Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4423
Hei, har nå bestemt meg for å bygge elsykkel,
Er nesten sikker på at jeg vill kjøpe meg en bafang bbs02b motor.

Men blir utrolig forvirret av hvilken dimensjon i cranken jeg skal gå for og hvor mange tenner tanhjelet/drevet skal ha.

Har enda ikke kjøpt sykkelen motoren skal på men ser ikke for meg å putte veldig mye penger i selve sykkelen.

Så noen tips å triks å dele før jeg bestemmer meg? blir mottatt med stor takk.
Ja bygg din første el-sykkel med nav-motor. Langt billigere og mye enklere. Og når du hører og leser om folk som ikke får drag opp bratte bakker er det bare fordi de har valgt motorer med for liten effekt. Du kan velge DD motor, som er direct drive. Da er det bakhjulets omkrets som bestemmer dreiemomentet. Mindre hjul gir mer moment og drar bedre i bakker mens større omkrets gir høgere toppfart. Så er det også såkalte geared hubs. Som har variabel gearing. Dvs selv med moderat motoreffekt vil du få brukbart bra drag også i motbakker. De tradisjonelle geared hubs hadde "clutch" som typisk var av nylon og som således må skiftes før eller siden. Nå er det også en clutch-less geared hub motor ute. Gir fordelene fra de tradisjonelle uten at det går på driftsikkerhet.

Du får ofte disse i såkalte kit med controller, motor ferdig i hjul slik at du slipper jobben med å montere eiker, og ikke minst du slipper jobben med å stramme eikene korrekt slik at hjulet snurrer beint og uten kast vertikalt og horisontalt. Akkurat det er tidkrevende og pirk de første par gangene om en ikke har gjort det før.

Hvilke krav har du til max fart, akselerasjon og hva skal du bruke sykkelen til og hvor skal den brukes? Er det primært asfalt og grusveier så er hubmotor enkelt, rimelig og lettbygd. Skal du til skogs og drive med stisykling så kan du vurdere 2 små, lette hubmotorer og kjøre 2wd, det er både morsomt og tar seg svært godt fram. Eller som du selv sier krankmotor. Men krankmotor blir gjerne endel dyrere, og kjeder og drev slites relativt fort.

Når det kommer til valg av sykkel så tenker jeg full dempet er verdt pengene. Trenger ikke velge den verste DH sykkelen i karbon. Men er ofte mye bra ute på finn, også er det ofte kupp å gjøre på politiauksjon/falcken auksjon. Følg med lokalt der du bor så kan du virkelig gjøre gode kjøp. Og finner du en bra billig sykkel uten demper framme er det enkelt å bytte til dempegaffel selv. Og det er også endel rimelig men likevel brukbare dempegafler, styr unna de aller billigste som feks Zoom, det er søppel.
Sist endret av random67489; 23. juli 2019 kl. 04:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Motoren kjøper du ut fra dimensjonene på kranken I sykkelen.

Kan være en fordel kjøpe sykkel først?

Eventuelt send en PM til Strømmen Elsykkel http://www.strommenelsykkel.no/.

Karen har egne Bafang motorer laget for markedet i Norge. Samtidig som du får garantien her i Norge.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 23. juli 2019 kl. 10:29.