Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 12658
Sitat av fetter Vis innlegg
Slapp av, jeg har spist masse 5htp, men er fortsatt skeptisk til dets påståtte mirakuløse effekt. Med mindre jeg får sammenhengen forklart på en logisk måte kommer jeg nok til å forbli skeptisk.

Til pre- og postloading ved bruk av MDMA har jeg følt at det har hatt en viss effekt, men ikke så utpreget som mange vil ha det til.

Det er litt farlig å påstå såpass hardnakket at det hjelper mot depresjon og tiltaksløshet, i og med at mange da kan ta det som god fisk at de kan røyke så mye de bare gidder sålenge de stapper i seg 5htp.
Vis hele sitatet...
Jeg hørte om 5-HTP første gang på et seminar om "Lykkepiller", for noen år siden. Har ikke tatt det selv, så jeg har ingen førstehånds kunnskap om det.

Jeg har sittet noen timer for å oppdatere meg, på serotonergt syndrom – i forbindelse med interaksjoner amfetamin/sedativer/Benzo etc. For å finne hva som gir myk landing, i medisinsk terminologi, ikke bare subjektive erfaringer. Endel skremmende info, masse interessant.. Men det er en annen tråd..

Som vanlig, mens man sitter og søker på nett, dukker det opp masse uvesentlig – men ofte også interessante ting man ikke lette etter i utgangspunktet. Kom til å huske denne tråden da jeg kom over omtale av 5-HTP hos Lommelegen. Limer inn linken under her.

*Tryptofan omdannes til serotonin via 5-HTP eller 5-hydroxytryptamine. 5-HTP er derfor et forstadium til serotonin. Serotonin finnes i plantain (en type grønn banan) og enkelte andre matvarer, samt kosttilskudd.

Man tror at serotonin også øker ved inntak av kaffe, røyk, alkohol, sukker og sjokolade (spesielt mørk)
(den likte jeg!). Tilskuddet 5-HTP er ikke registrert i Norge, men man kan få kjøpt det i USA og de fleste Europeiske land, eller via internet. Tilskuddet er fra den afrikanske planten Griffonia simplicifolia som har et naturlig høyt innhold av denne serotoninforløperen.

De advarer også mot å bruke tilskuddet sammen med medisiner som også virker på serotonin, som for eksempel de selektive serotonin-reopptakshemmere som jeg har nevnt eller slankemiddelet Reductil.*


Aner ikke om det er det du mente med logisk informasjon, men syntes den forklaringen var kort og grei. Hva legen mener med at det ikke er registrert i Norge gadd jeg ikke sjekke videre. Det vet dere bedre.

http://www.lommelegen.no/334503/5-ht...g-sosial-angst

(5-HTP tilskudd (serotonin) og sosial angst)
Jeg røyka fast dagen lang fra jeg var 18-22. Morningsen måtte ligge klar før jeg sovna...mange ganger måtte jeg stå opp om natten fordi jeg måtte ha meg et drag. Kan vell si at den styrte livet mitt kraftig mye.
Jeg slutta pga at jeg skulle satse på skole og barn. De første månedene var det bare deilig å kjenne at man våknet mere og mere, for hvær dag som gikk. For jeg var BRA nedsylta da jeg holdte på men etter en stund, så kjennte jeg at jeg hadde mista personlighten min(!) og følte meg litt ute av kroppen min. Jeg fikk store problemer med identiteten min...for jeg var jo kjennt som ho som alltid satt med jointen i handa, med et stort glis om kjeften Jeg hadde alltid en lur kommentar på vent, og glimt i øyet(har jeg hørt). Nå når jeg så meg i speilet, var det som om øynene mine skulle til å sprette ut...hvor var det blidt av skakk-øynene? Faen ser jeg så speeda og nevrotisk ut egentlig? Følte jeg ble stressa og litt nervøs da jeg egentlig skulle vert sosial og morsom med venner. Jeg begynte faktisk å tro at jeg holdte på å bli skitzo! Jeg begynnte å isolere meg, fordi jeg ble grepet av apati, og følte meg rett og slett sosialt-uintelligent, generellt dum, og uinteressant. Jeg måtte begynne på anti.dep. Gikk på de ett år itillegg til terapaut. Allt han hjalp meg med, var å bekrefte det jeg trodde...identitetskrise. det var visst noe som mange kunne bli plaget med etter cannabis-missbruk. Nå var jo løpet kjørt. Etter to år med isolasjon øyka jeg meg en tjall....simsallabim....der var jeg tilbake!!!!! Jeg var megselv igjenn!!! Jeg prata og flira og fikk kjeresten min til å se den humoristiske siden av meg igjenn, og vi hadde den beste kvelden sammen EVVER! Dagen etterpå begynnte jeg å grine da jeg betrodde meg til typen, noe jeg ikke hadde klart på to år.
Jeg forstod der og da at jeg kunne ikke leve uten den. Jeg ville ikke tilbake til den triste kjedelige meg igjen! Nå følte jeg på all den smerten jeg hadde gådt igjennom de to årene, og jeg sjønnte at jeg MÅTTE ha hasj, for å fungere. I dag røyker jeg moderate mengder, og har fått livet mitt tilbake. Og de menneskene jeg har kontakt med i livet mitt, som ikke vet hva eller hvoorfor, har gidd meg kommentarer som: "Godt å se at du er tilbake til deg selv" eller"hva er det som har sjedd med deg, du har en helt ny glød"

Jeg kan bare unnskylde meg ovenfor røyken å si...sorry for at jeg gikk ifra deg!
Litt skummelt å sette hasjen på en slik pedistal Xtoothec. Ingen MÅ ha hasj for å fungere. Det er ikke et magisk stoff og når man tilegner noe slik makt, om det nå skulle være gullerøtter eller hasj, blir det fort litt ille i mine øyne . Du er den samme personen før du røyker som du er etter en blås så ikke kall den deg selv trist og kjedelig når du ikke røyker. Jeg har ikke møtt noen som jeg mener blir mer interresant eller (sett inn en av de mange skildringene av deg selv) når de er ruset på cannabis. Du må ha fundamentet for slike ting og hasj får ikke disse til å dukke opp fra ingensteds.

Den psykiske avhengigheten som slike stoff skaper kan skape slike tankebaner du beskriver her. Hjernen går å kverner om tanker rundt hasj fordi man har på et bevisst eller på et ubevisst plan bestemt seg for at dette stoffet er noe man trenger eller som gjør en bedre. Når du da røyker etter 2 år vil det bli en sykt herlig følelse fordi du har fått det du har gått å ventet på.

Det denne terapeuten sier var som om jeg skulle ha sagt det selv. Du definerer deg selv som en stoner på så mange plan at du ikke er istand til å være tilfreds i rollen som deg selv. Det er stor forskjell på en jente som røyker og en stoner som er jente hvis du skjønner hva jeg mener. Du har valgt å si nå at du er kjedelig og trist uten hasj og at du har det smertefullt uten. Er dette noe du vil at er stoff skal styre? Når du beskriver ditt forhold til hasj høres du ut som en som er hektet på langt sterkere stoff som bare underbygger at noe ikke er som det skal være...

Du har i mine øyne et par ting du burde jobbe med for å få det bra med deg selv uten å være fjern. En ting er hvertfall sikkert og det er at hvis du liker å røyke bønner nå vil det være uendelig mange ganger med givende og kjekt når du ikke har denne skyggen hengende over deg.

Sorry for å komme med moralpreken mot ei som ikke spurte engang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg savner erfaringer fra folk som røyker daglig, men som samtidig kombinerer det med fast 8-4 jobb. Det vil si de som ikke sliter med abstinenser eller søvn og som heller ikke røyker fra de står opp til de legger seg. Det vil si folk som røyker litt når de kommer hjem, er skakke i noen timer før de legger seg og går på jobb dagen etter. Finnes det ingen av dere her?
Vis hele sitatet...
Jo Har røyket daglig i ca 6 år nå... Har hatt den samme jobben i alle år, og har ellers et normalt liv. Røyker først når jeg kommer hjem fra jobb ca 5-6 tiden.

Når jeg har tatt pauser i et par uker (har hatt et par i løpet av disse årene), har jeg ikke hatt noen problemer med å slutte i det hele tatt. Ingen abstinenser, uten om at det blitt litt vanskeligere å sovne inn. Dette gikk seg til i løpet av en ukes tid. I løpet av de 2 første ukene vil du begynne å drømme noe helt sinnsykt.

Cannabis kan være vanedannende, og du kan falle inn i en ond sirkel, hvor dagene dine er dominert av røykingen. Det er veldig lite fysisk avhengighetsskapende, og jeg har så og si ikke hatt noen fysiske abstinenser når jeg har sluttet.

Jeg har heller ikke hatt noen psykiske abstinenser (gå å tenke på å røyke o.l.) da jeg har mentalt forbredt meg på å ikke røyke en viss periode (f.eks. ferie med familie).

Jeg vet at jeg har blitt negativt påvirket av lang tids bruk, men ikke så mye at det plager meg eller påvirker min evne til å fungere normalt i hverdagen.
Sist endret av GrowMoe; 11. februar 2011 kl. 10:44.
Du blir nok den samme.
Bare vær tolmodig la ting ta tid aksepter at du har gått litt på trynet reis deg opp igjen.
Det kommer tilbake etterhvert man må også huske at mennesker alltid er i utvikling.
Blir hodetkjøret ditt for ille så søk hjelp.

Skift miljø flytt tren.

Ikke stol på din egen dømmekraft når det gjelder situasjoner der du er utsatt, husk at det er bedre å være på den sikre siden.
Hive telefonen din kjøpe deg en ny skifte nummer ikke lagre nummer til pusherne dine bare behold et par hasjkompiser du tar en kopp kaffe med.
Begynn å tren flere ganger i uken.
Kom deg i jobb.
Begynn i militæret.

Husk at du sikkert har 50 år til med tulling med rusmidler igjen og at du samtidig skal fungere i samfunnet som alle andre.

Er ikke noe skam å gå til lege.
Alltid bra å være på den sikre siden.
Lykke til.

Om et par år kanskje du kan ta deg en rev annenhver helg hver helg igjen, veldig individuelt.
Når du er 60 kan du nyte en feit en på puben istedenfor å sitte hos kremen med sprøyta i armen og noia langt oppi tarmen.

Hasj er ikke sjokolade til dere som har fyrt litt og slutta brått så vet dere hva dere prater om.
Resten kan holde kjeft eller kanskje dere har et magisk feil i hjernen som gjør at dere ikke får abstidens symptomer etter lang tids hasjmisbruk.
Sist endret av steinarr; 13. februar 2011 kl. 00:39.
tror mye av den zombieeffekten er placebo.

selv får jeg energi av å røyke og pleier å ta en joint før jeg starter treningsøkten, danser ,hopper og bokser helt villt ,og føler meg så energisk. med heftig musikk så klart. du må ri lydbølgene og sende energien ut med harmoni.

ikke skru på who shot the sheriff. skru heller på noe pumpe musikk.

ellers er jobben min finans relatert og starter litt før 8 på jobb. og slutter halv 18.

hvis jeg er stressa på jobb så har jeg en sånn anti-stress-kit på innsiden av jakkelomma, en ferdig mekka pipe og en lighter.

ellers liker jeg å vente til jeg kommer hjem,ta en dusj og så nyte en joint, få mega appetitt og nyte en god middag. kyllingfile,poteter,grønnsaker og sånn heftig deilig kyllingsaus .(jeg spiser bare et måltid om dagen slik at jeg kan spise god og saftig middag uten å tenke på kalorier).

gjennom jobben drikker jeg kanskje noen energibokser eller smoothie.


handler om å kontrollere rusen, jeg velger selv når jeg skal øke appetitten min og jeg velger selv når jeg skal føle meg ekstra avslappet eller ekstra energisk.

jeg trener minst 4-5 ganger i uken.
og jobber man til fre.
og røyker hver dag, 2-3 joints.

kjører ikke heller. og beste av alt, jeg røyker aldri heller foran noen. bare 1 kompis vet, men ellers vet ingen andre.
de ser det ikke på meg engang haha.

I helgene liker jeg å gå litt craaazeh. som nå straks etter at jeg har skrevet dette så skal jeg rulle en, fylle opp et svært glass vin, gå trene styrke for å slite meg mest ut, hoppe i dusjen og dusje fort slik at jeg forsatt har den " ah deilig å trene" følelsen,fyre opp og drikke glasset mens jeg ser på en tv-serie jeg følger med på fortiden.
så sovner jeg som en baby med åpen munn.

cannabis er fantastisk hvis du har kontroll over den. eneste interessen jeg har er min jobb. m.a.o tjene penger. fordi det åpner alle dører i samfunnet. og jeg hadde aldri røyka om cannabis hadde gått utover mitt liv.

for jeg jeg vil oppleve verden, reise rundt ,lære masse, samtidig ha tak over hodet, mat på bordet, fine klær og møbler som gjør mitt hjem for "mitt"og stabil økonomi slik at jeg har solide rammer rundt meg.

alt dette koster penger og jeg er ikke sønn av no rikmansfamilie heller. jeg gikk fra sosialen til arbeider ,så til å bli selvstendignæringsdrivende og nå snart arbeidsgiver også.

røykinga har aldri hindret meg i å nå det jeg vil ha. den har bare gjort livet ekstra chill.

eneste som er dritt med joints er jo lungene og helsa.

oh ja, har røyka sånn 5 år eller noe sånt. merker ikke noe forskjell på meg som person. jobben min krever kortidshukommelse og jeg kan ikke si at jeg sliter med det. jeg greier å prate uten å lage øøh æææh øøøh lyder og.
(imotsettning til de fleste som lager sånne lyder, selv om de ikke røyker engang.)

nei nå har jeg på meg treningshorten så da stikker jeg for å trene!
Det har sikkert blitt besvart, men jeg røyka i 1 år i strekk en gang. Vi snakker sånn 3-5 g daglig. Så plutselig slutta jeg og fikk akkurat de samme tankene du fikk, men etter en uke var de erstattet med ''hva i svarte var det jeg drev med? Dette er jo chillere''.
Sist endret av Googæl; 17. februar 2011 kl. 19:24.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har hørt en påstand en pfesor sier ; At en ikke utvikler hvære måte å tankegang i voksen allder,Har sel røykt i treti år ikke fast men i yngre dager hvar de hver dag så de er litt merklig, føler ikke jeg er på bølge lengde med folk som er like gamel som meg.Er de ander som har opp levd noe lingnede? frisk Men trives i selskap med folk som har hvert borti ting, Men allt forandres jo med årene.
Sitat av qtippz Vis innlegg
Har hørt en påstand en pfesor sier ; At en ikke utvikler hvære måte å tankegang i voksen allder,Har sel røykt i treti år ikke fast men i yngre dager hvar de hver dag så de er litt merklig, føler ikke jeg er på bølge lengde med folk som er like gamel som meg.Er de ander som har opp levd noe lingnede? frisk Men trives i selskap med folk som har hvert borti ting, Men allt forandres jo med årene.
Vis hele sitatet...
Hvis man har tilbragt mesteparten av tiden sin i miljøer der rusen har vært i fokus eller hvertfall hatt en sentral rolle når det gjelder aktiviteter og samtaler vil det for noen være vanskelig eller ubehagelig å komme inn i "vanlige" kretser igjen. Dette har mye med at man selv formes etter hvilke miljø man ferdes i. Med tanke på hvor ulike et rusmiljø er kontra et "streit" miljø vil denne overgangen være mer merkbar enn for eksempel det å være hjemme med nyktre venner og det å være på jobb.

Hvis man skal sette ting på spissen (uten å si noe om deg som person) så er det også en sammenheng mellom personer som har mangel på eller lav sosial kompetanse og de som havner i rusmiljøer. Mangelen på sosiale krav som blir stilt i disse miljøene passer folk med lav sosial kompetanse bra. Rusen er tema/fokus og penger eller aksept for stoffbruken kan være nok til innpass. Når da disse personene som kanskje alltid har vært på utsiden i vanlige kretser finner et miljø med aksept blir de lett frelst og blir værende uten å få utfordret eller utviklet sine sosiale ferdigheter blir det da enda vanskeligere å komme tilbake til "virkeligheten" der de kanskje må yte mye mer for å få med seg hva som skjer og for å kunne samhandle på samme plan.

Før det kommer en eller flere som føler seg truffet eller whatever så skal jeg si at dette gjelder ikke alle som ferdes i rusmiljøer og det finnes miljøer der rus er involvert som har svært innviklet og kompliserte sosiale koder. Jeg sier bare at folk med lav sosial kompetanse har lettere for å trives i miljøer der det blir satt mindre krav til sosial kompetanse. Det sier jo seg selv egentlig.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Utenom musikk :/
Vis hele sitatet...
Hahahaha føler ganske mye på den der, mange sanger jeg "ikke orker" å høre på når jeg ikke er skækk, men elsker når jeg er skækk...

Du sier du har røyka i 6-8 mnd, du har neppe forandrett personligheten din så mye, og har du det så er det fordi du selv har ønsket det... Ikke fordi hasjen har skadet deg og gjort endringer automatisk (etter min mening)... Så om du blir deg selv? Du har alltid vært deg selv!

Hukommelsen kommer seg på plass, bare du tar deg et par dagers pause vil du merke at hode blir mye klarere...

Beste tingen til å slutte er nok trening (styrketrening etter min mening), men bare å holde seg opptatt... Jeg selv elsket å game med gutta cod skækk :P for jeg ble så sinnsyk god da (weed)...

hukommelsen varierer veldig fra person til person egentlig! Jeg kan ennå huske første gang jeg røyket en joint, jeg husker stort sett alt det fornuftige som ble sagt... (det lille) Har nå røyket i ca. 7 år... Siden ungdomsskolen... Ungdomsskolen gikk til helvete, men det var pga det vi gjorde... ikke pga hasjen... 1vgs år var katastore, vi var 10-12 gærninger i samme klasse, så alt gikk til helvete da... 2 halvår kuttet jeg ut og "tok meg sammen"... neste 2år på vgs gikk sinnsykt bra, jeg var i god form... jeg hadde brutt all kontakt med weed/keef og trente veldig mye... etter en 3-4 mnd pause kom jeg tilbake, men så merket jeg at bare det var kontrollert! Da mener jeg ikke 1joint i mnd, for da kan man like godt slutte å røyke... Men jeg laget sære regler for meg selv, ikke røyke før prøver... ikke være skækk under prøver... ikke røyke før trening osv... (Har startet nå igjen å trene) for sluttet å trene like etter at jeg begynte å røyke igjen -.- det er hasjens skyld, alt det late den fører med seg! (Skal jeg trene, eller røyke/Spise eller røyke/Drikke eller røyke)...

Ja personligheten min har forandrett seg fra jeg var på ungdomsskolen, men det er jeg glad for... Hasj/Weed har fått meg flere ganger til å reflektere over problemer jeg har opplevd på en måte som jeg til vanlig ikke ville gjort... (Positivt), for når jeg ikke er skækk så tenker jeg nogen lunde på samme måte... Prøver å stresse så lite som mulig, noe jeg stort sett klarer... Tempramanget mitt har blitt temmet noe sinnsykt mye... Kan ennå eksplodere, men det skjer svært sjeldent... klarer å roe meg ned nå! Jeg vet grunnen til det er hasjen...

Hukommelsen er dårlig i det jeg er skækk... tar jeg meg et par dagers pause så faller stort sett det meste på plass...

Du trenger ikke å slutte! Bare prøv å sett grenser på når du skal røyke!
En nattings er alltids kos... En mornings er egentlig no jævla dumt, greit i helger, men unngå det dager du må jobbe/trene/skole o.s.v.

En viktig ting er "ikke røyk alene", til å være ung, det kan være veldig dumt siden du etter vært kan få ganske syke tanker i hue... er du med en annen så vil du skækkprate (enten piss eller no helt sinnsykt smart, men uforståelig for uskække mennesker) så du vil som regel ikke huske det, mens hvis du hele tiden røyker alene så føkker det opp hue ditt... unngå det så mye som overhodet mulig! Er du skækk hold deg sosial, helst med folk som enten røyker selv, eller som godtar skække folk :P Husk mye rart kommer ut av en når en er skækk... (hvertfall goskækk)...
Sitat av Hadii Vis innlegg
Ja men jeg føler ikke at hasj har forandra meg på en bra måte
Vis hele sitatet...
Det er som det er med nesten alle rusmidler, når du først har kommet i det miljøet med rusmissbruk er det vanskelig å komme seg ut av det. jeg vil si å røyke hasj i 6-7 måneder hver dag er missbruk.

Så en dokumentar en gang, var i hovedsak om kokain osv. men hasjen er det samme, du er som regel i et miljø med mye ulovligheter og du blir i det miljøte pga rusen av stoffene...

personligheten din vil vell være som den er nå, har selv brukt det stoffet å kjenner ingen som helst forandring på personligheten. utenom at du prøver desperat å ikke tenke på stoffet å kanskje de vennene som fortsatt er i miljøet som du ikke vil ha kontakt med lenger pga påvirkning til å innta mer stoff.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg savner erfaringer fra folk som røyker daglig, men som samtidig kombinerer det med fast 8-4 jobb. Det vil si de som ikke sliter med abstinenser eller søvn og som heller ikke røyker fra de står opp til de legger seg. Det vil si folk som røyker litt når de kommer hjem, er skakke i noen timer før de legger seg og går på jobb dagen etter. Finnes det ingen av dere her?
Vis hele sitatet...
Jobber 8-12 timer om dagen, som regel fra rundt 9. Røyker daglig, og har gjort dette i i en lengre periode. I min tidligere jobb kunne jeg kose meg før jobb, da det ikke var spesielt krevende. Nå derimot kan jeg absolutt ikke det.
Nå koser jeg meg gjerne 4-7 timer i løpet av døgnet, altså mellom jobb og søvn. Skal også nevnes at jeg røyker ganske store mengder, i forhold til hvor god kvalitet jeg har. Såpass innrøyket at jeg må variere hva jeg røyker veldig ofte, for å opprettholde godfølelsen, men også samtidig fordi det rett og slett er bedre.

Dette fungerer fint for meg, selv i det lange løp. Kjenner nå at jeg kanskje kommer til å trappe ned til et par ganger i uken etterhvert, da halsen min rett og slett ikke har godt av så mye (mekke)tobakk.
Kjenner også veldig mange andre i samme situasjon. Veldig mange i overaskende gode stillinger, som hadde sjokkert mannen i gaten om de hadde stått frem.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg savner erfaringer fra folk som røyker daglig, men som samtidig kombinerer det med fast 8-4 jobb. Det vil si de som ikke sliter med abstinenser eller søvn og som heller ikke røyker fra de står opp til de legger seg. Det vil si folk som røyker litt når de kommer hjem, er skakke i noen timer før de legger seg og går på jobb dagen etter. Finnes det ingen av dere her?
Vis hele sitatet...
Jeg går på skole, har for det meste undervisning som starter 08:15, når jeg ikke har undervisning er jeg på biblioteket og studerer.
Er våken tidlig uansett om det er skole eller ikke.

Jeg røyker ca 2-3gram i uka. Blir mest i helgene hvis det er studentfester osv når vi drikker så er jeg ikke sikker på hvor mye som blir røyka, da vil alle ha.

Men vanligvis, på vanlige dager har jeg en regel at jeg aldri skal røyke før 8 og etter 10.
Grunnen før 8 på kvelden er at det er lett å komme inn i en rutine hvor du røyker rett etter at du er ferdig med det som skal gjøres til du legger deg. Og da blir du til slutt en røykerobot som ikke bryr seg om mye rundt seg.
Grunnen til å ikke røyke etter 10 på kvelden er rett og slett at det blir for vanskelig å våkne tidlig dagen etter. Det er veldig lett å snu seg når alarmen ringer.

Hvis man bruker hasj/gress med måte, og ikke lar det ta kontrol over deg, som med alle andre rusmiddler, så er det ingen fare med å røyke litt og du er "deg selv" hele tiden.

Nå skal det sies at jeg trener etter skole, enten jeg spiller fotball, bokser, svømmer eller er på treningstudio så er jeg aktiv uansett. Noe som gjør at jeg svetter mye og og spiser mye, så kroppen min holder seg forholdsvis ren. Jeg har ingen problemer med å hoppe over nattingsen en dag siden jeg vanligvis er veldig sliten og trøtt utover kvelden.

Sorry for en veldig lang post, håper det hjalp.
Joa, vi vokser og forandrer oss, men fortsatt, cannabis har endret min personlighet, ingen tvil om det. Før så var jeg ''hardcore'' drakk hver helg, hørte på hardstyle osv, nå er jeg utrolig rolig person, hører på rolig munke musikk osv.. men ja det er fordeler og ulemper med det, men har roet ned med cannabis nå på grunn av at jeg var ganske loka i hode, dårlig hukommelse og orket lite, som noen sa her tidligere '' cannabis stopper utviklingen ''. Jeg ser ingen problem med cannabis, men det er så lenge du røyker det en gang i blant, begynner du å røyke det for ofte, blir det litt problematisk.
god som gull
Cannabis har forandret meg som person, men det var ikke direkte cannabisen sin skyld, siden den utløste en depersonalisering som kanskje lå latent i hodet. Denne depersonaliseringen brøt meg, og identitenen min ned, med en ny angst og depresjon, men når jeg lærte å kontrollere dette så var det nesten som om det spirte en ny identitet inni meg.

Brukte mye av fritiden min på tenking og fikk gått inn i meg selv og faktisk tatt tak i den kroniske angsten jeg slet med fra før av. I dag sliter jeg minimalt med angst og alt er egentlig bra. Har blitt veldig mye mer filosofisk enn det jeg var før og setter mere pris på de små tingene i livet. Jeg vil faktisk si at jeg er litt glad for at jeg fikk de problemene jeg fikk fordi de har gjort meg til den jeg er i dag
Jeg har selv røyket i over 15 år og den verste perioden var over flere år med daglig bruk, alltid ett eller annet å røke på. Når jeg først tok pause etter flere år med røyking tok det meg hele 6 måneder før jeg følte meg helt normal igjen og så rett etterpå var det på han igjen i nok ett par år med en påfølgende pause på over tre år før det igjen var igang.
Idag kan jeg ikke røyke lengre enn 3-4 uker slengen før jeg må ha minst 2 uker pause, jeg har seriøst forandret hele min personlighet og etter min egen mening er jeg kun en liten patetisk skygge av det jeg engang var, tankemønstreret i totalt annerledes og det er f.eks svært vanskelig å bli glad over ting lengre, i tillegg driver jeg hele tiden og tenker stegvis igjennom gjøremål før jeg gjør de slik at det nesten aldri blir gjort siden jeg tenker på hvert eneste steg i detalj først.

Men det skal sies at jeg har vært ekstrem til tider og har kun meg selv å takke, man bruker også mye tid på å torturere seg selv med gamle tanker om hvorfor meg osv.
"Heldigvis" har jeg så ustabile og elendige kontakter nå til dags at en ny pause nesten tvinger seg frem annenhver uke.

Tross alt dette er jeg fortsatt veldig glad i hasjen og anser det som det ultimate dop, konklusjonen er: Begrens bruken til helgen om mulig og vær forsiktig!
tror nok du vil bli "normal" igjen , vertfal bedre.

mener å ha hørt at det tar 6mnd før du blirt helt grei igjen.
ingen kilde
Ja får håpe det, men som jeg nevner så har jeg hatt pause før i over 3 år. Selv da merket jeg at psyken og personligheten ikke var som før, jeg var f.eks meget sosial før i tiden og hadde enormt med venner, nå bryr jeg meg nesten ikke om hva andre driver med og gidder ikke engang å ha noen slags sosial media som Facebook o.l fordi jeg rett og slett ikke bryr meg lengre.
Eneste positve er at jeg føler meg mye smartere enn før, brukte mye tid å søke etter viten på skevern

Men som sagt, mitt forbruk har vært beyond det som er bra.
Sitat av Hadii Vis innlegg
Hei. Det jeg egentlig lurer på er om alt blir som før. Altså tankegangen, hukomelsen, vil liksom personligheten jeg hadde før vil den komme tilbake, eller vil den alltid være sånn. Altså når jeg slutter liksom og hvor langt tid vil det ca ta?
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at man blir som før hvis det er det du jobber for ved å slutte og røyke. Jeg røyka i mange år og brukte mye annet og jeg var tre år i behandling og jeg ble som før,men mye mere voksen da jeg tok ansvar for livet mitt og ordnet meg en jobb,og jeg ble en veldig god menneske kjenner så jeg er helt sikker på at man blir som før. Så stå på. Jeg røyket en 5 hver dag og brukte mye annet og i dag sitter jeg på jobben ogskriver til deg at det kommer til å bli bra.
Du må faktigst forandre på livs situasjonen din hvis du vil få det noe bedre etter mange år med røykings. Mange stonere har det for seg at alt kommer liksom til og forandre seg til det bedre hvis de bare slutter og røyke. Dette er en destruktiv tankegang som gjør det mye lettere og se på livet som håpløst og falle tilbake til gamle trakter.

Det er hardt. Som faen, men du må bare komme deg igjennom det. Så må du se på vennene dine, hva du driver med og hvor du bor for å virkelig gjøre en forandring. Dette er enda vanskeligere.

Lykke til folkens. Bare mine 2 øre, tok meg lang tid å lære dette.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Du må faktigst forandre på livs situasjonen din hvis du vil få det noe bedre etter mange år med røykings. Mange stonere har det for seg at alt kommer liksom til og forandre seg til det bedre hvis de bare slutter og røyke. Dette er en destruktiv tankegang som gjør det mye lettere og se på livet som håpløst og falle tilbake til gamle trakter.

Det er hardt. Som faen, men du må bare komme deg igjennom det. Så må du se på vennene dine, hva du driver med og hvor du bor for å virkelig gjøre en forandring. Dette er enda vanskeligere.

Lykke til folkens. Bare mine 2 øre, tok meg lang tid å lære dette.
Vis hele sitatet...
Etter siste diskusjon vi hadde så må jeg si at det var en forandring til det bedre
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Etter siste diskusjon vi hadde så må jeg si at det var en forandring til det bedre
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvilken diskusjon du sikter til men ja jeg er jo ultra liberal til de grader. Jeg røyker daglig og gjort det i en del år nå. Har tenkt til å fortsette med det men jeg har vært igjennom mye av det slutte herke og jeg ville vel egentlig bare dele hva jeg har lært.
Sist endret av Shantibaba; 26. mai 2011 kl. 14:50.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg savner erfaringer fra folk som røyker daglig, men som samtidig kombinerer det med fast 8-4 jobb. Det vil si de som ikke sliter med abstinenser eller søvn og som heller ikke røyker fra de står opp til de legger seg. Det vil si folk som røyker litt når de kommer hjem, er skakke i noen timer før de legger seg og går på jobb dagen etter. Finnes det ingen av dere her?
Vis hele sitatet...

Jeg har vært i full jobb i 2 år nå med 8-4 jobb...

før jeg begynte i jobb hadde jeg røyket i 4 år fra jeg stod opp til jeg gikk å la meg, gjerne bøtte heile veien.


nå er det kun 1-3 joints på kvelden helst etter kl 8 på kvelden for kos sin del!
Så lenge du klarer å stille deg inn på at du SKAL ikke røyke før det å det, å du skal ha gjort forskjellige ting i løpet av en dag som foreks: Jobbe, trene etc før du tar deg 1 joint

det er vansklig å ikke røyke om morningen når man står opp (var vandt til mornings i 5 år uten pause). Men Motivasjon og Innstilling!


Før jeg begynte i jobben så sleit jeg ganske masse med deperisjon og div angst problemer, men etter at jeg begynte å slutte å røyke før på kvelden å moderisere røyk-bruken min så sitter jeg kun igjen med 1% av den angsten jeg hadde før og minimalt med depresjon.


Så mitt råd til deg er vell egentlig: Finn deg noe å gjøre etter jobb et par time, noe som motiverer deg å helst sammen med kompiser sånn at du føler at du får gjort noe utav dagen før du begynner å fyre..
Så mitt råd til deg er vell egentlig: Finn deg noe å gjøre etter jobb et par time, noe som motiverer deg å helst sammen med kompiser sånn at du føler at du får gjort noe utav dagen før du begynner å fyre..
Vis hele sitatet...
Hva med å moderere det enda mer til et noen ganger i uka eller kanskje også noen ganger i måneden? Det er ved slik bruk jeg får mest ut av det.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Kommer helt ann på hva du bruker hasjen til. Bruker du den bare for å oppnå rus, så tror jeg du kommer fint tilbake. Bruker du den som medisin og ufrivilig kutter ut bruken, så tror jeg det kan bli verre. Men alt ligger psykisk. De inaktive cannabinolene vil forlate kroppen uansett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skjønner ikke hvorfor det overrasker så mange at hvis du røyker fra morra til kveld blir fjern , sløv , passiv etc. Røyker du hele tiden går du jo rundt konstant i en "tåke" .
ArbeidsledigProletar
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg savner erfaringer fra folk som røyker daglig, men som samtidig kombinerer det med fast 8-4 jobb. Det vil si de som ikke sliter med abstinenser eller søvn og som heller ikke røyker fra de står opp til de legger seg. Det vil si folk som røyker litt når de kommer hjem, er skakke i noen timer før de legger seg og går på jobb dagen etter. Finnes det ingen av dere her?
Vis hele sitatet...
røyka daglig over 4 år, 3 av dem med jobb og det funka helt greit, så søvnig ut på morningen, fikk alltid kommentar om det men leverte i snitt best på min avdeling. Slutta cold turkey etter en tur til amdam, null abstinenser og da lå jeg på 2 til 3 g dagen i Amdam i ei uke før bråslutten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg savner erfaringer fra folk som røyker daglig, men som samtidig kombinerer det med fast 8-4 jobb. Det vil si de som ikke sliter med abstinenser eller søvn og som heller ikke røyker fra de står opp til de legger seg. Det vil si folk som røyker litt når de kommer hjem, er skakke i noen timer før de legger seg og går på jobb dagen etter. Finnes det ingen av dere her?
Vis hele sitatet...
De siste 3 årene har jeg røyka så og si daglig og fungerer i samfunnet som alle andre, har 100% jobb, aldri en eneste sykedag, betaler skatt og alt annet som kalles "normalt"
Jeg og samboer har aldri hatt noen problemer med å røyke og begge ser på det som en positiv ting å slappe av etter en lang dag med jobb og skole. Eller tar med seg en spliff på fjelltur, fotballbanen, butikkturen, fisketurer, til middagen osvosv (absolutt alt ca)

Det kan sikkert fucke med hode til noen hvis de røyker hver dag, men jeg klarer å fungere på denne måten. Det skal også sies at jeg fungere også UTEN maryjane, og får ingen abstinenser. Dager jeg er uten er når det ikke passer meg sånn, hvor man f.eks må bo på jobben i kortere perioder, familietreff, eller økonomien begynner å se tynn ut resten av måneden.

Ingen av kompisene mine (stonere eller nyktere) sir nokka om at jeg har blitt forandra på noen måte. Jeg har enda samme innstilling og har en hæli livsgnist. Har aldri vært i en bedre periode i livet mitt, med ny by, nye mennesker og jeg reiser ekstremt mye til utland på ferie for å oppleve kultur o.l.

Beklager om det ble smule offtopic
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg savner erfaringer fra folk som røyker daglig, men som samtidig kombinerer det med fast 8-4 jobb. Det vil si de som ikke sliter med abstinenser eller søvn og som heller ikke røyker fra de står opp til de legger seg. Det vil si folk som røyker litt når de kommer hjem, er skakke i noen timer før de legger seg og går på jobb dagen etter. Finnes det ingen av dere her?
Vis hele sitatet...
Vil plassere meg selv i denne kategorien de siste 3-4 årene. Karrieremessig og økonomisk har jeg gjort det veldig bra. Røyker vanligvis fra 1800 til 0000.
Den eneste negative effekten jeg har hatt av dette i det lange løp som jeg selv merker ihvertfall, er søvnforstyrrelsen. Antar dette er litt psykisk, men litt betryggende å lese at de fleste som slutter etter så langt bruk, henter inn søvnrytmen igjen rimelig fort.
Svaret på ditt spørsmål vil nok være veldig individuelt, med tanke på din vennekrets, forhold, jobb, og lignende.
Jeg vil si at dersom en blir tilbaketrukket, føler at tiden/utviklingen går stille, en får angst eller deprisjon eller andre ubehag som gjør hverdagen vanskeligere, så ville jeg spurt meg selv om hvorfor jeg røyket hver dag og vurdert om det var slik jeg ville ha det.
Enig Ammit!
Alt er veldig individuelt, jeg sliter ingenting med nattesøvn, og sover normalt ca 5-6 timer per natt.
Handler mye om innstillingen din sjøl til røyking, hvis du sitter alene og aldri finner på noe artig når du røyker, blir man rar i hode