Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5869
Har gammel gjeld, et forbrukslån, stipend bla.

Viss jeg feks får meg en moped, og registerer på meg, eller enda verre, en bil type 20-30K, kan jeg bli tvunget til å selge disse ifm innkreving av gjeld, selv om det kan dokumenteres at dette er nødvendig mtp henting/ levering barn, skole/ jobb? Er jo ikke snakk om Tesla 2023 modell liksom.
Jepp.

Med mindre du får handlet deg til en gjeldsordning/nedbetalingsplan.
Sist endret av VitoScaletta; 29. mai 2021 kl. 23:07.
Bare å ignorere de. Funket for meg i 16 år.
Nei, Namsmannen går ikke etter løsøre og "titusenkroners" biler.
Viktigste er at du fyller ut skjema og dokumenter utgiftene dine så tar de bare overskuddet.

Og nei det fungerer ikke å bare ignorere de, med mindre du vil leve under jorda på en inntekt tilsvarende sosialstønad.

Sitat av tommen82 Vis innlegg
Har gammel gjeld, et forbrukslån, stipend bla.

Viss jeg feks får meg en moped, og registerer på meg, eller enda verre, en bil type 20-30K, kan jeg bli tvunget til å selge disse ifm innkreving av gjeld, selv om det kan dokumenteres at dette er nødvendig mtp henting/ levering barn, skole/ jobb? Er jo ikke snakk om Tesla 2023 modell liksom.
Vis hele sitatet...
Dokumentere at du er en del av etablissementet?
Sist endret av Dough; 30. mai 2021 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, namsmannen kan ta hva han/hun vil, så lenge det ikke er noe som er nødvendig. Det skal mye til, før en bil eller moped ses på som nødvendig. Men du skal få beholde tak over hodet altså. Har sett dette hos en slektning. Namsmannen kom personlig og skulle hente bilen (her er det ca. 3–4 km til nermeste butikk, så den er nok ikke viktig nok så "nære" butikken), men hennes far betalte da gjelden. Hvis han ikke hadde betalt gjelden der og da, så hadde bilen blitt tauet inn.
tak over hodet skal mye til før de tar, men pga så godt kollektiv over alt og gang avstand så kan de ta bil.. moped er vell kanskje vært for lite til at det er verdt å hente.

kostnadd å hente den, ta bilde, lage annonse eller auksjoneres. de skal ha lønn..
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
tak over hodet skal mye til før de tar, men pga så godt kollektiv over alt og gang avstand så kan de ta bil.. moped er vell kanskje vært for lite til at det er verdt å hente.

kostnadd å hente den, ta bilde, lage annonse eller auksjoneres. de skal ha lønn..
Vis hele sitatet...
Dem tar det dem kan få inn noen grunker på, om det er et stereoanlegg, en moped eller hva det nå er, bare dem får noen grunker til å helt eller delvis dekke gjelden.
Trådstarter
En bil til skissert sum vil ikke dekke et av kravene en gang, en moped sansynligvis 1 mnd med renter... men men, får stå på nærmeste pårørende da �� Takker for innspill!
Du mister kanskje ikke tak over hodet, men du kan nok bli bedt om å finne et billigere bosted hvis det finnes. Har du ikke råd til å betale renter og avdrag, har du vel egentlig ikke råd til å ha bil heller?
BRAND ∞ STRONG
Du vil antagelig få ett brev fra politiet om at det skal avholdes Utleggsforretning.

Jeg har fått det flere ganger før i tiden når jeg ikke hadde kontroll på gjelden min.
Siden jeg ikke eier noe av spess verdi har jeg alltid fått ett brev 1-2 mnd. senere hvor det står
at Utleggsforretning er avholdt og att den er avlyst da de ikke var noe å ta.

Hvis du har en gammel bil som det ikke er noe særlig salgsverdi i så er det mere realistisk at
de trekker deg ett månedlig beløp fra lønn. Hvor mye vil avhenge av hvor mye du tjener.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du vil antagelig få ett brev fra politiet om at det skal avholdes Utleggsforretning.

Jeg har fått det flere ganger før i tiden når jeg ikke hadde kontroll på gjelden min.
Siden jeg ikke eier noe av spess verdi har jeg alltid fått ett brev 1-2 mnd. senere hvor det står
at Utleggsforretning er avholdt og att den er avlyst da de ikke var noe å ta.

Hvis du har en gammel bil som det ikke er noe særlig salgsverdi i så er det mere realistisk at
de trekker deg ett månedlig beløp fra lønn. Hvor mye vil avhenge av hvor mye du tjener.
Vis hele sitatet...

Nettopp, og normalt for folk uten større inntekt og registrert formue eller andre ting som får lampene til Namsmannen til å blinke så kommer de ikke hjem til deg. Utleggsforretningen skjer pr post, sikkert blitt digitalt på veien. Så det som skrives over her er bare tull, tøys, vås og vas. De går ikke etter stereo og TV og annet løsøre. Det er en gammel myte fra gamledager dengang det var artig i sketcher med Prima Vera, Falsk/Mathisen. Vi snakker noen tiår her. Mye er skjedd.

Har du mye gjeld og bolig du har bundet kapital i så tar de den, Namsmannen ser ikke på livssituasjon som flere her har latt seg villede til å tro, de ser på Økonomi. Betaler du ikke boliglånet ditt går huset på tvangssalg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
dem tar ikke alt du har. slapp av. hvis bilen eller mopeden overstiger en viss sum så tar dem det, men en billig bil eller moped tar dem ikke
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Ja, namsmannen kan ta hva han/hun vil, så lenge det ikke er noe som er nødvendig. Det skal mye til, før en bil eller moped ses på som nødvendig. Men du skal få beholde tak over hodet altså. Har sett dette hos en slektning. Namsmannen kom personlig og skulle hente bilen (her er det ca. 3–4 km til nermeste butikk, så den er nok ikke viktig nok så "nære" butikken), men hennes far betalte da gjelden. Hvis han ikke hadde betalt gjelden der og da, så hadde bilen blitt tauet inn.
Vis hele sitatet...

Jeg tipper at den saken du nevner må være litt annerledes enn hva som er vanlig. Kanskje en nidkjær namsmann som dret i rundskriv og regler?

Jeg har ikke tid til å lete opp akkurat nå, men det skal egentlig veldig lite til for å få behold enkle kjøretøy uten særlig verdi, selv for folk som er havnet i inkassohelvete, er på gjeldsordning, eller skal på gjeldsordning. Mener det er regler som sier at kjøretøyets verdi kan være opp til 1G før kjøretøyet blir tvangssolgt.

Skal forsøke å titte innom tråden i løpet av kvelden om jeg har fått tid til å lete opp reglene rundt dette.

En som har ansvar for henting og bringing av barn vil nok få beholde en billigbil helt uproblematisk tenker jeg.

En må huske på at det er endel kostnader forbundet med tvangssalg så å tvangsselge en gammal haug av en bil eller moped det blir det sjeldent mye penger av til kreditor. Er nok derfor reglene er slik at kjøretøyet kan ha verdi opp til 1G uten at det skal tvangsselges.
Sist endret av _abc_; 14. juni 2021 kl. 16:30.