Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3186
Hei freaks. Jeg har tenkt til å flytte til en litt nyere bolig og får dermed litt høyere boutgifter, og tenkte å spe på dette med litt kreativt arbeid på youtube eller liknende.

Tror nok ikke det blir noe mer enn et par tusen ekstra i måneden, og lurer derfor på om jeg da må gjennom hele styret med å opprette firma og betale skatt for dette? På skatteetaten står det at man ikke skal skatte av "hobbyinntekt", men definerer ikke noe grense for hva dette innebærer utover å skrive at du burde "kontakte skatteetaten" for å forhøre deg om dette. Noen som vet sånn ca hvor denne grensen ligger?

Og jeg regner med at hvis det regnes som "hobbyinntekt" skattemessing så behøver man heller ikke å opprette et firma for dette ikke sant?


Jeg jobber også i et firma som er på en litt ustø økonomisk grunn og har vært det i en stund nå. Så et annet spørsmål jeg har er hvis arbeidsplassen min går konkurs og jeg havner på dagpenger vil denne sideinntekten da ha en stor betydning for dagpenge utbetalingene mine? Vil det lønne seg eller ikke å beholde en slik sideinntekt mens man går på dagpenger rett og slett?
Sist endret av JRF; 7. juli 2020 kl. 22:03.
Det stemmer at «hobbyinntekt» ikke skal skattes. Samt for å svare på ditt siste spørsmål først, din hobby skal ikke spille noe rolle om din arbeidsgiver slår seg konkurs eller ikke.

Du sier selv at du forventet noen tusen i mnd, la oss si 4k, som tilsvarer 48k i året. Vil tro at dette går ikke under skattepliktig inntekt. Det beste svaret får du om du presenterer forventet inntekt av din hobbyvirksomhet til skatteetaten, så gir de deg et bedre svar. Eller du får håpe, de gangene jeg har vært borti skatteetaten er folk som tror 2+2=22 og blir irritert fordi du forstyrrer kake-pausen deres.
Den hobbyinntekt grensen som er nevnt i skatteloven er 4000 kr i året, men det varierer etter hva slags tjeneste du får inntekt for.
En kunstsamler kan tjene mye på salg uten å skatte, mens en bærselger får ikke tjene mange tusenlappene i året, så det er riktig at de eneste som kan svare deg mer konkret er skatteetaten selv når du forteller de hva slags opplegg pengene skal komme fra. Det går an å ta en anonym telefon dit å si at du vil stille et generelt spørsmål, men du må nok utdype mer enn youtube. Hva ytes, hvordan promotere det, kommer inntekten fra reklamer eller fra sponsing osv. Hold oss oppdatert om du ringer dit!

Ja generelt sett bør man ikke ha mye penger på konto når man søker om Nav hjelp. På sosialpenger og bostøtte er de dritstrenge på det hvertfall men skal innrømme jeg ikke kjenner til reglene for dagpenger.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Den hobbyinntekt grensen som er nevnt i skatteloven er 4000 kr i året, men det varierer etter hva slags tjeneste du får inntekt for.
Vis hele sitatet...

Du kan selge bær og annet fra egen hage for 4000,-

Elles betyr ikke den summen på 4000,- noe.

Du kan tjene inntill 1000,- pr oppdragsgiver pr år skattefritt.

Du kan tjene inntill 6000,- pr. private oppdragsgiver for arbeid i hjemmet pr år skattefritt.

Utover dette er det ingen faste summer. du kan selvfølgelig ha flere oppdragsgivere men du skal ikke ha en totalsum, inntekter etter utgifter som tilsier at du driver næring. Det er viktig at du fører et enkelt regnskap med bilag på utgifter for å få ned inntekten.
Selv om det er satt diverse summer for hva du kan tjene så må du se på hva skatteetaten regner som næring.

Dersom det du driver med har potensiale til å gi deg en stabil inntekt du kan leve av og pågår over tid så regnes det som næring.

Du kan ikke starte et supermarked og bare ha åpent 1 time om dagen for å holde deg under "hobbygrensa", da vil du drive en næringsvirksomhet.
Men selger du resultatet av strikke hobbyen din så kan du kalle det hobby.