Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 76769
Hei, fikk en tanke i hodet..

Avgiftsfri disel er grønn(?) og har sporpartikler i seg?

Må jo gå ann å filtrere disse stoffene vekk fra dieselen og gjøre den om til vanlig disel? hvis noe er tilsatt må man jo kunne "ikke tilsette" det igjen?
Blir nok langt billigere å kjøpevanlig disel...

Du kan jo prøve å "ikke-tilsette" pigmenter i rødmaling:-)
Sist endret av warmkorv; 1. september 2016 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
får avgiftsfri til 8kr liter vs 12 kr liter..

12 kr liter full tank: 600-800kr
8 kr liter fulltank: 300-400kr

mye peng å spare
Hva tror du det vil koste for utstyr som skal trekke ut fargen da?
Google viser at det er mange som spør om det samme, men da det ikke bare er farge men sporstoff så er det ikke mulig å få dette ut av dieselen på noen enkel måte, sikkert ikke mulig i det hele tatt egentlig. Noen tenker at da kan man bruke parafin, men den er også tilsatt sporstoff. Det enkleste er nok å samle inn frityrolje og filtrere den og blande det inn i vanlig diesel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Google viser at det er mange som spør om det samme, men da det ikke bare er farge men sporstoff så er det ikke mulig å få dette ut av dieselen på noen enkel måte, sikkert ikke mulig i det hele tatt egentlig. Noen tenker at da kan man bruke parafin, men den er også tilsatt sporstoff. Det enkleste er nok å samle inn frityrolje og filtrere den og blande det inn i vanlig diesel.
Vis hele sitatet...
Eg finn ingenting om sporstoff. Det som er sagt i forskrift om særavgifter er følgjande:


Det er altså to ulike fargestoff, som reagerer lett med ymse kjemikalier og er trivielt å detektere sjølv i små konsentrasjoner.
Har også lest rundt på nettet at avgiftsfri innerholder farge og sporstoff.

altså små konsentrasjoner kan jo bort forklares, hvis det er VELDIG, VELDIG, VELDIG små mengder...



"For å kunne skille mellom avgiftsfri og vanlig diesel, og for at Statens vegvesen og Tolletaten skal kunne kontrollere eventuell ulovlig bruk, har avgiftsfri diesel grønn farge (tidligere rød) og er tilsatt sporstoff.
" står det på wikipedia.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
får avgiftsfri til 8kr liter vs 12 kr liter..

12 kr liter full tank: 600-800kr
8 kr liter fulltank: 300-400kr

mye peng å spare
Vis hele sitatet...
Skjønner at du tror du kan spare mye hvis det der er mattekunnskapene dine ;-) 8 er ikke halvparten av 12. Med normal kjørelengde og normal bil så sparer du ca 4-5000,- i året, hvis utstyret koster 500.000,- og forbruk av kjemikalier og strøm tilsvarer 2,- literen renset diesel så skal man kjøre litt før det blir lønnsomt. 500.000,- er hentet fra fantasien, men har kikket litt på priser til destilering og kjemiutstyr osv. så det er nok ikke så galt, hvis det i det hele tatt er mulig.

Det du har funnet info om er merkestoffet. Man tilsetter dette så folk lett skal se at det ikke er vanlig diesel. Sporstoffet man tilsetter er det man sjekker på.
Sist endret av daffe; 1. september 2016 kl. 19:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
altså små konsentrasjoner kan jo bort forklares, hvis det er VELDIG, VELDIG, VELDIG små mengder...
Vis hele sitatet...
Det står veldig spesifikt i forskrifta at olje med meir enn 3% merka olje er å sjå på som merka olje. Det vil sei at mindre enn 3% iblanda farga diesel ikkje er å sjå på som merka i den samanhengen.

Så du må mao. greie å få konsentrasjonen av fargestoff under 3% av opprinneleg verdi. Du må gjerne vaske drivstoffet med syre og vatn, og det framstår ikkje som ein direkte triveleg prosess, og ved feil risikerer du jo å herpe motoren solid. I tillegg til at gebyrnivået for det er mildt sagt interessant (20k første gong og potensielt dobling neste gong).
Sitat av daffe Vis innlegg
Skjønner at du tror du kan spare mye hvis det der er mattekunnskapene dine ;-) 8 er ikke halvparten av 12. Med normal kjørelengde og normal bil så sparer du ca 4-5000,- i året, hvis utstyret koster 500.000,- og forbruk av kjemikalier og strøm tilsvarer 2,- literen renset diesel så skal man kjøre litt før det blir lønnsomt. 500.000,- er hentet fra fantasien, men har kikket litt på priser til destilering og kjemiutstyr osv. så det er nok ikke så galt, hvis det i det hele tatt er mulig.
Vis hele sitatet...
nå har jeg tatt ett estimat utifra hvor mye jeg fyller, jeg fyller jo ikke altid 60 liter, noen ganger 50 liter. så

60 liter * 12/14kr = 720/840kr
50 liter * 12/14kr = 600/700kr

60 liter * 8kr = 480kr
50 liter * 8 kr = 400kr

fyller man 1 gang i uken
(60liter)720/840 * 52(uker i året) = 37440/43680
(50liter)480/400kr * 52(uker i året) = 24960/20800

13k/23k (cirka) i året er ganske mye penger, spart mtp staten stjeler nok som det er.

Så greier man å få det til for en billig penge er det absolut verdt det.
Sist endret av VitoScaletta; 1. september 2016 kl. 19:10.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du glemmer regnestykket med filtersatsen din, kjemikaliene, og ikke minst all tiden du må bruke på dette.

Etter du har tuklet med drivstoffet, så vet du ikke om det fungerer optimalt(som vidarlo nevner) så det er godt mulig du kan fjerne noe av de smørende egenskapene til drivstoffet.
Greia er vel at om ts skulle klare å få fjernet fargen så vil det være enkelt å feks sette opp en gårdstank eller tre på et par tusen liter og selge diesel til bekjent, venner, venners venner osv. Om utstyret som trengs ikke er ekstremt kostbart så blir det profitt om en klarer å holde "butikken gående" lenge nok. Er nok mange som gladelig hadde fylt diesel "svart" om de kunne spart et par kroner literen.
Frtoretang: så lenge ingen regelryttere sladrer xD
Og kanskje herpa bilen..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan like gjerne bare droppe å fjerne den synlige fargen i drivstoffet sålenge det finnes sporbare partikler eller kjemikalier som vil reagere ved en test, er bare spørsmål om tid før man blir tatt.
har du noen gang hørt om folk som har blitt stoppa og snuten har sjekka tanken?

utenom buss/lastebil ? neppe.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
nå har jeg tatt ett estimat utifra hvor mye jeg fyller, jeg fyller jo ikke altid 60 liter, noen ganger 50 liter. så

60 liter * 12/14kr = 720/840kr
50 liter * 12/14kr = 600/700kr

60 liter * 8kr = 480kr
50 liter * 8 kr = 400kr

fyller man 1 gang i uken
(60liter)720/840 * 52(uker i året) = 37440/43680
(50liter)480/400kr * 52(uker i året) = 24960/20800

13k/23k (cirka) i året er ganske mye penger, spart mtp staten stjeler nok som det er.

Så greier man å få det til for en billig penge er det absolut verdt det.
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke er lastebil/buss du kjører så vil du spare enormt med penger på å kjøpe deg en elbil. Du har jo en kjørelengde på ca 50.000 km i året. Hvis du har en kjørelengde på normalt så bør du virkelig bytte bil til en som bruker mindre diesel. Du vil spare enormt mye mer ved å gjøre dette.

Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
har du noen gang hørt om folk som har blitt stoppa og snuten har sjekka tanken?

utenom buss/lastebil ? neppe.
Vis hele sitatet...
" Kontrollen startet klokka 09 i morges, og etter kun én time var tre biler avskiltet og på to biler ble det funnet avgiftsfri diesel.

Boten for dieselsvindelen er på 20.000 kroner.

– Hvem er det som kjører med avgiftsfri diesel?

– Mitt inntrykk er at det er alle slags folk. Så langt i dag har vi tatt to personbiler med helt vanlige mennesker i, sier Kullberg. "

http://www.rb.no/lokale-nyheter/slik...s/1-95-4345054

Det var også en slik kontroll på Taralrud utenfor Oslo for ikke så veldig lenge siden, så ja, folk blir tatt.
Sist endret av daffe; 1. september 2016 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å heller fylle JET-A? (flydrivstoff) det er vel ca det samme som diesel, men MYE billigere
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hva med å heller fylle JET-A? (flydrivstoff) det er vel ca det samme som diesel, men MYE billigere
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke gitt at "ca det samme" er godt nok for motoren. Om du ødelegger hele greien er det ikke sikkert at de kronene du sparer per fylling er så økonomisk i det lange løp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein vesentleg hake er jo at prisskilnaden er under 2,- per liter, og ikkje 4-6 kroner per liter som trådstarter postulerer. Det utgjer ein del for å sei det pent.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nå er det vel ikke gitt at "ca det samme" er godt nok for motoren. Om du ødelegger hele greien er det ikke sikkert at de kronene du sparer per fylling er så økonomisk i det lange løp
Vis hele sitatet...
Litt spenning i livet må man ha På internet er det mange som skriver om at de gjør det ihvertfall, noen tilsetter litt 2-takts olje.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvis det ikke er lastebil/buss du kjører så vil du spare enormt med penger på å kjøpe deg en elbil. Du har jo en kjørelengde på ca 50.000 km i året. Hvis du har en kjørelengde på normalt så bør du virkelig bytte bil til en som bruker mindre diesel. Du vil spare enormt mye mer ved å gjøre dette.
.
Vis hele sitatet...
Bilen min bruker 0.62 liter på mila.

elbil ikke faen.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Du får bygge om til gass da vetdu hvis du tenker å "spare" penger. Å ta ut sporstoffet fra dieselen er det samme som å skru en spiker ut av en planke med en drill.
Jet A koster vel rundt 4-5 kroner literen nå. Men den er vel nærmere parafin enn diesel vel?
Vet at mange kjører på parafin og at de pga energi tetthet mister litt effekt på motoren. Bortsett fra det så ser det ut som parafin fungerer strålende. Jet A har vel større energi tetthet enn parafin men mindre enn diesel.

Om du får tak i Jet A i store kvantum så har du fort en liten bigeskjeft for da blir det brått fortjeneste. Så tanker folk på egen regning og risiko.
Sist endret av frtoretang; 2. september 2016 kl. 02:28.
Overskuddsmateriell
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ein vesentleg hake er jo at prisskilnaden er under 2,- per liter, og ikkje 4-6 kroner per liter som trådstarter postulerer. Det utgjer ein del for å sei det pent.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer langt bedre med de erfaringene vi har med handel av farget diesel til landbruk. Tror en billigere og enklere måte å få ned prisen på er at å skaffe deg tank hjemme og kjøpe større kvantum levert hjemme. Men da må man kjøpe 3000 - 5000 liter i slengen.
Sist endret av Bullhill; 2. september 2016 kl. 07:15.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
elbil ikke faen.
Vis hele sitatet...
Nei, skjønner det, hadde jo vært dumt å spare nok i mnd til å betjene ett lån på en helt ny elbil.
Fyller du fra egen gårdstank er vel sannsynligheten liten for å bli tatt, hvis ikke naboen, besøkende eller dieselleverandøren sladrer...

En godkjent dieseltank for 'hjemmebruk' på >4000 liter (det må du ha for å få skikkelig kvantumsrabatt) ligger på 40-50.000,- Sett at du da sparer 4,- pr liter (gjetning) har du spart inn igjen denne tanken på ca 4 år, forutsatt at du ikke er blitt tatt i kontroll i mellomtiden.
Angående jet-A vet jeg en som kjørte sin gamle Toyota pickup på dette (spilldunk fra drenering av tank på fly). Det tok nærmere 30 sekunder å starte, men gikk som vanlig når motoren først var igang.
Elbil eier forøvrig alt av forbrenningsmotorer i både vrimoment, respons, komfort og pålitelighet, og vettuge rekkevidder for hvermansen er rett rundt hjørnet.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Litt spenning i livet må man ha På internet er det mange som skriver om at de gjør det ihvertfall, noen tilsetter litt 2-takts olje.
Vis hele sitatet...
ikke noe jeg ville finni på å gjøre med nymotens dieselmotorer.


gammeldags ræl kan man jo eksperimentere litt mer på..


en av fordelene med "avgiftsfri" (populært kalt anleggsdiesel nå om dagen) er at det ikke er iblandet noe biodrivstoff slik som "vanlig" pumpediesel.

dagens pumpediesel kan regelrett ødelegge diseselpumper etc om det blir stående ei god periode

dette var forøvig en avsporing som var litt oftopic, men shitsamma
Prisen på avgiftsfri diesel er ca 10 kr/l hvis man kjøper et par tusen liter av gangen. Gårdstanken trenger ikke være rare greiene. Spørs egentlig hvor tanken skal oppbevares og hvor opptatt man er av sikkerhet imo.

Vet om enkelte som drar innom fabrikker og henter tanker laget i plast på 1000 liter. De gir dem ofte bort gratis eller for noen hundrelapper. Kondens kan bli et problem på vinterstid på tankene av plast, men står den inne i en garasje etc er ikke det noe problem.
Har kjørt avgiftsfritt i mange år og har tenkt til å fortsette med det. Man skal være utrolig uheldig/uforsiktig for å bli tatt.
De som sier noe annet prøver bare å skremme dere, det er somsagt uhyre sjeldent at de sjekker. Men ja, blir man tatt blir det dyrt.
Som en annen sa. Bygg om til gass. Fult lovelig. Koster litt å bygge om. Men etter det koster gassen 7-8 kroner litern. Hvis du bruker 0.6 på mila med diesel så skal du ligge på en 0.7-08 med gassen. Min 5.7 bensin ligger på 2.1L mila. Brukte ca 2.6 på gass. Seff du går glipp av litt bagasje plass med tanken baki.
Sitat av barebare Vis innlegg
Prisen på avgiftsfri diesel er ca 10 kr/l hvis man kjøper et par tusen liter av gangen.
Vis hele sitatet...
Hos den lokale drivstoffpusheren ligger avgiftsfri på godt under 9 kr...
Har ikke lest gjennom hele tråden så beklager om jeg skriver et tips som allerede er nevnt.

Det kommer an på hvor mye du kjører, egentlig. Trikset er; Fyll opp tanken med avgiftsfri diesel for deretter å gå inn på stasjonen og si du har brukt feil pumpe. Da må du betale mellomlegget tilsvarende vanlig diesel. På skjemaet som fylles ut blir det notert km-stand på bilen og du vil få med deg en kvittering på hendelsen.

Det er jo ikke ulovlig å være en vimsekopp, ikke sant?

Så kan du enten skrive feil km-stand i skjemaet og evnt gå på en smell ved en kontroll, eller om du har en litt eldre bil bare justere tilbake km-standen litt etterhvert som du kjører. Noe som igjen bidrar til billigere forsikring.

Sånn kan du egentlig holde på samt du har dokumentasjon ved en eventuell kontroll.

Vet om noen som har montert en ekstra dieseltank skjult i større kjøretøy, men på nevnte så hender det også at det tas kontroll av dieselfilteret og da hjelper det ikke med en skjult tank.

Vil ikke oppfordre til ulovligheter, bare ytrer mine tanker
Har du først skjult tank så kan du vel ha et skjult filter også? Slik at standard filteret kun har kontakt med regulær diesel og et skjult filter for rød diesel.
Det vil jo såklart komme an på kjøretøyet og plasseringen av det orginale dieselfilteret. Altså mtp på drivstoffslanger til innsug og hvor åpenbart det vil være at det kommer slanger fra andre kanter til innsuget og at det ikke kommer fra det som orginalt er plassert.

Det orginale filteret vil jo også være "tørt" dersom dieselen blir kjørt gjennom et skjult system.

Ville gått for å fylle feil med vilje og heller trikse med km-stand.
Filteret trenger jo ikke være "tørt" eller? Strupe filteret eller plugge inn/utgang. Dieselen som står i filteret vil jo da ikke på magisk vis forsvinne vel?
Spørs om det er snakk om eksternt eller et innsatsfilter. Dieselen vil renne tilbake spesielt ved stående eksternt filter. Det er både tilførselslange og returslange. Dersom ingen sirkulasjon så vil det bli mistenksomt tørt.

De som utfører slike kontroller har og som regel rimelig bra teknisk innsikt og er ofte tidligere mekanikere etc som har gått teknisk fagskole. Mao så vil alt arbeidet med et "ekstra" system bare bli veldig, veldig dyrt. Men helt klart en god ide i utgangspunktet.
er mye enklere, billigere og atpåtill lovlig å lage biodiesel vel.?
Gir meg ikke helt ennå. Om en først har laget skjult tank så kan en jo ha en pumpe som pumper i loop gjennom filteret som er synlig?

Om jeg hadde kjørt gammal diesel så hadde jeg forsøkt å samle inn brukt frityrfett, kjipt for de bak som måtte ligge i "stekeosen".
Det er nok mulig, men vil være veldig mye arbeid skal en gå klar i en kontroll. Eventuellt å skjøte materslangen mellom orginal filter med den fra det uorginale og deretter kamuflere det med varmeskjold eller stålomspunnede slanger utenpå. Ha to dieselpumper og regelrett lage brytere til de så en kan velge. Hadde uansett blitt et artig prosjekt.

Biodiesel har jeg prøvd for mange år siden på en gammel Peugeot. Det luktet kebab lang vei hehe. Problemet var at pakninger og filtre ble ødelagt i lengden.
Hele systemet med to typer diesel er jo bare tåpelig, hva det koster å administrere lurer jeg på... med to pumper og to farger...

De avgiftsfrie pumpene er det ikke så mange av, så jeg endte opp med å fylle bil diesel til båten. Senere fant jeg en bensinstasjon med pumpe nær betjeningen, så betjeningen ser jo enkelt om noen fyller feil.

Politiet prioriterer jo sakene sine knallhardt, og de etterforsker heller drap og forsvunnede personer enn farge på diesel.

Før i tiden kunne en kjøpe fyringsolje i store mengder og ha i en oljetank utenfor huset. En jeg arbeidet med filtrerte denne to ganger og brukte det på bilen. Men siden jeg ikke har oljefyr vet jeg ikke hva det koster. Men før var det helt kurant å ringe etter tankbil og fylle opp til oljefyren for vinteren. Gamle biler uten elektronikk går fint selv på oppvarmet rapsolje... var to tyskere som kjørte på det, men de hadde en gammel golf med grov dieselmotor og så svitsjet de over til raps olje når motoren var varm. Raps oljen måtte også holde en viss temperatur først så den ikke stivnet.

Er nok fristet å ta med noen kanner til den avgiftsfrie pumpa, kan jo være jeg tar feil av kannene til bilen og båten senere... hehe
Sist endret av Tekniker2; 9. september 2016 kl. 04:48.
Det er ikke akkurat sånn at bemanningen på en nattestengt stasjon går gjennom nattens kamerarull for å sjekke om noen har lurt statskassen for noen kr. Eventuelt kan en fylle opp en ibc eller et fat stående på henger eller i varebil. Blir gjort hele tiden av de som har maskiner etc. Men ja, mye arbeid.

Selv kunne jeg modifisert tv'en min for 10k bare jeg slapp Nrk avgiften. Prinsippsak
Sitat av al_digit Vis innlegg
Selv kunne jeg modifisert tv'en min for 10k bare jeg slapp Nrk avgiften. Prinsippsak
Vis hele sitatet...
Plomber den. Koster maks 1000kr. Går såklart utifra at du ikke har en annen dekoder da, siden du kun snakker om Tven din.
Sist endret av Freddy_fred5; 9. september 2016 kl. 13:24.
Takk for svaret men brukte det kun til eksempel. Tv'en min er plombet og blir brukt som dataskjerm. Får dog likevel en ny diskusjon og en ny lisens hvert år.
Hvis vi tenker på E85 som er etanol og bensin.

Hvorfor ikke da blande etanol og diesel?

Vil det funke?
Vel, kunne jo tatt med to stk. 25 liters kanner bak i bensinbilen og fylt opp til båten. Tenkte ikke på det engang.

Men nå er spørsmålet, om jeg blir fristet å fylle dette på bobilen, sjekker de dette på EU kontroll?

Kjøpte bobilen brukt, jeg ser at den forgie eieren har fylt avgiftsfri diesel de første årene, så ble han plutselig kristen...
sjekker ikke for avg.fri disel i eu.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
sjekker ikke for avg.fri disel i eu.
Vis hele sitatet...
Kvifor har ein då eit felles EU-regelverk for fargestoffa som skal brukast?
Det blir ikke sjekket på Eu-kontroll. Måter å bli tatt på er om du har sagt det til noen som har plapret eller om du blir stoppet i en kontroll i regi av biltilsynet. Sistnevnte samarbeider ofte med tollvesen, politi og arbeidstilsynet.

Kontrollene er stort sett rettet mot yrkesskjøretøy men med litt uflaks så kan en bli hanket inn.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Hvis vi tenker på E85 som er etanol og bensin.

Hvorfor ikke da blande etanol og diesel?

Vil det funke?
Vis hele sitatet...
NEI. absolutt ikke. NEI

etanol er sprit. sprit er vann..
er forøvrig en kjapp vei til havari på dieselanlegget


litt mer ontopic.
De gangene jeg har handla Avgiftsfri/annleggsdiesel her i området så har jeg måttet gå inn til betjeninga å spørre om de kan aktivere pumpa med nevnte diesel på.

dog er dette noen år siden nå.

er ikke svært mye å spare på å kjøre på farga diesel om du faktorerer inn eventuell kostnad om man blir tatt. skal kjøre mange KM for at det lønner seg