeg gir ikke menn oppmerksomhet og viser tydelig at jeg er utilgjengelig og uinteressert. Sluttet å gå med utringing for flere år siden. Så jeg er safe. :P

Hva som er greit og ikke greit er vel opp til hver enkelt å bedømme. Noen ganger reagerer man spontant og angrer i ettertid men dette er jo ikke tilfelle i trådstarter sin historie. Vi mennesker gjør feil hele tiden og vi lærer av dem. Jeg er ikke så gira på å diskutere dette lenger egentlig, jeg har gitt uttrykk for mine meninger og hatt en grei diskusjon her inne så sier meg ferdig her jeg.
Som de fleste andre her greier også jeg til en viss grad å moralisere handlingen. Men, det gjør det fremdeles ikke riktig eller rasjonelt. Vi kan kommentere opp og ned i mente om hvor idiot motparten har oppført seg, og at han fortjente en på trynet. Til syvende og sist er det en reaksjon som kan gi konsekvenser man aldri kan gjøre om.

Jeg er ikke noen helgen selv, det renner over for meg også fra tid til annen, og da reagerer også jeg impulsivt på samme måte, selv om jeg har blitt «eldre og klokere.» Angrer alltid etterpå da det går opp for meg hva konsekvensene blir, og kunne blitt. Har fått mye dritt jeg kunne spart meg for gjennom årene fordi jeg har handlet irrasjonelt i fylla.

Det at basketaket blir løst opp, og dere går opp i skogen for å fortsette der, sier meg at du fikk en viss stund å tenke deg om før du til slutt gav han skikkelig juling. Det at han var full, du var edru, og du er trent innen kampsport, synes jeg taler for at du i løpet av denne tiden burde innsett at dette ikke er lurt. Hadde du slått han ned der og da, hadde det kunne blitt kalt impulsivt og heat of the moment. Det er ikke tilfellet her. Blir ikke dere mentalt trent til å unngå slike situasjoner på kamptrening?

Jeg er «på din side», og hadde sannsynligvis reagert på samme måte selv, særlig hvis jeg var full. Men jeg må bare være en av de kjipe folka som sier at det ikke er riktig måte å handle på. Jeg snakker av erfaring. Får inntrykk av at han fikk en solid runde juling, og det å ha på seg å være den hissige fyren som ikke greier å stoppe er ukult. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men jeg synes hvertfall det var kult i årene rundt 20. Nå er jeg nærmere 30 enn 20, og har jobba sinnsykt hardt for å få av meg idiot-stempelet. Jeg skjemmes over at jeg en gang var en som løste alt med vold. Anbefaler deg å ikke havne i den kategorien!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan vil jeg reagere den dagen det skjer? Jeg vet ikke, men jeg håper at jeg i dag ikke ville vært en av disse passive tilskuerne som du beskrev. I det minste har jeg reflektert over saken i fredstid og bestemt meg for å ikke le med. Og det er jo noe. Men for ikke altfor mange år siden hadde jeg ikke engang tenkt tanken om at det var noe jeg kanskje en dag møter. Det har helt enkelt ikke vært en problemstilling som har dukket opp på radaren min. Derfor er jeg rimelig sikker på at mitt ti år yngre alter ego hadde skuffet deg. Faen heller, kanskje han til og med gjorde akkurat det, nettopp fordi han var for blind til å se at det skjedde. At jeg ikke kan erindre å bevitnet seksuell trakassering betyr ikke at jeg har vært der da det skjedde: Det kan faktisk bety at situasjonen ble behandlet som "tre karer og en kvinne står sammen og ler av noe", for deretter forkaste inputen som uvesentlig.
Vis hele sitatet...
Men bør helt klart bli flinkere til å si i fra til andre som går over streken.
Og når bekjente eller kollegaer snaker nedlatende om jenter er det ofte man bare ler det bort
i stede for å ta avstand fra det.

At det ikke reageres på oppførsel på fest kan noen ganger forklares med at det på en slik arene
er en salig blanding av både uønsket adferd og noen som sitter å kliner og er storfornøyd med det.

Men det finnes også mange eksempler på at kvinner blir utsatt for vold og overgrep på gata og at folk går rett forbi.
Det er utilgivelig og feigt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men det finnes også mange eksempler på at kvinner blir utsatt for vold og overgrep på gata og at folk går rett forbi.
Det er utilgivelig og feigt.
Vis hele sitatet...
Mulig, men da må man prøve å finne ut hvorfor folk er utilgivelig feige og forsøke å fikse det problemet. Det er bedre for alle og for ofrene spesielt om folk lærer å håndtere vanskelige situasjoner på en saklig måte.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Derfor er jeg rimelig sikker på at mitt ti år yngre alter ego hadde skuffet deg. Faen heller, kanskje han til og med gjorde akkurat det, nettopp fordi han var for blind til å se at det skjedde.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det, og jeg klandrer deg ikke egentlig for det. Det er derfor jeg hele tiden poengterer at det er bra folk som er skyld i det. Du skjønte ikke at det skjedde fordi du ikke var klar over den massive sammenhengen den lille episoden sto i, og du visste ikke hva du skulle gjøre med det for du hadde ikke tenkt gjennom det. Det er derfor jeg er opptatt av å formidle det, og det er derfor bra menn bør diskutere dette. For at dere skal være klar over ansvaret deres neste gang det skjer.

Det er kun i løpet av de siste årene jeg har tatt stilling til at seksuell trakassering overhode eksisterer.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke så rart, for vi snakket aldri om det inntil for få år siden. Kun oss jenter imellom. Det var en del av dealen det, du skal ikke lage noe styr ut av det. Dyss det ned. Det var vårt ansvar å glatte over og ikke gjøre det ubehagelig i arbeidsmiljøet eller kompisgjengen, liksom. Det var også totalt fraværende i seksualundervisningen og oppdragelsen ellers. I skolegården blir seksuell trakassering bagatellisert som at gutter er gutter, han er sikkert forelsket i deg. Så strengt tatt er det ikke din feil at du levde under en stein. Nå derimot, må man jobbe hardt for å ikke forstå at trakassering er et samfunnsproblem.

Dette er et viktig emne som noen burde ha drilla meg på da de hadde muligheten, men ingen informerte meg engang om at problematikken eksisterer. Enhver har ansvar for egne handlinger og alt det der, og de som står og flåser med gjør noe galt - jeg bestrider ikke dette! - men hvorfor har ingen lært de hva de skulle ha gjort?
Vis hele sitatet...
Det er jeg hjertens enig i. Vi må kunne snakke med unge gutter om hvilket ansvar de har for mannskulturen. Dessverre er det ikke mulig uten at en haug med menn tror man gir alle menn skylda for andres overgrep.

Jeg mener også vi må lære unger og ungdommer å ikke begå overgrep. Jeg tror nemlig mange bra folk ender som overgripere også, fordi oppdragelsen de har fått ikke matcher det som ventes av dem ute i verden. Når jeg snakker om det så blir jeg gjerne beskyldt for å demonisere menn og påstå at de alle er ekle griser og potensielle overgripere. Men vi lærer barna våre å ikke slå, og vi må også lære dem å respektere andres seksuelle grenser.

Til sist vil jeg bemerke én ting til: Tilskuersyndromet har en magisk motgift: Si fra. Konkret og tydelig beskjed om hva du vil at skal skje. Den 25 år gamle Myoxo var muligens så tjukk i huet at det er urettferdig å sammenligne ham med eukaryote livsformer - men hadde du bedt ham om hjelp hadde du faenmeg fått det.
Vis hele sitatet...
Det er litt mye forlangt å forvente at jenta som nettopp har blitt trakassert skal sette på plass både den som trakasserer og de som ser på. Det som skjer er jo at man føler seg dum og vender skammen innover, siden alle åpenbart synes det er greit å behandle deg sånn. Men, jeg sier ifra nå: Jeg vil at du skal reagere. Ikke dra ham med inn i skogen og bank dritten ut av ham. Bare se ham inn i øynene og spør hva i helvete han driver med. Det hadde gjort en enorm forskjell.
Sist endret av *pi; 13. november 2020 kl. 00:43.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Mulig, men da må man prøve å finne ut hvorfor folk er utilgivelig feige og forsøke å fikse det problemet. Det er bedre for alle og for ofrene spesielt om folk lærer å håndtere vanskelige situasjoner på en saklig måte.
Vis hele sitatet...

Det var ikke et innlegg til forsvar for voldsbruk.
Og jeg vet ikke hvordan jeg kan tydeliggjøre det mer for jeg har fra første
innlegg av tatt avstand fra å løse situasjoner på den den måten.

Men å i gripe inn og forsøke å stanse at noen blir banket på gata det ser jeg på
som en Borgerplikt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er litt mye forlangt å forvente at jenta som nettopp har blitt trakassert skal sette på plass både den som trakasserer og de som ser på.
Vis hele sitatet...
Forventer heller ikke det. Jeg forklarer hvordan det er, ikke hvordan det burde være. Dette er ikke en ansvarsfordeling. Jeg skjønner godt at ingen jente ville bedt meg om hjelp i en situasjon hvor jeg trodde at alle hadde det toppers. Jeg sier bare at hadde hun bedt om hjelp, så hadde hun fått det. Fordi i den mentale tilstanden jeg var i på den tide ville alt annet vært for subtilt og abstrakt. Så nær, men dog så fjern...

Jeg har også et bittelite håp at de jenter som leser dette her forstår at det å be om hjelp faktisk er en mulighet, og at hvis de gjør det, så kan det fort hende at det funker. Jeg forventer ikke at de gjør det, men jeg håper at de gjør det. For at det håpet skal være mer enn ønsketenkning må jeg informere om saken som den er. Jeg vil at kvinner skal vite at muligheten til å be om hjelp finnes, akkurat som jeg vil at menn skal vite at seksuelle overgrep kan foregå rett foran nesa på de. Jeg klandrer ingen som blir antastet for å ikke si fra. Kritisk forskjell.
Sitat av *pi Vis innlegg
Bare se ham inn i øynene og spør hva i helvete han driver med. Det hadde gjort en enorm forskjell.
Vis hele sitatet...
Will do.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. november 2020 kl. 00:53.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg vil at kvinner skal vite at muligheten til å be om hjelp finnes,
Vis hele sitatet...
Det er jeg glad for, og jeg tror det er hundre ganger lettere å be om hjelp nå enn før metoo. Men for å være helt ærlig, det er bare litt over et år sist siden jeg opplevde seksuell trakassering på jobb, og jeg skammer meg over å innrømme at jeg ikke sa fra. Ikke til han, og ikke til sjefen min. Det var ikke en veldig alvorlig episode, kun verbalt, men likevel. Dette var en viktig person, det var et formelt møte, jeg orket bare ikke.

Uansett, å be om hjelp er nok mest aktuelt i etterkant av en episode. I situasjonen er det dere menn som sitter på nøkkelen.

Will do.
Vis hele sitatet...
Sist endret av *pi; 13. november 2020 kl. 01:09.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Mulig, men da må man prøve å finne ut hvorfor folk er utilgivelig feige og forsøke å fikse det problemet. Det er bedre for alle og for ofrene spesielt om folk lærer å håndtere vanskelige situasjoner på en saklig måte.
Vis hele sitatet...
Ja som et langsiktig mål er det helt fint. Men et slag i trynet på en tafser er kanskje ikke veldig nøye gjennomtenkt. Det kan komme som en reaksjon på både den krenkende oppførselen og kanskje like mye at alle andre bare står tafatte og ser på uten å gripe inn.

I mitt hode er det langt bedre med en kraftig reaksjon enn spredd latter, eller stilltiende aksept. Jeg ser heller at noen griper inn selv om det blir håndgemeng enn at alle bare står og ser på og den som krenker kan føle at de får solt seg i glansen av å tråkke over grensene til andre mennesker, eller oppføre seg invaderende "fordi de er jo bare fulle".

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jeg glad for, og jeg tror det er hundre ganger lettere å be om hjelp nå enn før metoo. Men for å være helt ærlig, det er bare litt over et år sist siden jeg opplevde seksuell trakassering på jobb, og jeg skammer meg over å innrømme at jeg ikke sa fra. Ikke til han, og ikke til sjefen min. Det var ikke en veldig alvorlig episode, kun verbalt, men likevel. Dette var en viktig person, det var et formelt møte, jeg orket bare ikke.

Uansett, å be om hjelp er nok mest aktuelt i etterkant av en episode. I situasjonen er det dere menn som sitter på nøkkelen.


Vis hele sitatet...
Det er trist at det faktisk er slik. Jeg skrev noe naiv kanskje, at jeg ikke kjenner menn som krenker damer. Jeg må nok korrigere meg selv og si at jeg ikke kjenner menn som krenker andre mennesker, i plenum. Eller at jeg i det minste ikke har oppfattet at noen i min krets er slik.

Når jeg leser hva du skriver så kan det jo faktisk være at også i min krets er tafsere, sadistiske krenkere eller overgripere. Bare at de holder slikt så skjult som mulig og dermed tror de har funnet en måte å fortsette sin oppførsel siden de gjør det skjult. Og da tror de kanskje også at de vil komme unna med det, for en evt. klage tror de kanske at de bare kan avvise, forklare bort eller ufarliggjøre.

Huff, nå ble faktisk verden litt kaldere. Vi har just vært gjennom #metoo. Med skifte av fokus og slikt har vært i det offentlige ordskiftet en stund nå. Og likevel så kan faktisk ikke damer få fred på jobben engang? Må plages med sleske jævla kolleger eller overordnede.

Jeg kan ikke endre slike menns oppførsel, men jeg kan reagere om jeg ser det. Og jeg håper eller egentlig forventer jeg vel at også andre menn vil reagere på en slik uønsket adferd.

Dessverre vil slike svin kanskje kunne fortsette med sine krenkelser på tross at reaksjoner fra andre, om de bare holder slikt mer skjult og gjør det i situasjoner der ingen andre enn offeret kan se det. Og kanskje bør dere som opplever slike krenkelser forsøke å finne styrken til å si ifra. Klarer dere å feks ta et skjult opptak av situasjonen så vil dere jo ha dokumentasjonen. Men det er kanskje en ønsketenkning. Snakk med noen dere stoler på, forsøk å finne styrken til å reagere. For slikt må frem i lyset, de som oppfører seg slik må faktisk outes.

Jeg skjønner det kan virke som dobbel straff, eller at det kan føles som risiko adferd å oute en som krenker i en jobbsituasjon. Men skjer krenkelsen skjult i en 1 til 1 samtale så er det ingen andre som kan reagere. Da er det kun dere selv som kan oute tafseren og krenkeren.
Sist endret av _abc_; 13. november 2020 kl. 08:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som vanlig kommer forumhylekoret og sutrer over at du "kunne ha drept ham". Men jeg synes det er mer enn innafor.
Vis hele sitatet...
Hylekor er det vel ikke.
Problemet er at straffen som kjæresten til ofret utførte mot gjerningsmannen ikke på noen som helst måte matcher den kriminelle handlingen som ble gjort.

Stor forskjell på å ta tak i dytte, kaste ut en fyr som oppfører seg slikt.
Men at en kampsportutøver denger løs på en full person for noe slikt, er helt på tryne.
Sist endret av UrbanFreak86; 13. november 2020 kl. 10:53.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner jo at man kan reagere litt sterkt i en sånn situasjon, men å ty til så kraftig vold? Det er langt over grensa. Hadde skjønt at du hadde dratt til fyren hvis han tafset på dama di andre steder en puppene, men ikke episoden der dere gikk ut til skogen. Jeg hadde ihvertfall klart å forsvare meg selv hvis noen tok meg steder jeg ikke ville. Gikk du ut ifra at dama di ikke klarte å forsvare seg selv?
Sitat av Stingray Vis innlegg
Hallo? Jeg blir sjokkert over holdningene deres!

Vold er aldri greit.
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar...
Til TS: ja han gikk over streken, men du gikk så sinnsykt mye lenger over streken. Slå han i affekt når han oppfører seg som en tulling kan jeg skjønne, men at du ikke innser noe når dere får beskjed om å gå og faktisk velger å ta han med oppi skogen og bruke kampsporten din på en drita fyr mens du selv er klinkende edru... Da er det ikke så mystisk at folk har begynt å styre unna deg.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Hylekor er det vel ikke.
Vis hele sitatet...
Man skal visst ikke være uenig med TS uten at noen skal claime hylekor her lenger, det er kun en som kan være uenig med TS om gangen, så still dere i kø.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Problemet er at straffen som kjæresten til ofret utførte mot gjerningsmannen ikke på noen som helst måte matcher den kriminelle handlingen som ble gjort.

Stor forskjell på å ta tak i dytte, kaste ut en fyr som oppfører seg slikt.
Men at en kampsportutøver denger løs på en full person for noe slikt, er helt på tryne.
Vis hele sitatet...
Dette

Kan jeg spørre deg TS, hva slags kampsport du utøver og hva slags mentalitet dere har rundt å bruke kampsport på fritiden til andre ting enn å forsvare seg selv og sine meninger? Har gått på kampsport selv og hvis klubben hadde funnet ut av at et medlem hadde misbrukt kunnskapen sin så grovt som du gjorde hadde han fått jævlig kjeft, blitt kasta ut av klubben for godt og kanskje svartelista fra alle klubber i Norge innenfor den kampsporten. Det er en grunn til at det å utøve kampsport på et offer som ikke angriper deg straffes mye strengere i loven. Hadde han anmeldt, som han absolutt burde ha gjort ville du fort kunne endt opp med legemsbeskadigelse ved bruk av våpen da hendene dine pr definisjon regnes som våpen i norsk rett dersom du trener kampsport.

Kampsport skal kun brukes til å forsvare deg selv eller andre mot vold. Dette er det ganske bred enighet om innafor kampsport miljø og norsk rett. Hvis du virkelig lurer på om du gikk for langt, kan du ikke ta en telefon til treneren din/gamle treneren din og høre om det du gjorde var innafor. Jeg tror dere har prata om dette i klubben, og jeg tror du veit svaret godt selv. Det forandrer fint lite at du kanskje får støtte fra en eller annen person i ny og ne når det du har gjort er helt bak mål. Det er så matcho-batcho, liten mark og stor usikkerhets opplegg som det kan få blitt. Også at du var edru
SYntes det hørtes helt fornuftig ut. Det konseptet med at ufyselig oppførsel er rettferdiggjort fordi man er full, og at man ikke skal få noe konsekvenser fordi man var full holder ikke helt. Mulig du føler du har blitt litt upopulær i ettertid, men sånt glemmer folk med tiden.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er rett og slett bare menn som kan stoppe dette, anstendige, greie menn. Derfor mener jeg denne kulturen er alle menns ansvar å endre. Ikke fordi alle menn trakasserer, men fordi det er de som kan gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jeg hjertens enig i. Vi må kunne snakke med unge gutter om hvilket ansvar de har for mannskulturen. Dessverre er det ikke mulig uten at en haug med menn tror man gir alle menn skylda for andres overgrep.
Vis hele sitatet...
Så... Alle menn har et ansvar for kulturen som tillater overgrep, men man gir ikke alle menn medskyldighet i overgrepene som skjer? Jeg er redd du må pakke det ut.

For meg blir dette to logiske påstander, som i alle fall for min del er en totalkræsj gitt at man har ansvar for det som legger til rette, uten å ha ansvar for det det legges til rette for. Jeg ville da tro kulturen her var transitiv:
1. Menn har ansvar for kulturen som tillater overgrep.
og følgelig kan ikke påstanden i innlegg to stemme:
2. Menn har ikke skylden for andres overgrep.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er litt mye forlangt å forvente at jenta som nettopp har blitt trakassert skal sette på plass både den som trakasserer og de som ser på. Det som skjer er jo at man føler seg dum og vender skammen innover, siden alle åpenbart synes det er greit å behandle deg sånn.
Vis hele sitatet...
Her har kanskje også kvinner en jobb å ta, og foreldre under oppveksten? Å stå opp for hva som er rett og gi litt beng i hva andre måtte mene er rimelig uavhengig av kjønn. Jeg sier ikke at det er lett, men det vil det ikke være for menn som bryter ut av mønsteret du skisserer heller. For øvrig har jeg faktisk vært borti det her i jobb, og var "kjipingen" som sa ifra - rett etter at jeg lo. Jeg lo ikke av flauhet eller noe annet, det bare var så absurd å se en voksen mann dra opp noens skjørt som om man var 12 år og ikke skjønte konsekvensene av sine handlinger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så... Alle menn har et ansvar for kulturen som tillater overgrep, men man gir ikke alle menn medskyldighet i overgrepene som skjer? Jeg er redd du må pakke det ut.
Vis hele sitatet...
Kan prøve: Se for deg at du og jeg er alene i et rom og du får et hjerteinfarkt: Da er det ikke min SKYLD at du får det, men det er mitt ANSVAR å gjøre noe for å hjelpe deg. Ser du forskjellen på skyld og ansvar? Ansvaret mitt kommer ikke av at jeg påførte deg infarktet, men av at jeg er i en posisjon der jeg kan gjøre noe med det. Hvis jeg lar være å gjøre noe, så har jeg noe av skylden for at infarktet får fortsette og at du kanskje dør.

I en trakasseringssituajon, så kommer man som offer ekstremt dårlig ut av å reagere. Man er i en underlegen posisjon der man taper uansett hva man gjør (det er nok også ofte poenget, da det er en hersketeknikk for å demonstrere makt). Hadde andre menn reagert med at det ikke var kult, slik at trakkassøren hadde falt i status, så hadde det derimot vært veldig effektivt. Når du har muligheten til å hjelpe så har du et ansvar for å gjøre det, og om du ikke tar det ansvaret så er du medskyldig i at det får fortsette. Men du er selvsagt ikke skyldig i selve handlingen, kun i aksepten som muliggjorde den.

Her har kanskje også kvinner en jobb å ta, og foreldre under oppveksten?
Vis hele sitatet...
Opplagt.

For øvrig har jeg faktisk vært borti det her i jobb, og var "kjipingen" som sa ifra - rett etter at jeg lo. Jeg lo ikke av flauhet eller noe annet, det bare var så absurd å se en voksen mann dra opp noens skjørt som om man var 12 år og ikke skjønte konsekvensene av sine handlinger.[/quote]

Å stå opp for hva som er rett og gi litt beng i hva andre måtte mene er rimelig uavhengig av kjønn. Jeg sier ikke at det er lett, men det vil det ikke være for menn som bryter ut av mønsteret du skisserer heller.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Veldig mange kvinner har stått i mye dritt de siste årene for å ta det ansvaret, jeg skal innrømme at jeg ikke har klart å være en av dem. Jeg vil likevel si at det er lettere for tilskueren å reagere enn den som nettopp er utsatt for en ydmykelse foran en gjeng som ler av deg.

For øvrig har jeg faktisk vært borti det her i jobb, og var "kjipingen" som sa ifra - rett etter at jeg lo. Jeg lo ikke av flauhet eller noe annet, det bare var så absurd å se en voksen mann dra opp noens skjørt som om man var 12 år og ikke skjønte konsekvensene av sine handlinger.
Vis hele sitatet...
Takk Ja, det er så absurd at man nesten ikke tror at det skjer. Flott at du reagerte. Hva skjedde etterpå, ble det dårlig stemning?
Sist endret av *pi; 13. november 2020 kl. 18:55.
Jeg gjentar for tredje gang: Vold er aldri greit.
Ut i fra det trådstarter skriver, så var dette ingen avverge-situasjon, men ren hevn.
En avverge-situasjon er å gjøre det du er nødt til for å avverge skade eller tap av liv.

Jeg kan ikke forstå at dere rettferdiggjør det trådstarter gjorde.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Kan prøve: Se for deg at du og jeg er alene i et rom og du får et hjerteinfarkt: Da er det ikke min SKYLD at du får det, men det er mitt ANSVAR å gjøre noe for å hjelpe deg. Ser du forskjellen på skyld og ansvar? Ansvaret mitt kommer ikke av at jeg påførte deg infarktet, men av at jeg er i en posisjon der jeg kan gjøre noe med det. Hvis jeg lar være å gjøre noe, så har jeg noe av skylden for at infarktet får fortsette og at du kanskje dør.
Vis hele sitatet...
Dette blir ikke det samme. I en mannskultur der menn "legger til rette" for overgriperne, har de en aktiv del i dette. Med eller uten intensjonen om å gjøre det. Det er noe annet enn et hjerteinnfarkt. Om det skulle sidestilles, måtte du ha matet en meg med mettet fett og oppfordret til sofaslabberas - og så sagt at du ikke har noe med hjerteinfarktet å gjøre. Det er noe ganske annet. Jeg ville sagt at man da har en skyld (men ikke ene og alene) i hjerteinfarktet.

Sitat av *pi Vis innlegg
I en trakasseringssituajon, så kommer man som offer ekstremt dårlig ut av å reagere. Man er i en underlegen posisjon der man taper uansett hva man gjør (det er nok også ofte poenget, da det er en hersketeknikk for å demonstrere makt). Hadde andre menn reagert med at det ikke var kult, slik at trakkassøren hadde falt i status, så hadde det derimot vært veldig effektivt.
Vis hele sitatet...
De gangene jeg har sett slike ting, har det ikke handlet om å etablere makt eller noe lignende. Bare dumme handlinger i fylla, men jeg skal ikke si at det du sier her ikke forekommer. For det gjør det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Når du har muligheten til å hjelpe så har du et ansvar for å gjøre det, og om du ikke tar det ansvaret så er du medskyldig i at det får fortsette. Men du er selvsagt ikke skyldig i selve handlingen, kun i aksepten som muliggjorde den.
Vis hele sitatet...
Så man har ikke full skyld, men er medskyldig. Jeg ser ikke helt at min innvending på de to påstandene er løst opp i.

Sitat av *pi Vis innlegg
Selvsagt. Veldig mange kvinner har stått i mye dritt de siste årene for å ta det ansvaret, jeg skal innrømme at jeg ikke har klart å være en av dem. Jeg vil likevel si at det er lettere for tilskueren å reagere enn den som nettopp er utsatt for en ydmykelse foran en gjeng som ler av deg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi skal være forsiktige med å si at de ler av den forulempede part. Det skjer så klart, men det er nevnt tidligere med nervøs latter osv., jeg vil ikke tilskrive alle tilskuere at de ler av offeret. Det blir en særs misantropisk tolkning.

Sitat av *pi Vis innlegg
Takk Ja, det er så absurd at man nesten ikke tror at det skjer. Flott at du reagerte. Hva skjedde etterpå, ble det dårlig stemning?
Vis hele sitatet...
Han prøvde først å få meg med på at det var fest og god stemning, jeg pekte på kvinnen og spurte om det så ut som det var god stemning. Det var det ikke. Han prøvde å vri seg unna, jeg sa at jeg kan akseptere at det var en glipp, men om det var det, bør det gå fint å legge seg paddeflat ovenfor henne. Det gjorde vedkommende, og han dro hjem ikke så lenge etter. Vi andre fortsatt moroa. Han har også beklaget det senere til henne, men om noe mer skjedde og om det fikk reaksjoner, vet jeg ikke.