Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4778
Hva skjer om man ikke svarer telefonen når man er innkalt som telefonvitne i en rettsak?
Tviler jeg på, er det en alvorlig nok sak så vil nok politiet hente også venter det bot tenker jeg. Telefon vitner har vært vanlig lenge før korona, jobb og lang reisevei er grunner til at det relativt vanlig, korona økte bruken.

Men hvem har stevnet deg, kanskje ta kontakt med dem og si ifra at du ikke har lyst til å vitne lenger...
Hvis du ikke ønsker å vitne men blir tvunget til det er det viktig å huske på at det er både lovlig og helt menneskelig å glemme. Finn mange forskjellige måter å si "husker ikke" på så tipper jeg det blir en kort seanse.
New generation
colakork's Avatar
Vær helt ærlig å si du er såpass usikker på situasjonen at ditten og datten ikke kan svares på.

Hva er liksom konsekvensen av å ikke kunne gi et svar på spørsmål? Skal dem gi bøter for det og?
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Den linken er fra 2016 da, så tipper ting har forandret seg en del mtp Korona feks
Vis hele sitatet...
Hvorfor tipper du det? Det er ingen grunn til at covid-19 skulle påvirke dette. Jeg skjønner at du ønsker det, men det er mye man ønsker seg... Artikkelen til Dimergon lenker forøvrig til lovteksten, så det er virkelig ingen grunn til å spekulere.
Ta telefonen så du ikke får noe trøbbel med popo, men du husker jo ingenting, stresset i disse covid tider som vi alle er. Dessuten døde nettopp katten din, bedet ditt er fullt i ugress og du har en løs takstein på huset. Mye å tenke på. Lett å glemme. Og ikke forbudt å være verken glemsk eller dum i norge enda.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor tipper du det? Det er ingen grunn til at covid-19 skulle påvirke dette. Jeg skjønner at du ønsker det, men det er mye man ønsker seg... Artikkelen til Dimergon lenker forøvrig til lovteksten, så det er virkelig ingen grunn til å spekulere.
Vis hele sitatet...

"jeg skjønner at du ønsker det"?? Er du seriøs nå eller? Hvorfor skulle jeg ønsket det? Men da beklager jeg så mye at jeg forsøkte og opplyse om noe og jeg tok feil
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
"jeg skjønner at du ønsker det"?? Er du seriøs nå eller? Hvorfor skulle jeg ønsket det? Men da beklager jeg så mye at jeg forsøkte og opplyse om noe og jeg tok feil
Vis hele sitatet...
Helt grei antagelse det.

Kan jo kanskje ta det til ettertanke: Det er jo best å la være å kommentere om man ikke er sikker i saken sin.
Det er vitneplikt om du er innkalt som vitne i straffesak. Unntaket er hvis man er gift eller samboer med siktet. Plikten gjelder på telefon like mye som fysisk oppmøte og det som kan skje om du nekter å stille er at saken blir utsatt og skaper masse ekstra jobb og psykisk belastning for involverte og du kan få bot eller bli henta av politiet.

Du må love å forklare deg sant etter beste evne men ingen kan motbevise at du er dum eller glemsk.
Såvidt jeg skjønner så er vitneplikten bare det at du må møte opp. Du kan holde helt kjeft og bare si ingen ting i retten?

Tenk på det som fotball, det er krav om at du tar på deg drakten og trasker ut på banen men ingen kan tvinge deg til å sparke ballen?
Sitat av serverDude Vis innlegg
Såvidt jeg skjønner så er vitneplikten bare det at du må møte opp. Du kan holde helt kjeft og bare si ingen ting i retten?

Tenk på det som fotball, det er krav om at du tar på deg drakten og trasker ut på banen men ingen kan tvinge deg til å sparke ballen?
Vis hele sitatet...
Det er riktig det at du må møte opp. Med mindre du har forhåndsavklart at du ikke skal møte opp, så MÅ du møte opp og så eventuelt få et fritak på stedet (om du kvalifiserer til dette). Møter du ikke opp, kan du hentes eller oppsøkes av politiet, eller rettssaken kan utsettes om ditt vitnemål er sentralt.

Mange nevner også at det ikke er ulovlig å glemme, men det er ingen selvfølge at denne forklaringen aksepteres. Spesielt hvis man drar på alle unnskyldningene som nevnes i denne tråden, og lirer de av seg med et fårete glis. Det er ulovlig å lyve i retten, når man er innkalt som vitne. Om retten har god grunn til å tro at du *burde* huske denne saken, enten fordi den er såpass spesiell, eller at du tidligere har avgitt forklaring, så kan de betvile det at du har glemt av absolutt alt. Selvfølgelig kan man glemme detaljer over tid, men man glemmer ikke det at noen kjørte en bil inn i stua di mens du satt der og så på TV f.eks.

Blir du som vitne tatt i å lyve for retten, gjelder straffeloven §221, og det kan vanke bøter eller fengsel inntil 2 år. Drar du på med en skrøne som gir noen andre skylden, så kan du nok legge på et par paragrafer til.