Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  161 10432
Ok, for å hijacke tråden, scenarioet er som følger:

Du får ikke piratkopiert, hverken musikk, film eller programvare. Ergo, du må faktisk kjøpe Windows, Photoshop osv. hvis du faktisk skal bruke det. Ville du da brukt åpne alternativer (Linux)?

Selvfølgelig er det vanskelig, om ikke umulig å stoppe piratkopiering, men dette er et tenkt scenario.
Opprinnelig postet av sugx
Jeg brukte Linux ett år (Debian og gentoo), det at det skal være så vanskelig installere hardware i linux er jo bare tull. Lett som bare det! Men å installere ting i Gentoo var en tålmodighetsprøve, men etter hva jeg skjønner har de også kommet med noe precompila versjoner av pakkene sine.

Hva software angår var jeg stort sett fornøyd med de programmene linux hadde å by på. Og var det noen programmer fra win. jeg måtte ha kjørt fikke jeg stort sett fram disse på en brukbar måte med wine/winex. Photoshop funker jo helt fint det, og bra er det siden Gimp ikke akkurat er noen fin erstatning. Nå er ikke jeg den store grafikern så det gjør ikke så mye. Men det som er kjipt med linux er de crappy IDE'ene.
Visual Studio er 200 ganger bedre enn det beste Linux har å by på(KDevelop, Anjuta, Eclipse(win versjon også, men aghh java is teh slow), på den fronten. IDE'ene til Linux er utrolig rotete og mangler funksjonalitet som jeg tar som en selvfølge etter å ha brukt VS en stund. Siden det er VS som er viktig for meg bruker jeg Win.
Men om Linux hadde fått seg en dugandes IDE, hadde nok ikke valget vært vanskelig, Linux har så sinnsykt mye mer å by på enn windows.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med IDE's når man har vi og emacs?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Nichotin, nei. For man får fortsatt alternativ nr. 2 til windows, mens det man får til Linux for min del er alternativ nr 3.
Forstår du hva jeg mener?

Altså: Til widows bruker jeg 3dsmax som er piratkopi. Hvis jeg ikke kan bruke 3dsmax, bruker jeg heller Maya eller kjøper et annet 3d-program. Lunix har ikke noe program som tilfredsstiller mine behov. Sorry. Slik er det bare.
Man får også program som open office, gimp, inkscape osv osv til widows, så jeg ser ingen grunn til å la dette være grunnen til å gå over til Lunix. Har ingen tvil på at Linux er godt og fint og bare idyllisk hvis man får det til å fungere, men jeg vil ha muligheten til å kunne utnytte det meste av annen gratis programmvare på nettet.
Opprinnelig postet av dword
Hva er vitsen med IDE's når man har vi og emacs?
Vis hele sitatet...
hehe, visste en eller annen tulling kom til å skrive noe sånt.
Joda, har brukt Vim mye jeg, det er en bra editor, men jeg liker bra GUI og god oversiktlighet, begge deler er svært begrenset i Vim, og du, emacs pfffft!
Opprinnelig postet av Kakcoo
Nichotin, nei. For man får fortsatt alternativ nr. 2 til windows, mens det man får til Linux for min del er alternativ nr 3.
Forstår du hva jeg mener?

Altså: Til widows bruker jeg 3dsmax som er piratkopi. Hvis jeg ikke kan bruke 3dsmax, bruker jeg heller Maya eller kjøper et annet 3d-program. Lunix har ikke noe program som tilfredsstiller mine behov. Sorry. Slik er det bare.
Man får også program som open office, gimp, inkscape osv osv til widows, så jeg ser ingen grunn til å la dette være grunnen til å gå over til Lunix. Har ingen tvil på at Linux er godt og fint og bare idyllisk hvis man får det til å fungere, men jeg vil ha muligheten til å kunne utnytte det meste av annen gratis programmvare på nettet.
Vis hele sitatet...
Maya finnes til Linux.

Men det du prøver å si er at du altså ville ha kjøpt Windows, men brukt billigere (lavere pris, fritt, gratis) alternativer til de programmene du ikke har råd til?
Sist endret av Nichotin; 25. oktober 2004 kl. 19:35.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Det jeg sier et at jeg ville ha kjøpt windows sånn at jeg har muligheten til å utnytte kompatibiliteten til widows og kjøpe andre programmer etterhvert. For det er noe jeg blir å gjøre. Men dette er bare tanker man kan leke seg med siden jeg aldri kommer til å kjøpe Windows. Kommer til å kjøpe meg Mac OS X.
Bruker Windows fordi jeg ikke har behov for noe annet.
kjører primært win pga jobben min krever at jeg er oppdatert på win. den dagen jeg kan konsentrere meg 100% om nix pga feks skolelinux har tatt over norge så skal jeg med glede bytte..
men foreløbig har jeg ikke tid til å sette meg så godt inni nix som jeg vil. i tilleg funker win til det jeg bruker det til ( bruker det til alt untatt programering)
har forresten "universal" licens på office pakken og win. så jeg er vel ganske så "kjøpt" av MS siden jeg ikke har betalt en krone (foruten skatt) til de.
Og nei det er ikke warez


overasket over at ikke ivi eller nico har ramset opp de rent etiske grunnene til å ikke bruke win (dere vet hva jeg tenker på)

edit:
fanskap nu bryt helvette laus. dere har fan meg klart å fått meg til å laste dette ned og teste det som eneste os på laptopen min.
Sist endret av Psych|Com; 25. oktober 2004 kl. 20:37.
Jeg prøvde Linux for en stund tilbake, Mandrake.

Men jeg er så lite tålmodig, gir opp veldig fort. Er blitt så vant til Windows nå, programmene, hvordan ting er oppbygd osv.
Så det ble til at jeg installerte windows igjen.
+ at jeg ville lage musikk, og der kan jeg å bruke Reason.

Jeg vet det finnes gode alternativer til Windowsprogrammene, og, som tidligere nevt, noen ganger bedre alternativer.
Men vet dere om noen skikkelig gode musikkprogram til linux? På nivå med Reason/CuBase o.l..

Det er en av grunnene til at jeg ikke bruker Linux nå.
(Og litt pga. at brodern bruker den til å spille på, men det skal det nok bli slutt på snart.)
Har egentlig veldig lyst til å prøve igjen..
Opprinnelig postet av sugx
hehe, visste en eller annen tulling kom til å skrive noe sånt.
Joda, har brukt Vim mye jeg, det er en bra editor, men jeg liker bra GUI og god oversiktlighet, begge deler er svært begrenset i Vim, og du, emacs pfffft!
Vis hele sitatet...
Og jeg visste at du kom til å skrive en idiotisk kommentar tilbake.
visste en eller annen tulling kom til å skrive noe sånt.
Vis hele sitatet...
Det enkle faktum som alle dere Linux fanatikere ikke forstår, er at "den meninge mann" ikke har bruk for LINUX!

Det er et uttrykk på engelsk som går på noe slikt som "Dersom det ikke er ødelagt, så ikke fiks det!"

Problemet med LINUX kjenner alle. Det er for vanskelig, for lite kompitabelt og ikke minst for lite utbredt. Den dagen bestemor kan sette seg ned og bruke/forstå LINUX, da kan vi snakkes igjen, men pr. dags dato, så er LINUX et alternativ for avanserte brukere.

Nå kommer jeg sikkert til å bli flamet av fanatikere som vil motbevise alt dette, men det er rett og slett et faktum. Windows er ENKELT! ALLE kan bruke det, ALLE kan installere drivere / programmer. ALLE kan spille osv.

Så lenge LINUX ligger så langt etter på alle punktene, så hjelper det lite hvor stabilt det er, eller hvor gode servre det utgjør.

LINUX har en lang vei igjen å gå, men jeg tviler ikke på at den (det?) faktisk vil gå så langt som til å bli et fullverdig motstykke til windows, men det er LANGT igjen enda!

Lykke til videre med linux!
Kan tenke meg ganske mange grunner til at jeg ikke kommer til å bruke Linux.

nr. 1: Jeg får ikke installert Linux har prøvd 2 forskjellige versjoner ørten ganger, men det er alltid noe feil. Har aldri vært i nærheten av å kommme inn i operativsystemet.

Muig det er bare meg og maskinen min, men det er grunlaget jeg har. Windows fungerer i det misnte på maskinen min. Ikke at jeg er fornøyd med det..
Opprinnelig postet av Cikey
Det enkle faktum som alle dere Linux fanatikere ikke forstår, er at "den meninge mann" ikke har bruk for LINUX!
Vis hele sitatet...
Den "meninge mann" (antar du mener den mannen i gata) skriver ikke innlegg på it-forumer. Forøvrig, så kan du like godt glemme å kalle folk fanatikere uten å begrunne påstanden - det dreper all saklig debatt. Jeg kan gjerne kalle deg ignorant fordi du åpenbart uttaler deg om 'problemet med linux' enda du åpenbart ikke har så dyptgående innsikt at det gjør noe, men jeg gjør like godt ikke det.
Det er et uttrykk på engelsk som går på noe slikt som "Dersom det ikke er ødelagt, så ikke fiks det!"
Vis hele sitatet...
Med den logikken, så hadde vi aldri funnet opp verken elektrisitet eller nyere datamaskiner. Markedet krever utvikling for at markedet skal kunne utvikle seg, og jeg ser mange problemområder med både Windows, *nix og OS X hvor det er rom for forbedring. At man ikke skal prøve noe nytt når det gamle fungerer er vel ikke akkurat noe man kan støtte seg bak hvis man omtaler seg selv som dataentusiast slik jeg vet mange gjør her.

Problemet med LINUX kjenner alle. Det er for vanskelig, for lite kompitabelt og ikke minst for lite utbredt. Den dagen bestemor kan sette seg ned og bruke/forstå LINUX, da kan vi snakkes igjen, men pr. dags dato, så er LINUX et alternativ for avanserte brukere.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne begrunne "for vanskelig" og "for lite kompatibelt". Ellers har Linux en stor markedsandel i server-markedet, og du bruker det at det er et alternativ for avanserte brukere som et motargument? Husk, det er ingen bestemødre som surfer nFF.

Nå kommer jeg sikkert til å bli flamet av fanatikere som vil motbevise alt dette, men det er rett og slett et faktum. Windows er ENKELT! ALLE kan bruke det, ALLE kan installere drivere / programmer. ALLE kan spille osv.
Vis hele sitatet...
Ikke minst, alle kan få både msblaster, nimda og spyware. Jeg driver en del med support for mindre datakyndige mennesker, og dette er enorme problemer, men dette er ikke det vi diskuterer her. Dette handler om hvorfor brukerene på nFF ikke bruker linux, og ingen prøver å overbevise deg til å tvinge linux på kattepusen din.

Så lenge LINUX ligger så langt etter på alle punktene, så hjelper det lite hvor stabilt det er, eller hvor gode servre det utgjør.
Vis hele sitatet...
Igjen, bevisbyrden er så absolutt på din side her.
Jeg forstår ikke helt poenget med å prøve å omvende Windows-brukere. Ja ja, det er irriterende med hijackede Windows-maskiner som fyller inboxene til oss Linux-brukere med spam og bruker av båndbredden vår, men så lenge det er alt jeg ser av Windows-problemer kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva de som nekter å switche til Linux sliter med.

At den jevne nFF-bruker synes det er vanskelig å bruke Linux har jeg vanskelig for å forstå. Jeg har ikke hatt noen større problemer med Linux siden jeg så vidt begynte å snuse på det en gang i forrige årtusen. Og de problemer man har kan som regel løses ved vha dokumentasjon, google eller nettfora.
Hovedårsaken til at så mange her på forumet ikke bruker Linux, tror jeg hovedsaklig er spill. De er få veldig populære spill som finnes til Linux. Hadde Linux vært mer gamer-vennlig, hadde det nok vært flere Linux-brukere.
Jeg synes synd i Windows-brukere der de sitter på sine overvåkede maskiner.

Og å kalle Windows for brukervennlig er galskap. Windows er ikke brukervennlig, heller ubrukervennlig. Brukerne har ikke mulighet til å melde tilbake om hva de ønsker og hva som er dårlig. Alt blir utviklet av Microsoft på eget initiativ, og kastet i ansiktet på brukerne som blir tvunget til å tilpasse seg.

"Data er pol'tikk og linux er kommunisme"
-Tron Øgrim
mongeland: er det linux som må være merr spill vennlig eller spill som må bli mer linuxvennlige?
Opprinnelig postet av salve
mongeland: er det linux som må være merr spill vennlig eller spill som må bli mer linuxvennlige?
Vis hele sitatet...
Helt klart spill som må bli mer Linux vennlige..
Tenkte jeg skulle svare direkte på første posten:

1. Av ren latskap har jeg ikke giddet eller orket å prøve noe annet enn Windows

2. Jeg er strålende fornøyd med hva jeg kan med maskinen som den er i dag, og ser derfor ikke noe grunn til å bytte ut.

3. Spillutvalget til linux er vel heller labert i forhold til XP.

4. Jeg aner ikke hvilken linux-versjon jeg skulle brukt, det er vel endel å velge mellom.

5. Vanskeligere å finne drivere til masse ulikt når man bruker linux, og jeg tror nok at kompabiliteten for hardware er dårligere..?

Rett gjerne på meg om punktene er feil. Jeg har liten peil på dette.
IvIoyner; Den menige mann er slike som meg. Som bare har moderate pc kunnskaper, og som derfor ikke har glede av Linux.

Med "for vanskelig mener jeg rett og slett at det er "for vanskelig" å innstallere ny programvare / drivere i linux, sammenlingnet med windows (dette er tross alt en tråd hvor jeg forklarer hvorfor jeg ikke bruker LINUX)

Jeg antar du vet hva jeg mener med for lite kompitabel. At linux rett og slett ikke støtter hardware godt nok. (igjen, i motsetning til windows)

Selvsagt er det mye krøll med windows også, virus osv, det er da ingen som benekter der (så langt som jeg kan se, så er det vel ingen av dem som ikke bruker linux i denne tråden som er uenige i det heller) men det blir litt som å velge mellom to onder. Selv velger jeg Windows fordi det er noe jeg får til å fungere. Linux blir rett og slett for vanskelig for meg. Linux er rett og slett for mer avanserte brukere. Derfor bruker jeg linux.

Jeg må bare beklage om du tok dette med "linux fanatiker" ille opp, men du forstår da hvor den antydningen kommer fra antar jeg. Jeg ser helt klart fordelene med linux, jeg synes bare ikke de veier opp for ulempene. Men det blir mye en smakssak.

Til hvilket bruk / formål man skal ha maskinen sin. Det var derfor jeg tok med dette med servere. Skulle jeg drevet med slikt ville jeg nok kanskje velge linux jeg også.

Men dersom LINUX skal komme inn på markedet for slike enkle brukere som meg, så har den et stykke igjen hva brukervennlighet angår.

For ordens skyld, så har jeg linux installert på den ene maskinen min, jeg forsøker da i alle fall
En liten kommentar til dette:
5. Vanskeligere å finne drivere til masse ulikt når man bruker linux, og jeg tror nok at kompabiliteten for hardware er dårligere..?
Vis hele sitatet...
Linux er kjernen i distribusjonene som bygger på GNU/Linux.. Linux (kjernen) består av drivere som er stabile nok og open source.. De driverene du eventuelt trenger å laste ned, er enten ikke stabile nok eller så er de ikke gitt ut som open source. feks. nVidia skjermdriveren.. Så derfor er det ikke vanskeligere og finne drivere til Linux, for driverene er allerede på systemet når du legger inn en GNU/Linux distribusjon. Det eneste du trenger å gjøre er å kompilere dem.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av dword
Og jeg visste at du kom til å skrive en idiotisk kommentar tilbake.
Vis hele sitatet...
Heheh, vi eller emacs er gode valg de, men du kan vel ikke mene at de to valgene er for alle? :)

Jeg har ikke noe imot en konsoll, men takler ikke å programmere hele prosjekter uten en skikkelig IDE. Javisst, vi/vim og emacs kan boostes ganske bra opp ved hjelp av plugins, men jeg takker aldri nei til Eclipse 3.0 med vim-plugin. :) Eclipses Navigator, Outline, Tasks, Debugger, Compiler, Properties, Error Log, Ant og ikke minst tabstruktur sammen med vim sine hurtigtaster er i mine øyne en uslåelig kombo. Men det er bare meg. Så har man de som klarer seg fint med å kun bruke enkle editorer som f.eks EditPlus, Kate eller Glimmer. Whatever floats your boat. Har selv brukt slike "enkle og kvikke" editorer i årevis, men jeg kom til et punkt der jeg trengte mer kontroll for mindre arbeid.

edit: Jeg er glad for at IvIs omtale har økt interessen for alternative operativsystemer på forumet.
Ikke alle vil ha glede av linux fra dag en, noen vil aldri få noen glede ut av linux. De som vil få glede fra linux fra dag en, er to grupper brukere. De veldig avanserte, og nybegynnere.

-De veldig avanserte vil elske mulighetene linux kan tilby de.
-Nybegynnerne vil synes det er enkelt å surfe på internett, sende e-post og skrive brev.

Også har du de midt i mellom, som klarer å installere programmer og spill og drivere på windows, og kjenner litt til windows. Disse vil få problemer fordi de vil begynne å installere programmer, spill og drivere med en gang, og vil fort finne ut at linuxer anerledes, og derfor vanskligere. De må lære noe nytt.
Installerte Ubuntu i går kveld. Kjenner meg mye igjenn i hva commie beskriver her. Jeg er en mellomklasse bruker og heavy all around gamer. Når jeg kommer inn har jeg lyst til å installere drivere, programmer og spill.
Får ikke telenor pluss CDen til å funke (bruker programmet til å koble til internett med). Siden jeg ikke kommer på nett kan jeg ikke laste ned codek så jeg kan spille av filmene jeg så gjerne vil se, og ikke får jeg min daglige dose CS WC3. CoD og DAoC vil jo sef heller ikke funke.

Jeg tror jeg hopper tilbake til xp
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
A_O-MoP: Du trenger ikke Telenors programvare for å koble deg opp mot internett. Jeg har aldri brukt Ubuntu, men sjekk etter et nettverkskonfigureringsverktøy i systeminnstillingene der du kan skrive inn brukernavn og passord under PPPoE-innstillingene.
Jeg bruker IKKE linux forde jeg aldrig har orka og sette meg inn i det :P

Og forde jeg trives godt med Windows
har brukt linux i nermere 1 år nå.. og for noen dager siden gikk jeg tilbake til windows

Det har vel egentlig bare med at jeg ikke lengre har tålmodighet til alt man må sette seg inn i for å få linux til å kjøre nogenlunde som man vil.. at jeg rett&slett ikke orker å måtte lese side opp og side med i dokumentasjonen hver gang jeg skal installere et program av visse størrelser, og lese enda mer når det viser seg at programmet ikke vil installere seg fordi det avhenger av ditt og datt eller virker som ventet pga blah blah blah..

Jeg har vel kommet til et punkt der jeg ønsker å bruke den tiden jeg satt meg foran pc'en nettopp til det jeg satte meg der for, ikke til å ordne opp i drøssevis av konfigurasjoner osv.. og nettopp dette føler jeg windows lar meg gjøre på en mye bedre måte enn linux..

Og det er vel hovedgrunnen..
Jeg bruker linux fordi at jeg får gjort
alt jeg gjør i windows i linux.
Så hva er vitsen min windows når
linux er mer stabilt, når jeg bruker linux
kan jeg bruke kildekode filer som
påbygger et prinnsipp om gratis
programvare.
Det eneste spillet jeg spiller er jo
ut2004, som er native i linux.
Opprinnelig postet av andjoha
har brukt linux i nermere 1 år nå.. og for noen dager siden gikk jeg tilbake til windows

Det har vel egentlig bare med at jeg ikke lengre har tålmodighet til alt man må sette seg inn i for å få linux til å kjøre nogenlunde som man vil.. at jeg rett&slett ikke orker å måtte lese side opp og side med i dokumentasjonen hver gang jeg skal installere et program av visse størrelser, og lese enda mer når det viser seg at programmet ikke vil installere seg fordi det avhenger av ditt og datt eller virker som ventet pga blah blah blah..

Jeg har vel kommet til et punkt der jeg ønsker å bruke den tiden jeg satt meg foran pc'en nettopp til det jeg satte meg der for, ikke til å ordne opp i drøssevis av konfigurasjoner osv.. og nettopp dette føler jeg windows lar meg gjøre på en mye bedre måte enn linux..

Og det er vel hovedgrunnen..
Vis hele sitatet...
Kjenne meg ikke igjen. Tror jeg har kjørt GNU/Linux i ett par år nå og jeg har aldri hatt problem med å installere noe programmer, bortsett fra ett og annet sært alpha-versjon programm som jeg egentlig ikke har bruk for.

heia apt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg bruker ikke linux fordi jeg er "avhengig" av baade ventrilo, wow og steam... Naar jeg gir slipp paa dette gaar jeg nok over paa linux.
Du er min venn
niigu's Avatar
To ord: Publisitet og brukervennlighet.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Jeg bruker ikke linux fordi jeg ikke har noe sted å gjøre det

Skolelaptopen min bør holdes til windows.
Husets hovedmaskin har RH9 ved siden av XP, men mangler grub og jeg gidder ikke styre med oppstartsdiskett.
Min skralle gamle maskin kjører Ubuntu, men så er den så skrall at jeg ikke orker å bruke den til noe særlig
damn it dudes!

Den eneste grunnen til att ikke flere bruker linux er monopolet til Micro$oft.
dem sier, att hvis deres underleverandører selger/distrubuerer *NIX-basert software i tillegg til deres løsninger, så vil ikke dem deale mer.
hadde det ikke vært slikt hadde markedet vært mye flatere.

personlig bruker jeg hovedsaklig Gentoo GNU/Linux, men dualbooter med WinXP fordi cedega ikke liker alskens applikasjoner.
DirectX/Spill. Og det er det hele. Dualbooter på spillmaskina og kjører en linuxserver, samt linux på laptoppen. Om flere hadde utvikla til OpenGL, evt om noen hadde fiksa microsofts DirectX monopol, hadde jeg ikke nølt et sekund med å bytte over.
Og forøvrig, det å snakke om manglende brukervennlighet på distroene i dag synes jeg er rent sludder. Selv modern kunne installert og brukt de "store" distroene uten problemer.
Kjører windows som workstation fordi ATI er så inni hampen dårlig støttet under linux og fordi brorparten av programmene jeg bruker kjører bedre under windows. Som server er linux deilig, men jeg skjønner ikke helt all hetsen rundt "olol windows, plz". Selv kjører jeg en piratversjon av windows, noe jeg regner med de fleste her faktisk gjør, noe som gjør at jeg på inget grunnlag kan kladre windows for virus og kræsj.

Som workstation er windows mer en stabilt nok, og de fleste problemene er faktisk brukerrelaterte. Jeg har heller, som gusto sa, aldri brukt linux til noe serlig fornuftig heller. Det krever rett og slett for mye stell for at det skal kunne brukes til noe fornuftig.
nå har jo ATI hyret assemblere for linux da. kan tyde på att det er bedre tider i vente for ATI'ere
Hør hør!

Jeg har prøvd Red Hat Linux èn gang på min laptop (ca. to år siden), og resultatet ble lydløst og i formatet 320x240. Men jeg har lyst til å prøve å få igang Linux på min stasjonere maskin, og siden det ropes i øst og vest at det funker gull på nyere maskiner med Creative lydkort, GeForce skjermkort osv, og siden jeg ikke har noe annet stilig stasj på dataen som krever "spesielle" drivere å kompatiblitet med Win9x+, så hadde det vært greit å blitt "hook'et" med en utgave som har en relativ lik GUI som Windows, og ikke er for avansert, så man kan komme seg inn i Linux fra et begynner stadiet. Bruker dataen relativt lite til spill, annet en CS og andre spill fra EA Games, som jeg godt kan legge på hyllen for en god tid fremover. Kravene jeg stiller er kan komme igang med internett uten å må lese en 200 siders bok over kommandoer ol. for å få det til å virke. Ellers er jeg en helt vanlig bruker som sysler litt med Adobe programmer som Photoshop og Premiere. Maskinen brukes ikke som server, og skal ikke brukes til det heller, men bare brukes til helt vanlige oppgaver som skriving surfing og overnevte.

Så da er mitt spørsmål:

Er det noen med erfaring som vet om en utgave som fyller disse kravene og mener at denne kan være tingen for meg, og supplere med en url, torrent, ftp eller lignende hvor jeg kan laste ned ifra helt gratis.

Isåfall så skal jeg være meget takknemlig, og kansje trå inn bak de andre i Linux-brukerene sine rekker.
Sist endret av Vangen; 5. april 2005 kl. 22:36.
Jeg bruker det ikke fordi jeg ikke vet noe som helst om det. Jeg har ikke sett det engang.
Matthiesen: Kanskje på tide å finne ut det da.

Jeg dualbooter med Windows XP og Unbuntu linux.

Bruker det når jeg arbeider, mest på grunn av at jeg vil teste ut noe nytt.
Har ikke brukt det mer en noen uker men det have vært en glatt overgang til nå.
Sist endret av Lise13; 5. april 2005 kl. 23:23.
jeg installerte red hat 8 eller no, så prøvde jeg å installere firefox. fikk det ikke til, leste i en bok, der var det masse kommandoer og lignede, og det var for slitsomt for meg. så jeg ga opp. men skal prøve ubuntu nå da, har noen som kan det og kan hjelpe meg. men mangelen på støtte av f.eks spill er slitsomt. og alle duppeditter som memory stick. sikkert forskjellig på alle distroer da. men jeg prøver av den enkle grunn at jeg liker tanken, og hater microsoft (og hater tanken bak apple da, men de er så fine)
mrvangen vist laptopen fortsatt er i drift så legger du inn ubuntu.
enklere blir det ikke.
men du får ikke kjørt adobe programmene. men funker fett til surf,chat,skriving.
til foto kan man jo til nøds bruke gimp da
Psych|Com: Jeg har kjørt Adobe Photoshop 6.0 i Wine før. Og med WMware kan du jo kjøre alle Adobe programmer.
Kjører dualboot(gjort det nesten en uke), men bruker win mest siden spill kjører som de skal og fordi da jeg mounta ntfs partisjonene glemte jeg å legge det til i fstab så de forsvant igjen og nå har jeg ikke tid og er for lat til å gjøre det på nytt^^(ikke at det tok så lang tid, men som sagt, jeg er lat)(gjør det sikkert en vakker dag i mai).
Kjørte Suse 9,1 for en stund siden, men slutta etter at jeg måtte formatere.
Grunnen til at jeg ikke bruker linux nå, er så enkel at jeg orker ikke å installere det
Bruker Ubuntu på en annen pc som hovedsaklig er som en kino/kontor pc.
Sitat av Psych|Com
mrvangen vist laptopen fortsatt er i drift så legger du inn ubuntu.
enklere blir det ikke.
men du får ikke kjørt adobe programmene. men funker fett til surf,chat,skriving.
til foto kan man jo til nøds bruke gimp da
Vis hele sitatet...
Du vet at dama til Fase^ avlivet den

Men jeg tenkte på "my main frame"
Og du har jo fikset Ubuntu til meg nå

/me gleder seg
Sist endret av Vangen; 6. april 2005 kl. 21:35. Grunn: Skriver dialekt isteden for bokmål
Har SuSE 9.1 på laptopen, og den har genial batteri styring (ca 3 timer i winxp mot ca 5 timer i linux), er litt mye tull og legge inn noen programmer, da de er avhengige av adre programmer/pakker osv.

Bruker WinXP på denne pcen fordi den brukes til spill (forsåvit også til daff , og musikk/film men dette er like greit eller bedre med linux)

Konklusjon: Linux er mye bedre til alt uten om spill med DirectX og Ati skjermkort, men det krver at man setter seg litt inn i det, og ikke er redd for en konsoll.

### off - topic ###
Foresten leste i lokal avisa at skole linux kan bli forbudt pga at det inne holder programvare til og avspille cder/dvder som har kopibesyttelse (les åndsvaklåven).
Bruker ikke linux så ofte forde alle diskene mine er formatert til ntfs. Dualbooter win2k og Debian sarge. Ellers bruker jeg Debian på skola. Kaster ut windows den dagen diskene min ryker, noe som ikke er veldig lenge til, hvis jeg tolker symtomene på pc'n rett
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Jeg bruker ikke Linux fordi kombinasjonen av brikkesettet mitt(nForce3) og sata diskene mine fucker seg totalt, da brikkesettet "later" som om diskene er IDE. Jeg får derfor installert hverken IDE eller S-ATA(sata_nv) drivere, og installasjonen finner ingen disker.

But hey! Whatta ya know? I don't give a shit.

<3 Windows XP <3

Får bare håpe at 64-bit versjonen av Windows blir ferdig snart(Gidder ikke engang å prøve beta-tingen), så jeg kan få maksimal ytelse på amd 64 cpuen min.
Ein grunn til å ikkje bruke linux er jo spel da. Men da eg bruker linux og speler faktisk ganske mykje er kanskje det og ein myte(?), dog speler eg berre Texas Hold'em og Tux racers.
Jeg måtte bare skryte, siden sist jeg postet i denne tråden har jeg gått helt over til Linux og elsker det, jeg bruker Debian Sarge hvis noen skulle lure.