Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 23280
Låner min egen tråd, noen som vet tilstand ved vår grense til vårt kjære naboland Sverige per dags dato? Møtes du på politi og soldater og hele pakk ved overgangene?
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ja, etter siste pressekonferanse fra Erna igår så gikk hele sverige inn i rødt og da røk Gotland (øya) Da er det karantene om du drar til sverige når du kommer tilbake til norskegrensa igjen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ja, etter siste pressekonferanse fra Erna igår så gikk hele sverige inn i rødt og da røk Gotland (øya) Da er det karantene om du drar til sverige når du kommer tilbake til norskegrensa igjen
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke på karantene biten, men kontrollen på de ulike grenseovergangene. Hørt at det er ikke fullt trykk, men vil gjerne få bekreftet dette av folk som har sett noe
Ser ut som det er lite til ingen kontroll om du kjører helt nord til nordland
Så en ordfører var ute å påpekte at det kommer personer over svenskegrensen som egentlig skulle gått i karantene men som ikke gjør det fordi de ikke får informasjon fra en "nattestengt"grenseovergang og når kontoret stenges så er jo fortsatt veien åpen. Så om du virkelig trenger snus, brett med pepsimax og alkohol til svenskepriser må du kanskje være forberedt på en ganske lang kjøretur eller bare ta det som en mann og sitte i karantene i 10 dager ved hjemkomst.
Det er mange småveier over grensa på østlandet. Tveiler på at dem har kapasitet til å overvåke alle. Men tenk på at de aller fleste veiene er video-overvåket av tollvesenet. Vet ikke om politiet har adgang til disse kameraene?
Tollstasjonen over bjørnefjell i Narvik er stengt om natten, kun stikk kontroll ingen kamera heller som jeg har hørt om. Er folk som har kjørt over på natten , di møtte ingen som stoppet dem.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er mange småveier over grensa på østlandet. Tveiler på at dem har kapasitet til å overvåke alle. Men tenk på at de aller fleste veiene er video-overvåket av tollvesenet. Vet ikke om politiet har adgang til disse kameraene?
Vis hele sitatet...
Gjetter her, men etter å ha sett alle sesonger av le bureau trur jeg de har tilgang. Ville være galskap å låse politiet ute fra tilgang fra de kameraene.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
klart de har det. mange av overgangene med kamera har også system som overvåker for de, gir automatisk varsling om man har blitt tatt i toll før med bilen, eller annet som er registert på Reg.nr. slikt system er også på de store tollsted inn til Norge
▼ ... over en uke senere ... ▼
kjører over en øde grenseovergang nå-ingen kontrol her. utrivelig dog å ikke vite om de er her når en kommer tilbake. Færre på intensiv-behandling nå i Sverige-nye reiseråd til uken vel-kanskje blir åpnet da?
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vi kan bare glemme sverige enn så lenge, på fredag kommer Norge med nye reiseråd og de har sagt tidligere at bare land med samme eller lavere smitte enn Norge og samme strategi som vil åpnes. Sverige har kjørt sin egen vei og man ser at det ikke har funket, smitten er fortsatt høy der selv om "bare" 35 døde siste døgn i sverige
Det er absolutt å fraråde sverigeturer. Men de aller fleste grenseoverganger til sverige er ubevoktet, ja.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vi kan bare glemme sverige enn så lenge, på fredag kommer Norge med nye reiseråd og de har sagt tidligere at bare land med samme eller lavere smitte enn Norge og samme strategi som vil åpnes. Sverige har kjørt sin egen vei og man ser at det ikke har funket, smitten er fortsatt høy der selv om "bare" 35 døde siste døgn i sverige
Vis hele sitatet...
De 35 var på institusjoner over helle landet-tviler på at di ble smittet og ble syke av å ferdes ute i samfunnet den siste tiden. Tenker at om man drar til hytte eller øde sted så er det null fare. Burde jo være mulig å åpne for sånne turer. Eller at man aktivererer smittestopp appen som kan vises opp ved hjemreise over hvor man vært
her er en artikkel fra VG: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...re-ved-grensen

Så det er tydligvis kontroller de fleste stedene.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
her er en artikkel fra VG: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...re-ved-grensen

Så det er tydligvis kontroller de fleste stedene.
Vis hele sitatet...
Ja-men om norske og svenske myndigheter og grensepoliti samkjører data over de som passerer grense, med betalingskortsinfo, samkjører smittesporingsapper, eventuelt noe faceid via kameraer på kjøpesentre bør man kunne komme frem til en løsning som blinker ut vem som skal i karantene og vem som slipper. Det er veien og gå for å kunne åpne grenser.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen som har vært i strømstadområdet å handlet i det siste? Skjønner at det er grensekontroller, men de kan vel umulig fysisk stoppe alle bilene å kontrollere de.. Det er vel forsatt kun stikkprøver på kontroll, men at alle for et skriv på karatenne regelene. Er det noen som har tips hvillken skogsveier han kan ta?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det fortsatt fysiske sperrer ved grensa til Sverige nå?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det fortsatt fysiske sperrer ved grensa til Sverige nå?
Vis hele sitatet...
Ja- mange av de "ikke godkjente innreisevegene" er sperret men det er ikke svenskene som sperrer lenger.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg har en far som seiler mye, vi har ofte vært i sverige med seilbåt. vi har aldri blitt stoppet. det beste hadde vel vært å lempe en stor sekk ned i motor-rommet uten at den som eier båten vet at det er der, ja selvfølgelig er det sykt dust å utsette noen andre for slikt.

men! hadde man blitt stoppet ville jo personen som styrer båten vært helt rolig, nemlig fordi han "vet" at båten er fri for ulovligheter.
hvis han er helt rolig er sannsynligheten for misstaker mye! lavere.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg har en far som seiler mye, vi har ofte vært i sverige med seilbåt. vi har aldri blitt stoppet. det beste hadde vel vært å lempe en stor sekk ned i motor-rommet uten at den som eier båten vet at det er der, ja selvfølgelig er det sykt dust å utsette noen andre for slikt.

men! hadde man blitt stoppet ville jo personen som styrer båten vært helt rolig, nemlig fordi han "vet" at båten er fri for ulovligheter.
hvis han er helt rolig er sannsynligheten for misstaker mye! lavere.
Vis hele sitatet...
Er dette før eller etter pandemien?
Så du tror ikke den som bruker båten ikke går igjennom båten før hver tur? En ukjent sekk vil jo være et rødt lys og kimende bjeller.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du først sitter i Sverige og har masse dop, så skulle det ikke være så vanskelig å få det over grensa vil jeg tro.
Men du skal jo først få kjøpt denne dopen i Sverige da, og det skal helst være så store mengder at det er litt butikk i å ta sjansen. Sverige er så vidt jeg vet ikke kjent for å være et transittland som forsyner andre europeiske land med dop. Så den dopen som befinner seg i Sverige er smuglet inn, og har allerede risikoen ved smugling innbakt i prisen. Jeg vil tro det ikke er så stor forskjell på prisen for f.eks. en kg hasj i Sverige sammenliknet med Norge. Derfor tror jeg det er en uvanlig måte å smugle på.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du først sitter i Sverige og har masse dop, så skulle det ikke være så vanskelig å få det over grensa vil jeg tro.
Men du skal jo først få kjøpt denne dopen i Sverige da, og det skal helst være så store mengder at det er litt butikk i å ta sjansen. Sverige er så vidt jeg vet ikke kjent for å være et transittland som forsyner andre europeiske land med dop. Så den dopen som befinner seg i Sverige er smuglet inn, og har allerede risikoen ved smugling innbakt i prisen. Jeg vil tro det ikke er så stor forskjell på prisen for f.eks. en kg hasj i Sverige sammenliknet med Norge. Derfor tror jeg det er en uvanlig måte å smugle på.
Vis hele sitatet...
Hva med om greiene ikke kommer fra Sverige direkt bare at man kjøre gjennom Sverige for å komme til Norge.

Spørsmålet var om det fortsatt foreligger fysiske hindre ved de små overgangene, kontra tidligere hvorav det var frarådet og ikke dra men grensen var forstått åpne i praksis.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med om greiene ikke kommer fra Sverige direkt bare at man kjøre gjennom Sverige for å komme til Norge.

Spørsmålet var om det fortsatt foreligger fysiske hindre ved de små overgangene, kontra tidligere hvorav det var frarådet og ikke dra men grensen var forstått åpne i praksis.
Vis hele sitatet...
Jeg ville vært mer bekymret for hvordan man skal smugle det over grensa mellom Danmark og Sverige, enn mellom Sverige og Norge.
Jeg tenker da på under vanlige forhold, ikke under koronapandemien. Jeg svarte på trådstarters spørsmål som var lagt ut før koronapandemien startet.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
kjør røros og via vauldalen og over grensen til funÄsdalen
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
kjør røros og via vauldalen og over grensen til funÄsdalen
Vis hele sitatet...
Er veien fysisk sperra?
Anonym bruker
"Harm Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er veien fysisk sperra?
Vis hele sitatet...
Det er noen små grenseoverganger som hverken har kamera, døgnbemannet heimevern eller fysiske sperringer. Men de overgangene jeg vet om har sporadiske kontroller av både politi og heimevern. Men hvor ofte og hvor lenge disse kontrollene foregår varierer.

Selv om grensa er "trygg" kan de stå andre steder lengre inn i landet å kontrollere trafikk. Unødvendig risiko å kjøre over grensa med noe som helst nå IMO. Da er det isåfall bedre å ta bena fatt gjennom skogen.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er noen små grenseoverganger som hverken har kamera, døgnbemannet heimevern eller fysiske sperringer. Men de overgangene jeg vet om har sporadiske kontroller av både politi og heimevern. Men hvor ofte og hvor lenge disse kontrollene foregår varierer.

Selv om grensa er "trygg" kan de stå andre steder lengre inn i landet å kontrollere trafikk. Unødvendig risiko å kjøre over grensa med noe som helst nå IMO. Da er det isåfall bedre å ta bena fatt gjennom skogen.
Vis hele sitatet...
At offisielle overganger skal ha kamera montert, vei in og ut av landet. Vet at også politi, toll og heimevern gjør kontroller. Spm var om noen vet eller har sett overganger ikke er sperra av fysisk, typ betong osv.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Herjedalen. Hvis det ikke er betjent så er det bare kamera som registrere at man krysser der. Er det stengt etter kontortid så er sjansen lav for en kontroll samme kveld, men man vet aldri
Sist endret av meaculpaUIO; 7. juni 2021 kl. 14:27.
Ådaksvollen er en mulighet, men de har kamera overalt og det er ingen veier du kan stikke av
Anonym bruker
"Harm Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At offisielle overganger skal ha kamera montert, vei in og ut av landet. Vet at også politi, toll og heimevern gjør kontroller. Spm var om noen vet eller har sett overganger ikke er sperra av fysisk, typ betong osv.
Vis hele sitatet...
Jeg vet om tre grenseoverganger til Sverige som ikke har fysiske sperringer.
Så nei, alle har ikke det.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Ådaksvollen er en mulighet, men de har kamera overalt og det er ingen veier du kan stikke av
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri møtt på verken tollere eller politi der. På grensa står det heller ingen. De eneste man treffer på er noen trivelige heimeverns-karer i Sandvika som bare spør deg om hvor du har vært. Da kan man bare svare hytta, fjelltur, eller lignende, så er det bare å kjøre.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har aldri møtt på verken tollere eller politi der. På grensa står det heller ingen. De eneste man treffer på er noen trivelige heimeverns-karer i Sandvika som bare spør deg om hvor du har vært. Da kan man bare svare hytta, fjelltur, eller lignende, så er det bare å kjøre.
Vis hele sitatet...
Blir du spurt om å identifisere deg selv på noen måte?
Noen små enslige overganger er bare sperret med litt tyngre blokker som lar seg rikke om man har hengerfeste og kan slepe de litt til side med kjetting elns for få bedre fremkommelighet
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hollow Vis innlegg
Noen små enslige overganger er bare sperret med litt tyngre blokker som lar seg rikke om man har hengerfeste og kan slepe de litt til side med kjetting elns for få bedre fremkommelighet
Vis hele sitatet...
Er disse overgangen langt oppi nord eller?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har mer info hvor overgangen er «stengt» men ikke sperra?
Undersått
Har noen passert Svinesund i det siste? Er det fortsatt 4-5 timer kø?
Tror Svinesund varierer endel, Magnor derimot...
20:00 i går, ingen kø.
12:30 i dag, 5 minutter.
Kan jo ha noe med at det er rødt på andre siden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tenker-hypotetisk-om man på bærplukking oppdager at man plutselig er inne ca 2-3 km inne på svensk side-kanskje skimter en butikk gjennom skogen-men velge å ikke gå inn i den. Er greit og bare gå tillbake samme vegen mot grensaog inn i norge igjen da?
Stedet jeg tenker på har ca 15 mil til nermeste godkjente overgang inn i norge.
Jada det er helt grei å gå tilbake om du ikke handler, og det er også helt greit å gå tilbake samme vei om du handler først. Men for begge gjelder det at det kun er greit om ingen observerer at du krysser grensen den eller andre veien eller at du blir stoppet av politi, militæret, eller tollere eller hvem som nå kan gjemme seg i skog og mark for å passe på grensene våre.

Seriøst, skal du følge loven så er det ikke greit. Grensepassering nå under pandemien skal kun skje på åpne grenseoverganger og det er din egen plikt å sjekke hvilke grenseoverganger som er åpne. Så nei, har du først rotet deg inn i Sverige selv om det skjer ved en feil så skal du ikke ta samme vei tilbake om du skal gjøre ting etter boka.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Mitt første tråd her.

Jeg har lest flere tråder om passering ved Sverige-Norge, men de tar for seg for det meste Svinesund og Töcksfors. Mitt spørsmål er som følger:

Er det andre overganger hvor moropolitiet er mindre ivrige? Har hørt at litt lenger nord så er det bortimot risikofritt. Er det noen som har erfaringer?
Vis hele sitatet...
Det enkle svaret på dette er JA.
Jeg har tidligere smuglet hasj fra Danmark, via Sverige til Norge.
Dette er noe jeg holdt på med noen år fra jeg var 19 til tidlig i 20 åra.

Trikset er egentlig bare å finne en vei utenom hovedveiene. Ønsker ikke her å blottlegge noen stier, men på flere av de ulike grenseveiene er det aldri kontroll i det hele tatt og enkelte steder har det ikke vært kontroll på flere 10år.

Hvis du er smart og studere Google maps, det jeg gjorde og finner deg en rute og holder 100% kjeft om hvor til andre så går dette knirkefritt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Det enkle svaret på dette er JA.
Jeg har tidligere smuglet hasj fra Danmark, via Sverige til Norge.
Dette er noe jeg holdt på med noen år fra jeg var 19 til tidlig i 20 åra.

Trikset er egentlig bare å finne en vei utenom hovedveiene. Ønsker ikke her å blottlegge noen stier, men på flere av de ulike grenseveiene er det aldri kontroll i det hele tatt og enkelte steder har det ikke vært kontroll på flere 10år.

Hvis du er smart og studere Google maps, det jeg gjorde og finner deg en rute og holder 100% kjeft om hvor til andre så går dette knirkefritt
Vis hele sitatet...
Hahha Google Maps er ikke bare noe vi har tilgang til, men tollerne også. Men av ren nysgjerrig, brukte du alltid den samme ruta eller bytta du på?
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Hahha Google Maps er ikke bare noe vi har tilgang til, men tollerne også. Men av ren nysgjerrig, brukte du alltid den samme ruta eller bytta du på?
Vis hele sitatet...

Dette har du så klart helt rett i.
Men som noen her har sagt før, gå i skogen.

Det finnes grusveier og stier hvor det ikke er kamera og dette har jeg selv personlig erfaring med (smugling av hasj).

Nå har jeg ikke så lyst i å fortelle om hvilke stier jeg har brukt, sånn i tilfelle jeg trenger å gjøre det igjen. Men den stien jeg brukte sa alltid lokalfolk at det ikke hadde vært kontroll siden 1970-tallet, da det sist var stasjon der.


Mye av innsatsen til tollvesenet går å holde kontroller der det statistisk sett er mye å ta av, samt etterretning.

Hvis en gjør det jeg gjorde, finner en rute og holder kjeft om hvor og når, så har man gjort mye riktig.

Men bare for å ha sagt det, i mine hasjsmugler dager så måtte jeg alltid gå en 30 min. i skogen. Det hadde vært så mye mer digg å bare tatt en buss eller et tog, men da ville også sjansen for å bli tatt vært større.

Bare for å presisere det igjen, i 3 år så henta jeg hasj i København type 1 gang i måneden og det gikk helt fint hver eneste gang, sett borti i fra å gå si skogen da når det var drittvær da så klart

edit: Jeg brukte ikke samme sti alltid, men det var i samme område. Sånn risikomessig, så kan du kalle det "samme ruta"
Sist endret av kenny_1995; 26. april 2022 kl. 15:44. Grunn: glemte å svare på et meget viktig spm.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Hahha Google Maps er ikke bare noe vi har tilgang til, men tollerne også. Men av ren nysgjerrig, brukte du alltid den samme ruta eller bytta du på?
Vis hele sitatet...
Og så?

De har ikke mannskap til å bemanne eller følge med på hele grensa uansett?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og så?

De har ikke mannskap til å bemanne eller følge med på hele grensa uansett?
Vis hele sitatet...
Her har vi i sannheten ja, dessuten så ønsker ikke tollvesenet å ha rutine kontroller på alle steder.

Slike veier/stier jeg har snakket om brukes stort sett av lokalbefolkningen for å komme seg fra A til Å. Med andre ord er det veldig lite å hente for tollerne i det store bildet her.

Så til alle aspirerende smuglere: bruk google maps til å finne ei rute, hold kjeft om den og ikke si til folk at du er på smugletur når du driver med det
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Halve moroa med smugling er jo adrenalinet. Ingen skal ta fra meg den følelsen når jeg sitter å røyker 2 sigg i gangen med nedsveiva ruter mens jeg dundrer igjennom tollen på storlien med 150l øl baki bila og like mye i puls.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Halve moroa med smugling er jo adrenalinet. Ingen skal ta fra meg den følelsen når jeg sitter å røyker 2 sigg i gangen med nedsveiva ruter mens jeg dundrer igjennom tollen på storlien med 150l øl baki bila og like mye i puls.
Vis hele sitatet...
Etter å ha gjort det X antall ganger uten å bli tatt, så minner smugling mer om en utflukt enn noe annet.
Men det er fortsatt litt av en opplevelse da.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Halve moroa med smugling er jo adrenalinet. Ingen skal ta fra meg den følelsen når jeg sitter å røyker 2 sigg i gangen med nedsveiva ruter mens jeg dundrer igjennom tollen på storlien med 150l øl baki bila og like mye i puls.
Vis hele sitatet...
Det er noe med den djevelskapen av en følelse uten tvil. Da folk spurte hvorfor jeg ikke betaler noen for å kjøre helt inn til Norge svarte jeg akk som deg - halve moroa forsvinner.

Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Etter å ha gjort det X antall ganger uten å bli tatt, så minner smugling mer om en utflukt enn noe annet.
Men det er fortsatt litt av en opplevelse da.
Vis hele sitatet...
Kjenner meg godt igjen i denne beskrivelsen, det blir mye mindre alvorlig etter å ha gjort det en del ganger forutenom i grensetraktene - du vet liksom at nå er du nære grensa. Husker godt selv at sist jeg ble tatt hadde jeg ordna date med dama og sang for full hals når Skoda med blålys slo seg på plutselig bakpå.
Sist endret av Anonym113971; 26. april 2022 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Det er noe med den djevelskapen av en følelse uten tvil. Da folk spurte hvorfor jeg ikke betaler noen for å kjøre helt inn til Norge svarte jeg akk som deg - halve moroa forsvinner.



Kjenner meg godt igjen i denne beskrivelsen, det blir mye mindre alvorlig etter å ha gjort det en del ganger forutenom i grensetraktene - du vet liksom at nå er du nære grensa. Husker godt selv at sist jeg ble tatt hadde jeg ordna date med dama og sang for full hals når Skoda med blålys slo seg på plutselig bakpå.
Vis hele sitatet...
Jeg reiste bare kollektivt og gikk gjennom skogen da jeg holdte på.
Grunnen til at jeg slutta med det var først og fremst fordi det var så dritt å spasere 30 min i all slags v
Vær.

Men selve oppholdet i Danmark og det å se ulike byer i Sverige, det var noe jeg likte godt og den dag i dag har jeg litt småromatiske minner fra den tiden.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Akkurat den tanken har fascinert meg lenge.

Svenskegrensa er på 1630km, og store deler av den går i ekstremt tynt befolka områder - på begge sider. Både Norge og Sverige har sterke turtradisjoner, så det er ikke spesielt suspekt å bevege seg der. Legg også til at ikke engang nazistene greide å ha et snev av kontroll over grensa, og de prøvde faktisk.

Alt i alt høres det idiotsikkert ut. Det er bare én liten detalj: Bortsett fra i ei novelle av Mikkjel Fønhus har jeg aldri lest om noen som har blitt tatt for å smugle gjennom skauen. Aldri. Og jeg har undersøkt problemstillingen. Selvsagt kan det hende jeg er udugelig i så måte, men jeg tror ikke det er årsaken til at det aldri har blitt overskrifter av det.

Og fravær av overskrifter betyr ikke at opplegget er sikkert, det betyr at opplegget neppe brukes: Uansett hvor sikker selve smuglerruta er, så hender det ganske ofte at ting blir rulla opp på den ene eller den andre siden av grensa. Folk tyster, det snappes opp under avlutting, spanerene følger dopet fra leverandør til leverandør, man spaner på en lokal distributør mens han tar turen hjem til en kar som nettopp kom hjem fra skauen, en last med GPS-sporing tillates å passere... Og da blir det sjokkoverskrifter, spesielt første gangen. Avisene digger kreative smuglermetoder. Hadde det skjedd burde det derfor vært kjent.

Det er altså trolig en grunn til at smuglerne velger å ikke smugle dop i tursekken gjeennom de dype skoger. Mangel på oppfinnsomhet? Neppe; det er en ganske opplagt tanke. Akutt allergi mot fuglesang og vakker natur? Nei, det er usaklig. Jeg har forøvrig selv snakket med minst et moteksempel: en fyr som i alle fall på et stadium i livet var tungt inne i et narkomiljø og som oppriktig elsker natur og harmoni. For lite transportkapasitet? Skal man smugle øl monner det selvsagt ikke med en ryggsekk, men kiloprisen på visse former former for ulovlig pulver sies å være ganske høy. Og ja: Jeg har gått såpass mye med tung sekk på lange turer at jeg vet akkurat hvor kjipt fem ekstra kilo er på dag tre - men hvis jeg var alvorlig i beit for penger, villig til å smugle narkotika og kunne tjene et femsifra beløp på å ha en litt tyngre sekk enn ellers..? Da hadde det ikke vært gnagsår og slitne skuldre som hadde hindra meg, det er i alle fall sikkert!

Så hvorfor?
Er det rett å slett for enkelt å smugle på den konvensjonelle måten? Hvis det er så latterlig lett å smugle som jeg tror det er, og bare en marginal brøkdel faktisk stoppes av tollerne, hva er da vitsen med å legge en masse innsats i et enda litt sikrere system? Hvis mesteparten av opprullinga skyldes politivirksomhet, og tollernes stikkprøver ikke engang er en relevant trussel, så er det meningsløst å sette inn støtet for å sikre seg mot de. Jeg vet ikke. Jeg sier ikke at dette er forklaringa, men jeg har ikke funnet noen bedre.
Vis hele sitatet...
Nå har det skjedd!
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/b...rge-1.16709671
Gjengen fremstår ikke akkurat som æresmedlemmer i IQ-klubben, for å si det veldig forsiktig: Å ikke avtale mengde på forhånd, og så bli overraksket med at du må bære en fire-fem ganger mer enn du trodde, det bevitner ikke imponerende planlegging. Det er også ganske dustete å bruke en metode som krever mye tungt arbeid for store kvanta med lav kilopris. En sånn skogstur ville gitt mer mening med heroin eller noe slikt. Likevel ble de først tatt lenge etterpå, og det var tilfeldigheter som avslørte de! De kunne glatt ha sluppet unna med dette, all udugeligheten til tross.

Moralen er derfor trolig at en litt mer oppegående smugler, som velger sine varer og kontakter mer med omhu, som er litt forsiktig og vet hva han driver med kan holde det gående ganske lenge. Ikke at vi har noe grunnlag for å påstå at det er mange som gjør det på denne måten, men jeg tipper at denne saken har fått en del ivrige turgåere til å konsentrere seg om naturperler som ikke krever at de krysser grensen en stund fremover...
En venn av meg og noen kompiser kjørte på en elg rett etter å ha krysset grensa. Var midt på natta og de måtte stikke. Senere brøyt de seg inn der bilen var tauet inn for å hente det de hadde i bilen. Der lå onkel å ventet. Flere år i fengsel. Sånn kan det gå.