Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2774
Har OxyNorm 5mg. Tok 25mg. Ingen effekt, ikke engang smertestillende. Er jeg immun mot opiater? Har aldri tatt noe sterkere enn paralgin forte før nå. Andre som har opplevd det samme?

Er det sannsynlig at jeg er immun mot all type narko? Har reseptorene mine shuttet ned eller noe! Irriterende
Sist endret av Silky50; 18. juni 2011 kl. 11:32.
Det finnes mennesker i Norge som har liten eller ingen effekt av opiums baserte rus/legemidler. Disse må derfor få fentylmorfin hvis det trengs bedøvelse som er et sterkt konsentrert opiums preparat.
Trådstarter
7 0
Er det det samme som Fentanyl
Hva han mener med fentylmorfin vet ikke jeg, det gir nøyaktig ett treff på google, og det er denne siden.

Fentanyl er et veldig potent opioid ja, med ganske langvarig virkning. Brukes en del under operasjoner som smertestillende. Dette er et medikament som er såpass potent at aanestesilegene vil ha folk opp på operasjonsstuene før de gir dem det, i tilfelle de slutter å puste. Derfor ikke noe en burde eksperimentere med hjemme, i tilfelle en plutselig bikker over. Det er også blodtrykkssenkende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Silky50 Vis innlegg
Har OxyNorm 5mg. Tok 25mg. Ingen effekt, ikke engang smertestillende. Er jeg immun mot opiater? Har aldri tatt noe sterkere enn paralgin forte før nå. Andre som har opplevd det samme?

Er det sannsynlig at jeg er immun mot all type narko? Har reseptorene mine shuttet ned eller noe! Irriterende
Vis hele sitatet...
Hvis du har som mål og bli ruset på opiater så er ikke det noe problem. Det kan hende at kroppen din er veldig tollerant. Metaboisme heter det som skiller ut stoffet av kroppen. Noen har høyere metabolisme enn andre og tåler dermed mer. Jeg har brukt i flere år og har alltid måtte brukt mye mer enn vennene mine. Så jeg tviler på at du er immun mot opiater
Det enzymet som fikser opiater heter CYP2D6 og finnes ikke i 7% av den hvite befolkningen. Om du er så uheldig å være i den gruppen får du nok null effekt av opiater generelt. Mengden CYP2D6 varierer mye ellers i befolkningen også.
Trådstarter
7 0
Takk for svar Plectophera. Jeg er nok desverre i den 7% gruppen ja. Skal lese meg litt opp på dette, tror jeg vil få problemer ved en eventuell operasjon.
Sitat av Plectophera Vis innlegg
Det enzymet som fikser opiater heter CYP2D6 og finnes ikke i 7% av den hvite befolkningen. Om du er så uheldig å være i den gruppen får du nok null effekt av opiater generelt. Mengden CYP2D6 varierer mye ellers i befolkningen også.
Vis hele sitatet...
Cyp2d6 er det som omdanner kodein til morfin. Tror ikke oxycodone blir omdannet av dette enzymet...
Oi, det er faktisk slik.

http://en.wikipedia.org/wiki/CYP2D6#CYP2D6_ligands

check it out, tramadol, kodein og oksykodon omdannes av CYP2D6 (det er altså feil av meg å si at opiater generelt er ubrukelige om du mangler CYP2D6 )
Sist endret av Plectophera; 3. juli 2011 kl. 23:54.
http://www.hanstenandhorn.com/hh-article09-09.pdf

Denne linken var linket fra wiki
http://www.purduepharma.com/PI/Presc.../Oxycontin.pdf

CYP3A4 er det enzymet som metaboliserer oxy ved oralt inntak, at det kan bli påvirket av 2d6 er godt mulig, det er kjempe mange medisiner som blir påvirket av det. Jeg stoler ikke akkurat på wikis randome liste. Jeg bruker Wellbutrin som hemmer 2D6 og får aldri noe særlig effekt av kodein eller tramadol, i alle fall ikke rus eller eufori, men Oxy får jeg effekt av, rus og eufori.

Finn heller hva som hemmer CYP3A4 enzymet om du tror du er immun mot oxycodone.

Men Oxy trenger ikke gå gjennom prosessen egentlig, hvorfor tror du folk skyter oxy IV og får effekt med det samme? Det går ikke gjennom levra og blir omdannet da.

Oxycodone blir metabolisert av flere metabolitter dog, da det omgjøres til noroxycodone, oxymorphone og
noroxymorphone. CYP2D6 har en liten innvirkning, men er ikke det som er av størst betydning av dem. Men ruseffekten vs. smertestillende effekt er annerledes. Rus effekten vil jo komme veldig fort IV, og da er ikke noe omdannet enda. Oxynorm og har også den first-pass effekten, så trolig ville man kjent rusen uansett, mens analgetisk effekt kan utebli eller bli mindre ved hemmere.

"Oxycodone is metabolized in part by cytochrome P450 2D6 to oxymorphone which
represents less than 15% of the total administered dose. This route of elimination may be
blocked by a variety of drugs (e.g., certain cardiovascular drugs including amiodarone and
quinidine as well as polycyclic anti-depressants). However, in a study involving 10 subjects
using quinidine, a known inhibitor of cytochrome P450 2D6, the pharmacodynamic effects of
oxycodone were unchanged. The genetic expression of CYP2D6 may have some influence in
the pharmacokinetic properties of oxycodone."

Og les side 16 på den siste linken, kanskje du finner et svar.

Men det med inducers og inhibitors blir feil i misbruk settingen. Inducers vil gjøre metabolismen raskere, assa fortere effekt og mer rusfølelse, og omvendt. Mens på siden skriver de så klart at inducers ødelegger effekten av OxyContin, da mener de at den ikke virker like lenge som den skal siden det er depot på 12 timer, men det er vel ikke akkurat det folk her inne er ute etter