Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7541
Hei,
Har et lite og et stort bacho bits sett, men syns ikke de er så gode.

Har dere på forumet noen gode tips til greie bits sett?

Samt;
Hvis dere har noen gode tips til verktøy som er kjekke og ha som ikke koster for mye type skrallesett, og bits eller noen gode tilbud rundt om hyl ut!
Bits er forbruksvare, spesielt til treskruer og lignende. Jeg velger alltid torx men går fort med et bits eller to på en boks med skruer, men jeg er kanskje ikke så pro med drillen som jeg burde heller. Hvis du snakker om unbrako eller bits som er vanligere for bil, så har jeg halvtom bitspiper fra biltema som er veldig bra. Har forøvrig kjøpt noen svarte torx bits med grønn skrift, husker ikke merket, på en montèrbutikk som var veldig dyre og singel men som virket å være svært hardføre.
Anbefaler Amazon.de for å kjøpe alt av verktøy. DHL frakt på døren koster 150,-.

Eksempel 1: https://www.amazon.de/-/en/WER050564...2125862&sr=8-2

Bruker du bitsene i slagtrekker gå for disse: https://www.amazon.de/-/en/Wera-Bit-...2125862&sr=8-1
Jeg foretrekker og legge i litt for kvaliteten sin del. Men det kommer vel ann på bruken. Bruker du skrallesett eller pipenøkkelen 2 ganger i året holder det vel med biltema eller lignende. Men jeg har knekt utallige nøkler og skraller fra biltema o.l så jeg har nå gått over på merket milwaukee både i maskiner og i håndverktøy
Clas Ohlsson er jo relativt billige, og av tilstrekkelig kvalitet for vanlig bruk.
Mange bits er ikke beregnet for å brukes i drill, de er for sprø i materialet til å tåle sjokket ifra drillen. Sitter det fast, bruk håndverktøy med mindre det står spesifikt at de er laget for drill.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Jeg foretrekker og legge i litt for kvaliteten sin del. Men det kommer vel ann på bruken. Bruker du skrallesett eller pipenøkkelen 2 ganger i året holder det vel med biltema eller lignende. Men jeg har knekt utallige nøkler og skraller fra biltema o.l så jeg har nå gått over på merket milwaukee både i maskiner og i håndverktøy
Vis hele sitatet...
Det tror jeg nesten ikke på. Det meste av skraller og håndverktøy fra biltema har 10 års garanti, og holder som bare det. Eneste jeg har klart å knekke er en 1/2 til 1/4 pipeovergang. Men setter du på en lang nok latmannsarm så ryker jo det meste. Er forøvrig enig i at det lønner seg å betale litt for kvalitet, og spesielt på el og luft verktøy kan man godt unngå biltema. Men samtidig får man ofte 3 stk fra biltema for prisen av en tilsvarende fra et kjent merke, og da er det ikke pro versjonen engang...


For å holde det on-topic så var det "tecos" merke jeg fikk på Montèr som jeg syns var overraskende bra, men det skulle bare mangle for de koster 125,- for tre stk.
Kvaliteten på Biltema har økt betraktelig de siste åra altså. Det er ikke som før, hvor du kunne bruke en fastnøkkel 5 ganger så var den strekt nok ut til at den ikke passer ordentlig lenger. Det er mer en godt nok for fritidsbruk.
Det meste av biltema verktøyet med 10 års garanti er faktisk veldig bra, har brukt mye av dette relativt hardt uten problemer. "billigverktøyet" fra temaen uten garanti er så og si ubrukelig desverre.
Sitat av Ekstasey Vis innlegg
Hei,
Har et lite og et stort bacho bits sett, men syns ikke de er så gode.

Har dere på forumet noen gode tips til greie bits sett?

Samt;
Hvis dere har noen gode tips til verktøy som er kjekke og ha som ikke koster for mye type skrallesett, og bits eller noen gode tilbud rundt om hyl ut!
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke liker Bahco begynner du bli dyr i drift. Eller mente du utvalget i settene?

Igjen skrallesett så er det ofte tilbud på Bacho 1/4" og 1/2" koffert, Jula, clas osv å følge med. Maxbo har dette nå til 990,- det er MYE verktøy for penga.

Ellers så er jo dette skrallesettet i 3 deler kjekt


Jeg er heldigvis kommet dit i livet at jeg er ferdig med Biltema. Det hjelper meg fint lite at "noe" av og til en sjelden gang i blant er bra med 10år-whatever-livstidgaranti når dritten ryker mens bilen står på bukker og du alene i gokk.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Jeg foretrekker og legge i litt for kvaliteten sin del. Men det kommer vel ann på bruken. Bruker du skrallesett eller pipenøkkelen 2 ganger i året holder det vel med biltema eller lignende. Men jeg har knekt utallige nøkler og skraller fra biltema o.l så jeg har nå gått over på merket milwaukee både i maskiner og i håndverktøy
Vis hele sitatet...
Skraller tåler jo generelt sett ikke særlig med moment før innmaten gruses. Skal rustne bolter løs så bruk latmannsarm først. Aldri skralle feks på hjulbolter.

Åssen er du fornøyd med milwaukee? Aldri prøvd de selv. Men det frister.
Ikke kjøp håndverktøy fra et elverktøyfirma er mitt råd. Milwaukee elverktøy er eid og produsert av Kinesiske TTI som også lager Ryobi og AEG/Rigid elverktøy. Håndverktøyet deres er high-end Taiwan og kinesisk verktøy. Jeg synes dog prisene er for høye i forhold til kvaliteten.

Er man over gjennomsnittet interessert i verktøy anbefaler jeg å bruke litt penger på ordentlig verktøy. På Amazon.de koster tyskprodusert verktøy fra merker som Gedore, Hazet og Stahlwille en brøkdel av hva det gjør i Norge. Jeg rundet en viktig bolt på bilen med en fastnøkkel fra Biltema. Kjøpte senere et sett fra Hazet og i sammenligning er toleransene mye mindre. Biltema-fastnøkkelen som rundet bolten på bilen min har mye større åpning enn den fra Hazet. Det er også fint å kjøpe kortreist verktøy fra Tyskland som du vet er produsert under langt bedre arbeidervilkår og miljøhensyn sammenlignet med Kina-varene.

Eksempel Biltema 1K, Eksempel Gedore 2K ink. frakt på døren med DHL. Parallelltang er også genialt og ha, mye raskere og mere presist enn vanlig skiftenøkkel.

Skal man ha budsjettverktøy anbefaler jeg Proxxon, de selger alle delene invididuelt sånn at du kan få en maken som passer i etuiet om en skulle forsvinne. Mister du en del til et Bahco sett vil du ikke få tak i en maken del. Sammenlignbart fra Gedore.

Pipesett er ganske dyrt tyskprodusert, ett rimeligere alternativ er Koken som er produsert i Japan, spesielt Zeal serien, også veldig god kvalitet. Japansk verktøy kan kjøpes på Amazon.co.jp.

Bahco har dessverre blitt redusert markant i kvalitet etter att de ble kjøpt opp av SnapOn group. Bahco jekkene er Biltema-kvalitet og laget i Kina. Skal man ha ordentlig garasjejekk kjøper man AC Hydraulic jekk. De koster like mye som en Bahco jekk men er laget i Danmark og har lang garanti, og deler vil være tilgjengelig i flere tiår. AC jekker er laget for å tåle verkstedbruk. Mye Bahco verktøy kommer fra Taiwan/Kina, noe kommer fra Spania, kun en håndfull ting fra Sverige. Bahco bits er spesielt dårlige. I bits er det tyske som gjelder.
Sist endret av Fekillix; 1. februar 2021 kl. 19:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har jobba som bilmekaniker og de fleste jeg jobba med handla heller hos biltema enn würth. Rett og slett pga pris og kvalitet. På biltema var det bare å levere tilbake om noe ble ødelagt, til würth ikke så enkelt. Würth var betydelig dyrere også.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Bahco jekkene er Biltema-kvalitet og laget i Kina. Skal man ha ordentlig garasjejekk kjøper man AC Hydraulic jekk. De koster like mye som en Bahco jekk men er laget i Danmark og har lang garanti, og deler vil være tilgjengelig i flere tiår. AC jekker er laget for å tåle verkstedbruk.
Vis hele sitatet...
Litt avsporing fra trådtema, men siden vi er inne på jekker...

Jeg har kjøpt støttebukker til å bruke til oljeskift og lignende, men hvordan skal man egentlig få bilen på disse? Jekker jeg opp en side, så får jeg jo ikke plassert bukken på løftepunktet uten å fjerne jekken først. Det er også et løftepunkt omtrent MIDT under bilen, sånn omtrentlig under midtkonsollen, så dersom jeg kunne jekket opp dette punktet, så ville jo begge sidene vært fri til å sette bukker under. Men dette punktet er jo en meter fra hver av sidene, og over en meter fra fronten, så det er jo ikke en jekk i verden som kommer til der. Alternativt, om jeg har to jekker, så kan jeg jekke opp siden på bilen, slik at den andre jekken kommer til under midtpunktet, og så kan jeg fjerne side-jekken, og sette inn støttebukker. Men, altså...

Hvordan er det egentlig meningen at man skal gjøre dette her? Selv den mest lavprofilerte jekken til AC stikker jo ikke i nærheten av langt nok inn under bilen til å treffe dette midtpunktet.

Hvordan gjør dere som ikke er teknisk retarderte det?
Sist endret av Realist1; 1. februar 2021 kl. 21:04.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har jobba som bilmekaniker og de fleste jeg jobba med handla heller hos biltema enn würth. Rett og slett pga pris og kvalitet. På biltema var det bare å levere tilbake om noe ble ødelagt, til würth ikke så enkelt. Würth var betydelig dyrere også.
Vis hele sitatet...
Trist men sant.
Noen ganger det viktigere hvor lett det er å levere tilbake dritten, en hvor bra kvaliteten er i utgangspunktet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Trist men sant.
Noen ganger det viktigere hvor lett det er å levere tilbake dritten, en hvor bra kvaliteten er i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Joda, men biltema holdt fortsatt lengre enn Würth.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Litt avsporing fra trådtema, men siden vi er inne på jekker...

Jeg har kjøpt støttebukker til å bruke til oljeskift og lignende, men hvordan skal man egentlig få bilen på disse? Jekker jeg opp en side, så får jeg jo ikke plassert bukken på løftepunktet uten å fjerne jekken først. Det er også et løftepunkt omtrent MIDT under bilen, sånn omtrentlig under midtkonsollen, så dersom jeg kunne jekket opp dette punktet, så ville jo begge sidene vært fri til å sette bukker under. Men dette punktet er jo en meter fra hver av sidene, og over en meter fra fronten, så det er jo ikke en jekk i verden som kommer til der. Alternativt, om jeg har to jekker, så kan jeg jekke opp siden på bilen, slik at den andre jekken kommer til under midtpunktet, og så kan jeg fjerne side-jekken, og sette inn støttebukker. Men, altså...

Hvordan er det egentlig meningen at man skal gjøre dette her? Selv den mest lavprofilerte jekken til AC stikker jo ikke i nærheten av langt nok inn under bilen til å treffe dette midtpunktet.

Hvordan gjør dere som ikke er teknisk retarderte det?
Vis hele sitatet...
Hadde tidligere tilgang på grav og det gjorde oljeskift til en lek. Var den opptatt så var nødløsningen å kjøre forhjulene opp på to stålklosser, tror egentlig disse var ment for å bruke som kile i mellom dekk og underlag for trailere. Men de var perfekte til feks oljeskift. Når en kjørte forhjula opp på kilene så fikk en kanskje 8 cm ekstra klaring. Nok til at det var enkelt å komme under bilen med tappekar og skru ut tappepluggen. Men det virker kanskje best på langsgående motor, for da ble jo tappepluggen lavest. Kanskje med tverrstilt motor at du kan bruke kun 1 slik kile?

Aldri brukt bukker selv, men om du jekker opp med en solid planke på toppen av jekken feks 2x4 el 4x4 og plasserer jekken under gearkassen så bør du klare å jekke høyt nok opp til at får plasser bukker på begge sidene. Ikke bruk bunnpannen som jekkfeste, da går jekken rett gjennom....men gearkassen er tykk støpejern så det går bra spesielt med et trestykke på toppen av jekken som lager større flate.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Aldri brukt bukker selv, men om du jekker opp med en solid planke på toppen av jekken feks 2x4 el 4x4 og plasserer jekken under gearkassen så bør du klare å jekke høyt nok opp til at får plasser bukker på begge sidene. Ikke bruk bunnpannen som jekkfeste, da går jekken rett gjennom....men gearkassen er tykk støpejern så det går bra spesielt med et trestykke på toppen av jekken som lager større flate.
Vis hele sitatet...
Men det er jo en hel meter inn til girkassen. Det er jo ingen jekker som når helt inn dit?

Angående ramper, så har jeg faktisk kjøpt det også! Men de var så bratte at støtfangeren tar nedi før jeg får kjørt oppå... Og nei, jeg har ikke en senket rånerbil, jeg har en helt normal familiebil.

Det skulle ikke være enkelt dette her...
R.i.p 23.04.2021
Jula selger en god del forskjellig bits som jeg personlig synes er ganske bra til en billig penge. De kjører også ofte en god del kampanjer på ting som dette og andre verktøy.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men det er jo en hel meter inn til girkassen. Det er jo ingen jekker som når helt inn dit?

Angående ramper, så har jeg faktisk kjøpt det også! Men de var så bratte at støtfangeren tar nedi før jeg får kjørt oppå... Og nei, jeg har ikke en senket rånerbil, jeg har en helt normal familiebil.

Det skulle ikke være enkelt dette her...
Vis hele sitatet...

Veit ikke åssen jekk du har, men de jeg har brukt har hjul på. Og en lang "hale" den som en bruker til å skape det hydrauliske trykket som løfter jekken.

Så da er det bare å skyve jekken under bilen på riktig plass også jekke opp. "Halen" må ikke stå opp for å virke, du kan bare la den falle mot bakken når du skyver inn jekken under bilen. Er ikke rare bevegelsen du trenger på "halen" for at jekken skal virke.

For de rampene så får du forsøke å bygge en gradering av tre. Skjære til et par 2"x4" med lang og slak vinkel slik at du får litt løft av fronten allerede før du kjører opp selve rampen. Bør fungere. Du kan evt. lime sammen flere i bredden slik at de matcher dekkbredden bedre.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Litt avsporing fra trådtema, men siden vi er inne på jekker...
Vis hele sitatet...
Bilen min har perfekt punkt for støttebukk ved forstillingen. Løfter ved kanalforsterkningen foran og før da begge hjulene på siden i lufta. Gjør jeg det på begge sider får jeg hele bilen i lufta. Noen biler har også løftepunkter som man kan sette en gummipuck i før å enkelt kunne løfte den, best å søke på entusiastforum etter det perfektet punktet på din bil.

Jeg har jobba som bilmekaniker og de fleste jeg jobba med handla heller hos biltema enn würth. Rett og slett pga pris og kvalitet. På biltema var det bare å levere tilbake om noe ble ødelagt, til würth ikke så enkelt. Würth var betydelig dyrere også.
Vis hele sitatet...
Wurth selger mye kinesium produkter på verktøyfronten. Jobber man på verksted og vil ha rimelig proffverktøy burde man se på Unior verktøyskap med piper og fastnøkler produsert i Slovenia.
Sist endret av Fekillix; 2. februar 2021 kl. 16:54.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Bilen min har perfekt punkt for støttebukk ved forstillingen. Løfter ved kanalforsterkningen foran og før da begge hjulene på siden i lufta. Gjør jeg det på begge sider får jeg hele bilen i lufta. Noen har biler har også løftepunkter som man kan sette en gummipuck i før å enkelt kunne løfte den, best å søke på entusiastforum etter det perfektet punktet på din bil.



Wurth selger mye kinesium produkter på verktøyfronten. Jobber man på verksted og vil ha rimelig proffverktøy burde man se på Unior verktøyskap med piper og fastnøkler produsert i Slovenia.
Vis hele sitatet...
Det brukte å komme innom en fra IDG tools som hadde helt greit utstyr, ikke kjempebillig men ikke noe spørsmål når det kom til reklamasjon.
IDG Tools ser ut som et generisk Kina-merke, samme som Teng-tools. Jeg gikk inn på Alibaba og fant verktøysett som ble levert i identisk ståletui som IDG sine. På Alibaba bestiller du med logoen du selv vil ha så kan du opprette eget varemerke. Du kan også finne massevis av varer som Biltema selger der, aggregatene deres for eksempel.
Skrallesettet fra bacho er bra, har et slikt selv. De er ofte på tilbud hos jula, obs og de til 800-900kr for 92 deler sett. Ser det ligger nå på obs bygg til 989. Da har du et sett som varer i mange år. https://coop.no/sortiment/obs-bygg/v...iantCode=12054
Sitat av Realist1 Vis innlegg

Hvordan er det egentlig meningen at man skal gjøre dette her? Selv den mest lavprofilerte jekken til AC stikker jo ikke i nærheten av langt nok inn under bilen til å treffe dette midtpunktet.

Hvordan gjør dere som ikke er teknisk retarderte det?
Vis hele sitatet...

Skyv jekken inn fra fronten av bilen og bakover også skyver du jekk og treklossen på toppen av jekken så langt bakover at du ser at klossen havner under gearkassen. Om "jekkestangen" kommer i veien så bare legger du ned flatt og fortsetter å skyve inn jekken. Er ikke lange vandringen på halen du trenger for å for å få jekket opp, det tar bare litt lengre tid om halen blir liggende veldig flatt.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Bahco har dessverre blitt redusert markant i kvalitet etter att de ble kjøpt opp av SnapOn group. Bahco jekkene er Biltema-kvalitet og laget i Kina. Skal man ha ordentlig garasjejekk kjøper man AC Hydraulic jekk. De koster like mye som en Bahco jekk men er laget i Danmark og har lang garanti, og deler vil være tilgjengelig i flere tiår. AC jekker er laget for å tåle verkstedbruk. Mye Bahco verktøy kommer fra Taiwan/Kina, noe kommer fra Spania, kun en håndfull ting fra Sverige. Bahco bits er spesielt dårlige. I bits er det tyske som gjelder.
Vis hele sitatet...
Alt var som kjent bedre før.

Nå sjekket jeg rask disse AC- jekkene dine som sikkert er flotte og fine men ligger jo også deretter priset.

Men nå gjaldt tråden vektøy. Tar vi med kriteriene pris (med mulige kampanjer) og tilgjengelighet gjerne i kombinasjon så er det sånt som gjør Bahco til et lett valg. Det er og kansje det eneste alternativet mellom billig juggel på tema til mer profesjonelt verktøy som også krever litt mer innsats å få tak i. Mange store kjeder selger nå Bahco, gjerne som et alternativ til husmerkene til f.eks Jula.

Jula, Jernia, Megaflis, Bauhaus, Clas O for å nevne noen selger Bahco og samtlige har vel også kampanjer titt og ofte.
Sist endret av Dough; 3. februar 2021 kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå sjekket jeg rask disse AC- jekkene dine som sikkert er flotte og fine men ligger jo også deretter priset.
Vis hele sitatet...
Man må aldri la seg lure av listepriser hos proffbutikker. Jeg betalte 2800 for min AC jekk med pedal, den billigste modellen solgte de for 2500 (ink moms). Dette var på en Meca bilverksted-rekvisita butikk. Sammenlignbare Bahco jekker ligger rundt 2500-3500. Jeg spurte ikke om rabatt en gang, han bak disken sa bare at han skulle gi meg en god pris, selv om jeg aldri hadde møtt han eller handlet der før. Det er min erfaring med de fleste proffbutikker.

Speditøren på Meca sa at de tidligere hadde solgt Bahco jekker, men at de kom i retur fort, ofte under ett år før de gikk i stykker. De hadde derimot svært få problemer med AC jekkene, og kunne bestille opp alle deler til gode priser. Om en Biltema jekk blåser en pakning eller mister et hjul er den dessverre søppel.

Det jeg er på utkikk etter nå er ordentlige støttebukker. Det eneste man får tak i er Kina-bukker, de Biltema og Bahco selger, og såvidt alle andre, er identiske. Bare forskjellige farger og klistremerker. I USA har det vært enorme tilbakekallinger fordi støttebukker som er veldig like de man får kjøpt her i landet har vært feilprodusert igjen og igjen og har vært utrygge å bruke. Jeg har ikke funnet en eneste europeisk produsent. Vet at US-Jack selger amerikanskproduserte støttebukker, men frakten på så tunge ting blir veldig dyrt.

Sist endret av Fekillix; 3. februar 2021 kl. 20:19.