Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7051
Hei, jeg prøver titt og ofte å snike inn litt mat i postene her. Vet ikke hvor populært det er, men jeg prøver.

I dag tenkte jeg å lage koteletter til middag og har en viss peiling på hva jeg vil gjøre.

Brune koteletter i stekepanne, deretter langtidssteke dem i ovnen i ca 3 timer med litt kraft, soyasaus, løk, hvitløk, gulrøtter og litt krydderier. Lage saus av sjyen med litt fløte bl.a og servere med poteter og de stekte grønnsakene.

Det jeg lurer på er om dere har noen tips/oppskrifter på en slik rett som dere vil dele?

Ha en fin søndag freaks!
Hvis du skal brune dem i stekepanne -- Har du en stekepanne du kan putte inn i ovnen? Hvis ikke går du glipp av mye av gnisten.
Sikkert bra plan det ellers er min quickfix på det der er å ha fløte i panna etter bruning å la de kose seg mens potene koker.
Muskat og ingefær i tillegg til S&P
Sitat av Crimson Snow Vis innlegg
Hvis du skal brune dem i stekepanne -- Har du en stekepanne du kan putte inn i ovnen? Hvis ikke går du glipp av mye av gnisten.
Vis hele sitatet...
Det kan løses ved å forvarme ovnen og formen den skal ligge i. Alt det gode som renner av under steking kan fint helles oppi formen.

Det er jo ganske lave temperaturer når en skal langtidssteke, så det går bra
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Gnisten? Jeg kan vel koke ut panna også? Kan man vanligvis ikke putte stekepanner i oven?

Her ble det mange spørsmål
Ja, du kan koke ut av pannen. Gjør det. Noen panner har plasthåndtak. De egner seg ekstra dårlig i ovn.
Liker å lage taco med noen gode fete koteletter istedenfor kjøttdeig. Bare har dem i ovnen på så lav varme som mulig så lenge som mulig med tacokrydder, løk og smør & sånn. Mye diggere enn kjøttdeig

Edit: når dem er ferdig bare «puller» du dem med et par gafler så er du good to go. Mens de er i ovnen fikser du alt taco-stæsjet. Guac og hjemmelaga «refried» sorte bønner er et must.. og pico seff
Sist endret av Oslomann(26); 22. november 2020 kl. 12:29.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Oslomann(26) Vis innlegg
Liker å lage taco med noen gode fete koteletter istedenfor kjøttdeig. Bare har dem i ovnen på så lav varme som mulig så lenge som mulig med tacokrydder, løk og smør & sånn. Mye diggere enn kjøttdeig
Vis hele sitatet...
Det hørtes digg ut ja! Jeg har laget taco med svinestek med krydder og ananasjuice. Det er også veldig digg!
Sitat av Crimson Snow Vis innlegg
Ja, du kan koke ut av pannen. Gjør det. Noen panner har plasthåndtak. De egner seg ekstra dårlig i ovn.
Vis hele sitatet...
Forutsetter jo stålpanne?

Det kan jeg vanskelig se for meg har noe for seg med nyere teflonpanner. Koke ut panna er noe de gjorde før krigen med stålpanner når halvparten satt igjen.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Nå er middagen straks ferdig. Sjyen står og reduserer, potetene koker. Tenkte å kaste en ball med mel og smør oppi sjyen og tilsette litt fløte. Makaroni stuing passer sikkert bra
Hei! Pass på å ikke ha mel direkte oppi sjyen da den har lett for å klumpe seg, og den kan bli veldig vanskelig å få rørt ut om det er mye volum.

Fyll ett halvt glass lunket vann og ha mel oppi. Rør dette med skje eller gaffel til det er fritt for klumper. Da har du jevning som passer seg bra til å tykne saus.

Håper det smaker
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei! Pass på å ikke ha mel direkte oppi sjyen da den har lett for å klumpe seg, og den kan bli veldig vanskelig å få rørt ut om det er mye volum.

Fyll ett halvt glass lunket vann og ha mel oppi. Rør dette med skje eller gaffel til det er fritt for klumper. Da har du jevning som passer seg bra til å tykne saus.

Håper det smaker
Vis hele sitatet...
Jeg tok en klump med smør og blandet den med mel for deretter å forme den til en ball. Aldri gjort dette før, men har sett det på tv eller YouTube. Jeg måtte gjøre det to ganger for at sausen skulle bli fyldig nok. Artig lite triks.

Kotelettene ble veldig gode, de falt i fra hverandre når man løftet på dem. Dama liker egentlig ikke nakkekoteletter, men disse elsket hun.
Sist endret av Taxidriver; 22. november 2020 kl. 18:36. Grunn: Tillegg
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei! Pass på å ikke ha mel direkte oppi sjyen da den har lett for å klumpe seg, og den kan bli veldig vanskelig å få rørt ut om det er mye volum.

Fyll ett halvt glass lunket vann og ha mel oppi. Rør dette med skje eller gaffel til det er fritt for klumper. Da har du jevning som passer seg bra til å tykne saus.

Håper det smaker
Vis hele sitatet...

Eller ennå enklere, bruk et glass med lokk, og bland vann og mel, sett på lokket og rist.

Synd vi må betale "corona skatt" hos kjøpmennene. Tror det billigste jeg har handlet koteletter er rett under 70 kr kiloen nå siden mats. Gleder meg til pandemien kommer under kontroll og vi igjen kan kaste vår skillemynt på svenskene. Entrocote til under hundrelappen, svinekoteletter til 29 og kilosposer med kylling nesten gratis. Blir ikke å støtte lokale kjøpmenn når grensen åpner. Da blir målet mitt å legge igjen så lite som mulig lokalt. Og det håper jeg andre også gjør, for våre kjøpmenn har skodd seg på stengte grenser. Og blitt griske.
Sist endret av _abc_; 22. november 2020 kl. 21:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du ovn med varmluft er det verdt å prøve å legge nakkekotelettene i ildfast form, har du baconfett/ribbefett eller annet animalsk fett tilsett en god porsjon av dette i formen, nok til at det dekker bunnen. Stek på 160-180 grader i 1.5 - 2 timer. Du ender til slutt opp med noe som minner om en blanding av bacon og pulled pork; sprø stekeskorpe og saftig inni. Bruk hva du vil av krydder, selv synes jeg salt alene gjør jobben så lenge råvarene er gode.
Jeg har begynt få sansen for å dele opp en fennikel og ha med i ovnen på diverse retter.
Løk kan være så mangt men jeg sverger til vårløk og Charlottenløk.
Er lite glad i gul løk. Rød løk er innafor. Litt purre blir også mye brukt her i heimen
Men dette er jo hva du selv liker.
Ellers har stang selleri en ganske spesiell smak.
Max en stilk da den er veldig fremtrende. Den burde hakkes.
Liker du fersk koriander kan det også trigge litt spennende smak. Det får du på Asia butikkene til en billig penge som faktisk holder seg.
Den fra butikken blir slapp i bladene så fort den ser kjøkkenbenken. Den lukter heller ikke nesten ingen ting.

Siden det virker som du liker lage mat Hørt eller vurdert en slik :crop pot

Jeg har en stående og ble inspirert av tråden din til å pakke den frem og teste ut litt i morgen med noe koteletter!
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Jeg har begynt få sansen for å dele opp en fennikel og ha med i ovnen på diverse retter.
Løk kan være så mangt men jeg sverger til vårløk og Charlottenløk.
Er lite glad i gul løk. Rød løk er innafor. Litt purre blir også mye brukt her i heimen
Men dette er jo hva du selv liker.
Ellers har stang selleri en ganske spesiell smak.
Max en stilk da den er veldig fremtrende. Den burde hakkes.
Liker du fersk koriander kan det også trigge litt spennende smak. Det får du på Asia butikkene til en billig penge som faktisk holder seg.
Den fra butikken blir slapp i bladene så fort den ser kjøkkenbenken. Den lukter heller ikke nesten ingen ting.

Siden det virker som du liker lage mat Hørt eller vurdert en slik :crop pot

Jeg har en stående og ble inspirert av tråden din til å pakke den frem og teste ut litt i morgen med noe koteletter!
Vis hele sitatet...
Så artig at du ble inspirert, lykke til! Post gjerne fremgangsmåte og ingredienser!

Nei, jeg har ikke, men har tenkt å skaffe meg en slik..
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Blir en ny variant i dag. Steker dem nå i oksekraft og bayer. Tror dette blir veldig bra!
Jeg har stekt dem i panne for så å helle brun saus oppi å la dette stå en god stund på svak varme og trekke.