Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4345
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Hei!

Jeg har lyst til å lage en liten boks som jeg kan ha mikrofonen min i, slik at lyden (forhåpentligvis) blir litt bedre.

Problemet er bare at jeg er Norges minst handy mann og i tillegg har lite teknisk peiling på lydutstyr.

Jeg har kjøpt inn kryssfinerplater og lyddempeplater (sånn eggkartongformet skumgummi) og tenker å snekre sammen en 60x60 centimeters boks, og ha mikrofonen inni der.

Første spørsmål:
Jeg tenkte å løse hvordan jeg får mikken inni boksen ved å borre et hull på toppen og henge ledningen med mikrofonen ned derfra. Jeg har aldri hørt om noen som gjort dette før og ble ikke klokere av å google det. Går dette fint? Vil de ha noen effekt på lydkvaliteten når jeg spiller inn?

Andre spørsmål:
Har dere noen andre råd å komme med til en idiot som aldri har holdt i en drill før? Mitt eneste mål her er å oppnå bedre kvalitet på vokalene mine når jeg spiller inn.

Setter gedigen pris på all hjelp, og god kveld til alle freaks
Billig-versjonen jeg så på tiktok fungerte visst ganske bra. Pappeske, puter og pledd.
Sist endret av Xelente; 8. april 2021 kl. 22:23.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Takk for svar! Ja det høres jo ut som en god ide det forsovet, bare litt synd at jeg allerede har kjøpt inn treverk og lydputer, hehe...
Burde vel finnes en form for mikrofonstativ med arm du kan montere i taket, så blir det lettere å justere mikrofonen ved behov, noen jeg kjenner har bare skrudd et gulvstativ fast i taket i studioet sitt. Blir nok også mye mindre slitasje på kabelen, og mye enklere å plugge om om du skulle trenge det!
Om du henger mic i kabel må du tenke på karakteristikken til mikrofon, hvis du ikke skjønner det selv bør du oppgi type mikrofon så andre kan hjelpe deg.
Om mic henger i kabel blir det bare rør hvis du kommer bort i den. Selvforklarende men et ganske vanlig fenomen.