Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 14255
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Går eller kanskje springer vekk? Har de lov å holde en igjen fysisk? Eller må de ringe politiet eller vekter?
Billettkontrolløren er en vekter, og har begrenset politimyndighet i området hen jobber i. På t-banen, t-banestasjonen, bussholdeplassen osv. har hen politimyndighet. Klarer du å forte deg ut av området hen jobber i, kan hen ikke benytte seg av den myndigheten.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
En prøvde seg på det i Trondheim og ble holdt igjen.

Debattinnlegg om saken i adressa
En vekter har ikke lov til å fysisk holde igjen folk. De kan be deg om å vente til politiet kommer men det er kun politiet som har lov til å fysisk hindre deg.

Med mindre det har kommet regelendringer de siste åra jeg ikke har fått med meg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jerna Vis innlegg
Med mindre det har kommet regelendringer de siste åra jeg ikke har fått med meg
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-45/§33

Det har altså vore gjeldande lov sidan 2003. Det er snaut tjue år sidan. Eg er usikker på om det kvalifiserer til "de siste åra".

Det er forøvrig fasinerande mange skråsikre i tråden. Alt frå politimynde til å blankt avvise konseptet om tilbakehaldsrett. Spesielt fasinerande mtp. wikipediaartikkelen om emnet har korrekt informasjon.
(3)xRetten til å halde reisande tilbake etter andre ledd gjeld berre når retten er godkjend av departementet som del av selskapet sine transportvedtekter.(4)xEin person kan ikkje verte halde tilbake dersom det etter omstenda vil vere eit uforholdsmessig inngrep.(5)xPersonar under 15 år bør ikkje haldast tilbake.


Fra linken din på Lovdata. I debatt innlegget dodecha linka til spurte skribenten spørsmål som var knytta til det.

Så da er det opp til atb/vy selv å inkludere det i sine vedtekter.

Jeg tenkte på vektere generelt, ikke knytta til transport tjeneste.
Sist endret av Jerna; 15. juli 2021 kl. 12:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jerna Vis innlegg
Så da er det opp til atb/vy selv å inkludere det i sine vedtekter.

Jeg tenkte på vektere generelt, ikke knytta til transport tjeneste.
Vis hele sitatet...
Det har dei.
https://www.atb.no/transportvedtekter/ - punkt 6.4.
https://www.vy.no/vilkar-og-personve...lkar?item=7172 - punkt 4c
https://ruter.no/fa-hjelp/vilkar/reisevilkar/ - punkt 6.3

I tillegg kan vekter halde deg tilbake om dei tar deg på fersk gjerning / ferske spor for ting med strafferamme over 6 månaders fengsel, eller nasking.
Kommer jo helt ann på. Noen en drit strenge andre ikke. Har springet fra mange men jeg springer også fort og har en syk smidighet som en katt
Sist endret av mendez; 15. juli 2021 kl. 18:07.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av mendez Vis innlegg
Kommer jo helt ann på. Noen en drit strenge andre ikke. Har springet fra mange men jeg springer også fort og har en syk smidighet som en katt
Vis hele sitatet...
Når du har løpt fra bilettkontrolløren løper de etter deg da eller står de bare å ser på at du løper og tenker "jaja, jeg får da lønna allikevel.."?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når du har løpt fra bilettkontrolløren løper de etter deg da eller står de bare å ser på at du løper og tenker "jaja, jeg får da lønna allikevel.."?
Vis hele sitatet...
Hvis du løper utenfor området de jobber i, altså langt nok vekk fra bussholdeplassen, så har de likevel ikke rett til å holde deg tilbake.

De får ingen provisjonslønn av å skrive ut bøter. Det vil si at de tjener like mye uavhengig av hvor mange som sniker på bussen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hvis du løper utenfor området de jobber i, altså langt nok vekk fra bussholdeplassen, så har de likevel ikke rett til å holde deg tilbake.
Vis hele sitatet...
Kva grunnlag har du for den påstanden?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva grunnlag har du for den påstanden?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen konkret grunnlag, informasjonen jeg kom med har jeg kun fått med meg ved å lese kommentarer relatert til hendelsen i Trondheim.
Slik jeg oppfatter det, har de begrenset politimyndighet i området som tilhører transportselskapet, som på bussen og på bussholdeplassen.
Sist endret av Tysteren; 15. juli 2021 kl. 19:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg har ingen konkret grunnlag, informasjonen jeg kom med har jeg kun fått med meg ved å lese kommentarer relatert til hendelsen i Trondheim.
Vis hele sitatet...
Lenk gjerne til kommentarane eller siter dei.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lenk gjerne til kommentarane eller siter dei.
Vis hele sitatet...
Det blir dessverre vanskelig, da jeg ikke husker noen konkrete kommentarer eller på hvilken plattform jeg leste dem. Var ikke det en tråd på freak om denne hendelsen også?

Jeg fant jeg fant!

https://freak.no/forum/newreply.php?...eply&p=3531163

Sitat av sudo Vis innlegg
Kontrollører skal ikke følge deg utenfor ansvarsområdet sitt. Her er en sak der en mann skulle på jobbintervju, og vred seg unna med makt da han ble stanset 5-600 meter unna. Han ble frikjent, da kontrollørene ikke rettet seg etter protokollene.

https://www.aftenposten.no/norge/i/z...gikk-for-langt
Vis hele sitatet...
Jeg ser også at du har besvart i den tråden, er det slik at du er uenig i det jeg har skrevet?
Sist endret av Tysteren; 15. juli 2021 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønner ikke hvorfor denne forsvareren sier at kontrollørene har begrenset politimyndighet, det virker ganske åpenbart at de ikke har det. Det de har er en hjemmel i lov og transportvedtekter som gir adgang til maktbruk som ellers ville vært ulovlig. Siden politiet normalt utøver statens voldsmonopol kan en godt kalle det en politilignende myndighet, men noe mer enn det er det ikke.

Denne masteroppgaven gjør for øvrig en god jobb i å oppstille det rettslige grunnlaget for vekteres fysiske maktutøvelse.
Sist endret av Snillorg; 15. juli 2021 kl. 20:42.
Folk er jo folk og det er helt klart individuelt. Men noe som også er klart er at de har tydelige retningslinjer på dette, noe du muligens får hvis du kontakter firmaet som billettkontrollørene har gjort arbeidskontrakt med. Dette bør du kunne spore opp ganske enkelt, enten Google eller ringe transportselskapet og spørre om hvor du skal henvende deg.
De holder deg igjen
Sitat av Myhre Vis innlegg
Siden politiet normalt utøver statens voldsmonopol kan en godt kalle det en politilignende myndighet
Vis hele sitatet...
Du svarer vel på ditt eget spørsmål her. "Begrenset politimyndighet" betyr at de har visse rettigheter som normalt er reservert politiet. En slik myndighet er gjerne begrenset til et minimum av maktmidler, en gitt lov (feks lov om jakt/vilt for naturoppsyn), et geografisk område og et tidsrom.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du svarer vel på ditt eget spørsmål her. "Begrenset politimyndighet" betyr at de har visse rettigheter som normalt er reservert politiet. En slik myndighet er gjerne begrenset til et minimum av maktmidler, en gitt lov (feks lov om jakt/vilt for naturoppsyn), et geografisk område og et tidsrom.
Vis hele sitatet...
Politimyndigheit er eit spesifikt begrep heimla i politilova. Billettkontrollørar har ikkje det.

Dei har derimot tilbakehaldsrett. Det vil ikkje sei at dei har politimynde.

Tilsvarande har ikkje du politimynde sjølv om du har lov til å pågripe nokon du treff på i det dei gjennomfører eit brotsverk.
«I utgangspunktet skal kontrollørane berre komme med ei oppmoding til den reisande om
ikkje å forlate staden før politiet kjem. Dersom den reisande motset seg å vente på politiet,
må det aksepterast at kontrollørane stiller seg i vegen for vedkommande dersom han eller
ho prøver å forlate staden. Først når den reisande sjølv utøver fysisk makt ved å prøve å
bryte seg veg forbi kontrollørane kan det aksepterast at kontrollørane fysisk held i den
reisande. Òg i slike tilfelle bør kontrollørane vere svært varsamme med å gripe inn fysisk»

https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitst...=1&isAllowed=y

Hvis du likevel kommer deg forbi vekterne, kan vekterne ikke følge etter deg gjennom hele byen for å få tak i deg. Slik jeg har forstått det, er det begrenset til arbeidsplassen.

Det er dette jeg har forsøkt å formidle.
Sist endret av Tysteren; 15. juli 2021 kl. 22:31.
@vidarlo/Tysteren: OK, fair enough. De har mao Light-versjonen, bare den mest basale retten til å stå i veien og stå sin grunn.
Stoler på at dere har lest ting riktig. Greit å vite, selv om jeg ikke bryr meg så mye om slikt. Jeg står på mitt uanfaensett
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så vektere på kollektivtransport kan med visse forbehold bedrive frihetsberøvelse på grunn av en filleting som manglende billett? Dette var nytt for meg, da 100 kg med "jeg har dårlig tid" og mord i blikket tydeligvis har skånet meg fra denne fornedrelsen. Tror de fleste burde kunne snakke eller buse seg ut av denne situasjonen, eller er vekterne nå hypp på brytekamper? Er en stund siden dette skjedde meg.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gått av flere ganger mens de ved siden av meg har fått bot lol, i Oslo.
Det kommer an på hvem du er, hvordan du ser ut og oppfører deg. Om de ser det som verdt det å gå i en fysisk konfrontasjon med deg.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå er det også slik at vekterne i Trondheim som på holdeplassene sørger for å stille seg foran utgangsdørene til bussen og blokkerer avstigningen med hele kroppen sin. De krever å få se billett før de lar en og en gå videre. Hva som skjer dersom man ikke har billett, er jeg noe usikker på, da jeg vanligvis har billett og slipper gjennom kontrollen uten problemer.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er det også slik at vekterne i Trondheim som på holdeplassene sørger for å stille seg foran utgangsdørene til bussen og blokkerer avstigningen med hele kroppen sin. De krever å få se billett før de lar en og en gå videre. Hva som skjer dersom man ikke har billett, er jeg noe usikker på, da jeg vanligvis har billett og slipper gjennom kontrollen uten problemer.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også opplevd, i tillegg til at vi passasjerer skulle lempes over på en annen buss for kontroll. Mumla noe om akutt klaus, en angstlidelse pluss advokat og fikk brøyte meg gjennom "veggen" av deltidsansatte uten nevneverdig moment.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva som skjer dersom man ikke har billett, er jeg noe usikker på, da jeg vanligvis har billett og slipper gjennom kontrollen uten problemer.
Vis hele sitatet...
Man blir bedt om å gå av bussen, hvor de ber om å se ID. Du kan velge å betale 950 på stedet eller 1150 senere. Ikke noe hokus pokus i grunn. jeg betalte på stedet og fortsatte dagen som normalt. Det var veldig lite dramatisk.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man blir bedt om å gå av bussen, hvor de ber om å se ID. Du kan velge å betale 950 på stedet eller 1150 senere. Ikke noe hokus pokus i grunn. jeg betalte på stedet og fortsatte dagen som normalt. Det var veldig lite dramatisk.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at dette er tilfelle når det er mange personer som skal gå av bussen samtidig i Prinsenkrysset? Det virker som en veldig uoversiktlig situasjon for vekterne. Det høres også ut som en mulighet for at andre snikere slipper unna, ettersom vekterne blir opptatt med den første de avslører.

Det du beskriver høres feil ut i forhold til min fremstilling, ettersom du sier at du blir bedt om å gå av bussen. I min fremstilling er man på vei ut av bussen likevel.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jerna Vis innlegg
En vekter har ikke lov til å fysisk holde igjen folk. De kan be deg om å vente til politiet kommer men det er kun politiet som har lov til å fysisk hindre deg.

Med mindre det har kommet regelendringer de siste åra jeg ikke har fått med meg
Vis hele sitatet...
Hva så? Du har ikke lov å snike heller. Nå sniker jeg ofte selv altså, men tar i så fall konsekvensene (hvis jeg blir tatt eller holdt igjen). Men det dummeste er det der ‘det ekke lov’. Hadde jeg vært kontrollør hadde jeg holdt deg igjen selv om ‘det ikke er lov’. Hvis du først bryter reglene så kan du bare drite i å komme med sånn buhuhu ‘det er ikke lov’. Hva skal du gjøre om de holder deg igjen? Ikke en dritt. Bruke vold kanskje? men det er heller ‘ikke lov’
Det var meg i Trondheim, lol. Fikk doble bøter, som i etterkant av spektakkelet ble halvert xD

Forresten; sprang ikke fra de prøvde kun gå derfra, og ble overfalt. De mumla noe tull om "potensielle bombetrusler" som grunnlag for å legge meg i bakken. Dette var da jeg var 16
Sist endret av discorebel; 16. juli 2021 kl. 01:13.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så vektere på kollektivtransport kan med visse forbehold bedrive frihetsberøvelse på grunn av en filleting som manglende billett? Dette var nytt for meg, da 100 kg med "jeg har dårlig tid" og mord i blikket tydeligvis har skånet meg fra denne fornedrelsen. Tror de fleste burde kunne snakke eller buse seg ut av denne situasjonen, eller er vekterne nå hypp på brytekamper? Er en stund siden dette skjedde meg.
Vis hele sitatet...
Jeg lærte tidlig og egentlig ved et uhell at jeg stort sett bare kunne spasere rett gjennom slike kontroller. Det var utilsiktet i begynnelsen: Jeg hadde for vane å gå fort og oppslukt i mine egne tanker, men likevel målretta, og da bare marsjerte jeg forbi kontrollørene uten å legge merke til at de var der - helt på ekte. Når folk oppfører seg som om de eier plassen, så er det nok fristende å anta at de alt har vist frem billetten til en kollega og har sitt på det tørre. Det lille øyeblikket med tvil er alt som skal til for å passere uhindret. Ettersom jeg klarte det uten å mene det gikk det litt sport i å gjøre det med overlegg, og etterhvert ble jeg ganske god. På toget trenger jeg aldri å vise billett. Det må bemerkes at jeg har gyldig billett og derfor er ganske avslappa om jeg faktisk blir konfrontert og må vise den frem, og det hjelper nok på suksessen. Det skal også nevnes at det er veldig vanskelig å valse gjennom små, tette kontroller hvor de står på linje, så som den typiske på Oslo S - men der er det jo bare å konsekvent velge utgangen uten rulletrapp for å slippe unna, så at noen blir tatt der noensinne er meg en gåte. Når de har sånne kontroller nede på perrongen, eller ombord i togene derimot:

Uansett, jeg tror nok heller at det er din målretta gange som bare får de til å anta at du er sjekka ut fremfor "mord i blikket" som skremmer de vekk. Det er lettere å spille på lag med psyken enn å intimidere folk til lydighet.

En annen morsom psykologisk hack som jeg dessverre bare har fått til å fungere én gang: Jeg ga kontrolløren bankkortet mitt i steden for billetten. I det han tok det og kikka på det og skulle til å begynne å lure på hva faen dette var for en slags billett spurte jeg ham litt skarpt om hva klokka var. Han lot være å kikke mer på billetten og sjekka armbåndsuret. Da han svarte avbrøt jeg ham igjen, ganske intenst, ved å spørre om dette var linje 5 til Østerås (vi var på linje 3, og linje 5 går ikke til Østerås - det er det linje 2 som gjør). Igjen denne denne hurtige vekslinga av "hvem-hva-hæh?" over hele fyren, og før han rakk å samle tankene sa jeg noe slik som "ja, for det var Blindern stasjon vi nettopp passerte, sant? Dette er treer'n til Sognsvann?" - hvorpå han svarte ja, ga meg bankkortet tilbake og sjekka en annen passasjer.

Sitat av discorebel Vis innlegg
Det var meg i Trondheim, lol. Fikk doble bøter, som i etterkant av spektakkelet ble halvert xD

Forresten; sprang ikke fra de prøvde kun gå derfra, og ble overfalt. De mumla noe tull om "potensielle bombetrusler" som grunnlag for å legge meg i bakken. Dette var da jeg var 16
Vis hele sitatet...
Potensielle bombetrusler, faktisk. Jeg kan ikke riktig fatte hvilket nivå av begrepsforvirring som kan fremprovosere et slikt utsagn.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Uansett, jeg tror nok heller at det er din målretta gange som bare får de til å anta at du er sjekka ut fremfor "mord i blikket" som skremmer de vekk. Det er lettere å spille på lag med psyken enn å intimidere folk til lydighet.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke meg du siterer, men jeg skrev innlegget nedenfor hans. I mitt tilfelle tok jeg av meg maska og gikk rett i ansiktet på karen inn på t-banen, kom så noen fler til å bistå (2 av dem dørvakt typer/bolere). Jeg sto på mitt, men gikk av stasjonen og inviterte dem til å prøve å røre meg fysisk. Sto vel ca. 1,5 minutt med dem og diskuterte før jeg gikk av på tøyen.

Er du godt trent og aggressiv eller helt plata-junkie kan du nok slippe unna i mange situasjoner.

Men joda, selv om du er en "tøffing" kan du støte på problemer, du kan møte på han som skal være hverdagshelt. Jeg kjøper forøvrig billett, da jeg ikke gidder stresset der, er så ekstremt mange kontroller og tar banen daglig, men hadde ikke fornyet månedskortet på en tid pga. manglende kontroller under corona.
En oppfølger forresten. Har sluppet i flere kontroller på å late som jeg ikke er fra den byen med dialekt og skuespill og hele ståheiet og det har resultert positivt i 3 separate kontroller
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Uansett, jeg tror nok heller at det er din målretta gange som bare får de til å anta at du er sjekka ut fremfor "mord i blikket" som skremmer de vekk. Det er lettere å spille på lag med psyken enn å intimidere folk til lydighet.
Vis hele sitatet...
Det ER kombinasjonen av en hel haug faktorer, men jeg kommer på minst tre anledninger der det å sette et kaldt blikk i en tvilende og ofte yngre «autoritetsperson» og si noe som«må pisse, har dårlig tid, hvor er toalettet her på senteret?» på en bestemt men høflig, brå og småstressa måte har fått meg unna alt fra sniking, smugling, tagging, simpelt butikktyveri og tyveri. Har selv jobba i dagligvare og man tar helst de kampene som kan vinnes, alt etter hva man rekker og orker. Ufattelig hvordan vanlige simps kan rundsnakkes med litt bevisst kropsspråk og prat.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det viser seg faktisk at vektere ikke har lov til å holde igjen passasjerer med mindre de er i følge med ansatte i kollektivselskapene som har samme kontrolloppgave.

Bakteppet for begge avgjørelsene er dommen Høyesterett avsa i fjor, der retten kom til at vektere kun kan holde passasjerer tilbake med makt dersom dette skjer i samarbeid med tilstedeværende ansatte i transportselskapet.

Få eller ingen av transportselskapene i Norge har i dag egne ansatte billettkontrollører. I stedet bruker man vektere innleid fra andre selskaper.
Vis hele sitatet...
https://rett24.no/articles/taper-mil...oyesterettsdom
De som kontrollerer på tog har alltid Vy uniformer (hvert fall alle jeg har sett).
Får de tak i en snikker bruker de å stille seg opp flere rundt. Vet ikke om tanken med det er
å skulle holde igjen noen eller om det bare er i tilfelle noen går til angrep.

De som kontrollerte på t-banen før var alltid lett å kjenne igjen på den rare alders og etniske blandingen.
En hvit mann i 40-50 årene, en pakistansk kvinne 30-50 + noen andre litt yngre, alle i sivile klær.
Sjelden man ser den mixen ellers.
Sist endret av vindaloo; 8. september 2021 kl. 12:32.
Ruter klager over at de taper 13 millioner i året på snikere bare i Oslo. Det er ikke mer enn i underkant av 300.000 turer i året. De burde være glad det ikke er mer for billettprisene er faen meg skyhøye! Med et overskudd på nesten 500 millioner i året har de ikke noe å klage på.
Sitat av Mefibon Vis innlegg
De burde være glad det ikke er mer for billettprisene er faen meg skyhøye!
Vis hele sitatet...
Jeg syns i hvert fall de kunne premiert lojale betalende kunder mer ved å senke månedskort prisen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det har dei.
https://www.atb.no/transportvedtekter/ - punkt 6.4.
https://www.vy.no/vilkar-og-personve...lkar?item=7172 - punkt 4c
https://ruter.no/fa-hjelp/vilkar/reisevilkar/ - punkt 6.3

I tillegg kan vekter holde deg tilbake om de tar deg på fersk gjerning / ferske spor for ting med strafferamme over 6 måneders fengsel, eller nasking.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig som du skriver her.

Alle innbyggere kan holde noen tilbake dersom en av følgende punkter under innfris:

Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:

1. det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,
2. det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,
3. det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,
4. han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.
Det samme gjelder den som med skjellig grunn mistenkes for overtredelse av straffeloven § 323.
Vis hele sitatet...
Når noen mistenkes for

a. et lovbrudd som kan medføre straff av fengsel i 10 år eller mer, eller forsøk på et slikt lovbrudd, eller
b. overtredelse av straffeloven § 272 eller § 274,
Vis hele sitatet...
Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen.

Det samme gjelder den mistenkte som ikke vites å ha fast bopel i riket, når det er grunn til å frykte for at han ved flukt til utlandet vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrding av straff eller andre forholdsregler.
Vis hele sitatet...
Det vil si at en ansatt på butikken, en vekter eller en kunde kan holde en person tilbake frem til vedkommende har fremvist gyldig ID eller til politiet er på stedet. Dette gjelder selv om vedkommende har forlatt butikken eller gått ut av kjøpesenteret. Det må allikevel skje på fersk gjerning eller ferske spor.

Før så kunne naskeri straffes med 6 mnd fengsel + bøter. Dette ble endret til kun bøter og da falt et av vilkårene for å kunne tilbakeholden noen bort. Det ble derfor gjort et eget unntak for naskeri/mindre tyveri selv om det kun kan straffes med bøter kan du bli holdt tilbake.

Om noen har begått et lovbrudd som kan straffes med 10 år i fengsel eller mer så kan denne personen holdes tilbake selv om det ikke har skjedd på fersk gjerning eller ferske spor.

Så er det siste punkt hvor en person kan holdes tilbake dersom vedkommende treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare handlingen. Dette gjelder uansett straff som vedkommende kunne fått.

Når det gjelder vektere med begrenset politimyndighet så finnes dette. Det er ikke vanlig og forekommer kun på spesielle objekter. Billettkontrollører har ikke dette.

Sniking på buss, bane, trikk eller tog var i utgangspunktet straffbart. Da du ikke betaler for en tjeneste som det er ganske åpenbart at du skal betale for. Grunnen til at de gir ut gebyr er fordi sniking er såpass vanlig. Hjemmel for tilbakehold finnes i Jernbanelovens § 7a og Yrkestransportlovens § 33.

En vekter eller en billettkontrollør skal selvfølgelig ikke eskalerer situasjonen. Dersom noen sniker å de nekter og vise gyldig ID vil kontrollørene stå i veien for vedkommende. Dersom den personen dytter, sparker eller slår så er det over i en helt annen situasjonen og kontrollørene kan de gjøre det de må for å beskytte seg selv. Eksempel legge en person i bakken eller inntil veggen.

Om du stjeler en 6 pack med øl på butikken så kan selvfølgelig ikke vekteren eller de ansatte kaste deg i bakken. Det må være forholdsmessig. Kanskje hadde det holdt med å gjøre seg til kjenne eller konfrontere vedkommende med forholdet. Eskalerer vedkommende situasjonen med å bli aggressiv eller utagerende og tyr til vold kan selvfølgelig vekteren eller den ansatte forsvare seg mot dette.
Det er kollektivtransport, å gå i pluss skal ikke være nødvendig. Fuck ruter, de har aldri kommet kunden til gode. I min erfaring ble tilbudene ble dårligere og prisen høyere etter at Ruter fikk kjøpe seg inn.

Edit på grunn av loka sitering
Sist endret av Bothrops; 8. september 2021 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja jeg er ikke noe ruter fanboy eller Vy groupie @Bothrops.
Personlig syns jeg transport burde være gratis i hvert fall i byer og tett bebygde strøk.
Sist endret av vindaloo; 8. september 2021 kl. 22:18.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja jeg er ikke noe ruter fanboy eller Vy groupie @Bothrops.
Personlig syns jeg transport burde være gratis i hvert fall i byer og tett bebygde strøk.
Vis hele sitatet...
Så du vil heller betale for billetten med høyere skatt? Da får vi reprise av TV-lisensen.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så du vil heller betale for billetten med høyere skatt? Da får vi reprise av TV-lisensen.
Vis hele sitatet...
Kunne godt hatt gratis buss som var betalt av skattepenger eller lignende ja! Likte du den gamle tv lisensen bedre?
Jeg vil at THON, RØKKE, REITAN og ANDRESEN søstrene m/flere skal betale høyere skatt.
Og at staten også bidrar for å premiere de som reiser kollektivt.
Anonym bruker
"Høflig Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om det ble betalt via skatt hadde jo også utgiftene gått kraftig ned.

Flexusfiaskoen i 2005 kosta 600 000 000 kr. Aldri noen sinne tatt i bruk.

Så brukte de sikkert like mye på billettsystemet som ble satt opp etterpå, pluss vedlikehold.

Det som stod fram til i sommer. Da ble samtlige automater skrota.

Nå har de installert digitale stemplingsskjermer i alle tbanenevogner og busser. Neppe gratis. Viser stadig feilmelding, noen tar seg sikkert betalt for å fikse det.

Bilettkontrollører jobber heller ei gratis, og de får vel kveld- og helgetillegg.

Leste et intervju med sjefen i Ruter for mange år siden. Journalisten ville vite om de ikke like gjerne kunne gjøre det gratis å kjøre på Nasjonaldagen, så slapp man kø og trengsel. Til slutt måtte sjefen innrømme at det lot seg ikke gjøre, for det ville sprenge kapasiteten.

Er redd det er her problemet ligger.

Så politikerne stemmer naturlig ned alle forslag om nytt spor/tunell for å bedre kapasiteten i sentrum øst.

Men det som haster er såklart at staten bruker 5 000 000 000 kroner på nytt kjøpesenter oppå Majorstua T-banestasjon.

kveldens offtopic
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
På toget trenger jeg aldri å vise billett.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager slipper du unna på toget? Min erfaring er at absolutt alle blir sjekka, og ofte flere ganger.
Han er kontrolløren
Sitat av ElgenEgil Vis innlegg
Hvordan i alle dager slipper du unna på toget?
Min erfaring er at absolutt alle blir sjekka, og ofte flere ganger.
Vis hele sitatet...
Kanskje han bor på landet?
Det er forskjell lokaltog i f.eks. Oslo området kontra regions tog på bygda.
Anonym bruker
"Irritert Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Innleide vektere har ikke lov og holde igjen uten noen fra ruter tilstede. Reuter sine egne kan holde igjen.
Ref. https://www.aftenposten.no/oslo/i/mr...ilbake-snikere