Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3364
En kompis av meg har idag gjort noe j*vli stupid..!

Han og en annen kompis rava inn på et diskotek en plass, nevner ikke nøyaktig hvor.. med samme legg.. Han ene ble tatt av snuten, mens han andre "overlevde" for han hadde legitimasjonen på seg.

Han som ble tatt må i politi avhør nå i nærmeste framtid.

Hva kan han vente seg? Dokumentforfalskning på rullebladet og bot? Ca. hvor stor bot?

Og hva vil dette ha å si i framtiden.. ja han er over 16 å dette vil ikke strykes fra rullebladet på noen måter, ikke så veldig fort værtfall..
Sist endret av Planken; 1. juli 2006 kl. 02:09.
Hehe. Han var uheldig. Det er ikke alle som blir taua inn av politiet pga. falsk leg. Det er jo så utroli mange folk som prøver seg på dette hver eneste helg. Den vanligste rutinen hos utestedene er å klippe legitimasjonen el. frata legitimasjonen. Noen ganger blir politiet satt inn...

Det han kan vente seg er definitivt dokumentforfalskining på rullebladet. Siden han har blitt tatt inn for avhør og greier... Det vanker nok sikekrt en liten bot også...

*Ler like mye hver gang jeg har en person forran meg som blir tatt med falsk leg. Priceless...*
Trådstarter
72 0
Ja, men denne gangen slapp jo begge 2 inn, så kom snuten og han ble stoppa og dem prata me han, når det var snakk om legitimasjon satt hjertet ganske høyt oppi halsen tenker jeg han er 16, lurte vell mest på hvordan det går med inntak på skole og eventuelt sommerjobb/jobb i framtiden?
når det gjelder skole kan han chille... bare politi høyskolen som bryr seg om vandel her i norge
skole går det helt greit med kan jeg tenke meg. De legger ikke så mye vekt på om man har brukt falsk le. på byen e.l.
Værre hvis man har en større kriminell bakgrunn.

Når det gjelder jobb, er jeg ikke sikker. Kan ihvertfall si at det ser ikke pent ut med noe som helst på rullebladet...
Akkurat det samme skjedde for en kamerat av meg ikke lenge siden.

Han var nødt å punge ut med 6,000 kroner eller sone 14-dager i fengsel. Så lenge du punger ut slipper du unna noen prikk på rullebladet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Han kan faktisk få utsettlese på sertifrikatet:/
Sitat:

§ 372. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den, som for å føre andre bak lyset angående omstendigheter av betydning for rettsforhold eller foretagelsen av rettshandler utsteder en skriftlig bevitnelse, der inneholder usannhet.

Med bøter eller med fengsel inntil 5 måneder straffes den, som i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et liknende legitimasjonspapir omhandlet person eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil.

Den som overlater til en annen et slikt legitimasjonspapir som er utferdiget til ham, skjønt han vet eller bør forstå at det vil bli brukt uberettiget, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.
Det tar ca. 2 år før det vil fjernes fra rullebladet. Men hvis stedet han skal jobbe for krever en utfylt politiatest vil det komme fram, men ikke ved en normal politiatest. Hvis han trenger utfylt politiatest er det bare å si at han var ung og dum. Tror boten kan variere mellom 1000 - 7000 kr. Jævla kjipt å bli tatt.
Og han kan drite i å reise til U.S på en goood stund.
Jeg mener og ha hørt at vist du "låner" et leg som ligner, så får du ikke så mye straff. Men vist du lager et fake, feks. skraper et tall, så blir du straffet for dokunement forfalskning. og det er strengere etter det jeg har hørt da. noen som har hørt noe lignende?
Det å utgi seg for å være noen andre enn man er er vel straffbart i seg selv..?
Forøvrig: Drit i legg, gro litt skjeggstubba og ha attituden inne.
det er klart forskjell på å låne og forfalske, det sier seg selv att å låne legg ikke er dokumentfalsk med mindre det er gjort noen endring på det.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Kaptein Snus
Det å utgi seg for å være noen andre enn man er er vel straffbart i seg selv..?
Forøvrig: Drit i legg, gro litt skjeggstubba og ha attituden inne.
Vis hele sitatet...
Funker ikke alltid det!
Selv har jeg mer enn stort nok skjegg, og attituden min er som ei skakkjørt polsk bestemor :P Men anyways...
Blir spurt om legg hver eneste gang jeg er på byen, men merkelig nok er det på den samme puben jeg er hver helg også! :P
Så jeg blir stoppa i døra på 18-års grense, men går glatt inn på steder det er 25.
Forsåvidt så er det bare til å vise legg når de stopper meg da, siden jeg er over 18
Kjenner to jenter som har gjort det samme. De ble tatt for dokumentforfalskning og fikk en bot på 1600,- eller noe, samt en liten prikk på rullebladet. Jeg tror nok kameraten din overlever.
stakkars kompissen din.. det er VELDIG alvorlig og bli tatt med fake legg...
blir nok en helvettes bot.. :/
så, ja.. han var uheldig..
i tr.heim, på et utested har de en plakat hengende der det står: "tips oss om folk inne på vårt utested med fake legg, og du vil få gratis inngang resten av året".
vurderte en stund og skaffe meg fake legg selv, men har aldri blitt noe av det.
sitter i samme båt... fikk 3000,- i FORELEGG
" jur., særlig avgjørelsesmåte benyttet i mindre straffesaker. Dersom påtalemyndigheten finner at en sak bør avgjøres med bot og/el. inndragning, kan den utferdige f. i stedet for å reise tiltale. Hvis f. vedtas av siktede, har det samme virkning som en dom"

For å bruke falsk legg på byen i en alder av 16 år... sjipt det... angrer som en hund i dag.. så til alle dere som vil prøve... ikke gjør det!! det vil følge deg resten av livet...
Sitat av grettis
sitter i samme båt... fikk 3000,- i FORELEGG
" jur., særlig avgjørelsesmåte benyttet i mindre straffesaker. Dersom påtalemyndigheten finner at en sak bør avgjøres med bot og/el. inndragning, kan den utferdige f. i stedet for å reise tiltale. Hvis f. vedtas av siktede, har det samme virkning som en dom"

For å bruke falsk legg på byen i en alder av 16 år... sjipt det... angrer som en hund i dag.. så til alle dere som vil prøve... ikke gjør det!! det vil følge deg resten av livet...
Vis hele sitatet...
Sånne småsaker som dette blir vell slettet fra rullebladet etter ett par år vell?
Følger deg ikke akkurat resten av livet det å bli straffet med falsk legg
Kammerat av meg var veldig heldig, han ble tatt av poltiet for og oppgitt feil navn og falsk legg.
Poltiet kjørte av gårde med han, helt til kammeraten min sa " Kan vi ikke stoppe litt og prate " Det han sa var at han angret på det han hadde gjort, og spørte om han kunne slippe og få noe.
Politiet slapp han av, men da måtte han gå hjem med en gang, dem ville ikke se han ute den kvelden mer Noen har flask andre ikke.
▼ ... flere år senere ... ▼
Lånte bort leg'en min til en venn sist lørdag. Han ble selvfølgelig oppdaget, tatt med til politiet (som stod rett ved) og anmeldt. Har jeg gjort noe ulovelig da jeg lånte bort legitimasjonen?
Når jeg tenker meg om, hvorfor i f skal man få straff for å vise fake leg til en dørvakt?

Er det ulovlig å vise fake leg til en random person på gata si at man er den personen?
Sitat av cumfistsaksen Vis innlegg
Lånte bort leg'en min til en venn sist lørdag. Han ble selvfølgelig oppdaget, tatt med til politiet (som stod rett ved) og anmeldt. Har jeg gjort noe ulovelig da jeg lånte bort legitimasjonen?
Vis hele sitatet...

Si du ikke var klar over dette, de kan liksom ikke kverulere på det.
Sitat av Jectson Vis innlegg
Og han kan drite i å reise til U.S på en goood stund.
Vis hele sitatet...
Er dette noe du vet eller tror? Jeg mener det skal litt mer til. Du kan gjøre det på den enkle måten og lyve på visumsøknaden. Amerikanske myndigheter har ingen rett til å kreve å få politiattest og lignende utlevert fra norsk politi og har praksis liten mulighet for å sjekke mindre alvorlig kriminalitet.

For det andre kjenner jeg massevis av folk som har fått visum til USA på tross av at de har vært ærlig om mindre alvorlige kriminelle forhold.
Han kan fort få en bot på en god del tusen i hvert fall. Ganske kjipt om han ikke jobber noe særlig vil jeg tro.
Har en kompis som er dørvakt. Han sier de har blitt veldig strenge på fakeleg, og utifra hva han forteller meg skjer det stadig oftere at politiet blir tilkalt.

Sitat av heihallohade Vis innlegg
Når jeg tenker meg om, hvorfor i f skal man få straff for å vise fake leg til en dørvakt?

Er det ulovlig å vise fake leg til en random person på gata si at man er den personen?
Vis hele sitatet...
Det er trossalt aldersgrenser på visse ting. Dokumentforfalskning er ulovlig og på dette grunnlag har du gjort noe straffbart i det du prøver deg og blir fersket.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De kan aldri bevise at noen har lånt bort legget, ihvertfall ikke hvis personen som lånte det ikke kommer med ville anklager mot deg. Det er bare og hevde at man har mistet det, eller at man aldri oppdaget at det var borte. I værste tilfelle blir det ord mot ord, og saken vil med all sansynlighet bli henlagt.

Når det gjelder personen som ble tatt. Hvis legget han brukte ble konfiskert står saken selfølgelig værre men hvis ikke, så kan han alltids hevde at han bare gikk rett inn eller snek seg forbi når dørvakten var opptatt med noen andre. Hvis de konfiskerte et legg fra en som ikke er ens eget står saken selfølgelig litt værre, man kan jo prøve å si at man ikke brukte det for og komme inn men bare holdt det for en kamerat men her er en på litt tynn is.