Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 13904
Hva er det du prøver og oppnå, eller hva er galt?
Noen som vet hvor man får kjøpt utstyr for å bygge om kolonna til e-arc
Finner alt du trenger på ebay.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som bruker elektrolyse på satsen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som bruker elektrolyse på satsen?
Vis hele sitatet...
Hva skal være hensikten med det?
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Få den ferdig ferdig på kort tid.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
Hva skal være hensikten med det?
Vis hele sitatet...
Å få satsen ferdig på kort tid, kan brennes i helga om den settes i uka.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å få satsen ferdig på kort tid, kan brennes i helga om den settes i uka.
Vis hele sitatet...
Korleis vil elektrolyse få den klar fortare?

Eg ser ikkje heilt virkningsmekanismen som skal få det til å skje, men er åpen for å ta feil...
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis vil elektrolyse få den klar fortare?

Eg ser ikkje heilt virkningsmekanismen som skal få det til å skje, men er åpen for å ta feil...
Vis hele sitatet...
Har ikke prøvd dette selv, men har hørt om en kjemiker som eksperimenterte litt rundt hb brygging, han brukte 2 metall pinner (husker ikke hva) og strøm, pluss natron for å gjøre satsen mer ledene.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gjæringen er en prosess. Jo mer du stresser gjæringen med varme jo mer avfall blir produsert under gjæringen. Det kalles vel fusel. Det finnes hurtiggjær og ymse triks men det enkleste for å få god sprit er nok å la gjæren jobbe sakte og sikkert på jevn temperatur og gå til satsen er gjennomsiktig, klar og og fin. Gjæring under 20 grader er bra. Tar lengre tid men gir bedre sprit.
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Sitat av per-ulv Vis innlegg
E-ARC er electronic automatic reflux control. Dvs at apparatet slutter helt av seg selv når body er over. Kombinerer du dette med en Thor's hammer så har du og eget reservoar for fores/heads og du vil kun ta ut ren body. Fores/heads vil bli samlet i toppenav kolonnen, body vil bli samlet i egnet beholder og all tails vil være igjen i kokekar.
.
Vis hele sitatet...
Jah.. det var E-ARC det ja. Jeg ser verdien i det om man bare skal lage mye brennevin.
Og at det er gøy å pille med automasjon. For det er det jo!

Jeg for min del synes nå det er stas å kjøre kolonne så det er meg som har æren/skylda for produktet

Sitat av Fjosnissen Vis innlegg
Ska få isolert tanken. Så får man se om det blir forskjell
Vis hele sitatet...
Ville jeg gjort. Bra for strømregninga og, det.
Mitt kokekar er isolert, det samme med kolonna.
Har latt meg fortelle at det er viktig for stabiliteten i kolonna.
Og det ser ut til å stemme. Vikler bare en masse fleecetepper rundt.

Min kolonne er 63mm innvendig (rustfrie eksosrør) og isolerte,
jeg koker opp med 3Kw, og skrur ned til 1,6Kw når det koker.
Har hatt grei erfaring med det, men nå har jeg bygd ny koke med 2Kw element i, så får se hvor lang tid oppkoket tar da..

Bare kjøleren din klarer å slå ned dampen, kan du vel nesten koke med hva du vil.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ikke prøvd dette selv, men har hørt om en kjemiker som eksperimenterte litt rundt hb brygging, han brukte 2 metall pinner (husker ikke hva) og strøm, pluss natron for å gjøre satsen mer ledene.
Vis hele sitatet...
Får føye meg inn blant de som ikke helt skjønner hvordan dette skal hjelpe gjæren..
For å klarne ferdig gjæret sats, kanskje.. usikker på om elektrolyse har noen større effekt på flokkuleringen.
De fleste elektroder vil nok lage en grei kontakt mot vann. Selv om man har i natron, vil jo metall lede bedre.

Men om du prøve, please let us know!
For å klarne gjæren, er det nok enklere å bare stikke den om, og ikke ta med bunnfallet.

Jeg for min del synes stripping av sats er en grei måte å få rent produkt på. Litt kjipern på en 25 liter, men jeg har gjerne kjørt noe større batcher..

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjæringen er en prosess. Jo mer du stresser gjæringen med varme jo mer avfall blir produsert under gjæringen. Det kalles vel fusel. Det finnes hurtiggjær og ymse triks men det enkleste for å få god sprit er nok å la gjæren jobbe sakte og sikkert på jevn temperatur og gå til satsen er gjennomsiktig, klar og og fin. Gjæring under 20 grader er bra. Tar lengre tid men gir bedre sprit.
Vis hele sitatet...
Word! Og ikke bare pøse på med sukker, heller.
5-6 kg er bra på 25 liter. Max 6.

Om man ikke bruker plastis, da. Da er det bare å gunne på
Sist endret av Skogsnisse; 8. desember 2019 kl. 02:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skogsnisse Vis innlegg
Bare kjøleren din klarer å slå ned dampen, kan du vel nesten koke med hva du vil.
Vis hele sitatet...
Avhenger vell så mye av hvor lett kondensatet kan renne tilbake igjennom kolonnefyllet.

Hvis du har på for mye effekt og man fordamper mer væske opp i kolonna enn det som klarer å renne tilbake. Da «flooder» du kolonna.

Jeg hadde en 2» VM hvor ca 1,5m var fylt med SPP. Da ble det for mye med 2kw og spriten kom opp som en liten fontene ut ventilasjonen i toppen av kolona

Reduserte til et 1,5kw element som funket bra
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Oida. Den er lei!
Har jo forsåvidt hørt om det, ja. Bare aldri opplevd det med 2,5" kolonne og skuresvamper. Men nå er SPPen renset her, så håper på en test snart..
har 70 liter koke kar som er uisolert. kolonna er isoloert er 2.5 toms rør lm system som er handlet i fra polen. 1meter som er fylt me spp.
har kjørt me 2kw på dette så ska få prøvd me isolert kokekar. lå på 77 og noen grader i kolonna å 76.9c øverst i kolonna under brenning.
På 2,5" kolonne så funker nok 2kw helt fint
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Kommer litt an på kjøler, men det burde vel gå bra, det.
Ville ikke brydd meg så mye om temp. i kolonna.

Bare den er stabil, ordner det der seg selv.

Kan være kjekt å ha kontroll mot slutten, men da må du uansett være der og lukte og smake, tenker jeg..
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
Avhenger vell så mye av hvor lett kondensatet kan renne tilbake igjennom kolonnefyllet.

Hvis du har på for mye effekt og man fordamper mer væske opp i kolonna enn det som klarer å renne tilbake. Da «flooder» du kolonna.

Jeg hadde en 2» VM hvor ca 1,5m var fylt med SPP. Da ble det for mye med 2kw og spriten kom opp som en liten fontene ut ventilasjonen i toppen av kolona

Reduserte til et 1,5kw element som funket bra
Vis hele sitatet...
Merkelig.. har selv ei 2" vm kolonne fylt med spp, og har aldri opplevd problemer med flooding av kolonna. Bruker et 50l ølfat og kjører konstant 2kw under hele prosessen.
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Merkelig.. har selv ei 2" vm kolonne fylt med spp, og har aldri opplevd problemer med flooding av kolonna. Bruker et 50l ølfat og kjører konstant 2kw under hele prosessen.
Vis hele sitatet...
Second this. Noe sier meg at det var/er en eller annen form for innsnevring. Opplevde det selv med SPP, innsveist skive og for lite klaring mellom SPP og nevnte skive.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har forslag til dryppvarmer jeg kan bruke i en plastbrenner?
For øyeblikket bruker jeg denne, men etter tre batches har jeg kun klart å fått ut 30-35% styrke på spritene (12 liter pr. batch, skal sies).
Om noen har forslag til andre små brennere som også kan brukes trygt i kollektiv tas også imot
Takk på forhånd.
Sitat av DB COOPER Vis innlegg
Noen som har forslag til dryppvarmer jeg kan bruke i en plastbrenner?
For øyeblikket bruker jeg denne, men etter tre batches har jeg kun klart å fått ut 30-35% styrke på spritene (12 liter pr. batch, skal sies).
Om noen har forslag til andre små brennere som også kan brukes trygt i kollektiv tas også imot
Takk på forhånd.
Vis hele sitatet...
alle brennere er vel ca like trygge så lenge de er tette med nok kjøling vil jeg tro,, anyways.

bruker plastis selv, med samme dyppvarmer du linket, og alt du trenger gjøre er å redusere temp utenfor plastisen om mulig.

er det f eks 20 grader drar jeg bare 30-35% selv om jeg ikke koker ut alt, mens er det -5-0 så kan jeg la det koke en god stund etter "vanlig" volum er tatt og fortsatt få ut 50%+ på første run.

har du ikke mulighet for å la det stå kaldt så evt bygg om til spiralbrenner og sleng på en del ekstra på "nedover" spiralen rett før uttaket for å gjøre den sikrere men fortsatt holde det simpelt som med plastisen ca
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
alle brennere er vel ca like trygge så lenge de er tette med nok kjøling vil jeg tro,, anyways.

bruker plastis selv, med samme dyppvarmer du linket, og alt du trenger gjøre er å redusere temp utenfor plastisen om mulig.

er det f eks 20 grader drar jeg bare 30-35% selv om jeg ikke koker ut alt, mens er det -5-0 så kan jeg la det koke en god stund etter "vanlig" volum er tatt og fortsatt få ut 50%+ på første run.

har du ikke mulighet for å la det stå kaldt så evt bygg om til spiralbrenner og sleng på en del ekstra på "nedover" spiralen rett før uttaket for å gjøre den sikrere men fortsatt holde det simpelt som med plastisen ca
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar

Da får jeg eventuelt prøve å sette dunken kaldere, eller finne noen måte å kjøle den ned på - foslag til kjøling tas gjerne imot her, hehe

Gøy at noen andre også driver med plastbrennere.
Da var man igang igjen
Go gammel Sputnik på ca 40 år som levere 3 l god 94% av 25 liter sats . (21) l etter den var ferdig gått ��
Hadde problemer tidligere da eg brukte for mye krus i stigerøret , som førte til for høy tempratur i stigningen ..
men no e eg på rett kjør igjen .
Prøvesmake i kveld , da stiminga over 12 t ga ren 94 % uten bismak , som gikk rett i koppen uten siling ☺️☺️����

Har forresten stående en vann destilator som skal være knall bra å lage sprit av ... har ikke prøvd selv , men en polsk mann tipset meg at det var knall bra å bruke på stuebordet hjemme
Sist endret av Svoobydo; 23. desember 2019 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ofte sett at noen velger å konsumere heimert uten å filtrere. Hva er greia med det? Dårlig tid, lite lyst på den ekstra jobben eller er apparatene deres så bra at det ufiltrert smaker nesten like bra? Ublandet (stærk sprit90+%) kan jo være greit om en må ha med en lerke, men til ordinært bruk er kanskje det å blande ned å foretrekke? Fort å gå surr i miksingen om en blander drinker på rutine og ikke tenker på at styrken er 94% og ikke 40%.
Sist endret av _abc_; 23. desember 2019 kl. 12:31.
Hei .
Jeg bruker vanligvis å mikse ned til 65% for så sile det 2 ganger gjennom kull . Da blir det bedre enn pol sprit med mitt apparat .
Jeg har så god maskin at 94% kan drikkes uten siling , dette er stimt over 14 t i tillegg dobbel Stimes dette iform av at sprit renner tilbake i apparatet og dampes en andre gang før den drypper i dunken .
Er helt uten lukt .
Svoobydo; legg ut bilde av herligheten da vel
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ofte sett at noen velger å konsumere heimert uten å filtrere. Hva er greia med det? Dårlig tid, lite lyst på den ekstra jobben eller er apparatene deres så bra at det ufiltrert smaker nesten like bra? Ublandet (stærk sprit90+%) kan jo være greit om en må ha med en lerke, men til ordinært bruk er kanskje det å blande ned å foretrekke? Fort å gå surr i miksingen om en blander drinker på rutine og ikke tenker på at styrken er 94% og ikke 40%.
Vis hele sitatet...
Enig i at 94/95 ikke er særlig drikkbart, men det er eneste grunn til at jeg blander ut.
NTH-kolonna, med rett fyll, kjørt sakte og pent, gir så bra sprit.
Og jeg tar meg heller tiden med å kjøre rolig enn å måtte spe ut og rense.
Denne kolonna er ikke bygget for fart, så om man vil ha mye, fort, så må man nok ha en annen. Og da belage seg på litt kullrensing..

Sitat av Svoobydo Vis innlegg
Da var man igang igjen
Go gammel Sputnik på ca 40 år som levere 3 l god 94% av 25 liter sats . (21) l etter den var ferdig gått ��
Hadde problemer tidligere da eg brukte for mye krus i stigerøret , som førte til for høy tempratur i stigningen ..
men no e eg på rett kjør igjen .
Prøvesmake i kveld , da stiminga over 12 t ga ren 94 % uten bismak , som gikk rett i koppen uten siling ☺️☺️����

Har forresten stående en vann destilator som skal være knall bra å lage sprit av ... har ikke prøvd selv , men en polsk mann tipset meg at det var knall bra å bruke på stuebordet hjemme
Vis hele sitatet...
Det låter jo helt eventyrlig. 3 liter av en 25 liter, uten fusel og faen.
Hvor sterk sats lager du? Og.. har du noen snasen oppskrift?
Sist endret av Skogsnisse; 25. desember 2019 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rundt 10-12-13 % kanskje basert på hva han fikk ut av 25 l? Kjapt i hodet uten kalkulator.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har tips om bra gjær å bruke til sats

når dere dobbel destilere spriten. Tar dere cuts da eller?
Sist endret av Fjosnissen; 3. januar 2020 kl. 09:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Sitat av Fjosnissen Vis innlegg
Noen som har tips om bra gjær å bruke til sats

når dere dobbel destilere spriten. Tar dere cuts da eller?
Vis hele sitatet...
Jeg tar noen grove cuts på første kjøring,strippinga. Men tar nøyaktige cuts på finkjøringa.
For meg er første kjøring mest for å bli kvitt rester av gjær og sukker, som blir svart og lukter pyton om man finkjører lenge.

Bruker helt vanlig turbogjær fra Europris.
Anbefaler å være litt gjerrig med sukkeret.
5,5 - 6 kg er nok. Ellers stresser du gjæren,
og får mye avfallstoffer.
Vanlig bakegjær kan brukes om du har god tid.

Sitat av DB COOPER Vis innlegg
Tusen takk for svar

Da får jeg eventuelt prøve å sette dunken kaldere, eller finne noen måte å kjøle den ned på - foslag til kjøling tas gjerne imot her, hehe

Gøy at noen andre også driver med plastbrennere.
Vis hele sitatet...
Min siste plastis, døpt dunderplastisen, var en 120 plasttønne med eksternt kondenseringskammer. Den hadde jeg ute i et hjørne på gårdsplassen inne i ei ramme av paller jeg hadde stabla sammen. Ellers er spiralbrenner også kjekk i områder der du ønsker et apparat som ikke krever vannkjøling. Den kan dog i verste fall kjøre alkoholdamp ut i rommet, og ved rette luftmiksen kan termostater o.l. antenne dette. Da har du ikke noe kollektiv mere
Sist endret av Skogsnisse; 27. januar 2020 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Fant ut at nå er tiden inne for å lage antibac til kropp og sjel.
Jeg bestilte SPP for en stund siden, og fulgte anbefalt mengde til et standard 2" stigerør,
men lo and behold, det var plass til mye mer i kolonna mi.. så skuresvampene må i action igjen.

Bør jeg legge SPPen i nederste del av kolonna og skuresvamper oppover, eller burde jeg ha skuresvamper nederst, og SPP øverst?
Hm. Spiller det så stor rolle? Av praktiske årsaker tenker jeg skureboller i bunnen, slik at de holder SPPen på plass.

Så kan du eventuelt kjøre en test med begge oppsettene. Jeg tipper du ikke vil merke forskjell. Eller er det veldig mye SPP som mangler?
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Var det jeg også lurte på. Jeg tror vel egentlig ikke det, men greit å høre med de som har erfaring. Takk.
På 1,5 m kolonne mangler det ca. 0,5 m spp. Det får bli skureboller.
Har 1 rør på 1 meter og 1 på 0,5 meter, så nå ble den ene halvmetern full, samt. nedre halvmeter av meter-røret. Det var mest praktisk med tanke på siler og drit jeg har festet inni der. Kjørte en rens med sitronsyre i går kveld, rent vann er på oppkok nå, så får jeg se om det blir noe desinfeksjon i løpet av morgendagen. Eller utover i uka. Hjemmekontor gir uante muligheter..
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Vet fortsatt ikke om det spilte noen større rolle, men resultatet ble bra, og jeg fikk testet ut sikkerhetsinnretningen min også. Funker greit den.
Skal jo ikke anbefale noen å sette på kok og så legge seg, men om en skulle slumre litt på sofaen, er det greit at ikke
kåken går bang-bang. Så skulle kjølevannet bli borte av en eller annen grunn, så klikk, slås varmeelementet av.

https://imma.gr/89227x62ecc
Sånn litt utenfor diskusjonen, men fortsatt innenfor tema: er det noen som kan gi en kort leksjon i potetsprit fra potet til ferdig drikke?
Hehe, kreativ innretning du har laget deg Skogsnisse

Moret: Har enda ikke lagd potetsprit, men det står på to do listen.
Kortversjonen: Kok ønsket mengde poteter i 10 til 15 min. Skrell de, mos de og mesk potetene som om du lager øl. Kjøl ned, overfør til gjæringskar, rist inn oksygen og tilsett gjær.

Etter endt fermitering ville jeg ha strippet satsen og så destillert produktet i enten en VM eller LM kolonne. Bland ned til 40% og server som vodka. Om ønskelig kan produktet poleres ved å kjøre det gjennom aktivtkull.
Sist endret av per-ulv; 13. april 2020 kl. 11:18.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
noen som kjører med thorshead og kan forklare hvordan det funker ?
Per-Ulv har noe på gang mtp thorshead. Har ifølge ulven noe med automatisering av hjemmebrenning å gjøre, utviklet av en svenske. Ulven poster sikkert mer etterhvert som prosjektet hans skrider frem.

Svensken har skrevet en bok om thor's head.
https://www.amazon.com/Designing-Bui.../dp/B007U38AX4
▼ ... noen uker senere ... ▼
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Sitat av moret Vis innlegg
Sånn litt utenfor diskusjonen, men fortsatt innenfor tema: er det noen som kan gi en kort leksjon i potetsprit fra potet til ferdig drikke?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg forstår, blir potetsatsen brent helt nøytral, før en tilsetter store mengder krydder, spes. karve, og vanner til 20-30%, før man destillerer litt mer sloppy og får svakere produkt med mye kryddersmak.
Hm umiddelbart tenker jeg på akkevitt når du nevner karve, potetsprit trenger ikke være krydret brennevin. Mange brukte å sette sats på poteter fordi poteten er jo stivelse og karbohydrater som gjæren liker godt. Billig og lite pes å lage sats på potet om du har potet i overflod. Nå har jo ikke folk "pottit-land" i hagen lengre og får ferske poteter året rundet så nå er det vel kun entusiaster som koker potetsprit, evt. potet-bønder som kanskje brenner en sats eller to på noen av poteten de ikke får solgt pga størrelse eller fasong.

Den enkleste formen for potetsprit er som annen ordinær blanksprit. Gjæres til satsten er klar og brennes og siles. Krav til kvalitet avgjør innsatsen, om det skal brennes flere ganger, og hvor nøye en er med siling.
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Jaggu. Ser nå at spm. begrenset seg til potetsprit ja. Men det var Akevitt jeg tenkte på..
Har du laget selv noen ganger? Har laget schnaps noen ganger og fikk en fin flaske bitter blant annet. Og blåbærschnaps. Men aldri forsøkt å lage akkevitt. Kunne vært moro å prøvd.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Moonshiner
Skogsnisse's Avatar
Trådstarter
30 6
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Har du laget selv noen ganger? Har laget schnaps noen ganger og fikk en fin flaske bitter blant annet. Og blåbærschnaps. Men aldri forsøkt å lage akkevitt. Kunne vært moro å prøvd.
Vis hele sitatet...
Et år senere..
har blitt litt så som så med brenning og alt pga. omfattende flytteprosess midt oppi corona og alt, men neida, jeg har ikke prøvd å lage akevitt. Antakelig mest fordi jeg ikke liker det selv
Men norsk akevitt har en ganske grei forklaring på hvordan man gjør:
https://norsk-akevitt.org/produksjon/
Som jeg forstår det, skal det være potet, men ettersom det skal være nøytral 96% sprit før krydringen, ser jeg ikke problemet med vanlig sukkersats-sterk-og-nitti som base for krydderiene.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har vurdert plastbrenner, men par ting. Man får vel ikke fjernet heads og tails med en slik? Og er det så "sunt" med varme/alkohol og den plasten?