Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4259
Hei, jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem nå.

Forhistorie:

Jeg har slitt med depresjon og selvmordstanker (Selvdiagnosert, jeg oppfatter det som depresjon) i godt over 12 år. Det har gått opp og ned i alle disse årene. Jeg ble syk for 4 år siden, og har vært endel borte fra jobb. Sykdommen har bare blitt værre med årene, noe som har resultert i at depresjon har blitt verre også. Min kjæreste og søster utrykte sterkt at de ville jeg skulle oppsøke hjelp, med tanke på min mørke tanker.

Jeg får time hos psykolog. Jeg er ærlig, og syns egentlig psykologen virket ålreit, følte jeg ble hørt. Jeg har aldri snakket spesielt mye om mine følelser med noen, så dette er uvant for meg. Jeg får beskjed om at de vil jeg skal gå til en annen psykolog da hun jobbet mer med noe annet innenfor psykologi.

Jeg har 1 time med generell prat hos første psykolog, deretter en time med utredning, så neste time blir jeg presentert med diagnose og spørsmål om hva jeg vil jobbe videre med. Jeg svarer da at jeg vil jobbe med det jeg kom hit for, depresjonen. Da nærmest uffet hun seg og mumlet at det kom til å bli vanskelig for jeg var bare satt til mild - medium depresjon, jeg var liksom akkurat på kanten, og da har man bare noen timer vanligvis. Hun ville heller jeg skulle jobbe med min OCD eller sosial angst. Dette var sist time jeg var der.

Noen ting jeg har tenkt på i ettertid:
Jeg følte hun var mer opptatt av å skrive, og å si hvor synd det var på meg for at jeg hadde opplevd det jeg har opplevd (jeg følte til tider jeg ikke fikk komme til ordet da hun utbroderte noe veldig). Under utredning tok hun nesten ordet ut av munnen min og valgte hva jeg følte for de forskjellige spørsmålene hun stilte - feks: Du er nok ikke der, du er vel mer der. hun nevnte aldri de siste alternativene - kun de 2 første. (dette kan være vanlig, det vet ikke jeg). Følte også hun hang seg opp i at min mor døde for noen år siden, og at jeg var lei meg og ikke deprimert (Hun sa vel dette med litt andre ord, når jeg sa jeg ville jobbe videre med depresjonen).

Jeg er ikke ute etter å si jeg er feil diagnostisert, eller noe slikt. Jeg er ikke psykolog. Jeg lurer bare på hva jeg gjør videre? Er ikke 12 år med depresjon og selvmordstanker bra nok for å få litt hjelp? Jeg føler selv jeg trenger litt hjelp med å håndtere dette. jeg har vel de siste 4 årene "følt" meg dø, fordi jeg mer eller mindre har bestemt meg.(JEg har bare ikke klart å finne ut av hvordan jeg vil gjøre det, og har prøvd å kjempe videre). Er jeg sytete og må bare godta at livet er sånn?

Beklager hvis ting er dårlig forklart, jeg er ikke alltid så flink til å ordlegge meg.
Neat freak
Trådstarter
Sitat av Charger Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Følte det meste stemte mer eller mindre egentlig. Men hvordan kan det hjelpe meg? jeg kan jo ikke "bestemme" selv hva som feiler meg.
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Følte det meste stemte mer eller mindre egentlig. Men hvordan kan det hjelpe meg? jeg kan jo ikke "bestemme" selv hva som feiler meg.
Vis hele sitatet...
Finn deg en ny psykolog, virker ikke som dere har noe særlig kjemi utifra det du har skrevet her.

Din nåværende psykolog virker mer som hun har lyst til å dytte deg gjennom sitt eget løp og satse på at det er riktig for deg. Hadde heller brukt litt ekstra tid hos en annen psykolog som har en personlighet som passer deg bedre.

Hørtes ut som en kjip situasjon å være i, håper det ordner seg. Noe det ofte gjør for snille gutter
Neat freak
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Finn deg en ny psykolog, virker ikke som dere har noe særlig kjemi utifra det du har skrevet her.

Din nåværende psykolog virker mer som hun har lyst til å dytte deg gjennom sitt eget løp og satse på at det er riktig for deg. Hadde heller brukt litt ekstra tid hos en annen psykolog som har en personlighet som passer deg bedre.

Hørtes ut som en kjip situasjon å være i, håper det ordner seg. Noe det ofte gjør for snille gutter
Vis hele sitatet...
Hvordan går man frem for å gjøre det? Jeg har ikke råd til privat, så det må være offentlig.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du snakker om depresjon og selvmordstanker, men senere så nevner du sosial angst og OCD. Hvordan kom disse inn i bildet? Det er klart at disse to tingene fort ville kunne gi utslag i en depresjon.
Neat freak
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du snakker om depresjon og selvmordstanker, men senere så nevner du sosial angst og OCD. Hvordan kom disse inn i bildet? Det er klart at disse to tingene fort ville kunne gi utslag i en depresjon.
Vis hele sitatet...
Beklager det. Dette var noe psykolog fant ut av under utredningen - som jeg selv også har hatt mistanke av. Men disse tingene har jeg relativt god kontroll på selv. Jeg er flink til og utfordre meg selv, og ikke å gi etter til OCD tankene.
Problemet er at de på DPS trenger at du tilfredsstiller noen eksterne krav for at de skal kunne ha deg der. De har en kø de skal ta unna. Hun tenkte nok at det ble lettere å få deg gjennom på OCD-diagnosen enn på depresjonen, kanskje. Hun virket jo uansett ikke som en spesielt dyktig fagperson, slik du beskriver.

Det finnes private som har avtale med det offentlige, sånn at du kun betaler egenandel. Se om du kan finne noen sånne i nærheten, som tar direkte avtaler, eventuelt få legen til å henvise deg i etterkant. Det er liste over dem på helseforetakene sine sider. Det er ofte lang venteliste, men har du vært deprimert i 12 år så er det kanskje verdt å vente noen måneder til. Du kan gjøre dette samtidig som du eventuelt gjør et nytt forsøk i det offentlige.
Fastlegen din kan skrive ut resept på Cipralex eller tilsvarende. Prøv det, hvis det ikke hjelper er det bare å slutte, men om det hjelper så får du det bedre. Ønsker deg alt godt!
Neat freak
Trådstarter
Sitat av Charger Vis innlegg
Fastlegen din kan skrive ut resept på Cipralex eller tilsvarende. Prøv det, hvis det ikke hjelper er det bare å slutte, men om det hjelper så får du det bedre. Ønsker deg alt godt!
Vis hele sitatet...
Takk for tips, men jeg vil egentlig ikke gå på mer piller. Jeg skjønner at piller kan hjelpe, men jeg vil prøve uten først.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har du ikke for så vidt prøvd uten i 12 år?
Neat freak
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Har du ikke for så vidt prøvd uten i 12 år?
Vis hele sitatet...
Jo, men jeg har ikke prøvd å få hjelp før. Så jeg vil jo gjerne prøve det før jeg prøver tabletter. Og det er grunnen bak innlegget.
Det høres ikke ut som du har truffet rett behandler. Hvis du har så mye vansker med depresjon, og vil jobbe med det, er det dette som er riktig. Du skal ha fritt valg når det gjelder behandler.

Sender deg en pm. Vi har mye til felles
Sist endret av Door145; 15. juni 2021 kl. 19:14.
Her har du en liste over psykologer og annet helsepersonell med refusjon (betale kun egenandel)
https://www.helsenorge.no/behandlere/avtalespesialist/
Neat freak
Trådstarter
Jeg skjønner jeg må bytte behandler. Jeg føler jeg fortsatt kan få god hjelp i det systemet jeg er i nå, men da med en annen behandler. Åssen går man frem for å få til det? Jeg forstår at det sikkert er åpenbart for de fleste. Men jeg vil nødig fortelle min nåværende psykolog at jeg vil bytte henne ut.
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Jeg skjønner jeg må bytte behandler. Jeg føler jeg fortsatt kan få god hjelp i det systemet jeg er i nå, men da med en annen behandler. Åssen går man frem for å få til det? Jeg forstår at det sikkert er åpenbart for de fleste. Men jeg vil nødig fortelle min nåværende psykolog at jeg vil bytte henne ut.
Vis hele sitatet...
Tenker du å bytte psykolog der du er nå, eller å gå over til privat? Om du skal over til privat så hadde jeg bare snakka med fastlegen si fikser han det, om du vil bytte fra en psykolog til en annen så bare ring på sentralbordet elns der du går nå. Trenger ikke si det til psykologen selv, de er uansett ikke fremmed for at folk bytter.
Kjemi må være der.
Neat freak
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Tenker du å bytte psykolog der du er nå, eller å gå over til privat? Om du skal over til privat så hadde jeg bare snakka med fastlegen si fikser han det, om du vil bytte fra en psykolog til en annen så bare ring på sentralbordet elns der du går nå. Trenger ikke si det til psykologen selv, de er uansett ikke fremmed for at folk bytter.
Kjemi må være der.
Vis hele sitatet...
tenkte i hovedsak å prøve med å bytte der jeg er nå.
Sitat av tmortenk Vis innlegg
tenkte i hovedsak å prøve med å bytte der jeg er nå.
Vis hele sitatet...
Er ikke så aktiv på nettet nå som været er så fint, så beklager sent svar.

Som andre har skrevet så kan du ta kontakt med Sentralbordet der du er i behandling, får ikke de hjulpet deg så kan jeg nesten garantere at de vet hvor du skal henvende deg.

eller så kan du ta det opp med psykologen du går til nå. Det er noe hun burde være vant med, og noe hun neppe vil ta personlig.
Det konkluderes jo raskt her.
Utredet på en time for hva? Du blander ikke utredning med å få vurdert behov for behandling?
Forskjellige utredninger tar varierende grad av tid men på en time (45min) kan jeg aldri husket å ha gjort unna en utredning.
Neat freak
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Det konkluderes jo raskt her.
Utredet på en time for hva? Du blander ikke utredning med å få vurdert behov for behandling?
Forskjellige utredninger tar varierende grad av tid men på en time (45min) kan jeg aldri husket å ha gjort unna en utredning.
Vis hele sitatet...
Altså jeg sliter psykisk men jeg er hverken døv eller dum. Første timen jeg hadde var en generell time hvor jeg bare fortalte henne åssen jeg følte det. Andre time sa i hvert fall psykologen var utredning og hun hadde ett skjema hun stilte masse spørsmål fra, og på slutten fortalte hun meg diagnosene hun trodde.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det konkluderes jo raskt her.
Utredet på en time for hva? Du blander ikke utredning med å få vurdert behov for behandling?
Forskjellige utredninger tar varierende grad av tid men på en time (45min) kan jeg aldri husket å ha gjort unna en utredning.
Vis hele sitatet...
I det offentlige må du i praksis ofte ha en diagnose for å få bli i systemet, og da blir det sånn.