Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 877
Hei. Har 2 jobber. Er sykemeldt fra den ene jobben, men Er det lov å jobbe som selvstendig næringsdrivende selvom man er sykemeldt? Jobber frilans som selvstnedig næringsdrivende ved siden. tar ikke ut lønn fra den selvstændige nærngsdrivende jobben
Du akkurat den der ville jeg nok sjekket opp med feks NAV FØR du jobber frilans. Risikoen her er at du blir stempla som svindler om du trår feil. Og alt ansvar hviler på deg for å gjøre de rette tinga.

Hvorvidt dette vil være mulig tror jeg kommer av på hvorfor du er sykemeldt. Har du knekt ryggen og ikke kan gå og du jobber som sykkelbud er det ganske opplagt at du akkurat nå må være sykemeldt en periode. Men kanskje kan du likevel jobbe frilans med som oversetter?

Reglene er ikke krystallklare slik jeg oppfatter det og du bærer hele ansvaret for avt. feil - du risikerer tilbakebetalingskrav, lønnstrekk og kanskje også fengsel om noe blir feil så du har alt å vinne på å sjekke med nav.
Om du velger å ringe NAV så ta opp samtalen og spar den samtalen med backup, helst så har skriftlig digital og sporbar kommunikasjon med NAV slik at de i etterkant ikke forsøker å lyve seg unna noe de evt. har gitt klarsignal for og tillatelse til.

Tror at lærdommen fra fjoråret må være at en må alltid være våken og kunne dokumentere alt som skjer i forhold til NAV. En vet aldri om informasjonen de gir ut er korrekt eller blir tolket annerledes senere. Korrekt dokumentasjon på evt tillatelser fra NAV blir dermed ditt ansvar det også.
Sist endret av _abc_; 31. januar 2020 kl. 15:36.
Jeg er sykmeldt fra min jobb, og krysser på hver sykmelding av på at jeg er selvstendig næringsdrivende og ikke sykmeldt fra det. Har ikke fått spørsmål ennå.
Man kan faktisk bare være sykemeldt fra jen jobb, det som er tingen her og hva diagnosen fin er.

NAV vil jo og bare dekke inntekten fra den ene jobben, men er det en diagnose som skulle tilsi at du ikke klarer å jobbe så kan de selvsagt bli mistenksomme.