Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6176
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Halla freakers! Jeg har kjøpt meg en Audi A3 1.8T 1999 Modell nylig montert anlegg og diverse bilen kjører helt fint og ikke noe alvorlige problemer med den, men jeg legger merke til da jeg starter bilen at den lager en jævlig lyd nesten som en turbo lyd men ganske «Screechy» noen som aner hva dette kan være? Jeg har ikke så mye peiling på bil men høres ut som det kommer fra starten eller noe
Høres ut som startmotoren. Så lenge bilen er 22 år gammel og starter ville jeg ikke brukt penger på reparasjoner av den, der er litt dyrt.
Om lyden dukket opp,etter montering av anlegg,kan det ikke være så enkelt som dårlig jording da?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Startere bråker de, og noen eldre biler har en metallisk lyd når starteren blir "dytta" tilbake av motoren. Men så lenge det har vært slik hele tiden er ikke det et problem.
Du har slakk viftereim. Dynamon går tyngre, fordi bilstereon din drar mere strøm. Derfor hørte du ikke denne lyden før, men gjør det etter stereon ble montert.
Er lyden kontinuerlig når motoren er i gang, og endrer seg med turtall? Da er det som nevnt over, vifte/dynamo reim eller drivhjulet på dynamoen.

Oppstår lyden 1 gang rett etter at motoren har tatt tenning så er det starteren. Dette kan være så enkelt som at starteren ikke frigjør seg fort nok fra motoren og lageret i drevet lager en ulyd når den øker hastigheten. VAG har noen eldre motorer som hadde dette "problemet". Ufarlig, og ikke verdt å prøve å fikse.

Kan være at motordrevet på starteren er i stykker, da vil det bli værre over tid før den tilslutt ikke klarer å snurre motoren lengere. Da må du bytte starteren, eller reparere den.

Legger min tipp på det første, så sjekk reima di. Det er en billig fiks og enkelt nok å sjekke sjøl. Når du trykker på den skal den ikke bevege seg mer en 1cm. Og du kan se om den ser slitt ut, med en lommelykt. Ny får du på biltema eller mekonomen og er forholdsvis lett å bytte. Vedvarer problemet så få noen til å se på dynamoen, du kan også kjenne om drivhjulet på dynamoen sitter løst, eller lager noe lyd når du vrir på det samtidig som du har ute reima
Nå går jeg ut i fra du mener anleegg at du har installert basskasse og andre høyttalere

Da ligger strøm og signalkabel på samme side og støy fra strømkabel som slår inn på anelgget. Lyden er litt som turbo når du gasser også. Du må du legge signal på motsatt side av strømmen.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Nå går jeg ut i fra du mener anleegg at du har installert basskasse og andre høyttalere

Da ligger strøm og signalkabel på samme side og støy fra strømkabel som slår inn på anelgget. Lyden er litt som turbo når du gasser også. Du må du legge signal på motsatt side av strømmen.
Vis hele sitatet...
Ja det er faktisk en god tip! Selv opplevd detta med en crap skjerma signalkabel for 20 år sia

Prøv å slå av forsterker og anlegg og hør om lyden vedvarer da.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av znapshot Vis innlegg
Om lyden dukket opp,etter montering av anlegg,kan det ikke være så enkelt som dårlig jording da?
Vis hele sitatet...
Det var før jeg monterte anlegg

Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Er lyden kontinuerlig når motoren er i gang, og endrer seg med turtall? Da er det som nevnt over, vifte/dynamo reim eller drivhjulet på dynamoen.

Oppstår lyden 1 gang rett etter at motoren har tatt tenning så er det starteren. Dette kan være så enkelt som at starteren ikke frigjør seg fort nok fra motoren og lageret i drevet lager en ulyd når den øker hastigheten. VAG har noen eldre motorer som hadde dette "problemet". Ufarlig, og ikke verdt å prøve å fikse.

Kan være at motordrevet på starteren er i stykker, da vil det bli værre over tid før den tilslutt ikke klarer å snurre motoren lengere. Da må du bytte starteren, eller reparere den.

Legger min tipp på det første, så sjekk reima di. Det er en billig fiks og enkelt nok å sjekke sjøl. Når du trykker på den skal den ikke bevege seg mer en 1cm. Og du kan se om den ser slitt ut, med en lommelykt. Ny får du på biltema eller mekonomen og er forholdsvis lett å bytte. Vedvarer problemet så få noen til å se på dynamoen, du kan også kjenne om drivhjulet på dynamoen sitter løst, eller lager noe lyd når du vrir på det samtidig som du har ute reima
Vis hele sitatet...
Takk jeg skal sjekke ut dette da jeg er hjemme. PS er det noen steder jeg kan poste videoer her så dere kan høre lyden?
Sist endret av Drsskkr; 29. april 2021 kl. 12:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror du kan laste opp på imma.gr eller så funker imgur.com
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Du har slakk viftereim. Dynamon går tyngre, fordi bilstereon din drar mere strøm. Derfor hørte du ikke denne lyden før, men gjør det etter stereon ble montert.
Vis hele sitatet...
En dynamo vil ikke gå tyngre.
Dynamoen gir enten nok strøm eller for lite strøm.
Kan det være at starteren ikke slår ut igjen? Prøv å vri tenninga så starteren går innpå mens bilen idler. Så kan du sammenligne lydene
Eller så kan det være ei reim som skriker litt ratt.

Burde også nevne at det er ikke sunt å dra starter mens bilen allerede går. Men da finner du ihvertfall ut om det er starteren som slår ut litt sent
Sist endret av HelpMePlz; 29. april 2021 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Oprah Vis innlegg
En dynamo vil ikke gå tyngre.
Dynamoen gir enten nok strøm eller for lite strøm.
Vis hele sitatet...
Jo, en dynamo vil gå tyngre, desto mere strøm den må levere. Eller synes du det ikke engang er logisk? Når en henter ut mere energi ut av dynamoen, så må en også putte mere energi inn? Når farten ikke forandres mere enn før, ja så må dynamoen gå tyngre, for at dette regnestykket skal gå opp.

Mens vi er inne på det, så kan du jo prøve å snurre en for hånd, og eksprimentere med forskjellige laster. Eller for den saks skyld, kortslutte den (noe som gjør den må levere ekstremt med energi, selvsagt kun mens du snurrer for hånd).