Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 962
Hei, har ett prosjekt jeg driver med, skal bygge om høyttalerene og kjøpe en forsterker og andre elementer.

Høyttalerene er hjemmelagd, anngående budsjett så vil jeg ha det billigest mulig.
Kassene er ganske stor så vil få nok av trøkk uansett.

De elementene som stod i er nå ute. Alle elementene skal byttes ut, vet det mulighet å få tak i noen billige merker.

Jeg må ha nytt delefilter og jeg skal ikke ha horndiskant.

Jeg ser for meg 2x600w og noen kraftige mellomtoner.
Husker ikke målene på høyttalerene, men de er ca 180x35-45
Så hva hvilken stereo/PA hifi-forsterker er å annbefale til dette?
Sist endret av fjellape; 30. mai 2016 kl. 22:12.
Spec på det du setter inn av elementer og delefilter avgjør hva du bør ha av forsterker.
Trådstarter
Jeg tenkte på ett par av disse. Delefilter har ikke jeg funnet ut, har ikke all verdens peiling egentlig.


140-250W http://www.danmusikk.no/product/thor...0w-8-ohm-1845/
90-180W http://www.danmusikk.no/product/thor...0w-8-ohm-1845/
Sist endret av fjellape; 31. mai 2016 kl. 00:31.
Hm spesielt prosjekt ja. Basert på hva jeg leser her så ønsker du party annlegg med mest mulig trøkk?

Så du har et par høyttalere fix ferdig, så stripper du vekk delefilter og elementer og erstatter disse med nye elementer. Hvorfor?
Hva er grunnen til at du ikke ønsker horndiskant? Horndiskant er jo noe av de mest effektive høyttalerne som finnes. Naturlig forsterkning i selve hornet. Er det mulig å forbedre høyttalerne slik de står nå, uten å bytte elementer? Feks stive av kasser slik at det er null flex?

Hva tenker du i forhold til å ha korrekt innvendig volum i kassa for de nye elementene? Og hva med avstivning av kassene? Spesielt front baffel er viktig å få stivest mulig for å unngå flex. EVt bassport og kassevolum må tilpasses de elementene du velger.

Fokuser på høyttalerne først. Få tak i elementer, beregn kasse volum og bassport. Når du vet effektivitet slikt er det enklere for deg å finne forsterker.

NB:
Er det Seas Excel elementer stående i høyttalerne nå? Vanskelig å se utifra bildet siden jeg er på mobil. Men det ser ut som Seas. Sjekk hva som står på baksiden av elementene.
Sist endret av frtoretang; 31. mai 2016 kl. 08:19.
Trådstarter
Okey, skriver fra mobiltelefon nå. Grunnen til at jeg vil bytte element er fordi noen av elementene ikke fungerte. Som du kanskje ser på bilde så hadde forrige eier for eksempel bare limt på en sann alminiumsfolie sak som er til stearinlys. Disse virker ganske hjemmelagd, basselementene var på 100w rms, husker ikke navn men kan sjekke. Samt volum på høyttalerene. Disse er store og stive nok til å drive noe større, volum blir ivertfall ingen problem.
Som over, om det er Seas så sjekk det om du heller kan få de repartert. Da får du noe som er til kassene og er tunet riktig. du mister kansje noen Watt men låter ok.

Til det med forsterker siden du nevner 600W så er du langt utenfor Hi-Fi verden og må se på PA-forsterkere. Rene sluttrinn, er mye styggbillig "ræl" å få der for tida da utvklingen i kraft/masse har eksplodert.
Så lenge forsterkeren leverer linjert i den impedensen høyttalerene har, har det fint lite å si hva du går for. Mye myter som henger igjen i hifi værdenen.